Vad har du för grejer på din pendlare?

Har verktyg för att byta en slang i ryggsäcken men har också med mig en sån här:

Har aldrig fått tillfälle att testa den än (den gången jag glömde den och alla andra verktyg hemma så fick jag punka såklart..), men hoppas att vid en punka så kan den laga och fylla tillräckligt för att ta mig fram till destinationen utan att behöva greja med att ta av hjul och skit. Någon som har en sån eller liknande och fått tillfälle att testa?

Har verktyg för att byta en slang i ryggsäcken men har också med mig en sån här:

Har aldrig fått tillfälle att testa den än (den gången jag glömde den och alla andra verktyg hemma så fick jag punka såklart..), men hoppas att vid en punka så kan den laga och fylla tillräckligt för att ta mig fram till destinationen utan att behöva greja med att ta av hjul och skit. Någon som har en sån eller liknande och fått tillfälle att testa?
Jag har testat liknande flera gånger, de fungerar i 50 % av fallen. Det finns skäl till att svenska cykelhandlare inte säljer dem, för mycket klagomål. På vintrarna har jag alltid med minst en flaska. Trots att de fungerar halvbra vill jag slippa cykelmek i minusgrader.

Jag har mina grejer i en sån här. Det funkar bra och är inte snorfult.

Beställde just en sådan väska, 3 nya slangar, 2 nya däck och en lagningssats ?

Har för mig att jag har en liten pump och co2 grejer liggandes.

Jag har testat liknande flera gånger, de fungerar i 50 % av fallen. Det finns skäl till att svenska cykelhandlare inte säljer dem, för mycket klagomål. På vintrarna har jag alltid med minst en flaska. Trots att de fungerar halvbra vill jag slippa cykelmek i minusgrader.
Vad är det som går fel när det fallerar? Att hållet inte lagas?

Jag har dessa på gruspendlaren, platta utan piggar.
Jag har samma. Metallpiggar käkar sulor till frukost.

Tuggar inte de vassa piggarna på plattisar sönder sulan på ”vanliga” skor? Om ni nu med plattisar menar den typ av pedal som brukar användas på mtb, och inte en vanlig hederlig gammal standardpedal.
Verkar som andra upplever det. Inte jag. Cyklelpendlar och tränar och bikepackar med metallpiggar och mestadels MTB-specifika plattis-sneakers (samt då och då med vanliga sneakers, vinterkängor eller Teva-sandaler) och har inte märkt av något anmärkningsvärt slitage under 3 år. Uppskattar däremot väldigt mycket att inte halka av pedalerna – skillnaden mot plastpiggar är stor (har brutit fotleden pga old school-clips och sen dess inte varit så sugen på att låsa fast fötterna ens med SPD).

Verkar som andra upplever det. Inte jag. Cyklelpendlar och tränar och bikepackar med metallpiggar och mestadels MTB-specifika plattis-sneakers (samt då och då med vanliga sneakers, vinterkängor eller Teva-sandaler) och har inte märkt av något anmärkningsvärt slitage under 3 år. Uppskattar däremot väldigt mycket att inte halka av pedalerna – skillnaden mot plastpiggar är stor (har brutit fotleden pga old school-clips och sen dess inte varit så sugen på att låsa fast fötterna ens med SPD).
Sulan tror jag är lugn, det är väl om man skulle få för sig att cykla till jobbet i nyputsade kalvläderskor som man skulle noja lite.

Metallpiggar äter sulor när man cyklar i skogen, men för vardagsbruk har jag inte märkt nåt nämnvärt slitage. Då är man (i alla fall jag) ganska statisk och vrider och bänder inte runt cykeln med fötterna liksom.

Eller, ett undantag kom jag på. Hade ett par Blundstone (sämsta skiten nånsin) där sulan blev sopor. Men den är gjord av nån slags cellplast snarare än gummi, så det är inte så konstigt. Sulan sprack dessutom av andra skäl, långt innan lädret sagt upp sig.

Efter många om och men.
Gick hyfsat snabbt med Continental Tour Ride 35c.

Saknar bara ett litet första hjälpen i lilla väskan, och nått som gör att det inte skramlar så mycket.

Samt att dra åt styrlagret.
Notera även det fina plattisarna, fick med de till min numera knäckta Fuji MTB.

PXL_20220426_155722567.jpg

Efter många om och men.
Gick hyfsat snabbt med Continental Tour Ride 35c.

Saknar bara ett litet första hjälpen i lilla väskan, och nått som gör att det inte skramlar så mycket.

Samt att dra åt styrlagret.
Notera även det fina plattisarna, fick med de till min numera knäckta Fuji MTB.

Visa bilaga 552014
Tipsa om du kommer på något sätt att installera internt fack i väskan.

Gammal tråd, men jag tröttnade också på allt skrammel och köpte en liten väsk-väska på Aliexpress. Den rymmer utan problem slang, pump, multiverktyg, däckjärn, lagningsgrejer och kedjelås och ligger alltid i pendlingsryggan.

Rapha essential case är f ö suverän, jag har i princip alltid en sån i höger ryggficka med mobil, kreditkort, stämpelkort, mediciner och annat när jag cyklar längre sträckor men för det här ändamålet är den aningen för liten.

1714028095728.png

Gammal tråd, men jag tröttnade också på allt skrammel och köpte en liten väsk-väska på Aliexpress. Den rymmer utan problem slang, pump, multiverktyg, däckjärn, lagningsgrejer och kedjelås och ligger alltid i pendlingsryggan.

Rapha essential case är f ö suverän, jag har i princip alltid en sån i höger ryggficka med mobil, kreditkort, stämpelkort, mediciner och annat när jag cyklar längre sträckor men för det här ändamålet är den aningen för liten.

Visa bilaga 694921
Använder mitt essential case på samma sätt.
Den lilla väsk-väskan du visar här ser ju riktigt nice ut, har du någon länk till den? Brukar ha mina grejer i styrväska men den är lite för stor för att knö ner i ryggsäcken känner jag

Använder mitt essential case på samma sätt.
Den lilla väsk-väskan du visar här ser ju riktigt nice ut, har du någon länk till den? Brukar ha mina grejer i styrväska men den är lite för stor för att knö ner i ryggsäcken känner jag
Rapha essential case har fått en del negativa omdömen att dragkedjan i väskan kan repa mobilen. Ni som har en. Vet ni om man kan klippa bort själva dragkedjan i väskan?

Förutom det mesta som har avhandlats tidigare har jag oftast en banan och en Japp i anslutning till pendlaren, som byts ut med jämna mellanrum, om de inte har ätits upp.
Alltid bra med lite nödenergi.
1714227735047.png

1714227798586.png

Jag har inte reflekterat över det, har dock skal på min mobil. Antar att man kan klippa bort den eller sy dit någon slags skydd om man är händig.

Visa bilaga 695183
Köpte en idag. Man får väl bara komma ihåg att lägga mobilen med baksidan mot dragkedjan.

Bra tips i tråden om Ikeaväskan för slang/verktyg. Men en sån här i flaskstället funkar också. Rymmer 2 slangar, pump, multiverktyg, avdragare, vinylhandskar.
IMG_2926.jpeg

Tillbaka
Topp