Vad säger stilpolisen om Shallow handlebar?

rekrej

Aktiv medlem
Vad säger happys Stilpolis om FSA nya Wing Pro Shallow styre? Jag tycker att det ser grymt coolt ut men vad säger Happys stilpolis?

fsa_shallow_blk.JPG ht=189

fsa_shallow_wht.JPG ht=175

/Jerka

Jag är riktigt nyfiken på hur det känns, kör med äkta Shallow nu (italiensk böj) som är snyggast, skönast och bäst enligt mig. Men på något sätt verkar de skönt med utan skarpa böjar i bocken så man kan hålla var man vill enkelt och skönt.

Jag kör med det där styret och då i kompaktvarianten (125/80mm). Jag har ju inte erfarenhet av så jättemånga styren men det här är sjukt skönt. Bra mycket skönare än det "klassiska" ergobar som satt på innan. Jag kan bara rekommendera det.

Stalle

Å just det... stilpolisens åsikt... Ja... Det är ju iallafall rund å fin böjj på. Jag tycker det är snyggare än ett vanligt styre, de är så stora. Men "rätt" är det ju inte...

Stalle

Gött!

Frågan är om det blir för mycket vitt med vitt styre och styrtapp på min vita Look.

Det får bli nästa fråga för stilpolisen.

Blir det för mycker 80-tal med vitt styre och tapp på en vit jonne? Obs jag cyklar inte i loafers, midjekavaj och har ingen skínnslips.

/Jerka

Jag har kört med PRO:s PLT Compact (vilket är ett annat namn för Shallow) i ett år nu. Finner mig oftare i bocken. Men sen har jag en cykel med långt topprör, så det passar mig bäst att ha Shallow.

Som självutnämnd stilpolis säger jag att det ser bra ut. Alla jävla missfoster till stora styren med konstiga knäckar borde återvinnas. Själv kör jag Deda Shallow.

Jag är sugen på shallow styre också. Vitt är ju snyggt och ovanligt, svart är fegt och trist.

Någon gummirygg med aparmar som vill byta ett shallowstyre mot ett väl begagnat salsa bell lap med ca 3 meters drop? Går bra att dragga diken och åar med också.

Okej, om man bara ser till funktion, glöm stil.

Vad är vitsen med shallow?
- Kortare avstånd till bocken?
- Mer åt komforthållet och mindre rejsstuk?
- Passar cyklister med kort överkropp?

Upplys mig. (tänker byta styre på räsern i vår)

~K

Köpbegäret växer i mig!

Löningen brinner i fickan och mitt innre säger KÖP, KÖP, KÖP!

Mitt förnuft säger, ta dig i kragen, eller i brasan!

Tack för input folks

/JErka

rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad säger happys Stilpolis om FSA nya Wing Pro Shallow styre? Jag tycker att det ser grymt coolt
> ut men vad säger Happys stilpolis?

Tänker du köpa bara för att de ser coola ut?

Viktigare frågor är väl;
Hur skiljer de sig geometrimässigt från ditt nuvarande styre?
Hur kommer det att påverka hur du sitter på cykeln om du byter?

Alltså... varför man skall ha ett shallow.

Jag tycker såhär va. Att normalt så sitter man rätt lökigt med händerna uppe på styret eller med händerna på bromsarna. Så då kan man ju sänka styret med brantare stam eller om man har plats att sänka på gaffelröret. Men då kommer bocken så in i helvet långt ner. Så man nästan ligger ner.

Så jag tänkte att med ett Shallowstyre så skulle man kunna sitta lite rejsigare med händerna uppepå och inte ligga så fruktansvärt långt ner när man var i bocken.

Och det visade sig funka!

Stalle

bigmollo skrev:
> Jag vill ligga med stilpolisen.

Det är inte jag som är stilpolisen. Det är GurraG.

Helt ok, kan dock se lite konstigt ut på en stor hoj liksom ett "vanligt" styre kan se konstigt ut på en liten.
Vitt styre? Nja.

E. Bigmollo: Var och när?

Senast redigerad av en moderator:
Jag är också på jakt efter något förmånligt av den typen. Blir antingen de där, men jag vill inte ha den där wing-delen, så blir troligen Pro istället.

Gjorde förresten en googling på "cheap shallow bars", men hittade inget av värde direkt...

Det är ju snyggt att se på men hur blir det med växelhandtagen? För övrigt, vitt är inte en färg för cyklister eller cyklar, undantag för strumpor, när skall det budskapet uppfattas? Det är hopplöst opraktiskt och ger ett pimpigt uttryck som är helt oförenligt med cyklismen. (Världsmästare är undantagna, men mig veterligen bor det ingen sådan i Årsta eller på söder;-)

MickeS skrev:
> rekrej skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad säger happys Stilpolis om FSA nya Wing Pro
> Shallow styre? Jag tycker att det ser grymt coolt
> > ut men vad säger Happys stilpolis?
>
> Tänker du köpa bara för att de ser coola ut?
>
> Viktigare frågor är väl;
> Hur skiljer de sig geometrimässigt från ditt
> nuvarande styre?
> Hur kommer det att påverka hur du sitter på
> cykeln om du byter?

Jag vill ha det för att bli godkänd av stilpolisen, annars hade jag frågat geometriexperten.

Nej allvarligt, det är som Stalle skriver att man sitter ganska lökigt på hojen idag, och i mitt fall så skulle jag kunna såga av allt som är under bromshandtagen. För att nyttja draggkrokarna så tittade jag på shallow modellerna från FSA efter att ha sett DeRosa King 3 bilden i Cykelcitys nya katalog. Jag tyckte att det såg grymt coolt ut och såg ut att vara nått för mig rent geometrimässigt.

Men, jag vill inte stöta mig med stilpolisen. Eftersom jag är mtb cyklist i grunden och den enda stilregel som finns i mtb-sporten är "inga barends på ett riserstyre" och inom lvg så finns det tusentals regler som avgör om är "inne" eller "anus". Där av frågan om stilpolisens godkännande ;-)

/Jerka

bigmollo skrev:
> Jag tror att ett sånt styre skulle vara toppen.
> Det blir ju lättare att ligga med bocken.

Det kan vara min förkylning som pratar men ville du ligga med bocken mollo? Fy skäms det här är ett städat forum som minderåriga kan läsa......

rekrej skrev:
> Nej allvarligt, det är som Stalle skriver att man sitter ganska lökigt på hojen idag, och i mitt
> fall så skulle jag kunna såga av allt som är under bromshandtagen.

Då är det väl inte mycket att fundera på? Köp.
Har sett såna som tycker att de sitter så bra på hojen, men som ALDRIG tar sig ner i bocken:-)
Detta pga för kort styrrör alt för stor drop.
Bågfilen skulle funka i de fallen oxå.

JLarsson skrev:
>
> Det är inte jag som är stilpolisen. Det är
> GurraG.

Tack för den komplimangen.

/GurraG

Tillbaka
Topp