Våld mot bil....Gjorde jag rätt?

=David skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Calle är det inte det här du är mest upprörd över?
> Envisas med att åka postbil för att kunna hävda
> vänstertrafikens fördelar.. Hah.

Låter som "Svensson, Svensson... :P

Näää, det är många år sen jag körde postbil nu. Både jag å sambon tröttnade på stressen i Stockholm så nu sitter vi här på en udde och luktar på måsarna :)

En period körde jag vänsterstyrd postbil på bl a Vasagatan (Stockholm). Lapplisorna tycker så synd om mig att dom gav mig "frikort" så jag kunde stå på trottoaren... :D

Calle F skrev:
> Man får köra om till höger med cykel men inte om
> nån ska svänga...
>
Det beror väl på om hon cyklar på vägrenen eller om hon cyklar på en cykelbana?
Om hon cyklar på en cykelbana (som är dragen rakt över korsningen) korsar ju bilisten ett körfält och i det fallet är det väl cyklisten som har rätt till väg?

david: Det är inte till mycket nytta för cyklisten att jag döms i domstol om cyklisten i fråga är död och begraven eller hur? Och sedan har väl Calle F en poäng i att man inte kan köra om på högersidan av en bil som uppenbart är på väg att svänga.

I det andra scenariot som mytomspunnen skriver om så är det väl rätt solklart att det är cyklisten som har förtur. Detta är dock en situation som jag personligen passar mig jävligt noga för när jag cyklar för det har hänt flera gånger att tant Agda 90 år har kommit i 70 blås och sen bara svängt utan att kolla ibakspegeln om det kommer någon mtb kille på cykelbanan. Första turen jag körde med mina nya skivbromsar stod jag rejält på näsan efter att ha låst dom och tippat över framåt i just en sådan situation.

Ett effektivt sätt att slippa cyklister som ligger till höger om en som bilist är att markera med bilen (inte bara blinkers) att man tänkt svänga till höger. Detta gör man genom att titta i bakspegeln och sidobackspeglarna i god tid innan man planerat att svänga, sedan börja blinka och sedan kolla speglarna igen. Sedan kör man med bilen nästan kloss emot trottoarkanten så att det är fysiskt omöjligt för någon cyklist att köra förbi där.

Det jag vill säga är att det är viktigt att signalera även med bilen och inte bara blinkers. Där är lätt att inte se blinkersen! T.ex om man skall svänga höger, men ligger som bilist till vänster i körfältet och så lyser solen så att man inte ser blinkersen som upphinnande fordon. Då är det svårt att veta att bilen framför skall svänga till höger! En bil som däremot ligger till höger i körfältet signalerar inte bara med blinkersen, utan även bilen att den skall svänga!

Detta funkar dock inte i Sthlm där dem inte förstått att man inte kan ha cykelvägar ute i bilvägen!!

/Erik

mytomspunnen skrev:
> Om hon cyklar på en cykelbana (som är dragen rakt
> över korsningen) korsar ju bilisten ett körfält
> och i det fallet är det väl cyklisten som har rätt
> till väg?

Men då är det ju ingen omkörning heller ;)

Calle F skrev:
> Men då är det ju ingen omkörning heller ;)
>

Ohå, måste man vara i samma körfält för att köra om???
Vad heter det om man är i olika körfält? Passering?

Drifter skrev:
> T.ex om man
> skall svänga höger, men ligger som bilist till
> vänster i körfältet och så lyser solen så att man
> inte ser blinkersen som upphinnande fordon. Då är
> det svårt att veta att bilen framför skall svänga
> till höger!

Det där är väldigt enkelt att lösa genom att förutsätta att den där bilen KOMMER att svänga åt nåt håller eller t o m stanna. Ser man inte blinkersen så ser man ju den liksom inte, bara. Största problemet är att förbluffande många i det läget ger järnet istället, för deras vision och dröm om den heliga tidvinsten övermannar då allt sans och vett...

mytomspunnen skrev:
> Ohå, måste man vara i samma körfält för att köra
> om???

Ja.

> Vad heter det om man är i olika körfält?
> Passering?

Korsa. Det är ju dock lite lurigt. Om man färdas i bil åt samma håll som cyklisten och sen svänger så korsar man ju cyklistens väg. Cyklisten har dock inte rätt till företrädde när man korsar väg på obevakad cykelöverfart. I cirkulationsplats där cykelbanan ingår i cirkulationsplatsen har cyklisten åter företräde mot bilar som ska ut ur cirkulationsplatsen trots att cykelbanan då oftast mer liknar en obevakad cykelöverfart än en parallell cykelbana. Det är rätt rörigt och jag har haft vilda diskussioner här på jobbet med vissa (med bil) som i brist på kunskap helt enkelt väljer att göra som det är bäst för dom själva.

:)

MEN SLUTA LIGG I HÖGERKANT I KÖRFÄLTET OM NI SKALL RAKT FRAM DÅ!!!!!!!!!! Då slipper man allt strul. Garanterat. Hur svårt skall det vara?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P7S4

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Som jag tolkar det är det omkörning även om man kör i varsit körfält och det inte är kö.

(spännande plader borttaget.)
> parallell cykelbana. Det är rätt rörigt och jag
> har haft vilda diskussioner här på jobbet med
> vissa (med bil) som i brist på kunskap helt enkelt
> väljer att göra som det är bäst för dom själva.
>

Är vi inte männsklihetens stor problem på spåret nu?
Om alla följer alla regler skulle vi ha väldigt få problem.

Men det är ack så vanligt att vi står oss själva närmast.

Min favvo annekdot är när syrran blev påkörd bakifrån. Det var syrrans fel, för hon som kom bakifrån hade kört prickfritt i 25 år. Att syrran stannat för rött, och att lagen säger att det är den som kommer efter som ska hålla avstånd nog för att kunna stanna hörde tydligen inte dit.

Calle F skrev:
> Korsa. Det är ju dock lite lurigt. Om man färdas i
> bil åt samma håll som cyklisten och sen svänger så
> korsar man ju cyklistens väg.

Du missförstår mig. Bilen korsar cykelbanan, så långt är vi överens. Men cyklisten försökte väl ändå "köra om" bilen? En fråga om semantik antar jag...

> Cyklisten har dock inte rätt till företrädde när man korsar väg på
> obevakad cykelöverfart.

Är det alltså så att bilisten har rätt (lagligt rätt, vad som är vettigt är en annan sak)
i nedanstående fall om cyklisten tänkta färd betecknas med c och bilisten tänkta färd med b. Cyklisten kör på en cykelbana som korsar vägen som går till höger? Anledningen till att jag tycker det verkar konstigt är att bilisten måste korsa cykelfältet.

|      |c|
|      |c|__________________________
|      |c|
|     b|c|bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb 
|     b|c|­__________________________
|     b|c|
|     b|c| 

> I cirkulationsplats där
> cykelbanan ingår i cirkulationsplatsen har
> cyklisten åter företräde mot bilar som ska ut ur
> cirkulationsplatsen trots att cykelbanan då oftast
> mer liknar en obevakad cykelöverfart än en
> parallell cykelbana. Det är rätt rörigt och jag
> har haft vilda diskussioner här på jobbet med
> vissa (med bil) som i brist på kunskap helt enkelt
> väljer att göra som det är bäst för dom själva.
>

Jag har ett sånt ställe påväg till jobbet. Där har man varit påväg att dö då man litat för mycket på bilisternas kunnande...

Även fast jag cyklar och själv varit med om samma situation ett antal gånger hade jag blivit riktigt arg om någon cyklist slog på min motorhuv.

Enklaste lösningen hade varit att stanna bilen, förklara för cyklisten skadeomfattningen (lackning av en motorhuv och ev riktning av mindre bucklor är minst 5k på en metalliclack), identifiera cyklisten, ordna ett vittne, polisanmälan och sedan låta försäkringsbolaget sköta ärendet vidare.

Skulle aldrig acceptera skadegörelse på min egendom, om jag hade gjort fel i trafiksituationen står jag gärna för det men då inom lagens gränser. Säg att cyklisten vägrar identifiera sig, beter sig hotfullt och försöker smita, då skulle jag snabbast möjligt försöka orsaka samma skadegörelse på cykeln (motsvarande kapitalkostnad) som på min bil.

Inte fan kör jag ikapp alla idioter som cyklar mot rött eller dyker upp här o var framför min bil så jag måste lägga mig på bromsen, ansvaret ligger inte enbart hos bilisten. Tror snart det är dags för ett cykelkort för att få cykla i trafiken...

Med andra ord, du gjorde tokfel.

applen.jpg

157.jpg

Är livserfarenhet utan ett växande människoförakt en utopi?

mytomspunnen skrev:
> Du missförstår mig. Bilen korsar cykelbanan, så
> långt är vi överens. Men cyklisten försökte väl
> ändå "köra om" bilen? En fråga om semantik antar
> jag...

I ptolemy:s fall fanns det väl ingen cykelbana men även om det hade funnits så får man ju inte köra om nån som visar att dom ska svänga. Om ptolemy var det minsta bakom bilen så har han ju "förverkat" den "rätt" och möjlighet cyklister har att köra om till höger om den framför ska svänga. Man ska ju också kunna stanna för oförutsedda saker, men det bryr sig ingen väl om längre. Det är lite som med rattfylla. Nolltolerans vill ju ingen ha om man själv kan "råka" klanta sig.

> Är det alltså så att bilisten har rätt (lagligt
> rätt, vad som är vettigt är en annan sak)
> i nedanstående fall om cyklisten tänkta färd
> betecknas med c och bilisten tänkta färd med b.
> Cyklisten kör på en cykelbana som korsar vägen som
> går till höger? Anledningen till att jag tycker
> det verkar konstigt är att bilisten måste korsa
> cykelfältet.
>
| |c|
> | |c|__________________________
> | |c|
> | b|c|bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
> | b|c|­__________________________
> | b|c|
> | b|c|

Bilen och cykeln har ju färdats åt samma håll parallellt innan bilen byter rikting genom att svänga höger. Om bilen kör om för att sen svänga in framför cyklisten när den svänger höger så är det väl en dålig omkörning ungefär...

> Jag har ett sånt ställe påväg till jobbet. Där har
> man varit påväg att dö då man litat för mycket på
> bilisternas kunnande...

Dom har knappt nåt kunnande. Jag kom ihop mig med en arbetskompis som nästan körde på min sambo i en cirkulationsplats. Han trodde att cyklar alltid hade väjningsplikt där. Hur han hade kunnit fram till det visste han inte riktigt, men det var väl bekvämare för honom så.

En tid efter den där diskussionen hamnade jag i en ännu värre holmgång med en annan här på jobbet. Killen var så arg att om han hade kunnat gå (rullstol/handikappbil) och han hade kunnat få tag i mig så hade han klått mig. Han pratar fortfarande inte med mig (sen december -04). Att jag kunde denna adress utantill antydde väl att jag hade läst på och det tålde han inte: http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Calle F skrev:
> I ptolemy:s fall fanns det väl ingen cykelbana men
> även om det hade funnits så får man ju inte köra
> om nån som visar att dom ska svänga. Om ptolemy
> var det minsta bakom bilen så har han ju
> "förverkat" den "rätt" och möjlighet cyklister har
> att köra om till höger om den framför ska svänga.

Håller helt med.

> Man ska ju också kunna stanna för oförutsedda
> saker, men det bryr sig ingen väl om längre. Det
> är lite som med rattfylla. Nolltolerans vill ju
> ingen ha om man själv kan "råka" klanta sig.
>

He he...

> Bilen och cykeln har ju färdats åt samma håll
> parallellt innan bilen byter rikting genom att
> svänga höger. Om bilen kör om för att sen svänga
> in framför cyklisten när den svänger höger så är
> det väl en dålig omkörning ungefär...
>

Då är vi överens. Blev lite orolig att jag missuppfattat nån trafikregel...

> Dom har knappt nåt kunnande...

Jag har börjat inse det nu. Det svåra är att som cyklist hitta rätt balans mellan att vara tydlig/kräva sin plats i trafiken och inte kräva så mycket av sin lagliga rätt att det blir farligt. Man blir lite lite bättre på det för var dag allt eftersom man gör misstagen...

Senast redigerad av en moderator:
Tjena!

Hörde för en stund sen att denna man var nära att smälla med ett cykelbud i göteborg för något år sedan.. Han använde säkert itne blinkersen..
0cd2992abab398d02781ede42019fc.jpg

creds till arla för bra placerad reklam dessutom..

Vet inte om detta är rätt ställe att skriva detta.
Men är det inte så att bilar långsamt försöker döda en i trafiken genom att släppa ut avgaser. :)

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Hörde för en stund sen att denna man var nära att
> smälla med ett cykelbud i göteborg för något år
> sedan.. Han använde säkert itne blinkersen..

Likt i de flesta (läs alla...) "bilstäder" i världen tror Göteborgarna att blotta förekomsten av en bilfabrik på deras ort automatiskt ger dom überkörkunskaper, fri fart, att bilister ALLTID kör först och att rakt och utför innebär företräde. Persson drogs väl bara med i den rådande andan... :)

Nu är ju Göran Persson från Vingåker egentligen. Jag har varit i Vingåker.... :D

> creds till arla för bra placerad reklam dessutom..

Politiker-skämt är sällan så roliga i mitt tycke, men den där var bra. (om den nu inte är fejkad...) :)

Calle F skrev:
> Politiker-skämt är sällan så roliga i mitt tycke,
> men den där var bra. (om den nu inte är fejkad...)

Den är inte fejkad. Var väl en knappt månad sedan om jag inte missminner mig...

Calle F skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
>
> > Är det alltså så att bilisten har rätt
> (lagligt
> > rätt, vad som är vettigt är en annan sak)
> > i nedanstående fall om cyklisten tänkta färd
> > betecknas med c och bilisten tänkta färd med
> b.
> > Cyklisten kör på en cykelbana som korsar
> vägen som
> > går till höger? Anledningen till att jag
> tycker
> > det verkar konstigt är att bilisten måste
> korsa
> > cykelfältet.
> >
> > | |c|
> > | |c|__________________________
> > | |c|
> > | b|c|bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
> > | b|c|­__________________________
> > | b|c|
> > | b|c|
>
> Bilen och cykeln har ju färdats åt samma håll
> parallellt innan bilen byter rikting genom att
> svänga höger. Om bilen kör om för att sen svänga
> in framför cyklisten när den svänger höger så är
> det väl en dålig omkörning ungefär...

"dålig omkörning" borde väl kunna gå som "vårdslöshet i trafik" och brott mot §26. "En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken."

jag har fortfarande inte sett någon nämna vilken paragraf ptolemy bröt mot (banka på motorhuven klassar jag som "kommunikation", men det är kör-delen som är intressant)

Frostyfog skrev:
> jag har fortfarande inte sett någon nämna vilken
> paragraf ptolemy bröt mot (banka på motorhuven
> klassar jag som "kommunikation", men det är
> kör-delen som är intressant)

skulle säga att han bröt mot sunda förnuftet/självbevarelsedriftsparagrafen. alternativt taskig uppmärksamhet pga spdfippelparagrafen.

ska man absolut stå längst fram till höger så får man se till att man syns, dvs vara i höjd med höger framhjul på främsta bilen. minst! skiter i hur rätt jag än hade om resultatet är skada på mig och/eller cykel, det är inte värt det.

En säkerligen dum fråga. Men jag är inte så smart idag...

Låt säga en T-korsning där den anslutande vägen kommer ifrån vänster och har väjningsplikt. Parallellt med den stora vägen går en cykelväg på vänster sida (dvs korsar den anslutande vägen). Tydligt?

Visst gäller väjningsplikten, för den som kommer ifrån vänster, även för cykelvägen? Dvs för all "korsande" trafik. Har för mig att man lärde sig det när man tog sitt körkort (även fast det var längesedan).

Finns även ett par andra mer oklara fall involverande parkeringsplatser. Men dem tar vi en annan gång.

cyklist skrev:
> Även fast jag cyklar och själv varit med om samma
> situation ett antal gånger hade jag blivit riktigt
> arg om någon cyklist slog på min motorhuv.
>
> Enklaste lösningen hade varit att stanna bilen,
> förklara för cyklisten skadeomfattningen (lackning
> av en motorhuv och ev riktning av mindre bucklor
> är minst 5k på en metalliclack), identifiera
> cyklisten, ordna ett vittne, polisanmälan och
> sedan låta försäkringsbolaget sköta ärendet
> vidare.
>
> Skulle aldrig acceptera skadegörelse på min
> egendom, om jag hade gjort fel i trafiksituationen
> står jag gärna för det men då inom lagens gränser.
> Säg att cyklisten vägrar identifiera sig, beter
> sig hotfullt och försöker smita, då skulle jag
> snabbast möjligt försöka orsaka samma skadegörelse
> på cykeln (motsvarande kapitalkostnad) som på min
> bil.
>
> Inte fan kör jag ikapp alla idioter som cyklar mot
> rött eller dyker upp här o var framför min bil så
> jag måste lägga mig på bromsen, ansvaret ligger
> inte enbart hos bilisten. Tror snart det är dags
> för ett cykelkort för att få cykla i trafiken...
>
> Med andra ord, du gjorde tokfel.
>

Jag vet inte om jag kanske var otydlig i mitt första inlägg men det kan omöjligt ha blivit någon skada på bilen, det var inte heller min intention.
För övrigt har jag väldigt svårt att se hur det kan bli en buckla eller lackskador på en motorhuv genom att man cyklar förbi och bankar på den med öppen hand.

Dan_Dryer här eller Oscar Ekstam som han heter pekade finger åt en bil en gång. Killen i bilen stannade och klev ur och riktade en pistol mot Oscar.

Man ska akta sig för vem man pekar finger åt.

Öijer skrev:
> Dan_Dryer här eller Oscar Ekstam som han heter
> pekade finger åt en bil en gång. Killen i bilen
> stannade och klev ur och riktade en pistol mot
> Oscar.
>

Jösses!

mattel
förstå mig rätt - jag är en rätt laglydig cyklist som oftast lämnar företräde och faktiskt väldigt sällan hamnar i farliga situationer (men krockat med en mötande bil som gjorde en vänstersväng framför mig har jag gjort - råtur med bara ett blåmärke i handflatan)
min fråga gäller lagar och regler (och dom har väldigt lös anknytning till det sunda förnuftet i bland)

det är bara konstigt ett det inte står rakt ut att "bilar skall vid sväng lämna företräde åt ev. cyklister vars väg de korsar" (det är ju så jag tolkar §26)

Öijer skrev:
> Dan_Dryer här eller Oscar Ekstam som han heter
> pekade finger åt en bil en gång. Killen i bilen
> stannade och klev ur och riktade en pistol mot
> Oscar.
>
> Man ska akta sig för vem man pekar finger åt.

Minns en omkörning för 10-15 år sen i Eskilstuna där någon bilist skulle läxa upp en annan bilist för att han körde illa som slutade i mord. Men det är förstås Eskilstuna.

Öijer skrev:

Jag visade under den tid jag körde yrkesmässigt finger två gånger åt folk. Bägge gångerna på Upplandsgatan vid LO-borgen. Utfallet blev inte bra:

Första gången hamnade jag lite tight till när en bil med släp framför gjorde en u-sväng och fastnade något. För att hjälpa honom lirkade jag in folkabussen mellan en parkerad bil och bilen bakom mig, men då blev killen i bilen bakom arg och hängde sig på tutan. Efter nån minut åkte mitt finger ut och han med tutan kastar sig då ut och går till "anfall". Jag hann och låsa så det var ingen fara. Efter en mycket energisk och lång stund tröttnade han och dröp iväg. Några år senare var samma bil (Ford Express från Motormännens Riksförbund) inblandad i ett mord på en prostituerad vid Drottning Kristinas väg. Jag har för mig killen i mordfallet gick på anabola och jag har mer än en gång undrat om det var samme person som överreagerade så grovt på mitt försynta fingervisande.

Andra gången var alltså på nästan samma plats. En mycket stor Mercedes med mycket mörka rutor lyckades blockera Upplandsgatan effektivt genom att ställa sig mitt i gatan. Det var lite trångt p g a en byggnadsställning. Jag tutade till och han flyttade sig lite men när jag smyger förbi så kliver killen ur och sparkar till i skjutdörren på bilen och visar fingret. Då är man givetvis artig och replikerar med ett lika vackert finger. Jag skulle nog inte ha gjort det. Han blev skogstokig, kastade sig in i bilen och började jaga mig. Efter tre varv runt LO-borgen fick jag ju hitta på nåt så jag låste dörrarna och stannade. Han att attackerade direkt, men efter en stund lugnade han ner sig så jag kunde veva ner rutan en aning och undra varför han var så arg. Det visades sig att jag hade visat fingret åt hans mor, och det gör man inte ostraffat inför en libanesisk son. Jag fick tag i en krallig arbetskompis via radion och kunde sen inleda en lång förhandling om vilken typ av ursäkt som var lämplig. Vi kom överens om att en knästående ytterst ödmjuk ursäkt (översatt av sonen) dög. En sån utfördes alltså, med blöta byxknän som resultat. Ett trevligare resultat blev att jag blev riktigt bra kompis med killen och välkomnades MYCKET varmt varje gång jag åt på hans kebabställe. Måste ha varit en bra ursäkt...

Ma Vic skrev:
> Nedan finns en PDF-broshyr från vägverket som
> reder ut en del av vad som gäller när bilar och
> cyklar (och även gående) skall korsa varandras
> väg.
>
>
>
> /Viktor
sorry, men den behandlar inte "vårat" fall

Frostyfog skrev:
> sorry, men den behandlar inte "vårat" fall

pedalschabbelfördröjning är väl lite svår att lagstifta kring? :D

Öijer skrev:

Sannerligen!

Här i Västerås har vi ett partaj som heter Power Meet när 10.000 raggare med tillhörande motorfordon kommer till stan en helg i juli. Alla trafikregler upphävs och toleransnivån för fylleri rakar i höjden.. men det är inte det intressanta här.

En sån här PM-helg för kanske 10 år sen, så råkade jag befinna mig i en folkabuss tillsammans med en god vän som heter Markus. Vi var på väg ner till småbåtshamnen, i syfte att måla om bilen i en rolig zebrarandig dekor. Hamnen var väl inte nåt självändamål, utan mest för att det var en stor öppen plan där ingen skulle misstycka, tänkte vi.

Åkte i godan ro i alla fall och råkade så möta ett raggaråk fullproppat med raggare. Markus fick ett infall och föreslog glatt att "vi lägger ett finger åt dem!". Kul idé tyckte jag, och hivade upp långfingret i rutan. Det var bara det att Markus hade tänkt att vi skulle göra det som ett internt skämt och visa fingret bakom instrumentbrädan i bussen, dvs inte visa det alls. BAD IDEA, skulle man kunna säga.

Vi såg deras stora bromsljus i backspeglarna och hur de raskt svängde runt. Tänkte att nu får vi raggarstryk så det sjunger om det. Vi fick gömma oss bakom ett stort tält och måla bussen i raketfart. Det är nog en av de dummare grejer jag tagit mig för att göra (hittills).

/Anders

Nä, men den kan vara bra att läsa/stoppa under näsan på folk ändå.
Samt att diskutionen snuddat vid sådana fall ett par gånger.

edit: Halkade visst på tangentbordet

Calle F skrev:
> Frostyfog skrev:
> -----
> > sorry, men den behandlar inte "vårat" fall
>
> pedalschabbelfördröjning är väl lite svår att
> lagstifta kring? :D

jag noterar smilyn ;)

men egentligen så tror jag att ptolemy trots pedalschabbelfördröjning var minst lika snabb iväg som "medelsvensson", lite snabbare körning hade nog bara resulterat i en kollision
men visst får man känslan att man är långsammare från "foten i marken"-start om man använder någon sorts skofastsättning

oxr skrev:

>
> Minns en omkörning för 10-15 år sen i Eskilstuna
> där någon bilist skulle läxa upp en annan bilist
> för att han körde illa som slutade i mord. Men det
> är förstås Eskilstuna.
Ja, Eskilstuna är ruggigt. Lyssna bara på Kent.

Man kan tänka sig att en människa som kör hänsynslöst och idiotiskt också beter sig ansvarslöst och idiotiskt lite överlag. Till exempel om någon cyklist drämmer näven i deras bil. Exempel på idiotiska saker att göra om någon drämmer näven i ens bil:

* Köra på vederbörande med bilen
* Plocka fram puffran som man ändå råkar ha i handskfacket, och hota lite
* Kliva ur bilen, jaga cyklisten runt bilen och utdela rallarsvingar när man kommer åt (jag bevittnade ett sådant spektakel häromåret)
* Mörda (Eskilstuna-style)

Alla ninjor, redan från ninja-lekis, vet att det är bättre att undvika konflikt än att slåss.

Får man inte lite grann köpa läget också om man håller till i storstan? Trafiken ÄR farlig att cykla i. Precis som lägenheterna är jättedyra och inte ens Konsum är billigt. Luften är dålig också, dessutom bullrar det.

2609.jpg

Ma Vic skrev:
> Nedan finns en PDF-broshyr från vägverket som
> reder ut en del av vad som gäller när bilar och
> cyklar (och även gående) skall korsa varandras
> väg.

Det är intressant, att cyklister har väjningsplikt när cykelöverfarter korsar väg (o man som bilist inte svänger över en cykelöverfart). Många cyklister uppträder nämligen som om de hade förkörsrätt på samma sätt som fotgängare har företräde på zebrakorsningar.

Per

Per skrev:
> Ma Vic skrev:
> -----
> > Nedan finns en PDF-broshyr från vägverket
> som
> > reder ut en del av vad som gäller när bilar
> och
> > cyklar (och även gående) skall korsa
> varandras
> > väg.
>
> Det är intressant, att cyklister har väjningsplikt
> när cykelöverfarter korsar väg (o man som bilist
> inte svänger över en cykelöverfart). Många
> cyklister uppträder nämligen som om de hade
> förkörsrätt på samma sätt som fotgängare har
> företräde på zebrakorsningar.
>
> Per

sant, det är ett intressant moment, särskilt när dom sedan oftast har väjningsplikt mot den vägen som går brevid cykelbanan (som de ska ut på)
att stanna blokera trafiken(även cykeltrafik) är inte tillåtet, så om bilisten i det läget måste släppa förbi någon bil så.. hmmmm... lagstiftarna har troligtvis inte tid att fixa entydigt fungerande trafiklagar
särskilt när dom slänger in "bilisten skall ta ta hänsyn till cyklister ute på cykelöverfarten och anpassa hastighet"
(tillspetsat - jag cyklar in i hans framskärm = jag skyldig, han kör in i mitt bakhjul = han skyldig)

att det sedan ofta finns skäl att klaga på sikten över hörntomtens häck/staket är något som gör cykelöverfarter "blinda" om man kör i rimlig fart... vad ska man välja: 15-20 km/h eller chansa?

Frostyfog skrev:

> lagstiftarna
> har troligtvis inte tid att fixa entydigt
> fungerande trafiklagar

Nej, visst, det finns en övertro på skyltning och lagstiftning, såg att det finns en holländsk stad som avskaffat praktiskt taget alla trafikskyltar och stoppljus o litar på folks omdöme, och det verkade funka ganska väl med ömsesidig hänsyn.

Per

Per skrev:
> Nej, visst, det finns en övertro på skyltning och
> lagstiftning, såg att det finns en holländsk stad
> som avskaffat praktiskt taget alla trafikskyltar
> och stoppljus o litar på folks omdöme, och det
> verkade funka ganska väl med ömsesidig hänsyn.
>
Läste om det där i DN. Om jag minns rätt inträffade betydligt färre olyckor efter att de plockat ned samtliga trafikskyltar än vad det gjorde när de hade dem uppe. Dock skall man ha i åtanke att staden var ganska liten. Tror stadskärnan hade 50 000 invånare.

erik h skrev:
> Man kan tänka sig att en människa som kör
> hänsynslöst och idiotiskt också beter sig
> ansvarslöst och idiotiskt lite överlag.

Där är det nog lite svårt att generalisera. Flera av de här som jag känner som kör riktigt illa och hänsynslöst är utanför bilen mycket trevliga personer. Jag tror bilkörning för många egentligen är rätt stressande och då är det hänsynen som först försvinner. Väldigt, väldigt få jävlas med flit i trafiken. Däremot gör alla misstag i större eller mindre grad. Hur man hanterar det är där den stora skillnaden ligger. En prestigebunden s k "självsäker" person ger sig ju inte gärna och tappar ansiktet. Jag har rest primitivt i bl a mellanöstern och det har gett en hyfsad insikt i hur "skarpt" man kan bemöta andra människor i en stressad situation. Det är ingen större skillnad på en arg person i Syrien och en arg svensk. Svensken tar dock ingen konflikt om det går att undvika, utan pratar hellre skit bak ryggen på folk. Ilska är en mycket ärligare och hanterbarare reaktion, som åtminstone ger utrymme för diskussion.

fokusu skrev:

> Låt säga en T-korsning där den anslutande vägen
> kommer ifrån vänster och har väjningsplikt.
> Parallellt med den stora vägen går en cykelväg på
> vänster sida (dvs korsar den anslutande vägen).
> Tydligt?
>
> Visst gäller väjningsplikten, för den som kommer
> ifrån vänster, även för cykelvägen? Dvs för all
> "korsande" trafik. Har för mig att man lärde sig
> det när man tog sitt körkort (även fast det var
> längesedan).

Skylten för väjningsplikt och små vita trianglar som är målade i gatan brukar vara placerade bortom övergångsställe och cykelöverfart och då är det klockrent vad som gäller. Men ibland är vita trianglarna ritade mellan cykelöverfarten och körbanan samt skylten kan sitta vid trianglarna eller bortom övergångsstället. Undrar vad som gäller då?

Om det inte hade varit väjningsplikt i T-korsningen borde högerregeln gälla för alla fordon.

Tillbaka
Topp