Eveningstar
Aktiv medlem
Vad hände med Sixten ?
Jag kan tycka att den som blivit avstängd borde ha rätt att skriva och försvara sig i den nu mer nästan obligatoriska påhoppstråden som skapas (denna).
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eveningstar sa:Jag kan tycka att den som blivit avstängd borde ha rätt att skriva och försvara sig i den nu mer nästan obligatoriska påhoppstråden som skapas (denna).
Freddie L sa:Han kunde ju inte hålla sig helt. Det var något om ”dagisbarn” och ”intelligens” i en tråd häromdan, tyvärr. Och några som glatt anmälde det.
Trist som f-n. Men nu får ju alla som hatat på honom fri tillgång till att erbjuda nybörjar-hjälp. Det lär bli minst lika bra!?!
Kanske redan finns och använts.Jensen sa:Kanske borde man ha ett varning/pricksystem.
Stumpy sa:Kanske redan finns och använts.Jensen sa:Kanske borde man ha ett varning/pricksystem.
Mycket trevligare sedan S taggat ner och nu lyser med sin frånvaro.
(Saknar dock emmer.)
Jensen sa:Freddie L sa:Han kunde ju inte hålla sig helt. Det var något om ”dagisbarn” och ”intelligens” i en tråd häromdan, tyvärr. Och några som glatt anmälde det.
Trist som f-n. Men nu får ju alla som hatat på honom fri tillgång till att erbjuda nybörjar-hjälp. Det lär bli minst lika bra!?!
Fast du tror inte det finns fler här som kan hjälpa en ny? Utan att för den delen domdera och prata/behandla andra med annan åsikt som om man själv är gud med det enda rätta svaret. Kunskapen har aldrig varit sixtens problem, det är frånvaron av känsla för att vissa saker är en smakfråga.
Lägger dock ingen värdering i avstängningen. Kanske borde man ha ett varning/pricksystem.
Det har varnats ganska tydligt flertalet gånger där jag sett någon bli avstängd. Sixten har också blivit tillsagd öppet på forumet bland andra som deltagit när det spårat ur. Tidigare då.Bengt-re sa:Jensen sa:Freddie L sa:Han kunde ju inte hålla sig helt. Det var något om ”dagisbarn” och ”intelligens” i en tråd häromdan, tyvärr. Och några som glatt anmälde det.
Fast du tror inte det finns fler här som kan hjälpa en ny? Utan att för den delen domdera och prata/behandla andra med annan åsikt som om man själv är gud med det enda rätta svaret. Kunskapen har aldrig varit sixtens problem, det är frånvaron av känsla för att vissa saker är en smakfråga.
Lägger dock ingen värdering i avstängningen. Kanske borde man ha ett varning/pricksystem.
Jag tror att alla de som blivit avstängda genom åren har blivit varnade innan. Och trots allt är det ganska få som blivit avstängda. Vilken nivå som är rätt nivå är svårt att veta, men få tycker nog att det är för lätt att bli avstängd och jag tror inte att någon åkt ut för enstaka övertramp. Åker man ut så har man på ett eller annat jobbat för det över tid.
Sen att vissa avstängningar gjort saker lite tråkigare är en annan sak, men vi kan bara hoppas att folk kommer tillbaka lite klokare och lite mildare i sinnet.
Kneecap sa:Bengt-re sa:Brukar väl vara en månad om man sköter sig och inte försöker komma in med nya konton och fular sig.
Tjena!
Fyra veckors semester gäller.
Jo, det vet jag att det finns. Men gör de det, hjälper till alltså?Jensen sa:Freddie L sa:Han kunde ju inte hålla sig helt. Det var något om ”dagisbarn” och ”intelligens” i en tråd häromdan, tyvärr. Och några som glatt anmälde det.
Bengt-re sa:Det finns en analogi från försvarsmakten
Freddie L sa:Jo, det vet jag att det finns. Men gör de det, hjälper till alltså?Jensen sa:Freddie L sa:Han kunde ju inte hålla sig helt. Det var något om ”dagisbarn” och ”intelligens” i en tråd häromdan, tyvärr. Och några som glatt anmälde det.
Du är ju veteran och minns säkert hur det var innan Sixten. Sixten är ju, som många andra som tar utrymme idag, bara en liten del av Happys historia. Vad jag minns var det ofta ganska lågt intresse för att skriva och hjälpa till när den femte ”Jag är nybörjare, vad ska jag köpa för cykel”-tråden dök upp samma vecka. Och ofta tipsades det mest lite slentrian om att köpa fultysk/eller hos LBS, att välja den snyggaste cykeln så man blir glad, eller att min cykel är bra - köp en likadan.
Sixtens uthållighet och noggrannhet har jag aldrig varit med om tidigare. Tänk att dessa trådar nu ofta blir flera sidor (mest med tjafs iofs).
Så jag har stört mig på de som hugger på Sixten i hjälp-trådarna. De har ju sällan haft några konkreta invändningar utan det har varit anekdotiska, personliga och känslomässiga argument. Hoppas att de nu tar chansen att överta Sixtens skor.
Annars tycker jag systemet är bra. Några varningar, sen får man kyla av sig lite. Fast märkligt att det ska behöva användas på ”vanliga” användare nuförtiden, förr var det väl mest trollen som drabbades.
Freddie L sa:Vad jag minns var det ofta ganska lågt intresse för att skriva och hjälpa till när den femte ”Jag är nybörjare, vad ska jag köpa för cykel”-tråden dök upp samma vecka. Och ofta tipsades det mest lite slentrian om att köpa fultysk/eller hos LBS, att välja den snyggaste cykeln så man blir glad, eller att min cykel är bra - köp en likadan.
Sixtens uthållighet och noggrannhet har jag aldrig varit med om tidigare. Tänk att dessa trådar nu ofta blir flera sidor (mest med tjafs iofs).
Så jag har stört mig på de som hugger på Sixten i hjälp-trådarna. De har ju sällan haft några konkreta invändningar utan det har varit anekdotiska, personliga och känslomässiga argument. Hoppas att de nu tar chansen att överta Sixtens skor.
Jay Jay sa:Vad hände? Han kan ju vara lite bufflig i sitt sätt ibland och ha en allmänt oförsonlig framtoning. Dock är det få som kommer med så mkt konkreta tips och råd. Han är ju en verklig tillgång f f a för nyare medlemmar.
Bengt-re sa:jingleyschmidt sa:Rätt bra taktik från moderatorer det här, att först stänga av emmer, sen en månad senare också stänga av Sixten. Vem står på tur härnäst? Ingen går säker? Många som skakar i skorna nu kan jag tänka mig! ;) Förhoppningsvis gör det ju att folk tänker både en och två gånger innan dom hasplar ur sig elakheter.
Trist dock. Förstår ju att Sixten är en speciell person på fler än ett sätt, men jag har fått väldigt mycket hjälp av Sixten sen jag gav mig in i cykelvärlden och det det har varit otroligt betryggande för en osäker själ som jag. Jag är väldigt tacksam för all tid han lagt ner på mig sen dag 1.
Det finns en analogi från försvarsmakten där det fanns ett antal truppbefäl som inte gillades något vidare av sina kollegor eftersom de var rigida, ofta hade fel, var förändringsobenägna, gnälliga, och inte sällan rätt otrevliga. Men de fungerande i rollen att guida nyinryckta värnpliktiga genom grunderna med att leva i uniform, att detaljer inte var helt rätt alltid och den verkligheten de fick presenterad var kanske lite ensidig och vinklad av personliga föreställningar spelade inte så stor roll. De hade iaf lärt sig det grundläggande i att klä på sig gröna kläder och hur man sköt hål i ryssen på 200 meters håll. Ofta var de värnpliktiga nöjda och tyckte att de fått lära sig mycket. Trupputbildaren var deras hjälte.
De som sedan blev kvar lärde sig oftast att världen är mer komplex och att man måste anpassa sig mer och vara mer lyhörd för Att olika situationer/verkligheter kräver olika lösningar samt att man måste samarbeta både uppåt och neråt,. Man behöver tillit och själv vara pålitlig samt beredd att justera sin världsbild i takt med att ingångsvärden ändras.
Jag ser likheter i S och den typen av truppbefäl. De fungerar i en initial situation, men aldrig i längden och kommer aldrig att stötta någon blivande världsmästare till att bli just detta. Detta stämmer väl också så tillvida att de som är positiva till S är de som är rena nybörjare och i större behov att någon säger åt dem att hoppa än att lära sig hoppa på olika underlag och justera sin teknik, utrustning och träning efter den verklighet man lever i.
Man måste också acceptera att eleven kan bli duktigare än läraren.
#personlig reflektion
ttfh sa:Jag tror detta sätt att ge råd till förstagångsköpare är ett haveri.
Det finns för många outtalade förutsättningar, som att den som frågar om råd och den som ger råd har samma sorts cykling i tankarna. Oftast vet inte ens trådskaparen vilken sorts cykling hen vill ägna sig åt. "cykla lite grusvägar och enklare stig", vad betyder det?
När förstagångsköparen har cyklat några rundor börjar förmodligen bilden klarna lite. Det var kanske inte så kul med grusväg ändå? Eller det kanske inte var lika många höjdmeter på stigarna hemma som i alla coola videos på youtube? Cykla kanske var värdelöst och man vill göra nåt annat istället?
I alla dom fallen blir första cykeln "fel", bättre då att man inte lagt så mycket pengar på den.
jingleyschmidt sa:Jag håller även med det Freddie L skrev där uppe angående att många bara går in i trådar för att säga att Sixten har fel, men inte kommer med något matnyttigt själva som kan hjälpa oss nybörjare på traven. Det blir ingen hjälpt av. Tvärtom skapar det bara en rörig tråd och dålig stämning.
Kneecap sa:jingleyschmidt sa:Jag håller även med det Freddie L skrev där uppe angående att många bara går in i trådar för att säga att Sixten har fel, men inte kommer med något matnyttigt själva som kan hjälpa oss nybörjare på traven. Det blir ingen hjälpt av. Tvärtom skapar det bara en rörig tråd och dålig stämning.
Tjena!
Det är väldigt många som kommit med matnyttigt i nybörjartrådarna. Men det kan bli svårt att urskilja det tack vare den dåliga stämningen. Det är också oerhört påfrestande att komma med synpunkter för att sedan bli kallad diverse okvädesord.
Jag vet inte hur många gånger jag (och flera andra) påpekat att man måste ta stor hänsyn till mer än bara kroppslängd, detta har konstant viftats bort av Sixten.
Det finns mer än ett fall där nybörjare följt tabellen och det sen visat sig att cyklarna faktist varit för stora. När det händer då har inte Sixten visat sig i tråden längre.
Jag säger återigen att Sixten anstränger sig och hittar bra priser åt folk och sitter på en hel del kunskap. Men det rättfärdigar inte den attityden och totala dövheten han har för andras åsikter.
jonte987 sa:Förvånande få som skriver att de köpt för stor cykel skulle jag säga. Själv köpte jag för liten mot hans råd. Beroende på hur lång stam man vill ha så klart...funkar bra med 70mm men det är väl på gränsen på en sån cykel.
jingleyschmidt sa:Så man är körd hur man än gör som nybörjare? ;) Med andra ord kan man lika gärna lyssna på någon som Sixten, köpa en cykeljävel, lära sig genom att prova och göra misstag och sen köpa en ny cykel när man bildat sig en egen uppfattning. En läropeng hör nästan till, vad man än bestämmer sig för att prova här i livet.
Raggamuffin sa:Ja det är man väl alltid oavsett om det är en cykel, bil eller ett försteg till din första seriösa stereo? :)
Man ska såklart försöka göra det så rätt som möjligt men ibland behöver man bara kasta tärningen.
jingleyschmidt sa:Så man är körd hur man än gör som nybörjare? ;) Med andra ord kan man lika gärna lyssna på någon som Sixten, köpa en cykeljävel, lära sig genom att prova och göra misstag och sen köpa en ny cykel när man bildat sig en egen uppfattning. En läropeng hör nästan till, vad man än bestämmer sig för att prova här i livet.
Haha!!jonte987 sa:Om nån köpt en för stor sentier L så byter jag ramen mot en M. No charge. Lösenord reachtabell.
Kneecap sa:jonte987 sa:Förvånande få som skriver att de köpt för stor cykel skulle jag säga. Själv köpte jag för liten mot hans råd. Beroende på hur lång stam man vill ha så klart...funkar bra med 70mm men det är väl på gränsen på en sån cykel.
Tjena!
Frågan är hur många som kör omkring med en cykel som tror är rätt men inte är det. Jag möter ideligen folk som kör med fel storlek (åt båda håll), en del efter rekommendationer här och en del efter rekommendationer i butik samt en del som bara gissat sig fram.
Men visst har man roligt så spelar det ju mindre roll, men man kanske skulle ha ännu roligare om det vart helt rätt.
H. sa:ttfh sa:Jag tror detta sätt att ge råd till förstagångsköpare är ett haveri.
Det finns för många outtalade förutsättningar, som att den som frågar om råd och den som ger råd har samma sorts cykling i tankarna. Oftast vet inte ens trådskaparen vilken sorts cykling hen vill ägna sig åt. "cykla lite grusvägar och enklare stig", vad betyder det?
När förstagångsköparen har cyklat några rundor börjar förmodligen bilden klarna lite. Det var kanske inte så kul med grusväg ändå? Eller det kanske inte var lika många höjdmeter på stigarna hemma som i alla coola videos på youtube? Cykla kanske var värdelöst och man vill göra nåt annat istället?
I alla dom fallen blir första cykeln "fel", bättre då att man inte lagt så mycket pengar på den.
Ja. Men även att man köpt cyklar som går att sälja efter nåt år utan större värdeförlust. Då kan det ju vara bra med modern geometri och nya standarder.
Och håller vi oss till svenska så är det säd.Hasse#7 sa:...emmer (hink på nederländska)...
Arsozath sa:Och håller vi oss till svenska så är det säd.Hasse#7 sa:...emmer (hink på nederländska)...