Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Det beror på vilka jag cyklar med, om jag kommer få bita i för att hänga med så blir det sportdryck men annars kör jag vatten. Eller en vatten, en sportdryck. VET jag att det kommer bli drygtungt att ens hänga med i tempot så brukar jag ha en liquid gel med mig också, in case of emergency.
Allt förutsatt att det är en bit man ska cykla också 2h+ minst
På turer under 1 1/2 timme, 1 flaska vatten. Längre turer 1 flaska vatten plus 1 flaska egentillverkad sportdryck. Mycket långa turer samma men två stora flaskor.
I vattenfleskan har jag vatten, vid tävling händer det att jag har sportdryck och när det är riktigt kallt på vintern varmt the med lite svarvinbärssaft :-) T
Jag svettas en hel del och märker att jag inte dricker tillräckligt om det bara är vatten. Gillar tablettformen som highfive verkar vara. Var köper ni den från?
En sak som är grymt med kallare väder är att, klär man sig rätt kan man trampa på i bra tempo utan att svettas (vinden kyler kroppen istället) och därmed inte behöva ha vatten med sig : )
2h utan problem. Jag blir lika fascinerad varje gång, inte ens törstig när jag kommer hem och kroppsvikten är den samma som när jag begav mig ut.
Nja, kör du två timmar utan att tappa vätska så har du nog knappast kört på i något speciellt högt tempo, oavsett hur bra din klädsel än är. Eller så är din våg trasig.
Vet inte hur det är med tempot, men hade jag varit inomhus och kört samma intensitet hade kläderna varit genomblöta iallfall. Efter mina senaste cykelturer så är de mer eller mindre helt torra när jag kommer hem igen, men då hade jag inget vindskydd, enbart 2 tighta tshirts och en grön tight lumpartröja med krage som vinden gick rakt igenom. 10 grader ute och vanliga tights.
Idag blev det vindjacka och resultatet blev lite svettfläckar på bröst, axlar och armar dock.
På fredag var jag ute en dryg timme, tempot var ganska högt för min del och Sundsvall är alltid backigt... Kom på mig när jag kom hem att flaskan var orörd. Väldigt ovanligt för min del, svettades som en hund och glömde dricka!
Idag bröt jag träningen halvvägs och vände hem lite fint, hade glömt flaskan hemma och blev törstig...
I normala fall dricker jag en flaska på 1.5 timmar om jag kommer ihåg att dricka och är normalhydrerad före rundan. Är det riktigt varmt eller passet är riktigt hårt blir det nog mer än en flaska i timmen. Men jag har aldrig med mig fler än två och jag fyller aldrig på längs vägen, så mer än två flaskor dricker jag aldrig...
Vatten. Vid långlopp har jag vitargo elektrolyt i camelbacken.
Bananer i första hand och hemmagjorda runekakor i andra hand får stå för energin annars. Har även gel som nödraket men konsumerar kanske max tre sådana på ett år.
Vattenflaskan, där förekommer det vatten, sportdryck eller egen blandning.
Camelback, endast vatten.
Termos, om jag nu har med en sådan, så är det oftast kaffe i den och eller någon form av egen häxblandning, även jäger eller glögg har förekommit.
Bara vatten på turer <5 mil, över 5 mil så tar jag en vatten och en hemmamixad sportdryck (50% glukos, 50% sackaros, 1 krm seltin och några msk smak, oftast citron). Aldrig två sportdryck, man blir så geggig i munnen och då är det nice att dricka lite vatten.
Jag har aldrig vattenflaska. Men i vätskepåsen i ryggan har jag 2 liter vatten. Ska jag vara ute längre än 1,5 timme tar jag med någon form av energi också.
Ska jag vara ute riktigt länge och jag vet att det kommer att bli skitjobbigt så stannar jag hemma och tittar på tv istället.