Vad gör regnet för banan på cykelvasan?

Jo, jag vet att det knappt existerar men med tanke på vädret så trodde jag nog att det skulle vara några stycken i varje fall. Men det är väl ännu en grej som kan krångla antagligen.
Lyckas man få en framskärm som funkar för enduro och DH att krångla när man cyklar grusväg så har man gjort något väldigt, väldigt fel.

Håller med om att det är komplett obegripligt hur man kan köra utan framstänka. Tar ingen plats, väger inget, kostar inget, men man slipper lera i hela fejjan. Borde vara extra viktigt på tävling där man inte vill distraheras av onödig skit som inte tillför något.

Lyckas man få en framskärm som funkar för enduro och DH att krångla när man cyklar grusväg så har man gjort något väldigt, väldigt fel.

Håller med om att det är komplett obegripligt hur man kan köra utan framstänka. Tar ingen plats, väger inget, kostar inget, men man slipper lera i hela fejjan. Borde vara extra viktigt på tävling där man inte vill distraheras av onödig skit som inte tillför något.
Jag håller med, sämre sikt osv.

Är man inte gjord av socker så är det inga problem ?

Trots att jag på vissa sätt är lite av en traditionalist måste jag erkänna att vatten och grus i ögonen har varit ett problem för mig på blöta lopp så om jag någon gång ska cykla snabbt, istf snyggt, kanske en stänka åker på.

Löser framskärmen stänket fr framförvarandes bakhjul i klungan också? Min erfarenhet är att 95% av stänket i ansiktet kommer därifrån. Som sagt, det är skillnad på tävling och att lalla runt för sig själv i skogen.
Det förstår jag oxå men det fanns ändå ett par med stänkskärmar fram, så åtminstone dom måste ju tycka att de gör ngn nytta.

Men det är väl skillnad på tävling o att åka själv/i en liten grupp som du säger.

Tyckte jag såg på en av prispallarna att någon 2a eller 3a hade fjädring bak men stel framgaffel. Har bara hört talas om hardtail tidigare, inte tvärt om.

Experten sa väl i sändningen att det främst var folk med syltrygg som körde bakfjädrat på CV.
Som vinnaren i damklassen.

När jag kör nästa gång ( i år följs det från annan plats) blir det att damma av den lätta HT istället för den Scott Spark jag vanligtvis rullar runt med i skogen.

Jag är lite osäker på hur många, om någon, som är ironisk ovan. Så risken är att jag är trollad, men…

Nu är det många år sedan jag körde, men att jag kommer välja Fs nästa gång är givet. Så jäkla sönderskakad och slut i ryggen på gubben. Och nu är det gubbe +11…

Skulle jag vara tvungen att välja skulle jag hellre köra Ht på ett tekniskt XC-lopp (om jag klarar det) eftersom det är kortare tid och mer stående cykling.

Tyckte jag såg på en av prispallarna att någon 2a eller 3a hade fjädring bak men stel framgaffel. Har bara hört talas om hardtail tidigare, inte tvärt om.
Få som har tillgång till en sån klyka
p4pb24945368.jpg

Jag är lite osäker på hur många, om någon, som är ironisk ovan. Så risken är att jag är trollad, men…

Nu är det många år sedan jag körde, men att jag kommer välja Fs nästa gång är givet. Så jäkla sönderskakad och slut i ryggen på gubben. Och nu är det gubbe +11…

Skulle jag vara tvungen att välja skulle jag hellre köra Ht på ett tekniskt XC-lopp (om jag klarar det) eftersom det är kortare tid och mer stående cykling.
Man tycker annorlunda om man som oss cyklat CV öht.

Kan rekommendera mullet och coil, glada bunny hops över stenar och rötter uppskattades av alla!

Jag som körde för första gången valde givetvis bara skärm fram! Tyckte det var helt dock stundtals lite geggigt. Alla veteraner man pratade med ansåg att det vara sämsta ever typ...

Är man inte gjord av socker så är det inga problem ?
På vilket sätt ser man bättre med lera i ögonen om man är "tuff"?

Den där attityden är helt obegriplig, men vissa är tydligen kvar i nån slags medeltids-macho-dumheter fortfarande. :rolleyes:

Edit: Och ja, jag inser att det förstås inte hjälper mot framförvarande, men kan man minska eländet så verkar det ytterst märkligt att låta bli.

Senast ändrad:
På vilket sätt ser man bättre med lera i ögonen om man är "tuff"?

Den där attityden är helt obegriplig, men vissa är tydligen kvar i nån slags medeltids-macho-dumheter fortfarande. :rolleyes:

Edit: Och ja, jag inser att det förstås inte hjälper mot framförvarande, men kan man minska eländet så verkar det ytterst märkligt att låta bli.
För att det bara är ett problem om man gör det till ett problem. Gör man det är men per definition en syltrygg. Eller ett söndercurlat barn.

För att det bara är ett problem om man gör det till ett problem. Gör man det är men per definition en syltrygg. Eller ett söndercurlat barn.
Min definition av byfåne ligger nära till hands att applicera på dig med tanke på den attityden. Hur blir man sådär extremt tuff? Finns det nån kurs man kan gå?

PS. Du har ingen aning om vad "syltrygg" betyder. Det är en som inte vågar stå för sina åsikter. DS.

Min definition av byfåne ligger nära till hands att applicera på dig med tanke på den attityden. Hur blir man sådär extremt tuff? Finns det nån kurs man kan gå?

PS. Du har ingen aning om vad "syltrygg" betyder. Det är en som inte vågar stå för sina åsikter. DS.
Sorry. Tankevurpa. Menade såklart ”gjord av socker”.

Sorry. Tankevurpa. Menade såklart ”gjord av socker”.
Fortfarande tankevurpa. Att inse att man ser bättre om man har mindre lera i nyllet innebär inte att man är vek, töntig eller "gjord av socker". Om något torde det vara ett tecken på intelligens.

Men om man är rädd för att andra ska tycka att man är töntig så kan man förstås resonera som du och använda nedsättande uttryck om alla som inte gillar lera i nyllet.

Goafton.

Fortfarande tankevurpa. Att inse att man ser bättre om man har mindre lera i nyllet innebär inte att man är vek, töntig eller "gjord av socker". Om något torde det vara ett tecken på intelligens.

Men om man är rädd för att andra ska tycka att man är töntig så kan man förstås resonera som du och använda nedsättande uttryck om alla som inte gillar lera i nyllet.

Goafton.
Det var ingen tankevurpa att påstå att bara är ett problem om man gör det till ett problem.

Det var ingen tankevurpa att påstå att bara är ett problem om man gör det till ett problem.
Jo. Ett problem försvinner inte för att man påstår att det inte finns. Och det hjälper inte att man påstår det för att vara tuff heller.
Det går säkert att cykla vasan med en hink över huvudet också. Det innebär inte att hinken inte är ett problem.

Tycker du på fullaste allvar att det här ser helt oproblematiskt ut?

Screenshot 2023-08-12 at 19.10.44.png

Senast ändrad:
Jo. Ett problem försvinner inte för att man påstår att det inte finns. Och det hjälper inte att man påstår det för att vara tuff heller.
Det går säkert att cykla vasan med en hink över huvudet också. Det innebär inte att hinken inte är ett problem.

Tycker du på fullaste allvar att det här ser helt oproblematiskt ut?

Visa bilaga 645679
Kransen kring halsen indikerar väl exakt det jag påstår.

Det var nära att vädret gjorde riktig kaos av målgången . Nu blev "bara" fighten om plats 2-6 uppfukad när andra klungan körde ifatt en damklunga i sista kurvan ..
Om nu inte norrmannen redan avgjort hade skandalen varit total och dom hade fått köra om spurten .

Kransen kring halsen indikerar väl exakt det jag påstår.
Nej, det gör den inte. Det är väl för fasen självklart att det går bättre utan lera i ögonen än med lera i ögonen?

Jag kan bara ta mig för pannan över att det ens finns människor som argumenterar för att synen inte är så viktig under en cykeltävling. Särskilt när man blandar in ickeargument som anspelar på vekhet och låtsas att det är tufft att välja det sämsta alternativet.

Lycka till med machotramset, nu har jag vettigare saker för mig.

Kan vi tar en annan vinkel? Vatten från egna framhjulet kan spruta bakom mina glasögon, medan vatten från en som kör framför mig aldrig hamnar bakom mina glasögon. Så jag skulle tänka att en skärm fram är bra.

Jag har dock aldrig kört en tävling, förutom SSSM, så jag har ingen riktiga erfarenheter.

Jag tänker att eliten inte direkt roffar åt sig en slumpvis cykel i förrådet och kastar sig iväg, utan de har nog ganska noggrannt övervägt alltifrån fjädring och däck till stänkskydd och reflexer. Uppenbarligen har de flesta kommit fram till att stänkskydd inte gör att de kommer snabbare i mål (och det är det enda som räknas). Kanske större risk för problem med lerkakor, kanske de samlar på sig så mycket lera att de faktiskt adderar märkbar vikt?
Jag vet inte hur de tänker men är ganska säker på argument som ”tufft” och ”självklart” inte spelar så stor roll för de som kommer på topp 50.

Tillbaka
Topp