Vad väger era cyklar?

Vad väger era cyklar?
Okejjrå, Skogling, jag har också kollat vikten på min hoj.

Till en början tyckte jag du tjatade något fruktansvärt om vikten på hojen! Men efter ett tag så blir man ju nyfiken. 10.226 (wheghtweenies-)gram men då har inga komponenter valts med hänsyn till vikten! Går nog att skala av en del till, om jag byter till eggbeaters så kommer jag under 10 kg exemplevis...

Men nu (på vintern, för jag använder den även på vintern Skogling!) så väger den mycket mer! Dryga 700 gram extra för däcken och cirka 200 för flattisarna, vilket innebär en vikt på 11,1 kg vid vinterbruk, och några hundra gram lera ;-)

/Zeb

Vad väger era cyklar?
Skogling Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du för hoj ?

<http://happymtb.org/forum/profile.php/1/85>

ibland är det lätt...

Vad väger era cyklar?
Jag skulle vilja veta vad den hojen som Markus bygger åt sitt ex väger...jag råkade känna på den av anledningen att jag befann mig i oxr och Markus verkstad och blev grymt impad. En "fullgungare" (med mycket kort slaglängd) som var fjäderlätt! Kan inte jag få den istället??;)

Vad väger era cyklar?
Johan S Skrev:
> Jag skulle vilja veta vad den hojen som Markus
> bygger åt sitt ex väger...jag råkade känna på den
> av anledningen att jag befann mig i oxr och Markus
> verkstad och blev grymt impad. En "fullgungare"
> (med mycket kort slaglängd) som var fjäderlätt!
> Kan inte jag få den istället??;)
>

Tror den är för liten för dig.
Men jag blev lite knäckt när jag provcyklade den!
Den är riktigt skön faktiskt...

Vad väger era cyklar?
Ja, det är en KHS Softtail. Den är lätt, jag tror nog att jag ska väga den innan leverans. Men den hojen gör sig nog bäst i maklig takt på grusvägar, det är en spricka i kedjestaget och Manitou-gaffeln glappar. Inget för seriös MTB alltså, men som promenadcykel lär den räcka i evighet. Och garanterat inget för Johan S som gillar att sträcka ut på skogsvägar. Den är kort, kort som attan. Jag är 169cm och den är för liten. Och förresten, "Markus bygger" var en överdrift. Äran bör tillfälla oxr, rikard, Mytomspunnen och Rippa som är riktigt fina människor. (Åtminstone Rippa, dom andra funderar jag på att säga upp bekantskapen med.)

Vad väger era cyklar?
12.2 kg nytvättad. Det är en Bianchi Mutt 7300 19"

Framgaffel: Manitou Six Sport (Bytes så snart jag har råd)
Hjul: Mavic XM-117 med Deore nav
Däck: Schwalbe Albert 2.25" (Racing Ralph 2.1" åker på till våren)
Framväxel: Deore
Bakväxel: LX
Bromsar: Deore V
Sadel: Fi'zi:k Pavé
Sadelstolpe, Styre och Styrstam: Bianchi
Pedaler: VP-M31

Senast redigerad av en moderator:
Vad väger era cyklar?
Wilier Skrev:
> jodå, lägger in vikten här med:
> 9443 gram, skall verifieras på våg när jag får
> tillgång till en snäll en.
>
> Cykeln är en Wilier Team Ritchey SC7000 2002, se
> profilen...
>
> 09-15-00

Är nu nere i 9393 gram, vägt 1/3 av komponenterna på egen våg nu.

Vad väger era cyklar?
Bianchi oskar Skrev:
> min hoj väger 9.4 helt orginal. men sen jag jag ju
> barends och skit på så den väger väll typ 100gr
> mer nu... ;)
>

tung sak det där:)

Vad väger era cyklar?
titangrejer är inte lätta med dagens mått. ramen är inte särskillt lätt och xtr-komponenterna är överlag inte heller lätta. hjulen är inte lätta och pedalerna och sadeln riktigt tunga.

väg cykeln själv så ser du. på en RIKTIG våg.

Vad väger era cyklar?
med en våg.

äsch. vissa cykelaffärer har vågar i butiken. cykloteket tex. åk in och fråga om du får låna den bara. många affärer måste ha vågar.

Vad väger era cyklar?
sadelstolpen väger nada (bianchi titan)! det gör den, blev chockad när jag tog bort den för första gången! ramen väger 1380gr, hjulen är inte specielt tunga heller, sadlen väger kanske mer än en SLR, det är en flite sadel på. styret (3T 02 probar) med allt på (handtag, bromshandtag, växelreglage, styrtapp(3T AHEAD) och barends(dom är skit, ska nog köpa nya. det va en nördlösnig)) väger heller inte någonting! den kanske inte väger precis lika lite som det stog där, med den väger inte över 10kg iaf!

Vad väger era cyklar?
oskar. inga komponenter väger "nada" titanstolpar är inte särskillt lätta. jag vet inte vad du går om kring och lyfter för tegelstenar som referens, men väg först och tala sedan.

Vad väger era cyklar?
Rhino Skrev:
> Oskar, använder du barends när du leker, drop'ar
> osv? Annars har du lite att spara där.

tror du jag dropar och leker med denna cyklen? ;P

Vad väger era cyklar?
Micke S Skrev:
> du borde lyssna mer på andra.

jag lysnar! men jag vet själv vad skiten väger för jag har hållt ide! du har väll inte ens sett denna modellen jag har?! nepp, 9. nånting väger den!

(innan vi köpte den så sa juho att den vägde under 10kg)

Vad väger era cyklar?
Skulle tippa på att Bianchin ligger kring 9.9-10,1 kg. Det med referens från min Crescent Gram (10,7 kg) som hade liknande utrustning men lättare hjul, tyngre ram och tyngre gaffel. Postkontor brukar vara utrustade med stora digitala, noggranna vågar. Och kanske mataffärer (charkavdelningen) men det kanske är svårare att få lov att väga sin cykel där, bland all mat.

Vad väger era cyklar?
Bianchi oskar Skrev:
> sadelstolpen väger nada (bianchi titan)! det gör
> den, blev chockad när jag tog bort den för första
> gången! ramen väger 1380gr, hjulen är inte
> specielt tunga heller, sadlen väger kanske mer än
> en SLR, det är en flite sadel på. styret (3T 02
> probar) med allt på (handtag, bromshandtag,
> växelreglage, styrtapp(3T AHEAD) och barends(dom
> är skit, ska nog köpa nya. det va en nördlösnig))
> väger heller inte någonting! den kanske inte väger
> precis lika lite som det stog där, med den väger
> inte över 10kg iaf!
>
> juho cykelmästaren olofström
> 0454- 88446

får man fråga vilken storlek det är på ramen? 17"? för tillverkarnas uppgifter brukar vara på små ramar. har du 19" o den väger 1380 gram, då betyder det att minsta ramen är nere o snuddar på 1100-1200 gram i bästa fall. låter lätt för ramar med några år på nacken.

men hur svårt ska det vara, ta fram badrumsvågen, ta hojjen i handen o lyft, kliv upp på vågen, ta värdet du får o slå in på miniräknare, tryck på minus, kliv upp på vågen igen utan hojj, skriv in värdet du får på miniräknaren o tryck =. sådär ja, lätt o fin liten guide :D ger inga exakta värden, men kommer visa om den väger över eller under 10 kg. såvida ni har digital våg. den väger nog runt 10.

har du använt skona nått? :D

Senast redigerad av en moderator:
Vad väger era cyklar?
problemet med vår våg är att den är är hyffsat felvisande, och otydlig. om jag har använt skona? dom gångerna jag har cyklar på den ;) och carbonsulan är redan repad :(

Vad väger era cyklar?
Bianchi oskar Skrev:
> problemet med vår våg är att den är är hyffsat
> felvisande, och otydlig. om jag har använt skona?
> dom gångerna jag har cyklar på den ;) och
> carbonsulan är redan repad :(

Cyklat på vågen? Eller var det skorna...? Carbonsulan då, på vågen, skorna eller cykeln?

Vad menar du?

Vad väger era cyklar?
Baltazar Skrev:
>
> har du använt skona nått? :D
>
Skona? Pratar vi tvättmedel nu helt plötsligt?

Vad väger era cyklar?
äh, 2mm tjock.. Jag sitter här med en stolpe som inte är mer än 1.5mm tjock i aluminium. Inte ens den är en extrem lättviktare. En Dura-ace..

Vad väger era cyklar?
Titan stolparna är väl sällan lätta, nog inte ens byggda för att vara lätta, däremot komfortabla. Oscar din hoj ligger nog runt 10kg å det är bra, med en såpass lätt ram kan du ju få ner vikten om du vill och om det är meningsfullt.
Min ram väger strax under 1380 gram i storlek medium (~17") och är gjord av Easton SC7000 rör, så din ramvikt borde inte vara helt orimlig, Bianchi är väl rätt duktiga på att bygga ramar om jag inte minns fel.

Vad väger era cyklar?
Min vintercykel väger normalt blyga 17.2 kg. Just nu har jag toppat den till 18.2 kg med ett lås. Utan sadelväska och extra slang. Ok, med lite skärmar, blybatteri annat krafs oxå kanske.. Cykla i skogen? Öh, nej tack..

Vad väger era cyklar?
Öijer.. jag lättade just min vintercykel 800 gram med en ny ram och vevparti. inann gissar jag att den vägde 14 kg med stel gaffel. (gaffel + frambroms 1232 g) ram + 2kg. vågen slutade där. nya ramen giant xtc 1612 g med sadelstolpsklamma.

Oskar. jag har sett massor av sådana stolpar som du har på din cykel. jag har tillockmed cyklat på en likadan modell som du har.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp