Vad har du för grejer på din pendlare?

Minirygga med två slangar, laglappar, minipump, multiverktyg, engångshandkar, styckepackade tvättlappar (har räddad mig en gång vid skada i däckssidan. Förpackningen är lite stadig och hindrade slangen ifrån att titta ut och punkteras igen.

Har med mig ett enklare lås också om jag skulle behöva överge cykeln och ta mig hem på annat sätt.

kör med grövre däck när det inte är sopat, har med grejor att laga punka på plats, reservslang när det inte är lämpligt, förstås pump. och lite verktyg och oftast ett reservdäck.

det blir väl att stanna till för åtgärd någon gång per år.

sen brukar jag stanna och rensa däcken om jag råkat passera ett glasröse. ett annat sätt att minska punkarisken är att undvika för högt däcktryck. brukar köra kring 3 bar på 32-37 mm-däck. ger förutom komfort också bättre rull på knaggligt pendlingsunderlag.
87A55DB0-6F5D-4174-A893-0216988ABA80.jpeg

Senast ändrad:
Minirygga med två slangar, laglappar, minipump, multiverktyg, engångshandkar, styckepackade tvättlappar (har räddad mig en gång vid skada i däckssidan.
Ungefär så här har jag också. En liten CamelBak med allting färdigladdat. Lägger bara i telefon, nycklar och ev kort innan avfärd.

Minipump, slang, däckjärn. Brukar väl bli ett slangbyte per år ungefär. Skulle det hända något värre än slanghaveri får jag låsa fast cykeln och fortsätta färden på annat sätt (ej hänt än, jinx..).

Jag har bara minipump, slang, däckjärn och spännband. Om det blir ett större haveri så låser jag cykel till en stolpe och går eller reser kollektivt till destinationen (så en annan bra sak att ha är kort till lokaltrafik). Ser inte poängen att frakta runt en massa verktyg för någonting som kan inträffas vartannat år eller så. Men jag bor (tyvärr) i en stor stad, om man pendlar genom glesbygden så är det bra att ha andra verktyg så som en kedjebrytare.

Slang, laglappar, däckjärn, pump, multiverktyg, några buntband, plasthandskar, litet förstahjälpen-kit, 70 grams vindväst. Pumpen i ett fäste till flaskhållaren, resten i en liten sadelväska. Men då kan jag ju aldrig parkera cykeln ute utan att ta loss allting, men parkera ute gör man ju aldrig ändå.

Efter punkor, tublesskladd och annat helvete så inser jag att jag behöver ha med mig pump, slang och verktyg.
Dock har jag noll fantasi i ärendet.

Hur har ni löst det på era pendlare?
Fan bra fråga alltså!

Själv har jag med.. ingenting. Så fort verktygen packas ned kommer haverierna, tänker jag.

Har ingen dedikerad pendlarhoj utan tar graveln när jag cyklar till jobbet.
Co2 pump, två patroner, två däckjärn och en slang i sadelväska.

Pump, that's it.

Logik: sällan tokpunka, oftare pys. Och då räcker det med en pump för att komma hem. Samt inte såååå viktigt att komma fram. Jobbet är bara jobb.

Jag har allt utom pump i en sadelväska som alltid finns med, en per cykel. Har aldrig blivit bestulen på väskan eller innehåll men det är i och för sig inte ofta som cykeln parkeras på en offentlig plats.

Pump, Tubolito-slang, insexnyckel för hjulaxlar utan QR (hade varit jävligt jobbigt att inte få av hjulet vid punka), lampor undanstoppade i väska för oplanerat mörker, samt ett ordentligt ihopvikbart lås i fäste på ramen. Egentligen borde jag ha punkalagningsgrejer också men så tunna som däcken är så tror jag inte jag lyckas fixa ett hål ändå, så det är lika bra att slänga i slang direkt.
Ska dock komplettera med multiverktyg med kedjebrytare och några extra kedjelänkar vad det lider. Än så länge är drivlinan såpass ny att risken för kedjebrott är obefintlig.

Vid längre turer i obygd tar jag min midjeväska med kamera och betydligt mer nödpryttlar, så det räcker med det nödvändigaste för vardagen i sadelväska/ramväska annars.

Medans jag förvisso har en fin liten styrväska att ha grejer i så brukar den endast innehålla ett lås. I Göteborg är det sällan långt till nästa hållplats.

Ett tips är att ta med mer än bara en extraslang. Kör man över något vasst/uppstickande med framhjulet, är risken stor att man även kör över det med bakhjulet. Egenupplevd händelse resulterade i en ganska lång promenad med cykelskor.

Efter punkor, tublesskladd och annat helvete så inser jag att jag behöver ha med mig pump, slang och verktyg.
Dock har jag noll fantasi i ärendet.

Hur har ni löst det på era pendlare?

Punkasäkra däck Continental ride tour clincher tyre och touringslangar, så har jag löst det.

Ett tips är att ta med mer än bara en extraslang. Kör man över något vasst/uppstickande med framhjulet, är risken stor att man även kör över det med bakhjulet. Egenupplevd händelse resulterade i en ganska lång promenad med cykelskor.
Det löser du med tåclips vettu!

Multiverktyg, två slangar, däckjärn och minipump. Allt i ryggsäckens ytterfack.
Inget lås. Aldrig tänkt tanken att överge cykeln, men fick gå 5 km en gång när bägge slangarna gått åt i en punka.

Jag kör en styrväska från rapha. Tycker det är smidigt att ha verktyg/cykelrelaterat på ett ställe och inte allt i ryggsäcken (blir snabbt tungt när dator och sånt ska med) :) Har med multitool, extra slang, pump, däckjärn och ett litet kit med laglappar. :)
Och kör chrome spd skor som är gå-vänliga ifall om haveri men mest för att slippa släpa extraskor till jobbet

På pendlarhojarna, lås (för AW) & lysen (för AW vår & höst, för laglydigheten & trafiksäkerheten under vintern). Promenadkompatibla skor om punkan/haveriet skulle visa sitt tråkiga tryne.
1 punka senaste 10 åren, men den gången hade jag vikcykeln, varpå tunnel? fick stå för transporten.

Jag har med mig en liten pump och en slang. Däcken på pendlaren går att byta med ren handkraft, verktyg behövs inte ??

Jag har pump monterad på ramen och i sadelväskan finns det, slang, lagningslappar, däckjärn, multiverktyg med kedjebrytare och en 15mm ring u-nyckel för att ta av hjulen. ?

Har med miniverktyg, co2 pump + 1-2 extra patroner, däckverktyg, adapter presta/schrader, typ 4 gummihandskar, en ziplock med våtservetter och en extra baklampa model mindre.
Har valt att ha allt i en gammal uttjänt vattenflaska vilket gör det snabbt och enkelt att flytta mellan cyklar.
På pendlarn sitter en handpump brevid flaskhållaren också

Kör en sån här i ena flaskstället:Tool tube
Funkar skitbra faktiskt, rymmer en slang, pump, kolsyrepatron + munstycke, laglappar, mulitverktyg, däcksjärn samt en extra minilampa till styret.

Tejpat fast slang+co2+lite verktyg i en påse under korgen. Sådär lagom så att ingen bara kan dra lös den, men så att jag kan få lös det ifall punkan är där. Funkat fint hittils

Sån här hade jag kittat min pendlare med.

Fick punka.
"Inga problem", tänkte boyscouten...

- Neeej, vaffan ingen insexnyckel med för att ta bort hjulet...

Fick ta telefonmötet medans jag lomade hemåt med cykeln.
Nu tror jag det ligger en insex i lilla sadelpungen. Har iaf inte haft en punka sen dess.

Bilagor

• C00F73FD-91DC-4A01-8428-C5CC50EF90B1.jpeg
    C00F73FD-91DC-4A01-8428-C5CC50EF90B1.jpeg
    47.1 KB · Besök: 64
Liten ramväska med slang, däckjärn o multiverktyg. Pump monterad tillsammans med flaskställ. Regnställ i en väska på sadelröret.

Sticker ut näsan lite.

Om man så sällan får punktering som vissa verkar få så cyklar man antingen på supertråkiga däck, eller så cyklar man inte så mycket. Nu är jag ganska trygghetsknarkande som nästan alltid är lite överkittad enligt många (eller exakt rätt utrustad, om man frågar mig), men att sväva i sådan ovisshet om hur ens framfart ska gå som man gör när man cyklar helt "naken" hade jag inte kunnat leva med.

Kan försöka få med en bild på en typisk uppsättning grejer jag har med på cykeltur, men generellt kan sägas att man behöver kunna fixa saker som med jämna mellanrum havererar. För att göra det enkelt när man regelbundet använder tre till sex cyklar så har jag ett kit för varje cykel. För vissa cyklar ligger de i en dedikerad väska, för vissa ligger de på en dedikerad plats för att vid cykeltur stoppas i cykeltröjan eller ryggsäcken.

Det kan låta som en ganska dyr lösning, men jag har fyndat minipumpar på k&s genom åren (allt eftersom cykelflottan växt) och på något vis samlat ihop ett gäng multiverktyg också. Saker som slang och kedjelås är sällan en dålig investering att ha ganska många av.

De saker jag har med mig är antingen utprovade sedan tidigare, eller så testas de innan de blir permanenta i ett specifikt kit. Det behöver inte vara så där väldigt seriöst, men att bryta en kedja med ett multiverktyg istället för en dedikerad kedjebrytare när man monterar en ny kedja på någon cykel är ett bra test inför skarpt läge i fält.

Sen en sak som många inte har en tanke på: säkerhetsgrejer och första hjälpen. Om man drar i asfalten eller in i en sten i fullfart i allt annat än högsommarvärme så kommer man ganska omgående bli kall och risig om man inte kan göra något åt saken själv. Har personlig erfarenhet både av att ha kraschat själv men också att andra kraschat och behövt hjälp som ingen annan än jag kunnat erbjuda. Jag klassas säkert inte som "försiktig cyklist" varken i skogen eller på landsväg, men de riktiga våghalsarna är de som kör helt utan första-hjälpen-grejer enligt mig..

Eller plattisar. Jäkligt skönt att kunna använda vilka skor som helst beroende på väder och eventuella andra aktiviteter före eller efter cyklingen.
det finns annars gott om civila spd-skor. har varianter varianter lämpliga till allt från nobelfesten till skogsutflykten i regn eller tjugo minus

här är exempel på sådana jag hunnit skaffa 2016. något par till har det hunnit bli...
AFF7F099-E148-47D0-A9EE-AACE3619083E.jpeg

det finns annars gott om civila spd-skor. har varianter varianter lämpliga till allt från nobelfesten till skogsutflykten i regn eller tjugo minus

här är exempel på sådana jag hunnit skaffa 2016. något par till har det hunnit bli...
Visa bilaga 548510
Utseendet skiter jag i, jag avsåg funktionen som skor att kunna gå i. ?

Edit: För egen del har jag därtill inget behov av att sitta fast i pedalerna oavsett vilken sorts cykling det handlar om. Har inte bråttom. ?

ja ska man inte kränga igång en spurt går det inte direkt snabbare med låsta pedaler. men det ger dels en chans till mer omväxlande ergonomi i längre uppförsbackar, och dels halkar man inte ner i backen lika lätt. men mest en smaksak, när det gäller oss vanliga cyklister.

spd-skor är däremot oväntat utmärkta att gå i. gjorde det ett halvår kontiuerligt när jag bröt foten i två lösa delar och blev opererad, och slapp därigenom två månaders gips. och har ingenting emot att gå i dessa skor annars heller. har ju modeller att välja ibland. de två dzr nere till vänster på min bild känns som vilka sneakers som helst, de andra är styvare men det stör inte gången nämnvärt.

när jag började med spd tänkte jag vinterpendlingen skulle fortsatt ske med plattisar. men gick snart över helt till spd. ska man säga något negativt om spd, så är det vanebildande.

Senast ändrad:
Tuggar inte de vassa piggarna på plattisar sönder sulan på ”vanliga” skor? Om ni nu med plattisar menar den typ av pedal som brukar användas på mtb, och inte en vanlig hederlig gammal standardpedal.

Tuggar inte de vassa piggarna på plattisar sönder sulan på ”vanliga” skor? Om ni nu med plattisar menar den typ av pedal som brukar användas på mtb, och inte en vanlig hederlig gammal standardpedal.
Jag har dessa på gruspendlaren, platta utan piggar.

Tillbaka
Topp