Val av cykel för bikepackingracing.

Nicolai Argon med pinion. Mycket stadig aluminumram med möjlighet att få otroligt låg utväxling så det blir mindre släpande och mer cyklande. Förberedd för dynamo etc. Kanske lite omodern och inte superprisvärd pga gjord i Tyskland, men värd en titt.

IMG_3383.webp

Tyvärr ryker denna för att kunna köpa nytt.
Varför använder jag då inte denna Kona Honzo?
1. Inga fästen för rack. Går ju lösa med TA-axel osv. Men inte vad jag helst vill.
2. Framgaffeln är 15x100. Känns fel att bygga dynamohjul med den standarden. Så då måste jag byta gaffel. Och då drar det iväg med pengar trots allt.

Edit; Överväger just nu att använda denna ramen ändå. Vi får se.

Senast ändrad:
Visa bilaga 842382

1. Inga fästen för rack. Går ju lösa med TA-axel osv. Men inte vad jag helst vill.
2. Framgaffeln är 15x100. Känns fel att bygga dynamohjul med den standarden. Så då måste jag byta gaffel. Och då drar det iväg med pengar trots allt.

Edit; Överväger just nu att använda denna ramen ändå. Vi får se.
IMG_3451.webp

Klart :)

Går det inte att eftermontera fästen på ramen? Jag har ngt svagt minne av att ngn här har skrivit om en sådan modifikation av @Kid1000 , men jag kanske kommer ihåg helt fel.

Som andra redan har skrivit finns det adaptrar 15 => 12mm (ett rör)
kostar ~90 SEK hos Rose
och dessutom har jag en oanvänd navdynamo med 15mm TA du kan få köpa billigt.

Går det inte att eftermontera fästen på ramen? Jag har ngt svagt minne av att ngn här har skrivit om en sådan modifikation av @Kid1000 , men jag kanske kommer ihåg helt fel.

Som andra redan har skrivit finns det adaptrar 15 => 12mm (ett rör)
kostar ~90 SEK hos Rose
och dessutom har jag en oanvänd navdynamo med 15mm TA du kan få köpa billigt.
Jag tänker på bredden på navet. 110mm vs 100mm bör väl ställa till det?
Men det är klart, har du en 15x100 Dynamo så kan det kanske vara intressant.

du skrev att gaffeln var 100mm, så då kan man bygga hjul som passar fler cyklar. Men är det 110 så blir det fel.
Gaffen är för 15x100, dvs icke boost. Moderna måttet är 15x110?

Så om jag bygger en hjul för framtiden med 15x110 så passar väl inte det i min gam-gaffel?
Eller vänder jag på siffrorna på något sätt?

precis, men 15*100 kan du använda i 12*100 dvs moderna lvg/gravel ramar med en adapter
Ahh.. du tänker så.
Nu råkar jag ju redan ha ett 12x100-hjul med dynamo. Lätt att vara efterklok, men åker man långt på asfalt (typ TCR) hade jag nog skippat dynamohjulet där och kört på batteri.
Men ska man ut på SRMR verkar dynamo vara ett måste för att kunna ladda tex GPS.

Men det är klart, har du en 15x100 Dynamo så kan det kanske vara intressant.
Det tar vi via PM

Vad gäller att fixa fästen för pakethållare och skärmar på en aluram hittade jag en tråd om
https://alutite.se/ av @Kung Stalle som kanske kan vara intressant

Tillbaka
Topp