Vad kör proffsen för drevning i mtb race?

Jag har nyligen kommit över en Scott SL 29''. den är 1x11 drevning. Nästa år ska jag vara med i tävlingen "Trans-alp". Det betyder 7 dagars tävling med ca 20 000 stigmeter. Vilken drevning rekommenderas?

Ingen aning om vad proffsen kör. Men när vi körde Sudety MTB Challenge (6 dagar lopp med 15000hm) i polen i somras så körde vi på 28t fram och 10/42 bak. Mina ben hade nog önskar ännu lättare växlar stundvis, men överlag funkade det bra. Vet att flera andra köra med liknande och även upp mot 30-32t fram. Annars var det även rätt vanligt med 2 delat fram.

alexclinden sa:
Jag har nyligen kommit över en Scott SL 29''. den är 1x11 drevning. Nästa år ska jag vara med i tävlingen "Trans-alp". Det betyder 7 dagars tävling med ca 20 000 stigmeter. Vilken drevning rekommenderas?

Ingen aning men du lär vara det enda proffset som kör 1x11 i den tävlingen 2017.

Du kan ju köra lite reverse engineering. Klura ut din högsta hastighet, räkna på vilken max kadens du har så ser du vilken utväxling som krävs.

vad 'man' eller vad du bör köra?

hur tränad är du? vad har du för erfarenhet av alpcykling sedan tidigare? tycker du om att spinna eller är det lite mer mala som gäller? vad sitter på idag? vad brukar du köra här hemma (och var bor du?)?

alexclinden sa:
Sorry, blev lite otydligt. Men kanske mest intressant är väll vad man bör köra.
Det du bör köra är den utväxling som passar din kadens - dvs så att verkningsgraden i kroppen blir så bra som möjligt och du får ut effekten i bakhjulet och inte bara som svett...

Jag har erfarenhet från alpcykling men då landsväg.
Bor i sthlm och tränar varje dag minst 1,5 timmar. Helgerna blir det längre turer på 3 timmar minst. Träningarna är blandade med tekniska bitar men även viss backträning nere i Norrköpingsskogarna.
Gillar att ha något trögare växel i backarna för att undvika att slira. Men samtidigt måste det vara en växel som inte tar onödig energi.

Karl Platt som vunnit Transalp 6 gånger kör tvådelat med 36/26T fram och 11-40T bak. Det ger en högsta utväxling på 3,27 och en lägsta på 0,65. Behöver han 0,65 så lär alla andra också behöva det. Det innebär en 27T klinga fram på ett 1x11-system med 10-42T bak.

När vi körde Transalp http://www.ajpj.se så var det 3-delat som gällde på den tiden. Med 22T minsta fram och 34T största bak hade vi också 0,65 som lägsta växel. Men så var det också rätt tungt i vissa av de brantaste backarna. Speciellt med några dagars cyklande i benen.

Som någon skrev ovan. 28T kan funka i kombination med 10-42T men du kommer säkert att önska att du hade ännu lättare i vissa backar.

28T tappar dock en del fart på platten. Utför går det ofta att tillräckligt fort på de smala grusvägarna utan att man behöver trampa. Men på asfalten i dalarna kan det vara skönt med lite högre utväxling för att slippa behöva tokveva med hög kadens.
Alternativet då är 2-delat fram för att få större omfång. Eller att köra med nya Eagle med 10-50T och gå upp till 30T eller 32T fram.

Tack för tipsen AJ. Jag har idag 34/36T fram och 10-42T bak. Ska exprementera lite med 28T fram och 10-42T bak. Men kanske värt att köra en "Eagle med 10-50T och gå upp till 30T eller 32T fram. "

Nu är jag inte speciellt bevandrad i varken MTB i allmänhet eller TransAlp i synnerhet...
Men om det är så att det är tal om relativt lång backar/utförskörningar/plattpartier åt gången så kanske man skulle kunna köra en "manuell 2x", dvs två styck NW-klingor bredvid varandra som man helt enkelt flyttar kedjan mellan manuellt?

ohellstrom sa:
Men om det är så att det är tal om relativt lång backar/utförskörningar/plattpartier åt gången så kanske man skulle kunna köra en "manuell 2x", dvs två styck NW-klingor bredvid varandra som man helt enkelt flyttar kedjan mellan manuellt?
Känner på mig att någon snart kommer återuppfinna Campagnolos "Cambio a bacchetta" :-)
[
]

emmer sa:
ohellstrom sa:
Känner på mig att någon snart kommer återuppfinna Campagnolos "Cambio a bacchetta" :-)
[
]

Haha, vem vet. Tycker dock jag tagit ganska gott förbehåll för att banan måste ha en viss karaktär för att mitt förslag ska vara mer praktiskt än opraktiskt.

alexclinden sa:
fyrbåk sa:
Om du inte vill gå över till 12-delat med 10-50 bak så kanske http://www.chainreactioncycles.com/se/en/e-thirteen-trs-plus/rp-prod145555 i kombination med 28 fram kan vara en budgetlösning

Intressant idé med 9-44T Bak och 28T fram. Känns som ett brett och bra spann.

Jag känner ingen som har testat, men har å andra sidan inte hört något om att kassetten skulle vara dålig eller inte funka som utlovat. Så den är sannolikt ungefär som SRAMs egna. Funderar själv på den för att öka utväxlingsomfånget utan att lägga ut 3-4 gånger så mycket pengar på 12-delat. Vill höja toppfarten på platten och utför på fina vägar utan att försämra klättringsutväxling från nuvarande 10-42.

Idag kör jag med Sram XX1 genom hela. Vill hålla nere all vikt man kan. Vägde cykeln med en "Lauf-gaffel" och då vägde den dryga 7,8kg. Men nu har jag en RockShock gaffel så den ligger på strax över 8kg. Så frågan är om man lägger på sig mer vikt med ett lite mer ovanligt märke...

alexclinden sa:

Det beror på hur stark du är och hur mycket du väger. Jag har kört ett antal etapplopp i Alperna med liknande förutsättningar. Jag har oftast använt 32T (med 10-42 bak). Då har jag legat i topp-10 i loppen... och nära pallen ett par ggr. 186cm och 72kg är jag. Känner du att du är lite svagare så bör du fundera på att cykla med 30T eller till och med 28T.

När du cyklar med lättare utväxling så tappar du toppfart. Samtidigt så brukar de här typen av lopp oftast gå brant uppför eller brant utför och det är inte så många tillfällen att trycka på hårt på t.ex. plan grusväg.

Vill du ha lite tips om hur du cyklar etapplopp i Alperna så titta gärna i min blogg. Jag har beskrivit de loppen jag har kört där: http://alexanderlapajne.blogspot.se/

Fulkinesen sa:
alexclinden sa:

Det beror på hur stark du är och hur mycket du väger. Jag har kört ett antal etapplopp i Alperna med liknande förutsättningar. Jag har oftast använt 32T (med 10-42 bak). Då har jag legat i topp-10 i loppen... och nära pallen ett par ggr. 186cm och 72kg är jag. Känner du att du är lite svagare så bör du fundera på att cykla med 30T eller till och med 28T.

När du cyklar med lättare utväxling så tappar du toppfart. Samtidigt så brukar de här typen av lopp oftast gå brant uppför eller brant utför och det är inte så många tillfällen att trycka på hårt på t.ex. plan grusväg.

Vill du ha lite tips om hur du cyklar etapplopp i Alperna så titta gärna i min blogg. Jag har beskrivit de loppen jag har kört där: http://alexanderlapajne.blogspot.se/

Grymt! Jag själv är 178sm och väger idag 78kg, men ska ner till 70kg tänkte jag. Jag har starka ben, men kommer behöva få in lite mer mil i dem för att orka hålla ut.

alexclinden sa:
Grymt! Jag själv är 178sm och väger idag 78kg, men ska ner till 70kg tänkte jag. Jag har starka ben, men kommer behöva få in lite mer mil i dem för att orka hålla ut.

Att du kommer ner till en bra vikt kommer helt avgöra hur bra det kommer gå för dig i den här sortens lopp. Även enstaka kilon märks.

Om det är ditt första lopp i bergen så är det bättre att du går på för låg utväxling än för hög. Jag har sett cyklister som varit ovana vid etapplopp köra så pass slut på sig att de har fått hoppa över hela etapper, bara för att få en hel vilodag. (de är naturligtvis då inte längre med i resultatlistan men arrangörerna brukar tillåta det ändå)

BjornR sa:
Jensen sa:
Shimano xt finns väll i 11-46? Om man vill ha lättare.

Tvä största drev i aluminium, väger mer än SRAM 10-42 och har sämre omfång. Vinsten är aningen lägre drivförluster; troligtvis mellan 0,1-0,5w.

Sa aldrig att den var lätt ? Men ska man köra mycket i alperna och är rädd för att inte ha tillräckligt lätt växel samtidigt som man vill ha singel klinga fram och inte skaffa eagle grejer så kan det ju vara bra för ändamålet. Hade jag känt att jag behövde den där extra växeln under sådant lopp hade jag lätt tagit det viktstraffet. Känner ts att han inte behöver det är der ju bara låta bli ?. Har ta dessutom XD body så är det inte ens ett val

Senast ändrad:
Utan att veta ett skvatt mer än vad jag läst skulle jag plocka med några olika klingor, man får väl byta mellan etapperna? Då kan man rädda läget om benen börjar krokna efter några dagar.

När Bike-redaktionen testade ett gäng olika cyklar på Transalp för massa år sen lovordade de 3x10 - Canyonen just tack vare att det fanns en växel att köra på när andra cyklister gick uppför. Men då hade inte 11-delat kommit.

Skriv gärna mer om din satsning nu och ditt lopp sen! :)

Varför inte köra tvådelat? Känns som ett typiskt fall då det verkligen är fördelaktigt. Då kan du dessutom använda en mer tätstegad kassett (om det ens finns för Srams MTB-växlar?).

Lulle sa:
Fulkinesen sa:
Lulle sa:
Jensen sa:

11-46 har mindre omfång än 10-42.

Hehe, ja, men det är knappt! :)

46/11 == 4.18
42/10 == 4.20

Skillnaden är en halv procent!

Precis. Varför ska man då byta?

För att man kanske vill ha en lättare växel? jur du vrider och vänder på det så kommer du ha en lättare lättaste växel med 46 gentemot 42 ?. Har aldrig sagt något om att man ska skaffa en sådan för omfång. Nu verkar set ju ändå inte vara vad trådskaparen letade efter. Men större största bak, större kan man ha fram utan att tappa lättaste växeln. Kolla på hojarna som i år kommer med eagle, rätt genomgående större klingor på dem

20000 m stigning. timme efter timme med 10-15-20 (?) procent stigning. man lär inte ha ork över att utnyttja några snabba/höga växlar direkt. men om inte frågeställaren själv är proffs är den lite olyckligt ställd; det proffsen mäktar med är ju inte det vi andra klarar. vi lär behöva lättare växlar.

så håller med Makten och andra; kan tala för 2 klingor, den 28-26---24 (?) klinga som man som amatör lär behöva uppför i brist på en eagle blir i mesigaste laget nedför.

om man inte bara rullar för att man är trött.

tycker själv att en 29-hoj som saknar högsta vxl på 44-12, 40-11, 36-10 är trist, rätt som det är vill man ändå pinna på lite:)

På GMBN har dom en pro-bike playlist som går igenom 54 proffs cyklar bit för bit. Så det är väl bara att bestämma vem du vill vara som!

Rissveds körde på 9-50t kasett och 34t drev, som exempel.

Hela playlisten:

Senast ändrad:
Körde Sudety tillsammans med Jens som redan svarat i tråden och det är ganska enkelt att vara kaxig före start på ett helt nytt typ av äventyr.

Men efter att ha slitit som djur första dagen med en 30T fram så var vi mer än nöjda med valet att byta till lilla 28T inför dag 2.

Kör uteslutande på 34 eller 36T här hemma och tycker mig vara hyffsat stark men långa sega backar dag 5 där man i 30-40minuter gnetar på i 40-50 kadens är inte kul hur man än vänder på det. ?

I vissa partier gick jag långa bitar och då ibland snabbare än de som med 2x10 och 22T som fortfarande trampade.

Sen var det ytterst få ställen där man hade haft nytta av tyngre växlar, och detta gäller då i startfältet lite längre bak där vi låg och krigade.
Utför kom vi ändå bitvis upp i närmare 70knyck så några få extra tänder där hade gjort noll nytta.

Skall vi ner till Polen även 2017 så blir det med Eagle på cykeln, och så en 30T fram till det.

Jensen sa:
Lulle sa:
Fulkinesen sa:
Lulle sa:
Jensen sa:

46/11 == 4.18
42/10 == 4.20

För att man kanske vill ha en lättare växel? jur du vrider och vänder på det så kommer du ha en lättare lättaste växel med 46 gentemot 42 ?. Har aldrig sagt något om att man ska skaffa en sådan för omfång. Nu verkar set ju ändå inte vara vad trådskaparen letade efter. Men större största bak, större kan man ha fram utan att tappa lättaste växeln. Kolla på hojarna som i år kommer med eagle, rätt genomgående större klingor på dem

Men jag förstår inte varför man skulle byta kassetten istället för framdrevet? Större kassett är både tyngre, dyrare och känsligare med kedjeslitage än att sätta på ett mindre framdrev. Möjligt att man får mindre effektförluster med större drev, men det är nog marginellt, särskilt i förhållande till viktökningen.

kais01 sa:
20000 m stigning. timme efter timme med 10-15-20 (?) procent stigning. man lär inte ha ork över att utnyttja några snabba/höga växlar direkt.
Tror nog ingen har ork till tjugo mil med 15% stigning - berg på tre tusen meter är ju inte så vanliga att klämma i en stöt.

Lulle sa:
Jensen sa:
Lulle sa:
Fulkinesen sa:
Lulle sa:
Jensen sa:

46/11 == 4.18
42/10 == 4.20

Men jag förstår inte varför man skulle byta kassetten istället för framdrevet? Större kassett är både tyngre, dyrare och känsligare med kedjeslitage än att sätta på ett mindre framdrev. Möjligt att man får mindre effektförluster med större drev, men det är nog marginellt, särskilt i förhållande till viktökningen.

Mindre framdrev betyder ju att man även förändrar topphastighet osv. Nu blir det ju lite skillnad mellan 10 och 11 bak med (eftersom vi pratade om sram vs shimano kassett).

Men har ju egentligen bara sagt att det var ett alternativ. Sen började folk hugga på det. Som om jag sa att man skulle eller måste byta till det. ?

Singelklinga räcker långt här hemma, men för transalp hade jag absolut kört 2 drev fram.
Angående srams 10T lilldrev bak, så tycker jag man kan glömma det. Det är oandvändbart på tävling, dels blir det alldeles för stort steg mellan 11 & 10 + att det är så sjukt stora friktionsförluster på 10T att man inte orkar hålla kadensen många sekunder innan man måste växla tillbaka till 11:an.
Men det ser ju bra ut på pappret..

Jensen sa:
Lulle sa:
Jensen sa:
Lulle sa:
Fulkinesen sa:
Lulle sa:
Jensen sa:

46/11 == 4.18
42/10 == 4.20

Mindre framdrev betyder ju att man även förändrar topphastighet osv. Nu blir det ju lite skillnad mellan 10 och 11 bak med (eftersom vi pratade om sram vs shimano kassett).

Men har ju egentligen bara sagt att det var ett alternativ. Sen började folk hugga på det. Som om jag sa att man skulle eller måste byta till det. ?

Skillnaden mellan 10 och 11 på lilla ger större effekt än att byta stora från 42 till 46.

Mindre framdrev betyder lägre toppfart, men det gör även ett större minsta drev på kassetten (till kassettens fördel).

Saken är ju just att man väljer kassetten med störst omfång och sen styr utväxlingen genom att välja ett lämpligt framdrev. Med större omfång kan du få både lättare lättaste växel och tyngre tyngsta.

1+ på Lingon. redan 11 är en trög historia.

dessa leksaksdrev kan dock något hjälpas upp av en (för) liten framklinga, så att förlusterna inte märks så mycket. som på rissveds cykel, 93,5 tum är en förhållandevis låg högsta utväxling, matchas av min tvåväxlade brompton, och då trampar jag ur den någon gång varje tur på stan. dock är jag då inte trött efter någon timmes cykling. och något rätt måste man ju ha gjort med hennes hoj!

kom att tänka på att man inte heller ska förringa psykologin av att kunna trampa ur, det får en att känna sig stark:))

nej jag skulle för egen del inte frivilligt göra mig av med framväxeln. uppskattar alltför mycket att ha täta växlar på toppen där minsta dreven är 12-13-14-16-18-.. mumma när man kör grusvägssträckor.

försök få ihop den sköna drevmixen med en 44 framkrans och enkelklinga...

Transalp? Trippel-klinga fram, 11-42 kassett bak. Sen 150 styrstam, riser styre med bar ends, Watt-mätare, sadel väska och Tyska stänkskärmar :)

Nu seriöst: skaffa en 2x10 drivlina.

kais01 sa:
nej jag skulle för egen del inte frivilligt göra mig av med framväxeln. uppskattar alltför mycket att ha täta växlar på toppen där minsta dreven är 12-13-14-16-18-.. mumma när man kör grusvägssträckor.

försök få ihop den sköna drevmixen med en 44 framkrans och enkelklinga...

Men hur stor skillnad blir det när det är samma kassett för 1x11 och 2x11?

med samma kassett; då blir skillnaden i omfång samma som skillnaden mellan framklingorna.

för mig är det varken omfånget eller antal växlar som är problemet med singelklinga, det är bristen på täta grusvägsväxlar över 80 med vettigt slitage och effektivitet.

men jag tror att frågeställaren inte självklart är i behov av sådana växlar?

för att ta mitt exempel; med 12-kugg bak som högsta växel tycker jag det krävs 44 framkrans för att få en njutbar toppfart. då skulle det krävas en 60-klinga bak för dom brantaste backarna. ergo framväxel. sram har försökt komma runt problemet med ett 10-drev på sin eagle, men 10an ser jag inte som en användbar storlek om du vill komma snabbt fram för egen maskin utan medvind eller nerförsbacke. och har man ändå framväxel kan man med fördel skippa 11an som inte heller är någon hit.

Tillbaka
Topp