Vad händer i bromsen?!? Är det luft?

Eftersom jag kör Hope som saknar sprutanslutning vid reservoaren överlåtar jag till någon annan att verifiera detta ?

Det är Inte direkt sprutaslutning på shimanos handtag heller. Det stoppade inte mig från att göra en adapter och koppla på en spruta. Det kostade mig nästan en helg i fjällen. Så ta mitt råd på saken, gör inte det.

Shimano luftar man kanske med den där
Koppen på handtaget istället.

//K

Gör inte det.

Det finns en bladder där inne som inte gillar undertryck.

Fråga mig inte varför jag vet det.

På en avid broms kan du göra så, men inte på en shimano. Kanske heller inte på hope. Jag har bara shimano i princip, men har mekat andra också.

//K
På hope tar man ju bort bladdern för att montera locket med luftningsport på, så det skulle ju funka. Har inte havt isär den nyare generationens shimanobromsar, men jag misstänker att dem inte har bladder (skulle behöva vara väldigt liten isåfall)

På hope tar man ju bort bladdern för att montera locket med luftningsport på, så det skulle ju funka. Har inte havt isär den nyare generationens shimanobromsar, men jag misstänker att dem inte har bladder (skulle behöva vara väldigt liten isåfall)

Blev tvungen att googla. Det lösningen med lock fanns inte när jag köpte mina Hope-bromsar på 1700-talet utan man tog bort täcklock och gummiblåsa och hällde drakblodet direkt i den öppna reservoaren. Och så gör jag än.

Jag tror det finns en pytteliten bladder där inne :) (nu snackar vi saint bromsar, shimano har massa olika typer)

Och då gissar jag att man öppnar där det lilla locket på sidan av bromshandtaget, det som har små luftningshål eller något borrat genom.

Bladder där kan vara lång och smal, kanske lite som en strumpa, och sitter med någon klämfästning mot locket med hålen. Allt taget löst ur mitt minne som inte längre är direkt fotografiskt ;)

Det är länge sedan jag gjorde detta.

Stämmer där med hope, där kanske man tar av locket helt tillsammans med bladder. 10år sedan jag körde hope 6-pot men där var det iallafall inte sprutor på toppen när jag luftade, det var en catch-tank. Så var gamla shimano också, finns box några slx och deore som är likadana.

/K

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp