Vad väger era cyklar?

Vad väger era cyklar?
Vägda enligt badrumsmetoden.

Pendlarhojjen ~10.4 kg
C-dale Bad Boy -02 Orginal förutom HS33, ultegrakasset, Time Impact, stänkskärmar och XT vevlager (Det gammla pajjade efter 5-600 mil, XT lagret är 1 hg(!) lättare än det Shimano no-name som satt orginal).

Skogsmaskinen ~10.5 kg
C-dale F1000 -01 Orginal med Lefty Ti ELO. Bytt till kolfiber styre.

Landsvädsraketen ~8.1 kg
C-dale R2000 CAAD7 52cm ram -03 med Easton EC90 gaffel, Campy Record 10sp (allt utom framväxel och bromsar som är Centaur), Campy Proton hjul, 3TTT Prima 199 styre Deda Mag 61 stam, Time Impact Mag Ti och Selle SLR Trans Am.
(Min senaste älskling, samlat delar sedan i höstas och blev färdig i början av maj. Totalt har den kostat mig långt under 20kkr(!))

Vad väger era cyklar?
Ca. 12,9 med badrumsvåg.
Kona Kikapu Deluxe -04, standard förrutom:
Pedaler: Shimano spd 520
Däck: Continental Vertical Protection
Hjul: Mavic XM717, DT comp, XT-nav

Vad väger era cyklar?
Hehe, den där gamla häcken! ;-) Men jag minns att den var lätt, lätt som ett myrskelett. Är rätt nöjd med Salsan och har ingen aning om vad den väger. Mer än 9,7 iaf... en hel del mer!

Vad väger era cyklar?
Ja den blev riktigt lätt när det blev klart. Nu behöver jag bara en ny sadelstolpe, den som sitter på är böjd. Man får väl hoppas att den nya är lättare. Tyvärr har ju Specialized så keff stolpdiameter. Annars skulle man ju letat upp nån het å lätt i kolfiber.

Salsan var ju het värre! Den såg snabb ut. Hur mycket fjädring var det på den där bak?

Stalle

Vad väger era cyklar?
Dr. Jekyll: Klein Adroit 1997, 9.7 kg
Mr. Hyde: Santa Cruz Bullit 2004, 17.7 kg

Plus ett par till som jag inte orkar väga... =)

Vad väger era cyklar?
Stalle, Eastons stolpar brukar finnas i 30.9. Annars är Thomson ett hett tips. Inte superlätta men superstarka och rimlig vikt.

Vad väger era cyklar?
Min c-dale jekyll 1000 väger 12,1 när den är ren. Fast det är en XL med RooX 450 mm stolpe.

Cykeldator från biltema och gummitutdjur från BR gör väl sitt till för att hålla vikten uppe *ler*

Vore intressant att se hur mycket det skiljer mellan olika storlekar på samma cykelmodell med samma utrustning. Fast alla här efterhandsuppgraderar ju så det kanske blir svårt?

/Mattias

Vad väger era cyklar?
Titta på Weightweenies, där finns det många som vägt likadana ramar i olika storlek. Viktskillnaden brukar vara väldigt liten!

Vad väger era cyklar?
Min cykel väger idag 12,6kg enl. badrumsvågen. Förhoppningsvis väger den bara 11kg (beräknad vikt) i slutet av veckan om man nu kan säga att det är samma cykel när man bytt ram men behållit det mesta av komponenterna. Skall bli kul att se var jag landar på för vikt. I bästa fall går det att pressa ner vikten mot 10kg med lättare däck och slang.

Nu: Scott Team Racing -00
Snart: Avanti Competitor

Vad väger era cyklar?
Ska jag dra till med min lätta båge också?

Kona Explosif -92 - 10.8 kilo redan då, originalspecad. Helstel förstås.

Vad väger era cyklar?
Octagon DH på blygsamma 21 kg ca...
Monster T gör sitt till, liksom gazza 3.0 framdäck och stålvevarna...
Men när gravitationen är drivkraften, är vikten en tillgång!! =o)

Vad väger era cyklar?
Konäs skrev:
>Men när gravitationen är drivkraften, är vikten en tillgång!! =o)
Fel fel fel fel fel!!

Redigerad: Följande meningar är rent skitsnack!!
>Hur fort någonting faller bestäms av luftmotståndet EJ av massan!!!!
>Två likastora kulor faller lika fort även om den ena är en milliard gånger tyngre.

Endast om luftmotståndet kan försummas. Se rikards inlägg nedan.

Senast redigerad av en moderator:
Vad väger era cyklar?
Whiskey-Pete med Duke Race gaffel och CrossMax SL hjul.
Utrustning blandat SRAM X:O och Shimano XT
har inte vägt den än men den känns lätt:-)

Maria

Vad väger era cyklar?
mytomspunnen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Konäs skrev:
> >Men när gravitationen är drivkraften, är
> vikten en tillgång!! =o)
> Fel fel fel fel fel!!
> Hur fort någonting faller bestäms endast av
> luftmotståndet EJ av massan!!!!
> Två likastora kulor faller lika fort även om den
> ena är en milliard gånger tyngre.

Mjo på rätt väg men kan inte låta bli att hjälpa till lite... Det hela har med motstånd att göra. Ju större motstånd som finns desto mer energi behövs för att övervinna motståndet, eller hur? Och eftersom rörelseenergi utgörs av formeln (jaja jag vet, tråkigt!) Ek = (m*v*v)/2 om jag inte missminner mig. "m" står för massa alltså vikt. "v" står för hastighet. "Ek" står för kinetisk energi alltså rörelse energi.
Alltså spelar vikten roll för hur fort det går.
Om någon är motsträvig ska jag nog kunna bevisa det med exempel men just nu orkar jag inte!

Vad väger era cyklar?
Giant NRS Team (M):

SID SL
Magura Louise
Magura Pro/317 Disc/DT Comp
SRAM X.9/9.0 växlar, X.9 reglage
PC99 och 9.0 krans
XT Vevparti
540 pedaler
Ritchey WCS Stem och sadelstolpe
Fizik Gobi
Easton Monekylite

Vikt 11.1kg som den är på bilden vägd på digital badrumsvåg.
http://w1.261.telia.com/~u26128553/Cyklar/Giant NRS.jpg

Nakamura MT2 (M)

Monoc alu/carbon gaffel
Monoc sadelstolpe
Ritchey WCS stem
Deda Magic
Fizik Arione
Ksyrium Elite
Chorus 2004 rakt igenom

Vikt 8.9 kg som den är på bilden vägd på digital badrumsvåg.
http://w1.261.telia.com/~u26128553/Cyklar/Nakamura MT2.jpg

Vad väger era cyklar?
> Fel fel fel fel fel!!
> Hur fort någonting faller bestäms endast av luftmotståndet EJ av massan!!!!
> Två likastora kulor faller lika fort även om den ena är en milliard gånger tyngre.

Bara om du försummar luftmotståndet.....

En populärvetenskaplig förklaring:

För rimligt formade objekt i rimliga hastigheter kan luftmotståndskraften skrivas såhär:

Fl=c*A*v^2

c = luftmotståndskoefficienten.
A = frontarean
v^2 = hastigheten i kvadrat.

Kraften som accelerar objektet neråt är tyngdkraften som kan skrivas

Fg=V*g*d

V=volymen
g=tyngdaccelerationen (9.81 m/s^2)
d=densiteten.

Ett objekt som faller fritt i luften når tillslut sin "sluthastighet", det är den hastighet där luftmotståndskraften är lika stor som tyngdkraften, dvs Fl=Fg.

Anta en sfär som objekt (en kula altså)

då är

c*A*v^2=V*g*d

men A=pi*r*r och V=pi*r*r*r*4/3 där r är radien på kulan.

Då får vi att (efter lite förkortningar)

c*v^2=4/3*r*g*d

om vi bryter ut v får vi att

v=sqrt(4/3*r*g*d/c) (sqrt=roten ur)

Ta bort konstanterna så får man att

v~sqrt(r*d)

dvs, två likformiga objekt faller bara lika fort om de är lika stora och har samma densitet......

En ståldank faller altså mycket fortare än en pingisboll om man räknar med luftmotståndet...

Tillämpningsområdet på cyklar är dock inte så stort... Det är ändå förarens densitet som har störst inverkan =).

/rikard -er fysiker i begreppsförvirringen-

-edit- ödmjukt korrekturläst =)

PS värt att notera att för att dubbla sluthastigheten hos en stålkula så måste den ha 4 ggr så stor radie vilket ger 64 ggr så stor massa)

Vad väger era cyklar?
"två likformiga objekt faller bara lika fort om de är lika stora eller har samma densitet"
skall väl vara
"två likformiga objekt faller bara lika fort om de är lika stora OCH har samma densitet"?

Vad väger era cyklar?
Helt sannt.

Skall man vara petnoga så har två objekt samma sluthastighet om produkten av densiteten och objektets karaktäristiska längd är konstant men det blir lite onödigt hårklyveri. =)

/rikard

Vad väger era cyklar?
Att ni orkar... ;-) Ingen som har några cykelvikter att tillföra istället så att tråden återgår till "On Topic"? :-D

/Leo

Vad väger era cyklar?
rikard skrev:
>Ett objekt som faller fritt i luften når tillslut sin "sluthastighet", det är den hastighet >där luftmotståndskraften är lika stor som tyngdkraften, dvs Fl=Fg.
>Anta en sfär som objekt (en kula altså)
>då är
>c*A*v^2=V*g*d

Denna likhet gäller endast när man nått sluthastigheten!
I normala mtbhastigheter (läs under 50 km/h) tycker jag nästan att min approximation är rimligare...har inte räknat på det i och för sig men ändå.
Självfallet hade jag fel när jag skrev det där med kulorna. Vet inte vad som flög i mig (måste ha varit berusad eller nåt)!!!
Det jag borde ha sagt var att initialt är approximationen att försumma luftmotståndet rimligare än att räkna på sluthastigheter?

>men A=pi*r*r och V=pi*r*r*r*4/3 där r är radien på kulan.

A= 2*pi*r*r måste det väl var ändå....förlåt...

Om man rullar nedför en slät backe med två cyklar där den ena väger 10kg och den andra 20kg så lovar jag att ingen märkbar skillnad i hastighet uppstår. Om det däremot är stock och sten har du betydligt större rörelsemängd i baken vilket hjälper cykeln att forcera det mesta genom rörelsemängden bevarande...Dock blir det ju även svårare att manövrera den tyngre cykeln.

/Erik
"en fysiker som skäms för sitt klavertramp"..

Vad väger era cyklar?
Leo: Sant, det är ju sällan (aldrig) man faller så länge med sin cykel att man kommer till den jämvikten som diskuterats.

Jag kan dra offra mig för on-topic ändåmålet, genom att meddela att min fulldämpade XC väger mindre än min racer. Fråga mig inte hur mycket de väger bara... (Viss skillnad i pris var det också ;-)

Vad väger era cyklar?
När jag åkt lvg ihop med andra så brukar jag kunna sitta stilla medans de andra trampar och ändå rulla ifrån ordentligt i nedförsbackar. 95 vs 65 kilo torde ju iofs göra lite skillnad... nu har jag iofs gått ner sedan dess, men har inte kört någon lvg träning ihop med andra sedan dess. Så lite skillnad borde det väl bli även för 10 kilo cykel? Eller har jag missat något?

Vad väger era cyklar?
När man kommer upp i höga racerhastigheter kan det ju börja spela in.
Men det kan ju bero på andra saker också.. Du kanske har bättre rull i dina hjul och däck? Du kanske kommer bakifrån i suget efter någon annan. Vägen kanske var slätare där du åkte osv

Vad väger era cyklar?
Väggrenen (för mig och de dom precis piskat mig uppför) och när jag ligger 10 meter framför går det bara snabbare och snabbare. Nu när jag bytt däck och hjul har jag kanske bättre rull, men mina 36 ekrade standard hjul med 23 millimeters Conti Sport 1000 (urk) rullar väl sämre än det mesta i som kan kallas racer.

Eller så är jag bara så jäkla aero hela jag... äggskalle och klen överkropp borde väl skära genom luft som en varm kniv genom smör, eller till och med bättre! ;-)

Vad väger era cyklar?
Troligen stockholms tyngsta trialhoj på ca 10,5kg, men nu väger den mer efter all lera jag fick med mig från hellas.

Hojjen:
Brisa b26d

Vad väger era cyklar?
Mytomspunnen: Det som krävs för att övervinna motstånd är kraft, inte energi. Men vi kan lämna det till en annan gång :), det blir lätt lite komplicerat om man skall räkna rätt. (öppnar vi en ny tråd för enkom detta topic så skall jag dock inte hålla tillbaka nånting....)

Vad gäller vikten på cyklar i teknisk terräng så är min något intuitiva uppfattning att en lättare cykel blir mycket snabbare.

Detta för att det går åt mindre kraft (och i slutändan energi) för att manövrera cykeln. Hjulen följer ju underlaget så hjulen kommer att byta hastighet väldigt ofta. Hastighetsförändringen skall kontorolleras av dämparna. Om hjulen har hög massa blir effektåtgången i dämparna hög och denna effekt kommer att tas ifrån hastigheten. I en nerförsbacke innebär det att hastigheten blir lägre och på plan mark så blir hojjen tyngre att trampa runt.

Någon här på forumet kan säkert berätta någon anekdot om dämpare som blivit varma av hård körning, själv kör jag fortfarande bara helstelt.

vi glider lite offtopic, men för att glida tillbaka så räknade jag ihop vad en komplett moots CX med en sid skulle väga och kosta häromdagen.....

/rikard

Vad väger era cyklar?
> Någon här på forumet kan säkert berätta någon
> anekdot om dämpare som blivit varma av hård
> körning, själv kör jag fortfarande bara helstelt.

Min SID bakdämpares "pistong" blir varm när jag står på i utförsbackarna, man vet att den blir varm när man hör "pjut-pjut" när den jobbar. Men mer ankedot än så blir det inte från mig...

Vad väger era cyklar?
Nu vill jag också vara med!!

I s.k. "teknisk terräng" brukar jag använda mig av taktiken "spränga" vilket är lättast och går snabbast med ett tungt ekipage, breda däck och mycket dämpning... vi kan göra vetenskapliga tester och jämförelser vilken dag som helst i åre i sommar... säg bara till så kommer jag =o)

Allt jag säger bygger visserligen på att man har lagom mycket utför att börja med.

Vad väger era cyklar?
TommyE: Jag tyckte det blev en kul och lätt cykel. Man skall inte vara rädd för att experimentera. Tyvär så blir det bara ett tankeexperiment eftersom 50 papp inte ens kommer i närheten av vad den hojjen skulle kosta. Men att drömma är gratis =).

Vad väger era cyklar?
rikard:

Jag tänkte mer på att det kanske inte kommer att passa, cykelcrossar brukar ha större hjul än 26" som vanliga MTBs har. Marzocchi har en del gafflar som kan fås i 29" variant, om cykelcrossen har 29" går den ju att använda - om man vill häda och ha dämpad gaffel på en CX.

;)

Vad väger era cyklar?
Mätte precis racer och mtb däcksdiametern, fick till samma resultat: 68.5cm(26"x2.35" och 622x23). Då borde det funka med en SID på en CX?

/Leo

Vad väger era cyklar?
Det funkar nog, var det inte Cannondale Bad Boy som förr i tiden kom med racerhjul(622 eller 700cc om man så vill) och man kunde köpa till ett par 26" mtb hjul om man ville ut i skogen och röja? Discnav på båda och problemet är löst.

/Leo

Vad väger era cyklar?
columbus airplane ram
record och chorus komponenter
FSA carbon vevarmar
Deda magic styre, sadelstolpe
ksyrium ssc sl hjul
=7.8 kg

merida carbonram
x517+xtr nav
xt och sram 9.0 komponenter (dock vevarmar deore)
ritchey styre och sadelstolpe
=11.5 kg

Tillbaka
Topp