Vad täcker garantin? (Tjafs med Sportson Gbg)

då lär det inte varit själva maskinkullagrerna han pillat med, utan lagerskålarna, vilket i talspråk eller slang, vad vi nu vill kalla det, heter som hel enhet "vevlager".

i så fall är det inget som är varken trasigt eller fel på. däremot är det mycket vanligt att man behöver demontera-fetta in-återmontera vevlager på färdigmonterade cyklar. däremot så kan det mycket väl vara pedalerna som knakar ibland, så inget ont om den teorin.

gänkknaket (knäppandet) visste ni ju om från början. det borde du ställt krav på att det skulle fixas där och då innan köp. 6 månader efteråt är det mer eller mindre brukligt med ovan beskriva service ändå. så det ser jag inga konstigheter med. om du i ditt köpesavtal med butiken inte har någon fri service att utnyttja så låter 297 kr som en rimlig kostnad.

gänkknak är ofarligt i sig. vissa stör sig mer på det än adnra.

Haha, jag tror det råder begreppsförvirring. :D

Är troligen inget fel på vevlagret egentligen utan det är monteringen som är lite si och så. Inget som egentligen är en garantisak i det här fallet eftersom det är ett kosmetiskt fel utan betydelse för funktionen. Tror inte rassel och knak är at betrakta som fel i varan, egentligen.

Att Sportson skulle fetta om själva lagret finner jag otroligt. Utan det är nog gängorna som sagt.

Baknavet låter som att det bara är att ställa lagerspänningen på så ska det fixa sig självt om det inte är maskinkullager. iofs vill vissa sådana nav (ex. White) att man justerar glappet manuellt också.

Hygglig generalagent som antagligen inte vet vad som är fel. Han tror säkert att vevlagret gett upp när det i själva verket var oinfettade gängor. :D

Det här är bara lösa spekulationer och min tolkning av vad som skrivits.

I mitt tidigare inlägg så skrev jag om olika orsaker, men jag tycker att det är den som har sålt cykeln som ska visa lite god vilja i detta fall. Cykeln verka bara vara lite slarvigt monterad och felen borde kunna avhjälpas ut allt för insater från en reparatör.

Är det verkligen glapp i baknavet, det är inte bara så att snabbkopplingen inte är rätt justerad?

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det verkligen glapp i baknavet, det är inte
> bara så att snabbkopplingen inte är rätt
> justerad?

don't go there dude... Har försökt förklara det där en gång på forumet och blir fortfarande mobbad...

mytomspunnen skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det verkligen glapp i baknavet, det är
> inte
> > bara så att snabbkopplingen inte är rätt
> > justerad?
>
> don't go there dude... Har försökt förklara det
> där en gång på forumet och blir fortfarande
> mobbad...

Vadå? Det har också hänt mig ett par gånger jag trott att jag haft glapp och så har jag spänt snabbkopplingen så är allt frid och fröjd. Kan hända speciellt om man har nya QR som man inte är vana vid hur de ska kännas.

castrello skrev:
> Vadå? Det har också hänt mig ett par gånger
> jag trott att jag haft glapp och så har jag
> spänt snabbkopplingen så är allt frid och
> fröjd. Kan hända speciellt om man har nya QR som
> man inte är vana vid hur de ska kännas.

Here we go again.
Det är t.o.m. så att hjullager med lösa kulor skall vara ställda med ett litet litet glapp som spänns till lagom lagerspänning när du drar åt qr:en. Glappar navet inget alls i ospänt läge har du för hård lagerspänning. Det var det jag försökte förklara en gång här på forumet det blir jag fortfarande retad för (eftersom folk fattar trögt).

Senast redigerad av en moderator:
Tjena,

Under min tid i cykelaffär fick jag ständigt besvara denna frågan. Eller ja, då var det oftast: "Va, gäller inte garantin när jag sladdat slut mina däck?" eller "Men, vaddå, klarar inte cykeln att köras med lösa vevarmar?" Jag blir lätt lite "anti" när jag hör sådana här frågor...

Det är väl hyffsat Självklart att en cykel behöver underhåll? Garanti täcker när saker som inte skall ske, sker. Så som rambrott, vevarmsbrott eller andra saker som normalt inte går sönder, kort sagt. Den täcker inte så väldigt mycket egentligen med andra ord. Köper man dessutom en färdigmonterad cykel så accepterar man cykeln som den är, i mina ögon, och det finns egentligen inte mycket att göra. Om man sedan blir fetlurad av försäljaraset så är det väldigt tråkigt. Köper man en cykel halvmonterad på låda tycker jag att man har lite mer att säga till om.

Jag är inte insatt i fallet, och vet inte alla fakta, men en cykel behöver omsorg. Spänning av navlager tar ca 1 minut inkl. demontering och montering på cykeln, så i min värld är det inte mycket att tjaffsa om egentligen. Det är dessutom väldigt enkelt.

Sedan kan man ju tycka att Sportson borde åtgärdat detta på ett smidigt sätt. Det hade i alla fall jag försökt göra.

//Michael

Tillbaka
Topp