Bergstrollet
Ny medlem
Välja mellan tre olika cyklar
Hej!
Ska köpa en cykel som jag ska ha till främst träning på landsväg. Det här kommer jag mest göra själv, men även cykla tillsammans med några kompisar som har cyklat en del tidigare. Planerar även att ställa upp i några längre cykellopp ca 14 mil. Förhoppningsvis kan jag även cykla VR om något år. Har även en förhoppning om att kunna ta cykeln till jobbet när det finns tillräckligt med tid.
Har läst säkert 100 trådar om att väja cykel, men blir mer och mer osäker. Det är mest olika komponenter som ställer till det. Svårt för en oerfaren att bedöma dessa. Köper hos en cykelhandlare och skippar Internet . Vill hoppa instegsracer och gå direkt på kolfiberram med hyfsade växlar. Det här kanske är onödigt, borde jag välja en billigare förstacykel som t ex Crescent Deca?
Cykel 1 - Crescent Giga
Ram: Kolfiber R2.1, integrerad kabeldragning
Gaffel: Kolfiber
Växelgrupp: Shimano 105
Bromsar: Tec Obvious
Hjul/Fälg: Shimano RS10
Däck: TEC Scando Team 60 700X25C
Vikt: 8,5 kg
Pris: 14 000 kr
Cykel 2 - Bianchi Intenso carbon 105 2015
C2C carbonram
Fullcarbon gaffel med kevlar
Nya 22-vxl shimano 105 växlar
Fulcrum racing sport hjul
Däck: Vittoria Zafiro Pro Slick 700×25
Vikt ca 8,2kg
Pris: 18 000 kr
Cykel 3 - Scott cr1 20 2016
Ram: CR 1-kolfiber – IMP Carbon technology – Road Comfort geometry
Framgaffel Carbon
Hjul Syncros Race 27 Aero Profile 20 Front / 24 Rear
Däck Schwalbe Lugano 700x23C
22-vxl Shimano 105
Vikt: 8,16 kg
Pris: 15 500 kr
/Jimmy
Ska köpa en cykel som jag ska ha till främst träning på landsväg. Det här kommer jag mest göra själv, men även cykla tillsammans med några kompisar som har cyklat en del tidigare. Planerar även att ställa upp i några längre cykellopp ca 14 mil. Förhoppningsvis kan jag även cykla VR om något år. Har även en förhoppning om att kunna ta cykeln till jobbet när det finns tillräckligt med tid.
Har läst säkert 100 trådar om att väja cykel, men blir mer och mer osäker. Det är mest olika komponenter som ställer till det. Svårt för en oerfaren att bedöma dessa. Köper hos en cykelhandlare och skippar Internet . Vill hoppa instegsracer och gå direkt på kolfiberram med hyfsade växlar. Det här kanske är onödigt, borde jag välja en billigare förstacykel som t ex Crescent Deca?
Cykel 1 - Crescent Giga
Ram: Kolfiber R2.1, integrerad kabeldragning
Gaffel: Kolfiber
Växelgrupp: Shimano 105
Bromsar: Tec Obvious
Hjul/Fälg: Shimano RS10
Däck: TEC Scando Team 60 700X25C
Vikt: 8,5 kg
Pris: 14 000 kr
Cykel 2 - Bianchi Intenso carbon 105 2015
C2C carbonram
Fullcarbon gaffel med kevlar