Vad har hänt med AMP

Vad har hänt med AMP
Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> den tysk (
> kommer inte ihåg namnet) som har fortsätt med
> deras länkage idee

http://www.german-a.de/en/

20_luft_gr.jpg ht=725

/Johan

Vad har hänt med AMP
Ja, tyvärr verkar de ha lagt ner, tror de sålde de sista cyklarna till Mercedes-Benz... Såldes sen under mercedes namnet ett tag.

Men bra kvalle är det på gafflarna, min är still going strong!

Vad har hänt med AMP
Någon som vet hur den tyska varianten är? Aldrig sett något test på den. AMP-gaffeln var bra men knappast "plush" som alla vill ha idag.

Vad har hänt med AMP
Knä-Ola skrev:
> Ja, tyvärr verkar de ha lagt ner, tror de sålde
> de sista cyklarna till Mercedes-Benz... Såldes
> sen under mercedes namnet ett tag.

Ja de sista såldes som en hopfällbar hojj som gick ner i en specialväska i Merzan. Sätestornet var en stor plåt med Merzaloggan mitt i.

Stalle

Vad har hänt med AMP
ething skrev:
> Någon som vet hur den tyska varianten är? Aldrig
> sett något test på den. AMP-gaffeln var bra men
> knappast "plush" som alla vill ha idag.

har inte testat själv, men va jag hört så ska de vara rätt styva, o fin dämpning, men de har haft lite problem me kvaliten på gafflarna verkar det som. dessutom så bygger den ju rätt högt, är hög som en 110-120 mm gaffel, men ger 73 mm slaglängd eller nått. o kostar en hel del. finns nog roligare gafflar för samma peng eller mindre. men kanske inte lika häpnadsväckande som den där :D

Vad har hänt med AMP
Jag hade en AMP ett tag, den dog rätt fort. Tyckte att den var helt oduglig, så fort man bromsade eller åkte utför en brant backe så flyttades framhjulets axel en bit bakåt. Inte alls vad man vill just då, va?

Vad har hänt med AMP
Kentkreitler: Får ta ditt ord på det men vitsen med AMP-gaffeln är ju just att den skall isolera bromskrafter ifrån fjädringen (jämför med floating drivetrain bak). Trist om de inte lyckades för jag tycker fortfarande att konceptet på design verar bättre än dagens gafflar. Dock är det väl alltid som med ny teknik att det tar ett tag innan den blir beprövad och barnsjukdomarna försvinner...

Vad har hänt med AMP
kentkreitler skrev:
> Jag hade en AMP ett tag, den dog rätt fort.
> Tyckte att den var helt oduglig, så fort man
> bromsade eller åkte utför en brant backe så
> flyttades framhjulets axel en bit bakåt. Inte
> alls vad man vill just då, va?

Jag vet inte men det låter helt fel. Axeln på AMP-gafflarna var ju kända för att röra sig framåt när de komprimerades (och gjorde så på den F2 som jag provade).
Gaffelbenen rör sig i en båge framåt vilket syns tydligt att så är fallet på dessa bilder:

F3 (XC-variant):
amp.jpg ht=335

F4 BLT ("DH"):
F4_small.jpg ht=143

Hjulets framåtgående rörelse var annars en av de fördelar som ansågs vara en av gaffelns/gafflarnas främsta fördelar. Hjulet skulle helt enkelt klättra över hindrena.

Stalle

Vad har hänt med AMP
Kung Stalle skrev:

> Gaffelbenen rör sig i en båge framåt vilket
> syns tydligt att så är fallet på dessa bilder:
>

knappast tydligt, och den rör sig mest rakt uppåt, aningens framår och det är främst i slutet av fjädringsvägen

Vad har hänt med AMP
Njae, tvärtom måste det ändå vara... på F4an så rör sig hjulet en aning bakåt under kompression. Detta gör att man kommer över rötter och annat med lite bättre flyt i och med att kraften kommer dels framifrån och underifrån.
Tanken är att när man står och trampar så ska det inte bli så mkt kompression i gaffeln i och med att kraften då enbart kommer underifrån vilket låser gaffeln till viss del.
Teorin är rätt sund, och i praktiken funkar det ganska bra....

Vad har hänt med AMP
då gaffeln lutar kommer nog en rörelse rakt uppåt upplevas som att den rör sig något framåt...

Just det där med "anti-dive" är en trevlig egenskap man saknar på vanliga teleskopgafflar.

Vad har hänt med AMP
Peter E skrev:
> knappast tydligt, och den rör sig mest rakt
> uppåt, aningens framår och det är främst i
> slutet av fjädringsvägen

Ja helt riktigt... Gaffen är ju inte monterad rakt ner... :-)

Hur F4an skulle kunna röra sig bakåt vid komression är för mig obegripligt?! Men om nån kan visa mig snygga böjjkurvor på det så är jag beredd att köpa det åxå :-)

Stalle

Vad har hänt med AMP
Jag är helt med på att F3an fungerar på förevisat sätt. Det skiljer sig dock en del mot F4an som har klart olika längd på länkarmarna vilket ändrar rörelsemönstret.

Vad har hänt med AMP
av bilden att dömma skulle jag tro att F4:an har en aningens flackare kurva, men inte flack med dagens mått sett. Skaffa en fin bild från sidan så ska jag kolla

Vad har hänt med AMP
Peter E skrev:
> happy i ett nötskal. Massa folk med bestämda
> uppfattningar om saker de inte har någon aning om
> hur de fungerar.
>

Detta är något som gäller internet i stort och inte endast happy.
Du har verkligen ingen koll... ;-)

Vad har hänt med AMP
mytomspunnen skrev:
> Peter E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > happy i ett nötskal. Massa folk med bestämda
> > uppfattningar om saker de inte har någon aning
> om
> > hur de fungerar.
> >
>
> Detta är något som gäller internet i stort och
> inte endast happy.
> Du har verkligen ingen koll... ;-)

Ja, världen spårade verkligen ur någon gång 95-96. Innan dess kunde man vara säker på att folk verkligen visste vad det pratade om.

Vad har hänt med AMP
folk snackade skit förut också, men det var svårare att motbevisa dem. Så då var det mest de som skulle vara experter som var dryga, men numer kan alla vara experter och dryga.

Vad har hänt med AMP
oxr skrev:
> Ja, världen spårade verkligen ur någon gång
> 95-96. Innan dess kunde man vara säker på att
> folk verkligen visste vad det pratade om.

Ja, för internet uppfanns ju i mars 95, det vet ju alla.
Skämt åsido så är det knappast jag som först upptäckt att folk beter sig helt annorlunda på nätet jmfrt med i verkliga livet. Det har ju snackats rätt friskt om detta i medierna och det pågår en hel del forskning på området om jag förstått saken rätt.

EDIT:
Fler som upptäckt samma sak:
http://video.feber.se/feber/art/27024/om_ett_mte_vore_som_en_diskuss/

Senast redigerad av en moderator:
Vad har hänt med AMP
Ja vad kom ni fram till? Att den rör sig bakåt? I förhållande till cykeln? Poängen var väl att den blev mer känslig för stötar i "färdriktningen".
Nån Anti-dive var det inte på min... Jag hade iofs den första modellen. Den var lätt men häll inte. Två gafflar rök på en sommar, och då är jag en fegis...

Vad har hänt med AMP
Du kan inte på fullaste allvar mena att det är först när folk börjar uttala sig på Internet som det finns risk att de inte vet vad de pratar om.

Vad har hänt med AMP
oxr skrev:
> Du kan inte på fullaste allvar mena att det är
> först när folk börjar uttala sig på Internet
> som det finns risk att de inte vet vad de pratar
> om.

Nej, det har jag inte heller påstått. Vad jag påstår är att idiotin ligger närmare till hands och är helt klart överrepresenterad på internet om vi jmfr med verkliga livet. Den här kvasi-diskussionen är ett ypperligt exempel på det. Jag tror att vi skulle behövt dricka både sju och åtta öl innan vi skulle skjunkigt så lågt i verkliga livet.

Till kentkreitler:
Ja den rör sig lite bakåt men mest uppåt. Titta på peter e:s nedersta röda streck, det är den vägen hjulaxeln tar.
file=47811

Senast redigerad av en moderator:
Vad har hänt med AMP
Efter en del vetenskapliga studier (nja, lite diverse tester i vardagsrummet...) så får jag erkänna att den inte rör sig nämnvärt bakåt (och inte framåt heller). Jag kollade avståndet mellan gaffelände och bb för detta. Alltså var jag ute på irrvägar... Shit happens!
Däremot så märkte jag en klar skillnad mot en vanlig gaffel, och det var att den komprimeras även om kraften kommer rakt framifrån. Och det påverkar ju onekligen hur gaffeln uppför sig när man ska över hinder....

Tillbaka
Topp