Vajerklippare

svalgis

Aktiv medlem
Vajerklippare
Nu har jag slitit ut min andra vajerklippare från Biltema efter att ha kapat två-tre uppsättningar höljen och vajrar och börjar tröttna. Finns det något på marknaden som faktiskt håller utan att kosta skjortan?

Den första fick jag bytt på garanti, så i teorin kanske jag kan fortsätta göra det i oändlighet men det känns lite segt ändå.

Senast ändrad:
Vajerklippare
Undrar om Biltema bytt modell isåfall, min vajertång från dem har jag haft i över 10 år. På den tiden var den till synes identisk med den från Pro i finbutiken.

Vajerklippare
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar om Biltema bytt modell isåfall, min
> vajertång från dem har jag haft i över 10 år.
> På den tiden var den till synes identisk med den
> från Pro i finbutiken.

Mycket möjligt. Jag testade faktiskt olika versioner då butiken hade två stycken olika på hyllan vid köp och jag därför valde den andra (äldre, tror jag) när jag bytte den första på garanti. Lite bättre livslängd på den andra ska erkännas, men som sagt, att byta klippare var andra-tredje gång jag byter höljen och vajer känns fortfarande inte så kul. Park Tools it is.

Vajerklippare
geologen skrev:
> Zippo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/parkt
>
> > ool-cn10c-wire_holjesavbitare.html
>
> +1 på den. Grymt bra verktyg. Både till vajrar
> och höljen. Vass, precis och hållbar!

+1 till. Kvalitet lönar sig i längden

Vajerklippare
jomper skrev:
> från Pro i finbutiken.

Har inte haft min i 10 år ännu men jag ser inget som skulle hindra mig att använda den längre än så, kanske 5-6år och en hel del klippande utan problem.

Vajerklippare
Jontas skrev:
> En liten OT fråga då.
>
> Hur ofta byter folk vajer och höljen?

När det behövs. ;)

Har heldraget hölje på de flesta cyklarna, inbillar mig att det inte behöver bytas lika ofta.

Vajerklippare
jomper skrev:
> från Pro i finbutiken.

+1

Jag blev nästan lite sur när jag insåg att jag betalat 240 kr för en PRO-logga.

Vajerklippare
Jag blir också förvånad. En biltematång fick jag bytt på garantin efter att ha klippt, ehum, hänglås, ekrar, hundklor mm. Den jag fick i ersättning funkar klockrent än, trotts att jag mekar mycket. Fixar med hela bekantskapens cykelstall.
Så jag skulle ju rekomendera just biltema, vansinnigt prisvärt.

Vajerklippare
a.svensson skrev:
> Jag kör med en vanlig avbitartång modell bättre
> (Bahco) efter inrådan av min lokale cykelmeck.
> Fungerar utmärkt och har inga funderingar på
> byte.

+1

Själv använder jag Bachos kombinationstång. Visst kan höljena bli lite platta efter att man klippt av dem men det åtgärdas lätt genom att man klämmer lite med plattdelen av tången.

Vajerklippare
Instämmer med föregående talare och rekommenderar såväl PROs variant som Knipex. Tillsammans är de en dödlig kombination för alla motsträviga vajrar och höljen och annat löst kablage :-)

Bilagor

• Vajerdödare.jpg
    Vajerdödare.jpg
    24.6 KB · Besök: 106
Vajerklippare
Finns nog alla varianter, jag bytte på pendlaren när höljet imploderade av wiretrycket, helt upprostat på insidan. Ingen fara att hanka sig hem och härligt långa serviceintervall. :)

Jontas skrev:
> En liten OT fråga då.
>
> Hur ofta byter folk vajer och höljen?

Vajerklippare
Om man liksom jag allt för ofta tror att dyrast är bäst är det lockande att köpa Shimanos TL-CT12 tång. Jag har avverkat 2 sådana (jag är envis också). Den håller inte. Köp Parktool.

Vajerklippare
ratatosk skrev:
> Jag blir också förvånad. En biltematång fick
> jag bytt på garantin efter att ha klippt, ehum,
> hänglås, ekrar, hundklor mm. Den jag fick i
> ersättning funkar klockrent än, trotts att jag
> mekar mycket. Fixar med hela bekantskapens
> cykelstall.
> Så jag skulle ju rekomendera just biltema,
> vansinnigt prisvärt.

Jo, jag ska nog leta fram kvittot och ge den en chans till åtminstone, om jag får byta den lika smidigt som förra gången. Bra att veta vad det finns för alternativ dock, om det nu skulle visa sig att de nuvarande klipparna de säljer helt enkelt suger snarare än att jag bara haft otur.

Min far har dock haft liknande erfarenheter efter att enbart ha klippt vajer med sin, så jag vet inte vad man ska tro.

Senast ändrad:
Vajerklippare
"En liten OT fråga då.

Hur ofta byter folk vajer och höljen?"

Av egen erfarenhet skulle jag säga för sällan. Slås nästan alltid av, varför gjorde jag inte detta tidigare. Behövs inte mycket strävhet på vajern för att man ska förlora krispigheten i växlingarna.

Ja menar det kostar ju nästan inget att byta en vajer.

-Åke

Vajerklippare
Först köpte jag vad jag tror är den nyaste versionen, med blått handtag och lite annan utformning på själva klipp-delen också. När jag bytte den så hade de några av den på bilden ovan kvar på hyllan, så då testade jag den istället, och den klarade väl uppskattningsvis dubbelt så många höljen/vajrar innan den blev kass (vilket fortfarande inte är särskilt bra dock).

Båda modellerna kostade 99kr och låg på samma hylla/hängde på samma krok.

Senast ändrad:
Vajerklippare
42Hz: Den på bilden liknar väldigt på den Cyclo jag hade på jobbet innan, håller väldigt dåligt om man klipper skärmstag ;)

bsandborgh: Mm, Shimanos nuvarande är snordyr, gillar Park Tool bättre jag med.

Vajerklippare
Jontas skrev:
> Kanske e dags att byta då efter två års
> växlande...

Gör det och återkom med resultat, förmodligen kommer du att fundera på varför du väntat så länge. :)

Vajerklippare
Atlas skrev:
> Jontas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske e dags att byta då efter två års
> > växlande...
>
> Gör det och återkom med resultat, förmodligen
> kommer du att fundera på varför du väntat så
> länge. :)

Det kommer bli en bra present till mig själv, blir 32 om två veckor...

Vajerklippare
Slet ut min Biltema efter kanske 4 vajerbyten.

Skaffade nu en Park Tool, helt suverän kvalité!
Den har ju dessutom en plattdel för att runda höljena och en crimpdel för ändhylsor.

Vajerklippare
Använder en Shimano TL-CT10 tång( som numera är ersatt av CT11 och nu CT12 ) och den har hållt och fungerat fullt ut sedan i runda drag 10 eller förmodligen närmare 15 år nu och det har ju klippts ett antal höljen och virar på den tiden......

Vajerklippare
ratatosk skrev:
> 42Hz: Ja den år det. En rödskaftad byttes mot
> en blåskaftad men skärdelen år lika.

Det var bättre förr! ;)

Vajerklippare
Fick nyss leverans av en Parktool som klipper vajer som om det var purjolök ungefär, verkligen grym.
Men höljena blir inte bra, handhavandefel?

Vajerklippare
Ja, handhavandefel. Med lite träning går det att få det bra redan med en knipsning. Men att efterklippa av en uppstickande spiral är inget att skämmas över.

Tillbaka
Topp