Våld mot bil....Gjorde jag rätt?

ptolemy

Ny medlem
Jag hade varit i skola och på vägen hem så stannar jag vid ett rödlyse bredvid nån slags hanverksbil i skåpbilsformat. Bilen varken blinkar eller ligger överdrivet långt till höger. Därför lägger jag mig på högra sidan av bilen då jag ska rakt fram.
Det blir grönt och jag trampar igång cykeln och tittar ner nån sekund medan jag försöker lirka i foten i mina clips av storlek small. När jag tittar upp så svänger skåpbilen in framför mig och vid det här laget har jag fått upp så hög hastighet att jag inte hinner bromsa utan jag är tvungen att paniksvänga in till höger. Eftersom skåpbilen har stannat för att släppa över gående på övergångsstället så kör jag förbi framför skåpilen samtidigt som jag slår med handflatan på motorhuven.
När jag hunnit några meter hör jag hur det kommer en gasande bil snabbt bakom mig. Han kör förbi mig och stannar framför mig. Ut kommer en kort men ganska krallig kille i 30 års åldern.

- Varför gjorde du sådär?
- Du höll ju fan på att köra på mig, kolla backspegeln eller blinka nästa gång.
- Och bara för det tycker du att du kan slå på min bil?
- Eh, ja... Jag tror knappast mina lena händer repade din fina bil.
- Blablablabla...
Nu börjar han bli ganska hotfull, och jag har inget större intresse av att hamna i handgemäng med honom, så jag ber om ursäkt och den verkar han godta. Killen går in i sin bil och jag väntar på att han åker därifrån eftersom jag inte vill ligga framför den galningen.

Nå? Tycker ni att jag gjorde rätt, dels när jag bankade på hans bil och dels när jag bad om ursäkt istället för att stå på mig?

Vad brukar ni göra när bilister är dumma mot er?

Senast redigerad av en moderator:
både och, fast ändå inte. Det viktigaste är dock att inte försöka argumentera, det funkar inte i sånna situationer.

fast man blir bara mer upprörd själv av att banka på bilar. Det är mycket lättare att lägga det bakom sig om man bara släpper det.

Min favorithämnd är dock fortfarande att öppna höger bakdörr om den är olåst. Det är harmlöst och det är jobbigt för bilisten att behöva stanna och gå runt bilen för att stänga dörren.

Har också "klappat" på motorhuven på några bilar, ingen av bilisterna verkar har sett rött för det utan mest förvånade. Åtminstone får de sig en tankeställare, förhoppningsvis upptäcker de cyklister vid nästa korsning.

Annat är väl att göra en "Aschberg", dvs fota in bildörren med en Stålex-känga, när man håller på och blir överkörd vid övergångsställen. ;-) Det är väl inte direkt lagligt, men men...

/Leo

att du gjorde rätt är inget snack om, men egentligen så förtjänar han få punka på alla fyra... jag fattar inte varför bilister har så taskig attityd - blockerar vägen, prejas och sedan tycker att dom har någon rätt att ens säga något förutom "ursäkta mig så otroligt enormt mycket"

edit: rikard, den ska jag komma ihåg!

Har funderat många gånger på hur mycket skada man kan orsaka genom att bromsa lagom mycket för litet så man kör in i dörren/sidan på bilisten. Lite lagom mycket lackskada vore helt OK. Någon tusenlapp sådär i omlackning för bilisten som svänger utan att blinka eller kolla om man kommer (speciellt på cykelbana).

Men risken finns ju att man trillar och slår sig :(

ptolemy skrev:
-------------------------------------------------------

> Nå? Tycker ni att jag gjorde rätt, dels när jag
> bankade på hans bil och dels när jag bad om ursäkt
> istället för att stå på mig?
>
> Vad brukar ni göra när bilister är dumma mot er?
Att du blev arg på någon som har utsatt dig för livsfara är ju inte konstigt. Att du bankade på bilen är fullt försvarbart. Men det krävs ofta mer kurage att backa ut från en konfrontation med ett arsle än att fortsätta bråka, så du gjorde helt rätt. Han kommer ändå att fortsätta vara en idiot, ingenting du hade sagt hade ändrat på det. Släpp såna situationer.Dessutom är bilar mycket tyngre och hårdare än cyklister.

Kom ihåg den gyllene regeln: Dont get mad, get even. Rikards förslag att öppna en bakdörr är toppen.

Rikard - Nice idea!
Annars, att slå en bil är alltid rätt, minst så att dom märke att dom har gjord fel och borde tänker (billigare för billister än att krascha med deras älskade bil!).
Men "road rage" är alltid problem med alla åkare ( även cyklister!). Mitt svar i sån situation är:1. släng cykel på märken. 2. tar av väskan (quick release på Pac Design är bra för sån' situation) 3. ( with strong scots accent) fråga "what the F**K are you going to do about it?".....Brukar alltid lungna ner det flesta ickke scots man träffar på vägen.

whirren skrev:
> Har funderat många gånger på hur mycket skada man
> kan orsaka genom att bromsa lagom mycket för litet
> så man kör in i dörren/sidan på bilisten. Lite
> lagom mycket lackskada vore helt OK. Någon
> tusenlapp sådär i omlackning för bilisten som
> svänger utan att blinka eller kolla om man kommer

Been there, done that. Dessutom låter det mycket när bakhjulet slår in i sidan på bilen, så dom blir jätteskärrade och såna lackskador täcks sällan av försäkringen. Kom bara ihåg att sticka iväg snabbt.

Bildörren var ju en rolig idé.
Men nästa gång kommer jag antagligen att nöja mig med att gestikulera och skrika, det är nog enklare i längden.

Hellriders Code gäller tillsvidare.

Ride Long, Ride Often
Get Respect, Give Respect
Revere Nature And Trails
Don't Take Shit From Anyone
Never Apologize For Riding Your Bike
Hellriders Always Back Other Hellriders
Hellriders Don't Talk About Hellriders With Citizens

"thats when I reached for my revolver..."

Eller blocklåset som sitter väldigt lämpligt till i PAC-väskan.

Rent objektivt är det extremt puckat att eskalera en situation till något som kan urarta i våld, men när en bilist hotade mig och min fru (på tandemcykeln) en gång var det sjukt nära att jag nitade honom mitt i nyllet medans han fortfarande satt i bilen. Jag har nog aldrig varit så förbannad tidigare.

Efter den upplevelsen så försöker jag undvika att hamna i dylika situationer, det är rätt obehagligt att inte kunna kontrollera sina handlingar. Folk har dött för mindre.

Rikard, den var bra... kan förfinas(?) genom att man öppnar bakdörren med ursäkten att den var dåligt stängd... och sedan stänger den dåligt innan man rullar vidare. Fast det var kanske det du menade?

Ptolemy du gjorde rätt, men man bör undvika att hamna i konfrontation.

Visst har jag själv gjort mig skyldig till att ha dunkat i plåten när bilister inte har sett mig.

Bäst är att göra det när bilisten i fråga sitter fast i trafiken, då är det bara att rulla vidare mellan bilarna.

Min personliga favorit var när jag mötte en skåpbil vid Stureplan som prompt skulle svänga vänster framför mig, trotts att han såg att han skulle fastna i trafiken och blockera hela korsningen; han stod stilla på tvären mitt i korsningen. När jag passerade i högfart bakom bilen höll jag ut högerhanden .... vilken resonans det blev! Måste erkänna att jag gjorde mig skyldig till en smitning, för jag stannade aldrig för att se om det hade skett en "olycka". Men jag misstänker att han blev rejält skraj :-) Gisses vilken smäll.

Det och några mindre händelser hör till vardagen när man cyklar i storstadsdjungeln...

Ska nog avika här och hävda att du gjorde fel. Visst gör jag ofta på samma sätt alltså glider förbi på insidan av bilar men om vi tänker efter är det inte så bra. Tror att du egentligen borde glidit fram förbi honom innan ljuset slog om eller hållt dig bakom honom till han hade flyttat på sig. Tror mer och mer på att det ända sättet att få respekt i trafiken är att uppträda som en bil och ta plats. Därför försöker jag antingen köra om på rätt sida eller ställa mig mitt i vägen och ta min plats i kön.

Visst han borde ha stått på med blinkersen när han stod i kön men hur många av oss slår gärna av blinkersen om ni står att vänta för att slippa höra ljudet? Vet inte riktigt vad reglerna säger om hur långt man ska slå på blinkersen men eftersom vi är på Happy kommer säkert någon annan komma fram med det.

Har också slagit handen i plåten ett antal gånger säkerligen både när jag hade rätt och inte.

-Åke

Helt rätt! Både med bankningen och din ursäkt. Det finns faktiskt ingen idiot i världen som är värd att riskera få däng av oavsett hur rätt eller fel man har. I alla fall inte i såna vardagliga situationer som klassificeras som ilands-problem.
Gôtt jobbat =)

[edit]: stavfel

Om man nu hamnar i en situation som håller på att uveckla sig till ett slagsmål, kliv av cykeln och gå nära inpå bilen och gräla genom den nervevade rutan. Kom ihåg att du har ett mycket smidigare fordon .

Om bilföraren blir jättearg och vill ut och slåss så sparkar du igen bildörren när han fortfarande är på väg ut och sticker. Inte bra, inte rätt men hellre det än att få stryk.
(jag har inte själv provat, men en kamrat till mig har praktiserat metoden)

Klart att du ska markera att han skulle använda sig av blinkers !

Kom cyklande på Klarabergsgatan mot kungsholmen i högerfilen i samma tempo som trafiken.
15m framför ligger en saab 9000 som en blixt från klar himmel bestämmer sig för att tvärnita
och parkera längst trottoaren , hadde jag inte haft skivbromsar skulle jag ha landat på hans tak...

Dunkar till bakre vänster sidoruta och vrålar allt vad jag kan(för att han skulle höra igenom
rutan) "Va faan håller du på med jävla pucko , se dig för".

Han hadde rutan nervevad... =P

Jag hade blivit lika förbannad som bilisten. Skall du ligga till höger om mig i dolda vinkeln så får du se till att göra dig synlig. Att hålla på att trixa med clipsen för att sedan accelerera "ikapp" bilen och nästan dra in i dörren var ju inte precis smidigt av dig heller. Till ditt försvar hör att han inte hade blinkertsen igång. Men hade du agerat annorlunda då egentligen? Om inte annat har du nu lärt dig att ligga i vänsterkant i filen vid korsningar då du skall rakt fram. Det är alltid bättre.

Helt rätt att markera mot bilisten. Gillar förslaget med att öppna dörren. Själv har jag brukat fälla upp vindrutetorkaren - ungefär lika jobbigt. Oftast har jag tillämpat det på SL bussar som prompt skall förbi för att sedan skära av framför mig för att köra in på en hållplats. Då är det perfekt med att fälla ut vindrutetorkaren.

/C

Sett ur trafik juridisk synvinkel så gjorde du dig skyldig till flera små brott genom ditt uppträdande, både ditt sätt att placera dig själv och att banka på bilen.

Grundreggeln är att den upphinnande DU har väjningsplikt och är det ett körfält där det är högersväng/raktfram i samma så får du inte köra upp till höger om en bil som står där oavsett om han har blinkern på eller inte, för han behöver inte slå på blinkern förrän han ska till att rulla igång och då är du ivägen och det får du inte vara, DU är ju upphinnande i detta fallet.

Bara för att det finns plats mellan bilen och trottoarkanten så är det inte automatiskt rätt att cykla där, i vissa fall är det nödvändigt för större bilar att hålla ut lite i kurvorna för att inte gena över trottoarhörnet, det kan vara det som han hade gjort då han höll lite avstånd, och då har du hindrat honom på ett olagligt sätt.

Att banka på bilen som "hämd" kan nog klassas som ringa skadegörelse, och kör du på honom avsikligt för att repa lacken så är du vållande till trafikolycka och det kan bli dyrt, avviker du dessutom från platsen så är det smitning och blir ännu dyrare.

När det gäller att slingra sig ur en situation som håller på att gå över i våld så är alla sätt rätt så länge det lyckas att undvika våld, be om ursäkt, fly, ropa på hjälp och ringa polisen allt är bättre än våld!!

Bästa sättet att undvika detta som jag provat är att i största möjliga mån hålla mig borta från gator, men det är ju inte alltid möjligt så då får man vara lite taktisk, kör som om du körde en stoorr MC mod Gold Wing med packboxar och allt och ta lika mycket utrymme som en sån, placera dig inte 1 dm från kanten utan ställ dig 1/3 in i körfältet så at det inte finns plats kvar så slipper du bilar vid sidan om när det blir grönt.

Vid ovan nämda situation skulle jag ha ställt mig bakom skåpbilen, tex 1/3 dels bilbredd från högersidan räknat, dels för att inte riskera att hamna i den knipa du gjorde och dels för att ha koll på hurvida han tänker svänga eller inte, då man ser blinkern därifrån! Ska ahn svänga blinkern kommer upp, så kan du enkelt dra dig åt vänster och passera utan problem!

Den placeringen hade dessutom hindrat andra bilar att komma upp jämsdides med dig och ställa till det för dig, bra va ;-)

Rent känslomässigt kan jag förstå ditt agerande och har känt för att göra samma sak själv, men har hittils lyckats behärska mig trots ett kruthett temperament ;-(

Bosse

Lonewolf.. errr, den som är till vänster om mig på vägen är väl "omkörande" och då måste han se till att inte preja mig...

att placera sig direkt bakom en skåpbil är något jag aldrig skulle göra - du ser inget (förutom hans bakljus) och syns inte (bakom en vanlig personbil är det mycket möjligt)
jag har faktiskt råkar ut för en smart förare med släp som fick för sig att BACKA tillbaka efter att ha börjat köra i en korsning... hade jag haft spd den gången skulle jag ha haft mycket nervös urkoppling

och det är meningen att man ska signalera svängar med blinkers "i god tid" vilket INTE är samtidigt som man påbörjar svängen
irriterar mig järnet varje gång jag kommer till en korsning där jag har väjningsplikt, förbereder mig på att släppa förbi en bil från vänster (bromsar, kopplar ur pedal) och den svänger in på den gatan jag kommer ifrån (utan signal eller med signal i början av svängen)

Rippa skrev:
> Jag hade blivit lika förbannad som bilisten. Skall
> du ligga till höger om mig i dolda vinkeln så får
> du se till att göra dig synlig.
Alltså, så många körlektioner minns jag åtminstone att jag vet att dom tjatar livet ur en att man ska se upp för cyklister i "döda vinkeln" och att det inte räcker med att titta i backspegeln när man svänger åt höger.

Det minsta man kan begära av bilsiten, är väl just blinkers. Telepati och tankeöverföring brukar inte vara min starka sida.

Men det är väl för mycelkt begär att bilsiter ska använda blinkers, när inte en spolisen gör det numera.

Jag agerar numera som om alla bilister glömt blinka, ligger mitt i filerna osv, bara för att fred amitt liv å ha marginal mot parkerade bialrs uppflygande dörrar osv. Tutar dom på mig, brukar jag stanna framför dom och vända mig om å fråga nåt typ som "vad vill du, tappade jag nåt?" å se allmänt frågande ut... den bilisten tutar nog aldrig mer på en cykel!

Frostyfog skrev:
> Lonewolf.. errr, den som är till vänster om mig på
> vägen är väl "omkörande" och då måste han se till
> att inte preja mig...
>
> att placera sig direkt bakom en skåpbil är något
> jag aldrig skulle göra - du ser inget (förutom
> hans bakljus) och syns inte (bakom en vanlig
> personbil är det mycket möjligt)
> jag har faktiskt råkar ut för en smart förare med
> släp som fick för sig att BACKA tillbaka efter att
> ha börjat köra i en korsning... hade jag haft spd
> den gången skulle jag ha haft mycket nervös
> urkoppling
>
> och det är meningen att man ska signalera svängar
> med blinkers "i god tid" vilket INTE är samtidigt
> som man påbörjar svängen
> irriterar mig järnet varje gång jag kommer till en
> korsning där jag har väjningsplikt, förbereder mig
> på att släppa förbi en bil från vänster (bromsar,
> kopplar ur pedal) och den svänger in på den gatan
> jag kommer ifrån (utan signal eller med signal i
> början av svängen)
>
>
>
> Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2005-09-26
> 18:53 av Frostyfog.

Nja inte riktigt i detta fall då ju skåpbilen stod stilla då är det inte en omkörning utan en förbikörning vilket är skillnad, men problemet är att förbikörning inte är tillåten av fordon i samma körfält som dig själv utan bara fordon i andra körfält alltså cyklisten körde förbi en stillastående bil på ett olagligt sätt, så då faller den tanken du hade.

Men vid en "normal" omkörning som ju ska ske till vänster om framförvarande fordon så är det den omkörande som ska hålla undan och inte komma ivägen, alltså den upphinnande som också kör om!

Om du inte ser lite runt hörnet på den bil du står bakom skåpbil eller annan, så står du för nära eller felplacerad, du är skyldig att hålla lämpligt avstånd till framförvarande!

Bosse

Jag tycker du gjorde fel. Det är inte lätt att ha full uppsikt över alla cyklister (som ofta kör som idioter) på vägarna. Särskilt om man sitter i en skåpbil där sikten bakåt är begränsad.
Det är för många cyklister som håller för hårt på sin "trafikregel"-rätt i trafiken, istället för att visa hänsyn och trafikvett.

Det var givetvis inte med flit som han höll på att köra på dig. Råder dig att ta det försiktigare i trafiken och vara beredd på att du kanske inte alltid syns!

Alltså att slå på en bil när man själv gjort fel tycker jag är ganska fel, så ja du gjorde fel som slog i bilen dock rätt som bad om ursäkt tycker då jag och håller med Rippa, att säga att bilisten borde kolla sin döda vinklel medans du kollar på pedalerna medans du cyklar istället för trafiken?

Dock tycker jag att det är av BÅDE cyklister och bilister som är precis lika goda kulsupare i trafiken.

Hur ofta hör man inte en cyklist klaga på "alla" bilisters dåliga körstilar och att de en gör de ena felet efter det andra, sen ligger man bakom och ser när det körs rakt ut i korsningar mot rött, nästan plockar några fotgängare, sneddar over heldraget genar mot enkelriktat o.s.v

(Sen sätter de sig i bilen och är precis så dåliga på att köra bil som de själva tycker alla andra är)

Och bilister är lika ouppmärksammt slöa, va blinkers??? vadåför? Cyklisterna bryter mot alla regler och kör så illa, fan om de kunde hålla sig på trottoaren och ge fan i att köra på cykelbanan där jag ska parkera, och sen ska de ut i vägen och vingla mellan bilarna, cyklar borde inte finnas, utom min när jag på fyllan åker hem från krogen mitt i natten o.s.v...

Varva ner, ge ett leende och vinka istället åt bilen/cykeln och säg att vilken tur det gick bra...

Det är ju lätt å sitta här vid datorn med en mus i ena handen å en kall öl/varmt kaffe i andra å ha åsikt om hur man själv skulle göra i en situation när man känner att ens liv håller på att ta ända.

Oavsett vems fel det var, så är det uppenbart att ptolemy kände fara för sitt liv, och reagerade helt primitivt som de djur vi är: självförsvar! Såna ryggradsmanövrar kan kan utmynna i de mest bisarra och konstiga reaktioner och förehavanden, som man efteråt kan både ångra eller glädjas åt.

så innerst inne när jag nu tänkt efter, varken säga att du "gjorde" fel eller rätt, du "bara" reagerade. skulle det dock gå till juridisk process är jag inte rätt person att ens gissa mig till hur det skulle gå. Men det finns väl nån pasus om "oskyddad trafikant", som en cyklist är?

ptolemy skrev:
> Eftersom
> skåpbilen har stannat för att släppa över gående
> på övergångsstället så kör jag förbi

Varför det? Låter konstigt: Om han stannade för gående på en sebrakorsning borde väl du också ha stannat. Stopp-plikten vid övergångsställen gäller ju cyklister på samma sätt som för bilister.

Om man kör in bredvid en bil i glipan mellan bilen och trotoarkanten bör man förvissa sig om att föraren ser en, som cyklist är man ju helt oskyddad, och om inte det funkar p g a att bilen är för stor el ngt bör man räkna med att föraren kanske inte sett en.

> Vad brukar ni göra när bilister är dumma mot er?

Se till att ha torrt på fötterna, ha rätt i sak. Överlag tycker jag dock, som både cyklist o bilist, att cyklisterna tenderar att vara värre, i bemärkelsen mindre förutsägbara. Ofta är de saligt omedvetna om trafikregler.

Per

Tjena!

För ett par veckor sen kom jag med Fujin rullandes upp genom slussen-karusellen, precis när man passerat Birkas tårta till höger (kommer från skeppsbron) så kommer en väg från höger, precis innan jag ska köra över kör en röd bil ut och nästa bil har en bit kvar så jag kör över då jag är framme vid korsninge en bra bit innan han är det så högerregelen är ur funktion. Dock har jag saktat in och det tar då lite längre tid att komma över korsningen, när jag är halvägs är han framme stannar till och tittar åt bägge håll sen bestämmer han sig för att köra dvs precis framför mig. Tvärnit, snabb urklickning av pedal och spd-kloss samt framhjul i vänster framskärm. Stooor repa samt buckla i framskärm är reslutat. Jag rä samtidigt vårlförbannad och skricker "VAd F----N håller du på med!!" Killen ser halvt vettskrämd ut och hasplar ut sig nånting om att han hade tankarna åt fel håll..
Då sa jag att det är ok, och rullade fort som fan därifrån innan han upptäckte bucklan.. I vilket fall som helst hade det åkt på hans försäkring, smet mest för att han var en halv människa större än mig och jag vill inte sluta min dagar som en blöt fläck vid slussen..

I ptolemys fall så tyckte jag han agerade rätt.. Bilisten ska fan blinka och ha koll i backspegeln innan han svänger.. Det är alldeles för många bilar som säljs utan blinkers idag.. Jag har själv varit med om liknande händelser där jag cyklat på cykelbanan innanför och då har jag förkörsrätt med hjälp av den fina högerregeln..
Därför tycker jag om cykelbanorna som går ut och lägger sig mellan "svänga vänster fältet" och "köra rakt fram fältet" för dom minskar risken för sådanahär olyckor markant... (Dock inte helt då det alltid finns kompletta idioter som får för sig att "just jävlar här skulle jag ju svänga" och svänger halvägs in i korsningen..

rikard, haha satt och garvade i en minut åt ditt sätt att hämnas på med bildörren :D

Ska lätt dra den när någon idiot hittar på något!

Pöss

Per skrev:
> ptolemy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom
> > skåpbilen har stannat för att släppa över
> gående
> > på övergångsstället så kör jag förbi
>
> Varför det? Låter konstigt: Om han stannade för
> gående på en sebrakorsning borde väl du också ha
> stannat. Stopp-plikten vid övergångsställen gäller
> ju cyklister på samma sätt som för bilister.

Per: ptolemy skulle rakt fram och körde således mellan skåpbilen och övergångsstället i samma riktning som övergångsstället alltså inte över det.. då ser jag ingen stopp-plikt..

Är det någon som tydligt visar våldsamma tendenser och man anser sig ha en chans att ta sig något sånär helskinnad genom det hela så är det väl bara att stå kvar. I det här fallet tror jag inte bilisten lärde sig något om jag ska vara ärlig, snarare tror jag hans syn på cyklister förvärrades. Först visade ptolemy att han var förbannad och ansåg sig ha rätt för att i nästa sekund vika sig likt en politiker när vinden vänder. Kan man inte hålla på sin rätt när man uppenbart har rätt ska man nog inte ens börja en argumentation.

Inte med det sagt att man till varje pris måste slåss, men ge honom en verbal känga?

Westman skrev:
> Jag brukar ge dom fingret, och går de ur så ger
> jag dom attityd. Backa inte om du tycker att du
> har rätt!

Och vad vann du på det?
En gapig typ med "attityd" brukar alltid trigga min fantasi mot det olagliga, samt att jag föraktar de som påminner om han/henne i andra och/eller liknande situationer. "attityd" är för mig synonymt med dåligt självförtroende.

En som tror skriker högre för att tysta.
En som vet väntar, för han vet vad som väntar.
En ödmjuk vet. Men skulle denne ha fel blir han glad för att någon hjälpten han till insikt.

Kneecap skrev:
> ptolemy skulle rakt fram och körde således
> mellan skåpbilen och övergångsstället i samma
> riktning som övergångsstället alltså inte över
> det.. då ser jag ingen stopp-plikt..

Vet inte om intentionen räknas? Än mindre var det skulle hamna i domstol. Två gånger har jag blivit beskylld för att ha vållat repor på bättre bilar vid stoppljus. I båda fallen var jag där först och de körde för nära mig när de stannade för rött. Båda förarna blev alldeles rasande och hotfulla. Andra gången kallade föraren t o m på polis och lyckades genom att dra rätt växlar faktiskt få en polisbil att komma. Jag förklarade för dem att han hade kört på mig bakifrån. Och så var saken ur världen.

Däremot tror jag, som Lonewolf är inne på, att om man kommer efter bilisten och kör in mellan bilen och trotoaren att man skulle anses ha gjort fel. Visst finns det bilister som kör som idioter och inte ger ett skit för cyklister, framför allt syndas det mot högerregeln, som cyklist kan man inte räkna med den alls om man är rädd om livhanken. Men, på det hela taget när jag cyklar i Uppsala känner mig sällan utsatt, bilarna är i allmänhet förutsägbara. Däremot när jag kör bil i stan noterar jag att en del cyklister är totalt oförutsägbara. Somliga iaktar inga som helst regler utan beter sig som gående, som om trafikreglerna inte gällde dem.

Per

Håller med Bruse, det är lätt att sitta med en varm öl/en kopp kallt kaffe i näven, eller hur det nu var, och teoretisera om hur man borde göra. Men hur man bör agera och uppföra sig i en sådan situation är en sak, hur man i praktiken gör en annan. Lätt hänt att man glömmer någonting så grundläggande att man blir arg eller skrämd när man teoretiserar. Men i verkligheten väger 20.000 års instinkter/evolution tyngre än 200 års lagstiftning.

Jag har varit en hårsmån från att bli påkörd eller krocka vid två tillfällen på bara en dryg vecka. Först var det utanför Sheraton, vid Vasabron. Där korsar cykelbanorna bilvägen, rödljus och grejer, ganska bra korsning IMHO. Har aldrig varit några problem för mig tidigare. Jag hade grönt, biltrafiken som korsade cykelbanan hade rött, både de som kom från bron och de som (genom högersväng) skulle svänga upp på bron. Det såg jag klart och tydligt. Alltså, grönt lyse för cyklar, röd högerpil för biltrafiken. Går inte att missförstå.

Men precis när jag ska korsa gatan så kommer en merca och drar järnet, precis framför mig. Han/hon körde mot rött, med andra ord. Hade jag inte reagerat så snabbt som jag gjorde så hade jag antingen blivit påkörd, eller kört in i sidan på bilen. Som det var nu så klarade jag mig genom att bromsa så hårt att en av bromsvajrarna släppte. Bilen drog iväg så snabbt att jag inte ens hann läsa nummerplåten. Och jag blev givetvis helt skogstokig och övervägde under ett par sekunder att dra iväg efter mercan, och försöka hinna upp den innan Slussen. (Fullt möjligt, om det inte var grönt hela vägen.) Men jag vet att en sådan konfrontation skulle kunna sluta ganska illa. Ingenting som rekommenderas, alltså. Men så rationellt och sansat tänkte jag inte i det läget.

Nära-plåten-tillfälle #2 var nu i lördags. Cyklade på Sveavägen från Kungsgatan till WGC. En sträcka som jag faktiskt tycker är väldigt trevlig. Visst är det gott om trafik och korsningar, men ser man bara till att inte ha huvudet i budväskan/ryggan så går det finfint. Men så precis före en korsning blir jag omkörd av en bil, som bokstavligt talat prejar in mig i kantstenen, för att sedan svänga höger. Precis framför mig. Och det gick ganska fort för mig, i alla fall för att vara cykel. Tvärnitar även denna gång, men eftersom bromsvajrarna inte lossnar så släpper istället greppet mellan vägbana och däck, så jag får sladd... Jag reagerar även denna gång med reptilhjärnan. Dunkar (relativt löst, för uppmärksamhets skull) i taket på bilen och ryter till. Tror det var någonting om förarens mentala kapacitet kombinerat med diverse anatomiska egenheter som i sig är en omöjlighet. Följt av diverse gester av mindre artigt slag. Detta ledde i alla fall till att bilen tvärnitade, och jag kunde slinka förbi och fortsätta.

Hur som helst, även denna gång blev jag rejält förbannad. Och OM föraren i bilen som höll på att klämma mig hade följt efter för att käfta/bråka vidare, så hade det nog kunnat urarta rejält. Men det gjorde det inte. Hur som helst, även denna gång visade jag exempel på hur man inte bör agera, teoretiskt sett. Jag tycker inte att man ska reagera som jag gjorde. Men jag gjorde det ändå. (Och det är ändå ingenting jämfört med det som hände när jag nästan var hemma, senare på kvällen. Men eftersom det inte involverade bilar, utan ett par halvpackade m0ng0n som var på väg till någon freakshow och ville visa sig på styva linan, så utelämnar jag det...)

Så vad vill jag då ha sagt? Jo, att det är lätt att enligt princip tycka att ett visst beteende är fel, men det är ofta en annan sak när man själv prövas i den typen av situation.

Så jag har full förståelse för att ptolemy reagerade som han gjorde, även om det i princip kanske var fel sätt att reagera på.

Man bör betrakta alla i trafiken som idioter.. och köra därefter..
dvs.. absolut inte trängas med hårda bilar med potetiella massmördare bakom ratten (läs utbränd IT tekniker)

Han skulle blinkat.. du skulle gissa att han eventuellt skulle köra höger.. och inte hade sett dig.

och var glad att det inte var en utbränd it tekniker som satt bakom ratten.. för då hade du nog inte kunnat skriva inlägget ;)
º¿º/

smurfrox skrev:

> Så jag har full förståelse för att ptolemy
> reagerade som han gjorde,

Det har jag med. Klart man blir förbannad om man blir trängd.

Jag har dunkat till bakre sidorutan på två bilar som inte stannat vid övergångsställe när jag mycket tydligt är på väg att korsa (till fots).

Ena gången stannade bilen och rutan vevades ned, vilket jag tyckte var bra eftersom jag ville ta den fighten den dan. Men bilen åkte innan jag hann upp jämnsides.

Andra gången gör bilisten en U-sväng mitt i korsningen och kör upp på trottoaren och stormskäller som en bandhund i några minuter. Även frugan i bilen praktiserar den metoden. De är mest upprörda att jag skrämt barnen i baksätet, eventuella barn de hade kunnat köra över i sin hastiga färd över övergångsstället tycks de inte bry sig om.

Jag gick därifrån skakande på skallen, ingen idé att argumentera med dem.

En annan gång korsade jag en väg på cykelöverfart (med cykel) mellan några bilar som står och väntar på "sin tur" i T-korsningen. När jag är mitt mellan två bilar åker den främre - och den bakre. Det kostade herrn i bilen en ny cykel till mig emedan bakhjulet blev en smula skevt. Jag är oändligt tacksam att foten var i sitt främre läge och att jag därmed slapp klämma benet mellan cykeln och bilens front. Hade kunnat bli otäckt.

Rippa skrev:
> Jag hade blivit lika förbannad som bilisten. Skall
> du ligga till höger om mig i dolda vinkeln så får
> du se till att göra dig synlig. Att hålla på att
> trixa med clipsen för att sedan accelerera "ikapp"
> bilen och nästan dra in i dörren var ju inte
> precis smidigt av dig heller. Till ditt försvar
> hör att han inte hade blinkertsen igång. Men hade
> du agerat annorlunda då egentligen? Om inte annat
> har du nu lärt dig att ligga i vänsterkant i filen
> vid korsningar då du skall rakt fram. Det är
> alltid bättre.

Bilisten har ovillkorlig väjningspikt mot mig som cyklist som korsar hans väg när han svänger höger. Jag har dessutom rätt att köra om på höger sida. http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19981276.HTM

Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli bättre att ligga till vänster, då skulle ju liknande situation inträffat om han skulle fått för sig att svänga vänster istället.

Men det är klart att det är skitsvårt att hela tiden kolla om det ligger nån i döda vinkeln, särskilt när man har en skåpbil. Jag vet att jag själv glömmer att kolla om nån ligger till höger innan jag svänger när jag själv kör bil, så det kunde lika gärna vara jag som satt i den där skåpbilen.

Det bästa hade ju, som tidigare nämts, varit att ligga mitt i körfältet bakom honom eller möjligtvis tränga mig framför honom.

FIck lära mig när jag tog körkort att om man ska svänga höger ska man ligga så långt till höger att eventuella cyklister måste upp på trottoaren för att komma upp jämsides/förbi på den sidan. Säkert är det, men jag undrar om inte vissa cyklister skulle få storrycket om man blockerar deras väg på det sättet...

Att köra bil i stan är hemskt! Många cyklister verkar vara både blinda och döva, kör ut rakt framför en och sådär. Har nästan mejat ner en cyklist. Fick precis stopp, cyklisten reagerade inte ens... :)

Tilläggas bör att jag även blivit påkörd av en bil, som sedan smet. Kul! Därför tittar jag nu argt på alla som åker Volvo 240, beiga-bruna sådana... Iofs. hände inget, förrutom att jag höll på att skita på mig när jag upptäckte att han skulle köra på mig.

Alla är idioter.

Kanske inte du och jag, men alla andra!

;)

ptolemy skrev:

> Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli
> bättre att ligga till vänster,

Därför att sannolikheten att han skulle ha sett dig skulle varit mkt större.

> FIck lära mig när jag tog körkort att om man ska svänga höger ska man ligga så långt till höger att eventuella cyklister måste upp på trottoaren för att komma upp jämsides/förbi på den sidan.

Jag är måttligt förtjust som cyklist när de gör så, och brukar svara med att helt enkelt köra om dem på vänster sida och ställa mig före.

Per

Tillbaka
Topp