Vad täcker garantin? (Tjafs med Sportson Gbg)

Big Sur

Medlem
Gary Fisher Big Sur hardtail inköpt i april 2007.

Problem:

1. Glapp i hjullager bak - sportson menar att det är normalt med ett visst glapp men jag har även skivbromsar på cykeln. Kan inte skivorna bli skeva?
2. Knaster i vevparti vilket var fullt med vatten och snustorrt och behövde fixas till.
3. Ostabil cykel vid kurvtagning, det känns som att ramen viker sig eller att bakhjulet "wobblar"

Dessa två första grejer täcks inte av garantin enligt en personal på Sportson. Den tredje grejen märkte han inte ens av (om han ens brydde sig om att testa).

Enligt http://www.fisherbikes.com/warranty täcks alla Bontragerkomponenter av en 5-årig garanti vad gäller fabrikationsfel och materialfel. Borde inte de två första grejerna direkt ingå i garantin?

Den tredje punkten borde ingå i garantin också med tanke på att det antingen är ramen eller bakhjulet det är fel på. Det är för övrigt livstidsgaranti på ramen.

Många frågor men hoppas ni har ork med mig...

Det låter inte som garantifrågor. Det är slitage man får räkna med. Glapp i bakhjul är inget problem att justera. Vevlager behöver också lite kärlek ibland. Ang. kurvtakningen, kan glappet i hjullagret bak ha ett samband med instabiliteten?

juristerna får rätt mig i mina fel men jag minns det som att fel på vara som upptäcks inom 6 månader från köpet skall anses föreligga vid köpedatumet. Konsumentköplagen §20a. Så beroende på när du hade din första kontakt med sportson angående dessa fel kunde du eventuellt hävda det.

Har det gått mer än 6 månader kan det bli svårare att hävda att felet fanns redan vid köpet.

Men som vanligt är det skillnad på att ha rätt och få rätt. Vanlig saklig diskussion och förhandling är det bästa sättet att avhjälpa fel och bibehålla ev god relation.

Tycker också att det låter som sånt som alltid kommer på skötselkontot. Kör du i skogen får du räkna med att sakerna slits, och måste skötas.
Men skulle det vara något fel på ramen borde det väll gå på garantin.

Börja med att justera hjullagrena.

Fast har inte Sportson någon typ av servicegaranti?

Ni får ursäkta mig om jag verkar opåläst i cykelvärlden.

Cykeln används för pendling till och från jobbet och inte i skogen. Köper man en bil så täcker garantin alla fel som uppkommer under garantitiden. Det är knappast så att man räknar glapp i hjullager på en ny bil som "vanligt slitage" utan då byter man ut hela lagret.

Om garantin inte täcker fel som uppstår, vad täcker den då?

Jag håller med dig om att garanti kan verka missvisande men i princip har jag fattat det som att det täcker fabrikationsfel och materialfel.

Det där med livstids garanti ska man också vara lite försiktig med. Hade en stekpanna med livstids garanti en gång där teflonbeläggningen släppte. När jag lämnade in den och hänvisade till garantin fick jag svaret att det var stekpannans livstid som åsyftades och eftersom den enligt handlaren hade gått ut (den var typ 7 år gammal) så kunde jag inte få en ny.

Jberg skrev:
-------------------------------------------------------
> det var
> stekpannans livstid som åsyftades och eftersom
> den enligt handlaren hade gått ut (den var typ 7
> år gammal) så kunde jag inte få en ny.
Hahaha, fan vad bra. Pajar saken så är den död, livstiden utgången och därmed garantin. Vattentätt!

Nä tacka vet jag Zippotändare, där är det riktig garanti.

/Johan

Men, som en lärare har sagt. Man kan stå och slå försäljare i huvudet med lagboken utan att dom bryr sig om vad lagen säger.

Dom vet att du måste gå till domstol för att få rätt alternativt KO-anmäla dom och på det viset få dom att framstå i dålig dager (nej, du får inte ut något av att KO-anmäla).

Konsumentlagstiftningen är ganska tandlös. :)

Alltså, bilens garanti gäller ju inte om bilen inte är servad på ett godkänt sätt heller. Så, har du pendlat på hojjen varje dag i ett år och inte servat den, ja då kommer den ha "slitage" skador främst på lager som inte fått den TLC som de behöver. Lager justeras på cykel i alla fall, vet inget om hur det är på en bil.

Men, går ramen av så går det ju på garantin såklart, en fälg som spricker och så vidare.

Men, cykeln måste servas, så är det bara.

Garantin täcker fabrikationsfel. Vajrarna sträcks efter kanske 30 mils cyklande med följd att du måste justera växlarna. Fabrikationsfel? Nej. Om alla sulle reklamera saker som glappade på sina cyklar hade det varit tomt på både gator och i skog. Lär dig meka själv, eller gå tillbaks till Sportson med inställningen att det är en service (d.v.s var trevlig, påläst och korrekt) så är jag säker på att du får hjälp. Jag har bara goda erfarenheter av bemötande på Sportson i stan.
När det gäller wobblander så kan det bero på glappet. Dessutom medför genesis-geomtrin att du har mer vikt på bakhjulet och därmed kränger det mer. Stabila sidväggar på däcken hjälper..

Big Sur skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Glapp i hjullager bak - sportson menar att det
> är normalt med ett visst glapp men jag har även
> skivbromsar på cykeln. Kan inte skivorna bli
> skeva?

Hur mycket glappar det? Jag har aldrig hört talas om skivor som blir skeva p.g.a. glapp i lagren i naven.

> 2. Knaster i vevparti vilket var fullt med vatten
> och snustorrt och behövde fixas till.

Mig veterligen finns det (tyvärr) inget vevparti där det inte behöver fyllas på fett ibland... Det där är underhåll.

> 3. Ostabil cykel vid kurvtagning, det känns som
> att ramen viker sig eller att bakhjulet "wobblar"

Hur högt lufttryck har du i däcken?

Fast när det gäller lagrena så måste ju många lager få sin lagerspänning tilltittad ibland. De är konstruerade på det viset (så länge de inte har maskinlager). Fast det är kanske en service man kan tycka att affären borde tillhandahålla den första tiden efter köpet. Men annars gör du den lätt och snabbt själv, det är inte direkt avancerat.
Fast lite mysko är det kanske med knaster i vevlagret om du bara cyklat med den som pendlingshoj i ett halvår. Det är inte så att någon utsatt den för en lite väl kreftig rengöring?

Cakeman: Bara för att du har god erfarenheter av Sportson i stan så har väl inte alla det?

Jag förväntar mig mer av en sak som kostar nästan 20000 kronor i inköp och pressas till 10% av det den egentligen ska tåla.

Hur som helst så har jag nu dels talat med generalagenten och Gary Fisher USA som SJÄLVKLART tar och byter ut alla delar gratis. Precis som det ska vara.

Senast redigerad av en moderator:
Cykeln har stått oanvänd i min lägenhet från april till augusti med undantag för några lugna turer på stan. Så den är så gott som ny.

Om du har köpt en så dyr cykel betyder det inte att den klarar sig utan service. Snarare motsatsen, marginalerna har krympt för att minska vikten och öka prestandan. Vill du ha en kraftigt dimensionerad cykel som klarar sig utan service köp en Skepshult. Ju mer extrema komponenter ju noggrannare måste du vara med skötseln.

Ärligt, skärp er!..
Vi snackar om en HT som är 6 mån gammal och endast asfalt-körd.
På 6 månader utan lera, stockar, stenar, hopp, dropp, all annan djävulskap man kan hitta i skogen så SKA in vevlagret ge upp! ett hjul som blir glappt på 6 månadet av att bara vara skall ju inte ens diskuteras - LITE krav måste man ju kunna ställa på nya komponenter...
skulle någon av er acceptera ett LVG-hjul som blev skevt under första säsongen utan vurpor?

exemplet ovan: vajrar som sträcks... tja, eftersom cyklar idag byggs med försträckta vajrar så SKALL dom inte sträcka sig... iaf inte så att Svensson märker det (dom kan ju cykla med rasslande och hoppande kedja utan att bry sig...)

Jag vet inte. Är det normalt att tillverkaren lyckas med lagerspänningen på sina egna lager. Har den sådana lager tror jag att man får räkna med att se över dem någon gång ibland. Fast visst många svenssons (som du kallar dem) skulle säkert inte märka något, men gör man det så är det ju bara att justera. Däremot håller jag med om vevlagret i vart fall om det inte blivit utsatt för en högtryckstvätt eller några lösningsmedel.

det är normalt att lager glappar upp om de är dåligt justerade. Har du cyklat länge med glappande lager finns det risk att lagret är slut. Risken är också överhängande att axeln går av, om den inte redan gjort det. Har de monterat cykeln så är det en garantisak.

Att de inte justerar lagret direkt när du påpekar det är märkligt. Det borde vara en rutinsak för dem och ingår tex i cyklotekets livstidsgaranti.

Det är dock ingen risk för skivorna.

Inte att jag vill låta dryg eller otrevlig, men köper man en cykel för ca 20 papp borde man väl ändå inse hur viktigt det är att underhålla och serva den? Moderna cyklar tål väldigt mycket stryk i fråga om stötar och krafter, men nästan ingenting i fråga om smuts eller väta. Om den stått oanvänd i flera månader kan det mycket väl vara därför som du fått problem, eftersom den behövde göras ren eller servas/smörjas innan du ställde av den.

Vill man ha en underhållsfri cykel ska man inte köpa någonting som kostar så mycket. Då är det bättre att satsa på en oväxlad citybike från Biltema eller Cykelringen. Man köper inte en Ferrari om man tänkt underhålla den som en gammal Volvo.

Axeln kan i vissa fall också bli skev av ett glappande vevlager. I så fall känner man ju tvivelsutan wobbling i hjulet. Är det så och Sportson påstod att det var normalt glapp kan man kanske tycka att de skulle ersätta navet.

Men smurfox, han gick ju till affären eftersom han tyckte den behövde just service eller underhåll och undrade om inte dom grejorna var en garantifråga? Generalagenten tyckte tom det så sluta vara så jävla dryga...
Man måste kunna ställa krav på grejor man köper, visst kan man fixa allt själv om man vill men man är dum om man inte kollar om det inte ingår i garantin.

Till saken skall nämnas att jag är pedant med alla mina ägodelar och därmed även cykeln. Glappet som finns hade inte vanlig medelsvensson ens reflekterat över. Jag vill att allt ska vara perfekt och fungera klanderfritt, därför köpte jag också en cykel som enligt Sportson var robust och tålde lite stryk men då självklart krävde lite mer omtanke än en Soda.

Första gången jag hörde knastret i vevpartiet var i samband med provcyklingen men då fick jag höra att det berodde på pedalerna (ej SPD) som var av lite sämre kvalité (läs, avmonterade av Cubecykel för 15000:-).

Jag har dessutom aldrig "ställt av" cykeln, som jag nämnde förut så har cykeln först nu börjat användas på allvar med pendling till och från jobbet (Kallebäck - Nordstan) och då började knastret höras mer och bakhjulet började att wobbla vid kurvtagning.

Ja man kan ju tycka att en enkel lagerjustrering borde ingå om man köpt en cykel för 20000 i butik. Annars kan man ju lika gärna köpa på postorder från tyskland... Men grejen är väll att man inte ska förvänta sig slippa service för att man köpt en dyr cykel. Det man betalar för är ju helt andra saker när man köper en cykel av denna typ. Kanske borde Sportson upplyst om det redan vid köpet.

Vad är det för typ av vevlager och baknav på cykeln?

Fanns felet med vevlagret redan från början borde det ju vara ett solklart reklamationärende.

Klart att cykeln behöver service och att den skall servas noggrant men det jag reagerar över är att det blir glapp i lagret redan efter max 100 körda mil på slät asfalt.

Cykeln har jag tänkt att lämna in en gång om året för byte av olja i dämpare samt lite justeringar. Jag vill dock inte behöva lämna in den varje månad. Som jag nämnde förut så kör jag på 10% av dess kapacitet och kan inte minnas att jag ens har kört den i regn.

En dålig ihopsatt cykel kan man råka ut för då och då. Men att köpa en cykel för nästan 20000 är ingen garanti för att cykeln inte behöver service.

'Knaster i vevparti vilket var fullt med vatten och snustorrt' Har inte de flesta nya cyklar i 20000 kr klassen utanpåliggande lager och sådana ska i princip inte smörjas. Däremot så kan de vara vatten i ramen om man inte har ett dräneringshål i ramen. Om du bara har kör några ggr mellan april och augusti hur kan cykeln vara full i vatten?

Bakhjullagret ska inte glappa något när hjulet sitter på plats och är fastspänt. Men att justera lager är inge svår sak.

Tjafsade oxå ett tag med sportson men efter en debat här på forumet så löste sig alla problem.Vilken sportson va det?

Som jag skrev förut så knastrade lagret redan i butiken. Jag har spolat av cykeln med trädgårdsslang en gång och det är väl inte tillräckligt, eller?

http://www.bike-manual.com/brands/fisher/om/mountain/chapter_2.html

Detta är vad som gäller i skötsel på big sur. Har man följt schemat så är det inga problem med glappande lager etc.
Sen kan man diskutera sportsons vilja att avhjälpa problem och skaffa sig nöjda kunder.
Jag skulle aldrig släppa igenom det som ett garantifall men däremot så skulle jag avhjälpa problemen. Goodwill. Samtidigt skulle jag upplysa kunden om vikten av service, rengjöring av cykeln och uppmärksamhet, ifall man upptäcker ngt konstigt så ska man åtgärda direkt.

Och Graj, ingen cykel klarar sig utan service, varken Skeppshult, sibacykeln eller finaste high end-cykeln.

/Danne

För övrigt blir idag den första dagen som jag cyklar i regn med cykeln. Då faller den väl ihop och får dödsryckningar antar jag... :)

Vänta nu, du slantar alltså gladeligen upp 20000 för en hoj med ett vevlager du vet är trasigt?

Jag vill också ha obegränsat med pengar.

Mårten: Som jag skrev förut så gick jag på säljarens version om att pedalerna lät lite och att det inte var något att oroa sig för.

DanielReimer nog är skeppshults cyklar tänkta att klara sig på undermålig service, men det är klart att de lider av det. Jag påstår i vart fall att de är tänkta att klara sig på mindre service än en normal tävlingscykel.

Förövrigt verkar ju det märkliga vara sportsons servicvilja efter att ha sålt en förhållandevis dyr cykel. Det borde ju ingå någon typ av grundservice efter köp i butik.

Har du sprutat in vatten i "isis" (bontrager har väll sådana) lagrena är de kanske slut. Men de är väll inte så värst dyra att ersätta. Fast var det fel på dem från början så borde självklart sportson ersätta dem.

vevpartiet har utanpåliggande lager, allså SHIMANO, inte bontrager eller sportson eller nåt annat. vevlagret är tätat och infettat från fabrik. knastrar det från början så är det _fel_ på lagret.

hur kan ett lager (eller vevparti som det benämns här) vara vattenfyllt och snustorrt samtidigt?

hur som helst ska Sportson hantera ärendet och reklamera till Shimano.

baknav. Baknav glappar upp. svindyra crossmax slr får man dra åt hela tiden... inget snack om saken, de behöver omvårdnad. kör man runt med glappt baknav får man i princip skylla sig själv. glappar däremot navet upp hela tiden trots åtdragning ska butiken få fixa det hela, antingen med reklamation till duells (gf), eller med locktite eller dyl. vad nu problemet är.

att cykeln är instabil vill jag inte spekulera i vad det beror på.

pedantism kan ju ibland ta lite sjukliga uttryck. inget illa ment om dig personligen, men helt normala knaster och glapp som är inom normala marginaler och helt enkelt finns där kan ju kanske uppfattas som ohållbara produktfel.

Tilläggas skall att cykeln köptes på Sportson i Trollhättan som har varit otroligt behjälpliga med allt man har frågat om.

Problemen uppstod vid kontakt med Sportson Backaplan.

Håller nog med om att det är irriterande. Men ett bakhjul behöver inte mycket för att börja glappa. Hade ett cannondale fire nav som började glappa efter 200 km. Och trots justeringar gav jag upp ganska snart och köpte ett nytt hjul.

Det där med wobblandet låter konstigt. Troligen beror det på glappet eller troligare kanske att du har väldigt grova däck som du kör på asfalt - då brukar det ofta släppa sådär smått i snabba kurvor på asfalt. Eller så har du sned ram.

Micke S: Det där med vattenfyllt och snustorrt är mekanikerns egna beskrivning vid samtalet igår.

Hur drar man åt lager förresten?

Big Sur skrev:

> Hur drar man åt lager förresten?

man drar inte åt dem, det rör sig om kapslade maskinkullager som redan är så spända som de är. däremot spänner/monterar man vevpartiet genom att dra åt hårt så vevarmarna har kontakt med lagerbanorna (inget glapp).

ett vevlagerknaster som beror på dålig infettning mellan ram/vevlager har _ingenting_ med själva lagrena att göra.

knäppningar och knakningar beror i 9 fall av 10 på annat än själva lagrena.

hur det kan vara vatten och snustorrt i lagrena kan jag inte begripa. det borde kräva konstant högtryckstvättande 24/7 i 6 månader för att få till något sådant.

däremot är det en vanlig "monteringsmiss" att vevlagerhylsorna är dåligt infettade _mot_ ramen. (där för övrigt vatten samlas)

Micke: Mekanikern sa att han fick demontera lagret och fetta in det igen och montera tillbaka det. 297 kr skulle dem ha för detta.

Tillbaka
Topp