vad har hänt med happy?

• Trådstartare Trådstartare uzac
  • Start datum Start datum
vad har hänt med happy?
Nej, det som är problemet är att du stånkar på om en massa problem och sjukdomar till höger och vänster men vägrar förklara vad du menar. Jag tror ingen i Sverige är nöjd med allt här, alla är missnöjda med olika saker, därför är det väldigt svårt att veta vad just du är missnöjd med. Men eftersom du vägrar säga det så får jag väl utgå ifrån att du är missnöjd med ungefär samma saker som jag är missnöjd med, och jag förstår inte hur ett dansk styre skulle lösa de problemen.

vad har hänt med happy?
Luthman Photography sa:
Nej, det som är problemet är att du stånkar på om en massa problem och sjukdomar till höger och vänster men vägrar förklara vad du menar. Jag tror ingen i Sverige är nöjd med allt här, alla är missnöjda med olika saker, därför är det väldigt svårt att veta vad just du är missnöjd med. Men eftersom du vägrar säga det så får jag väl utgå ifrån att du är missnöjd med ungefär samma saker som jag är missnöjd med, och jag förstår inte hur ett dansk styre skulle lösa de problemen.
Det måste ju vara något väldigt pinsamt eftersom det inte går att avslöja vad det är. Är du också pinsam då? :-)

vad har hänt med happy?
Jag tror Sverige är unikt i världen på så sätt att det är det enda landet vars folk klagar på hur det styrs, och där folk klagar på skatten. Otur att man blev född här liksom.

vad har hänt med happy?
Vet inte hur det sett ut på forumet tidigare men om man kollar på denna tråden

Skummade genom sida 1: inläggen verkar hyfsat on topic
Hoppade fram till sida 7: inlägg om landsgränser, skjutningar, körkort, jidder som skulle passa bättre i någon chatt

Är inte så aktiv men tycker forumet är bra trots att det inte finns några regler mot offtopic.

Senast ändrad:
vad har hänt med happy?
translokation sa:

Hoppade fram till sida 7: inlägg om landsgränser, skjutningar, körkort, jidder som skulle passa bättre i någon chatt

Är inte så aktiv men tycker forumet är bra med tanke på att det inte finns några regler mot offtopic.
Det känns ganska typiskt. Åtminstone för den här sortens tråd. Sen kan urspårningarna se rätt olika ut.

vad har hänt med happy?
me.I.am sa:
Jag tror Sverige är unikt i världen på så sätt att det är det enda landet vars folk klagar på hur det styrs, och där folk klagar på skatten. Otur att man blev född här liksom.

Tror också att det inte finns något annat lands befolkning som i stort anser att "landets värderingar" ändå är bättre än andra länders värderingar. Eldvapnens status i USAs lagar och konstitution t.ex. saknar folkligt stöd, de är bara kvar som ett skämt från politikerna. I Schweiz hatar alla direktdemokrati, och alla danskar önskar i hemlighet att de vore nykterister. Svenskarna är sannerligen världsunika.

vad har hänt med happy?
translokation sa:

Är inte så aktiv men tycker forumet är bra trots att det inte finns några regler mot offtopic.

Jag får erkänna att det skavt lite med just OT-frågan sedan jag kom in i denna tråd. Det var ju inte jag som startade den där "sälj skåne-diskussionen" men jag borde nog ha funderat ett varv till huruvida den verkligen kunde tolkas som on topic. Då hade jag nog kommit fram till att den var mera ot än on t och förhoppningsvis inte kommenterat. Men det är ju lätt att vara efterklok.

Däremot tycker jag att jag oftast, och även i denna tråden, lyckats hålla en fullt acceptabel ton mot övriga kommentatorer även om jag dristat mig att yttra obekväma åsikter. Att säga sådant folk inte gillar, betyder inte per automatik att man aktivt söker förolämpa andra personer. Det är inte alla som lyckas hålla isär detta alla ggr.

vad har hänt med happy?
ooms sa:
Jag tycker det här är ett problem med Sverige:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ighet-och-vandalisering-i-sitt-bostadsomrade/
Tittar man där ser det ju dessutom ut som att utvecklingen går åt rätt håll i Danmark, och fel håll i Sverige. Utifrån det tycker jag det är fullt rimligt att anse att Danmark styrs bättre än Sverige.

Problemet med det där är ju att det handlade om hur folk upplever saker (iaf de delar jag skummade igenom). Det är ju nödvändigtvis inte samma sak som hur verkligheten ser ut.

vad har hänt med happy?
Luthman Photography sa:
ooms sa:
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ighet-och-vandalisering-i-sitt-bostadsomrade/
Tittar man där ser det ju dessutom ut som att utvecklingen går åt rätt håll i Danmark, och fel håll i Sverige. Utifrån det tycker jag det är fullt rimligt att anse att Danmark styrs bättre än Sverige.

Problemet med det där är ju att det handlade om hur folk upplever saker (iaf de delar jag skummade igenom). Det är ju nödvändigtvis inte samma sak som hur verkligheten ser ut.

Nej, men det är inte bra.

vad har hänt med happy?
Snuten sa:
translokation sa:

Jag får erkänna att det skavt lite med just OT-frågan sedan jag kom in i denna tråd. Det var ju inte jag som startade den där "sälj skåne-diskussionen" men jag borde nog ha funderat ett varv till huruvida den verkligen kunde tolkas som on topic. Då hade jag nog kommit fram till att den var mera ot än on t och förhoppningsvis inte kommenterat. Men det är ju lätt att vara efterklok.

Däremot tycker jag att jag oftast, och även i denna tråden, lyckats hålla en fullt acceptabel ton mot övriga kommentatorer även om jag dristat mig att yttra obekväma åsikter. Att säga sådant folk inte gillar, betyder inte per automatik att man aktivt söker förolämpa andra personer. Det är inte alla som lyckas hålla isär detta alla ggr.
Nej du har inte ens varit nära att förolämpa någon vad jag sett. Givet att ingen tagit åt sig av att du har antytt brist på tilltro till den kognitiva förmågan hos de som inte ser det du ser. Du beter dig bara rätt märkligt.

vad har hänt med happy?
jonte987 sa:
Luthman Photography sa:
ooms sa:

Nej, men det är inte bra.
Nej ingetdera är bra. Men att allt skulle vara bra har jag inte sett att någon påstått. Bara att det inte nödvändigtvis totalt sett är bra någon annan stans heller, bara annorlunda.

vad har hänt med happy?
jonte987 sa:
Jo, fast om ni inte tvunget skulle dra det ur honom hade det varit glömt nu. Och vi hade smädat smålänningar vid det här laget.
Han fortsatte klaga på Sverige så jag fortsatte fråga ;-)

Men låt gå. Vad är det för fel på smålänningar? Bortsett från snålheten :-)

vad har hänt med happy?
Rattnalle sa:
jonte987 sa:
Jo, fast om ni inte tvunget skulle dra det ur honom hade det varit glömt nu. Och vi hade smädat smålänningar vid det här laget.

Västgötar är ännu snålare!
Smålänningen frågar "vad kostar det?", västgöten frågar "köster det någe'?"

vad har hänt med happy?
ooms sa:
Rattnalle sa:
jonte987 sa:

Västgötar är ännu snålare!
Smålänningen frågar "vad kostar det?", västgöten frågar "köster det någe'?"

Haha.

vad har hänt med happy?
Vilken stadsbo i landet kan detta djur liknas vid?

20190829_221817.jpg

vad har hänt med happy?
Rattnalle sa:
jonte987 sa:

De bor inte i Skåne? för om vi nu skall spetta bort allt fulfolk och fulfolket envisas med att bo på olika ställen så slår man ju snart i tårna...

vad har hänt med happy?
ooms sa:

Statistiken visar ju tydligt att det är de mindre orterna och glesbygden som är problemet, alltså Norrland, kan vi sälja det till Norge kanske?

/T

vad har hänt med happy?
Jag tycker att vi ska inleda erövringskrig mot Norge och snabbt som attan kapitulera och låta norrmännen ta över hela Sverige. Fatta vilket uppsving det skulle bli vad gäller OS-medaljer (ffa i vintervarianten).

vad har hänt med happy?
GoranS sa:
Jag tycker att vi ska inleda erövringskrig mot Norge och snabbt som attan kapitulera och låta norrmännen ta över hela Sverige. Fatta vilket uppsving det skulle bli vad gäller OS-medaljer (ffa i vintervarianten).
Det borde väl rimligtvis öka(om än inte mycket) norrmännens OS-medaljer....:)?
Men det var kanske det du menade från början...?

vad har hänt med happy?
vad har hänt med happy?
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:

Och framförallt statskassan ?
Vilket lands?
Det diskuteras uppsving.....
Yes, men vilket land skulle få det diskuterade uppsvinget...?

vad har hänt med happy?
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:

Vilket lands?

Eftersom Norges oljefond är ungefär lika stor som Sveriges statsskuld så tycker jag Sverige.

vad har hänt med happy?
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:

Vilket lands?

Eftersom Norges oljefond är ungefär lika stor som Sveriges statsskuld så tycker jag Sverige.
Men skulle verkligen Sverige finnas kvar som nation om vi kapitulerat efter att ha startat ett erövringskrig mot våra grannar i väster...??

vad har hänt med happy?
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:

Vilket lands?

Men skulle verkligen Sverige finnas kvar som nation om vi kapitulerat efter att ha startat ett erövringskrig mot våra grannar i väster...??

Nej, det är hela poängen.

vad har hänt med happy?
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
WSMC sa:
Manurhin2 sa:
GoranS sa:

Vilket lands?

Nej, det är hela poängen.
Ok.

vad har hänt med happy?
Manurhin2 sa:
Oskar sa:
Manurhin2 sa:

Nja, Sveriges statsskuld är ungefär en tiondel av den norska oljefonden.

Dålig liknelse isf.
Har för mig att oljefonden passerade 1 biljon $ för något år sen .

Mycket förenklat och kort:

Sveriges statsskuld var knappt 1100 miljarder kr i slutet av juli.
Statsskulden har under ett antal år stadigt minskat genom stora avbetalningar och den fortsätter att minska.

Norges oljefonds värde uppgick till ca 9200 miljarder kr i våras.
Oljefondens värde varierar ibland rätt mycket eftersom en hel del placeringar är i ex aktier.

/Fedde

vad har hänt med happy?
fedde sa:
Manurhin2 sa:
Oskar sa:
Manurhin2 sa:

Dålig liknelse isf.

Statsskulden har under ett antal år stadigt minskat genom stora avbetalningar och den fortsätter att minska.

Oljefondens värde varierar ibland rätt mycket eftersom en hel del placeringar är i ex aktier.

/Fedde
Och ovanpå det har vi svenska folkets privata skulder som är ca 4000 miljarder...

vad har hänt med happy?
vad har hänt med happy?
ooms sa:
fedde sa:
Manurhin2 sa:
Oskar sa:
Manurhin2 sa:

Dålig liknelse isf.

/Fedde
Och ovanpå det har vi svenska folkets privata skulder som är ca 4000 miljarder...

Glöm inte de kommunala skulderna:

"Samtidigt som hjulen snurrar i det privata näringslivet har den offentliga sektorn i Göteborgs stad betydande problem, med en budget som nätt och jämnt går ihop under högkonjunktur. En rapport från förra året visade att Göteborg har betydande strukturella underskott och framöver kan tvingas höja kommunalskatten med tre–fem kronor eller genomföra kraftiga nedskärningar."

https://www.gp.se/ledare/sanandaji-kommunernas-dolda-skulder-hotar-välfärden-1.9824192

Se även

https://www.fplus.se/skuldberg-vaxer-miljardsmall-hotar-kommunerna/a/P3xW9R

https://www.di.se/nyheter/hela-listan-sa-skuldsatt-ar-din-kommun/

Osv...

Tillbaka
Topp