Vad gör jag åt detta?

BjEagle

Ny medlem
Vad gör jag åt detta?
I helgen hände detta...

0bild.gif ht=544

GT har bara två års garanti, vad göra?

Vad gör jag åt detta?
hade du sadelstolpen så högt upp? I övrigt, köpa ny ram. Du kommer dessutom bli positivt överraskad, det är inte så svårt att hitta en livligare cykel än den gt:n. Slut på deg och nöjd i övrigt, kolla efter en beggad ram bara.

Hur gick det med dig?

Vad gör jag åt detta?
Man klarar sig alltid på nåt vis.
Cykeln va bra när den väl funka, de är en large men själv är jag väl en x-large.
De är en extra lång sadelstolpe de är väl därför de ser ut att vara för kort
sadelstolpsinstick, men de låg precis vid gränsen för vad sadelstolpstillverkaren angivit.

Vad gör jag åt detta?
Vill inte verka dryg men:

Vad sadelstolpstillverkaren rekommenderar och vad som är vettigt i ramkonstruktionshänseende är två helt olika saker.

Jag tycker det ser ut som för kort stolpinstick och alltså ett sbs-fall.

Med tanke på ovanstående hade det varit tveksamt om du fått ut något på garantin.

Köp en ny ram är väl ett hett tips på en lösning?

Annars finns det säkert någon på SweB som har en pappa som tjänner nogon på arlannda som kan svättsa de.

Alltid trist när sånt här händer dock. Hoppas du snart är ute i spåren igen!

Vad gör jag åt detta?
Om han har drullerförsäkring och detta var en olycka (du drog väl inte av ramen med flit va? :P) så borde den ju täcka det.

Vad gör jag åt detta?
Ingen aning om försärkingen tar något. tala med generalagenten. Även om inte garantin gäller har de ibland goodwill, beroende på ålder och klass på ram.

Vad gör jag åt detta?
Kontakta GT innan du helt dömmer ut garantin också, kan hända det är ett känt tillverkningsfel. Men nog ser det ut att vara kort instick på den stolpen. Turner rekommenderar t.ex. minst 100 mm instick i sina ramar.

Vad gör jag åt detta?
minsta instick som står på stolpen gäller stolpen... garantin för ramen gäller ramens minsta instick, som garanterat inte står på stolpen. 8-10 cm brukar räcka för att känna sig trygg, men vet man med sig att man har en lång stolpe (större hävarm, och förmodligen större cyklist) så kan det kännas ännu tryggare med + 10 cm.

Vad gör jag åt detta?
Till skillnad från alla andra tror jag inte att insticket spelar någon större roll i det här fallet. ramen och stolpen sitter ändå bara ihop högst upp och ramen får inget extra stöd av stolpen, det är bara tvärt om. Min gissning är att ramen hade gått sönder även om du hade haft en längre stolpe.

Däremot är den långa stolpen symptomatiskt för varför cykeln har gått sönder. Det är nog helt enkelt så att du varit för lång (och tung) för den ramstorleken. Momentet kring sadelstolpsinfästningen har uppenbarligen varit för högt.

Det du kan göra nu är väl att limma dit en trialsadel och börja köra lite street och dirt med ramen, eller putsa up den och hänga den som trofe på väggen. =)

Det brukar dyka upp ganska många GT Zaskar på köp&sälj när säsongen är över om du vill ha en ny beggad.

Vad gör jag åt detta?
Jag har också tänkt i liknande banor som rikard, men hur mycket flexar det egentligen i det ganska korta klämförbandet mellan sadelstolpe och ramrör? Flexar det så mycket att ett långt sadelstolpinstick trots allt kan göra nytta, åtminstone om stolpen är noggrant diameterinpassad i ramen?

Är du duktig svetsare kan du säkert reparera ramen, men det vore kanske onödigt arbete - jag gissar nämligen att du hellre borde försöka få tag i en högre ram.

/Janne

Vad gör jag åt detta?
Det där hade absolut garanterat bombsäkert inte hänt med en stolpe nedstucken 10cm extra. Det blir ett grymt böjmoment i svetsen med det lilla insticket men hade stolpen varit t.ex 10cm längre ner hade belastningsfallet bilvit väldigt mycket annorlunda och böjmomentet hade till stor del tagits upp av stolpen istället. Se detta som läropengar och snåla inte med stolpens instick på nästa ram.

Vad gör jag åt detta?
Jag vet någon som inte längre kommer ha sin stolpfan så högt upp... Får lägga ner med svettandet eller ta god tid på mig på asfalten. ^^

Vad gör jag åt detta?
Mårten: Känns rimligt, men det skulle vara intressant med någon tüsk datorsimulering och verifierande trådtöjningsgivarmätning eller så. Egentligen borde jag kunna sån´t här, men den lättjan, den lättjan ...

Om man verkligen är nyfiken, kanske man skulle kunna mäta flexet genom att såga en redan kraschad/hopplöst förstörd ram så att sadelstolpens nederdel blir åtkomlig, och sedan spänna upp ram + sadelstolpe + indikatorklocka i skruvstycke eller annan lämplig jigg, och så hänga på vikterna där sadeln skulle ha suttit och läsa av indikatorklockan?

/Janne

Vad gör jag åt detta?
Det behövs ingen datorsimulering för att inse att belastningsfallet blir betydligt mer gynnsamt om sadelstolpen sticks ner en bit. Det var ju precis såna här lastfall man satt och räknade på i gymnasiet.

Vad gör jag åt detta?
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Det behövs ingen datorsimulering för att inse
> att belastningsfallet blir betydligt mer gynnsamt
> om sadelstolpen sticks ner en bit. Det var ju
> precis såna här lastfall man satt och räknade
> på i gymnasiet.

Räknade du verkligen passningsdeformationer på gymnasiet? =)

Sadelstolpen är inte presspassad i sadelröret. Den är mindre än sadelröret och man fäster den genom att krympa sadelröret högst upp. För att sadelstolpen skall kunna överföra last förbi klämman ner till den delen där den hänger fritt i sadelröret måste det till såpass stora deformationer av infästningen att det redan är "kört". Detta blir extra tydligt om man använder sig av lättviktsstolpar av kolfiber eller tunväggig alu. De har såpass mycket flex att det blir i praktiken omöjligt att överföra vridmoment förbi klämman. Det spelar inte någon roll hur långt in sadelstolpen är om stolpen är gjord av spagghetti och sadelröret av fullkornsaluminium.

Vad gör jag åt detta?
plumse:

Om sadelstolpen är väl inpassad i ramen (skjutpassning eller så), förstår även jag att insticket under sadelklammern gör mer eller mindre nytta.

Frågan är väl mest om det är "mer" eller "mindre" - om flexet i själva klämförbandet uppe vid sadelrörets överkant är så litet att sadelstolpens nederände knappt skulle röra sig alls i den provuppställning jag föreslog, borde väl sadelstolpinsticket nedanför klammern vara att betrakta mest som "dödkött"?

På gamla 1940-talsramar har jag för mig att det sitter ett inlött shimsfoder uppe vid sadelklammern, vilket ju innebär att sadelstolpen "hänger fritt i luften" längre ner i ramen - och de ramarna höll ju (fast de kördes ju inte riktigt på samma sätt som dagens MTB ...). Vidare säljs det ju sadelstolpsshims för att kunna köra med sadelstolpar som inte "fyller" riktigt i ramen - samma situation som på 1940-talet med andra ord.

Den lilla känsla för maskinkonstruktion jag har säger dock att både 1940-talsramarna och nutidens shims nog egentligen är tekniska missfoster, och att ett korrekt gränssnitt sadelstolpe/sadelrör förutsätter skjutpassning och långt instick, och att sadelklammern bara ska betraktas som en friktionslåsning för att hålla kvar sadelstolpen på önskad höjd. Men det är känslan det - jag _vet_ inte hur det förhåller sig. Det är därför jag tycker det vore skojigt om civ.ing. Någon Annan skulle ha gjort någon FEM-beräkning av ramrörens och sadelstolpens deformationer och kontakttrycken mellan sadelstolpe och rör.

/Janne

Vad gör jag åt detta?
> passningsdeformationer
> det blir i praktiken omöjligt att överföra vridmoment förbi klämman

Detta låter som ett fall av "teori och praktik är två skilda saker"?

Särskilt när nu toppröret och sadelröret är helt överbelamrade med svetsfogar och urfräsningar, på GT värst av alla.

Bilden är förresten ett mycket starkt argument till varför man ska ha blöjlycra under sina fräna baggyshorts.

Vad gör jag åt detta?
Rikard: Då kan jag alltså kapa min sadelstolpe precis under klämman? Ger du mig en ny fs ram med 6" slag i samma kvalitet om den går sönder pga det?

Vad gör jag åt detta?
rikard skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det behövs ingen datorsimulering för att inse
> > att belastningsfallet blir betydligt mer
> gynnsamt
> > om sadelstolpen sticks ner en bit. Det var ju
> > precis såna här lastfall man satt och
> räknade
> > på i gymnasiet.
>
> Räknade du verkligen passningsdeformationer på
> gymnasiet? =)
>
> Sadelstolpen är inte presspassad i sadelröret.
> Den är mindre än sadelröret och man fäster den
> genom att krympa sadelröret högst upp. För att
> sadelstolpen skall kunna överföra last förbi
> klämman ner till den delen där den hänger fritt
> i sadelröret måste det till såpass stora
> deformationer av infästningen att det redan är
> "kört". Detta blir extra tydligt om man använder
> sig av lättviktsstolpar av kolfiber eller
> tunväggig alu. De har såpass mycket flex att det
> blir i praktiken omöjligt att överföra
> vridmoment förbi klämman. Det spelar inte någon
> roll hur långt in sadelstolpen är om stolpen är
> gjord av spagghetti och sadelröret av
> fullkornsaluminium.

Du kan gärna tro att det inte spelar roll hur långt ner röret sticks ner men du får inte testa på nån av mina ramar...

Vad gör jag åt detta?
Hmm, finns det NÅGON ramtillverkare som säger att ett sadelrörsinstick på 3 cm är ok? De borde ju rimligen vara UTBILDADE inom området och VETA vad det pratar om när det rekommenderar 10 cm. Det är vad jag tror. Eller ska det dyka upp en konspirationsteori här, att rambyggare och sadelstolpstillverkar är i maskopi, längre stolpar är dyrare?

Vad gör jag åt detta?
Stervelo skrev:
> Hmm, finns det NÅGON ramtillverkare som säger
> att ett sadelrörsinstick på 3 cm är ok? De
> borde ju rimligen vara UTBILDADE inom området och
> VETA vad det pratar om när det rekommenderar 10
> cm. Det är vad jag tror. Eller ska det dyka upp
> en konspirationsteori här, att rambyggare och
> sadelstolpstillverkar är i maskopi, längre
> stolpar är dyrare?

Jag hörde en gång att en ramtillverkare lurades lite om insticket, jag tror alla gör det. *tissel tassel*

Vad gör jag åt detta?
Min spontana reaktion utan att ha läst så noga vad som är skrivet är att
1. Sadelsstolpen inte var nedstucken tillräckligt.
2. Gaffelstagen sitter fel (GT). Normalt sitter stagen bakom överröret och ta en hel del last.

Vad gör jag åt detta?
Stervelo skrev:
> Hmm, finns det NÅGON ramtillverkare som säger
> att ett sadelrörsinstick på 3 cm är ok?

förmodligen inte. det är inte det det handlar om. min poäng är att ramen inte blir starkare av att det hänger en dec extra sadelstople och dinglar i sadelröret. sadelröret och sadelstolpen sitter ju bara ihop högst upp.

Vad gör jag åt detta?
Stervelo: Visst, ibland vet faktiskt utbildade proffs vad de pratar om, fast man kan tyvärr inte ta det för givet. Det är vad jag tror. Hur det är i just det här fallet vet jag som sagt inte. En gissning är att rekommendationen "minst 10 cm" underförstår skjutpassning mellan stolpe och sadelrör längs hela stolpinstickets längd. Men hur ofta är det villkoret egentligen uppfyllt?

Själv kör jag med skjutpassning (så gott det gick att läppa in) och 10+ cm, för att slippa tänka och slippa vara orolig.

/Janne

Vad gör jag åt detta?
Påminn mig om två veckor när jag är tillbaka på jobbet så kan jag köra lite beräkningar i pro/Mechanica. Jag är helt säker på att vissa här på forumet kommer sänka ner sina sadelstolpar lite efter det... Egentligen är det helt meningslöst att beräkna för det är så uppenbart självklart att ett för kort instick skapar onödigt stora påfrestningar i ramen, men om det behövs lite flashiga färgbilder på spänningarna går det att ordna.

Vad gör jag åt detta?
plumse skrev:
> Egentligen är det
> helt meningslöst att beräkna för det är så
> uppenbart självklart att ett för kort instick
> skapar onödigt stora påfrestningar i ramen,

frågan är bara, hur kort är "för kort". Om slitsen är 4cm lång och man spänner ihop sadelröret högst upp på den slitsen så kommer kontakttrycket att avta ganska snabbt när man rör sig ner från slitsen. Inget kontakttryck = ingen kraftöverföring = ingen nytta. Hur systemet sedan beter sig när man lägger på en last är naturligtvis lite klurigare, men om diffen mellan sadelrör och sadelstolpe är 0.1mm och stolpen mindre styv än sadelröret, så behöver man inte dra igång FEM-mjukvara för att gissa att man kommer över 200 microstrain i överkant innan man får ett relevant kontakttryck i änden av sadelstolpen.

jag gissar att för kort är <7 cm. =)

Vad gör jag åt detta?
rikard skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > Egentligen är det
> > helt meningslöst att beräkna för det är så
> > uppenbart självklart att ett för kort instick
> > skapar onödigt stora påfrestningar i ramen,
>
> frågan är bara, hur kort är "för kort". Om
> slitsen är 4cm lång och man spänner ihop
> sadelröret högst upp på den slitsen så kommer
> kontakttrycket att avta ganska snabbt när man
> rör sig ner från slitsen. Inget kontakttryck =
> ingen kraftöverföring = ingen nytta. Hur
> systemet sedan beter sig när man lägger på en
> last är naturligtvis lite klurigare, men om
> diffen mellan sadelrör och sadelstolpe är 0.1mm
> och stolpen mindre styv än sadelröret, så
> behöver man inte dra igång FEM-mjukvara för att
> gissa att man kommer över 200 microstrain i
> överkant innan man får ett relevant kontakttryck
> i änden av sadelstolpen.
>
> jag gissar att för kort är <7 cm. =)

Rickard, du har missat hela grejen med att stolpens nedersta ände läggs an mot insidan av sadelröret i ramen när den belastas och att lastfallet blir helt annorlunda. Belastningen är ju aldrig rakt ner i stolpens riktning, belastningen går i en riktning nedåt/bakåt. Sticks stolpen ner enbart en cm tas all kraft upp som ett vridmoment där ramen är som svagast: i svetsen. Sticks stolpen ner tillräckligt långt, typ 10cm eller mer, blir belastningen istället dragspänning vilket är det bästa sättet att lasta en
struktur.

Vad gör jag åt detta?
Rickard: Om du skulle göra ett rent dragprov så har du naturligtvis rätt, men i praktiken så "hänger inte sadelstolpen och dinglar" i ramen, utan den ger stöd så att sadelstolpens rörelsefrihet minskas avsevärt. I skräckexemplet överst (GT) så är det ju en bit av sadelstolpen som dinglar tack vare att överröret är bredare än och dessutom (varför?) sträcker sig förbi sadelröret. Hade sadeln varit 2cm lägre så hade ramen hållit mycket bättre, för då är vi nere i sadelröret igen. Hade den dessutom (som Orv var inne på) nått ner förbi sadelstagen hade det varit ännu bättre. Att de inte sitter ihop spelar ingen roll.

Brottet är ett utmattningsbrott, något du inte kommer få utan rörelse.

Vad gör jag åt detta?
plumse skrev:
> Rickard, du har missat hela grejen med att
> stolpens nedersta ände läggs an mot insidan av
> sadelröret i ramen när den belastas och att
> lastfallet blir helt annorlunda.

Nej, jag har tänkt på det med. Min poäng är att sadelstolpens spets inte är pressad mot insidan av sadelröret. för att pressa den mot sadelröret måste infästningen vrida på sig. När sadelstolpen väl får kontakt så kommer dessutom sadelstolpen att börja böja sig och då den oftast är mindre styv än röret den sitter i kommer den aldrig kunna överföra någon större del av lasten.

Sadelstolpen blir starkare av att sitta långt ner i ramen, men ramen har ingen nytta av en överdrivet lång sadelstolpe.

> Belastningen är
> ju aldrig rakt ner i stolpens riktning,
> belastningen går i en riktning nedåt/bakåt.

jag tänker mig belastningen som ett renodlat moment, trycklasten är nog försumbar.

rikard

Vad gör jag åt detta?
Rickard, vilket sätt att gräva är jobbigast för dig, att hålla en spade med en hand (kort stolpinstick) och gräva, eller att hålla den med två händer (långt stolpinstick)?
Samma sak med sadelstolpen. Nu är det slutdiskutterat för min del men är du inte klar kan du påminna mig om några veckor så kan jag fixa fram lite snygga bilder på skillnaden i spänning mellan ett kort och ett långt instick.

Vad gör jag åt detta?
plumse: Skillnaden mellan dig och Rikard är att du ser det som att sadelstolpen ligger emot sadelröret hela vägen eller åtminstone längst ner. Rikard ser det som att stolpen bara nuddar sadelröret vid klämman.

Jag tror mer på Plumse och att om det inte stämmer med verkligheten kör man med en för smal sadelstolpe. Men Rikard kanske har rätt men det gör ju att många ramtillverkare har fel när dom råder en att ha ett visst instick...

Vad gör jag åt detta?
plumse skrev:
> Rickard, vilket sätt att gräva är jobbigast
> för dig, att hålla en spade med en hand (kort
> stolpinstick) och gräva, eller att hålla den med
> två händer (långt stolpinstick)?

om ena handen inte rör vid spaden så är det samma sak som att gräva med bara en hand.

För att få den kraftöverföring som du beskriver skulle man behöva ha presspassning mellan stolpe och rör, hela vägen. Hade man det skulle man behöva pressa in stolpen på samma sätt som man pressar in ett styrlager. skitjobbigt...=)

> Samma sak med sadelstolpen. Nu är det
> slutdiskutterat för min del men är du inte klar
> kan du påminna mig om några veckor så kan jag
> fixa fram lite snygga bilder på skillnaden i
> spänning mellan ett kort och ett långt instick.

Om du inte modellerar passningen på ett korrekt sätt så spelar det inte så stor roll hur färgglada de är. =)

/rikard

Vad gör jag åt detta?
När sadelstolpen är fastsatt med sadelrörsklämman så kommer det flexa en del. Om då sadelröret inte är betydligt större än sadelstolpen så kommer sadelstolpen få stöd av röret längst ner och därmed avlasta området runt sadelrörsklämman.

Jag rörstar alltså för för kort instick.

Vad gör jag åt detta?
rikard skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > Rickard, vilket sätt att gräva är jobbigast
> > för dig, att hålla en spade med en hand (kort
> > stolpinstick) och gräva, eller att hålla den
> med
> > två händer (långt stolpinstick)?
>
> om ena handen inte rör vid spaden så är det
> samma sak som att gräva med bara en hand.

Men om din andra hand har ett fast grepp som inte riktigt nyper tag om spaden utan har 0.2mm glapp, gör den då fortfarande ingen nytta alls?

När sadelstolpen böjs den där 0.1mm som behövs för att den skall gå emot och ta stöd av sadelröret även där inte klämman klämmer åt(längre ner) så gör det nog ganska stor skillnad.

Edit: Putchi hann före och gjorde mitt inlägg smått meningslöst. :(

Senast redigerad av en moderator:
Vad gör jag åt detta?
rikard skrev:

> Nej, jag har tänkt på det med. Min poäng är
> att sadelstolpens spets inte är pressad mot
> insidan av sadelröret. för att pressa den mot
> sadelröret måste infästningen vrida på sig.

Och vad skulle du säga att det är som har hänt i bilden ovan? Är det sadelklämman som har vridits loss, eller är det så att hela den del som sadelstolpen är nedstucken har vrididts av och lossnat?

Om sadelstolpen hade gått ända ner till vevlagret, tror du att brottet hade sett likadant ut, och inträffat efter samma tid? (vi förutsätter samma sadelhöjd) Vad skulle hänt om vi sedan hade höjd sadelstolpen 1mm ovanför vevlagret? (för att förekomma tänkbara invändningar)

Låt säga att sadelstolpen når ända ner till vevlagret och du tar bort sadelklämman, vad händer då? Brakar ramen direkt? Eller har vi en oändligt stark kombination, eftersom det inte finns någon fästpunkt?

> Sadelstolpen blir starkare av att sitta långt ner
> i ramen

huh? Jag hoppas att du menar pga att mindre sadelstolpe sticker upp ovanför ramen, och inget annat. Eller menar du att stolpen blir starkare om den är tex 10cm längre även om sadelhöjden är densamma?

Jag tror jag är klar i den här diskussionen också.

Vad gör jag åt detta?
Mårten skrev:
> rikard: Måste det verkligen vara presspassning?
> Räcker det inte med glidpassning?

räcker det för styrlager? =)

Exakt hur det fungerar varierar naturligtvis från fall till fall. Vissa ramar har väldigt tajt passning medans andra ramar verkligen har stolpen skramlandes tills man drar fast den. Sen varierar det naturligtvis lite mellan olika ramar också. har man en väldigt redig sadelstolpe som sitter väldigt tajt i en sladdrig ram så blir det användbara insticket längre. I det här fallet så ser det snarare ut som en lättviktsstolpe i en styv ram.

Hade man haft presspassning så skall man också komma ihåg att man inte får en jämn avlastning längs hela stolpen. momentet kommer avta längs med insticket så skillnaden mellan 7 och 10 centimeters instick kommer vara betydligt mindre än mellan tex 7 och 4.

Tänk er att man sätter en sadelstolpe i en ram med för stort sadelrör. Då får man ta till en shim. Brukar ramar gå sönder av det? Är shimsen längre än insticket på bilden?

Sen kan man börja fundera på var en ram går sönder om insticket är för kort? eftersom slitsen sitter på framsidan på den här ramen är jag böjd att tro att brottet hade börjat på baksidan av sadelröret, inte som det ser ut nu, i svetsfogen på överröret.

rikard

Tillbaka
Topp