Välja mellan tre olika cyklar

Bergstrollet

Ny medlem
Hej!
Ska köpa en cykel som jag ska ha till främst träning på landsväg. Det här kommer jag mest göra själv, men även cykla tillsammans med några kompisar som har cyklat en del tidigare. Planerar även att ställa upp i några längre cykellopp ca 14 mil. Förhoppningsvis kan jag även cykla VR om något år. Har även en förhoppning om att kunna ta cykeln till jobbet när det finns tillräckligt med tid.

Har läst säkert 100 trådar om att väja cykel, men blir mer och mer osäker. Det är mest olika komponenter som ställer till det. Svårt för en oerfaren att bedöma dessa. Köper hos en cykelhandlare och skippar Internet . Vill hoppa instegsracer och gå direkt på kolfiberram med hyfsade växlar. Det här kanske är onödigt, borde jag välja en billigare förstacykel som t ex Crescent Deca?

Cykel 1 - Crescent Giga
Ram: Kolfiber R2.1, integrerad kabeldragning
Gaffel: Kolfiber
Växelgrupp: Shimano 105
Bromsar: Tec Obvious
Hjul/Fälg: Shimano RS10
Däck: TEC Scando Team 60 700X25C
Vikt: 8,5 kg
Pris: 14 000 kr

Cykel 2 - Bianchi Intenso carbon 105 2015
C2C carbonram
Fullcarbon gaffel med kevlar
Nya 22-vxl shimano 105 växlar
Fulcrum racing sport hjul
Däck: Vittoria Zafiro Pro Slick 700×25
Vikt ca 8,2kg
Pris: 18 000 kr

Cykel 3 - Scott cr1 20 2016
Ram: CR 1-kolfiber – IMP Carbon technology – Road Comfort geometry
Framgaffel Carbon
Hjul Syncros Race 27 Aero Profile 20 Front / 24 Rear
Däck Schwalbe Lugano 700x23C
22-vxl Shimano 105
Vikt: 8,16 kg
Pris: 15 500 kr

/Jimmy

Tre relativt likvärdiga cyklar allihopa.Kryllar av samtliga på diverse motionslopp i Sverige.

Om du har en cykelhandlare som du funderar på att besöka, åk dit, kläm och känn lite.

Måste du köpa nytt?

Annars får du säkert en ganska fin hoj för de pengarna på andrahandsmarknaden när alla ska sälja förra årets hoj bara för att ha ha det senaste....

Står inget om det på crecent-specen men om det vore jag så skulle jag nog betala några extra kronor för att få 11-delade shimano. Men det antar jag att det är även på den hojen.
Om man delger lite information om hur lång man är och var man bor så kan man kanske få ytterligare bra tips på klipp :)
Det går att cyklar fort på instegscyklar i aluminium också, det sitter mycket i benen å lungorna ;) Men bättre att gå på något som man själv känner att man vill ha så att det känns roligt och motiverande att komma ut och cykla.

vh
/Rickard

Jag har bara cyklat några år, men några tankar.

Jag började cykla på en gammal 16-kilos koloss som stått i källarförrådet i nästan 20 år, och var en riktig soffpotatis, första rundan gick i 20 km/h. Fastnade rätt snabbt, och 4 månader senare köpte jag en racer. Blev en bra aluram med Ultegra, Cannondale CAAD10. Skulle kostat 18k (kanske runt 20k idag?), men fick bra rabatt. Såhär i efterhand kan jag bara konstatera att jag mest hade tur att den passar, men också att jag hade sneglat på ny cykel ganska snabbt om jag hade nöjt mig med 105 (har även en gravel med 105, n+1).

Det bästa är väl egentligen att börja med något billigt (billigare än du listat), helst då kanske begagnat så det ändå blir en hyfsad cykel. Detta för att veta mer vilken geo som passar, och hur biten man blir. Tanken är att inte lägga så mycket på en cykel man kanske bara har något år. Svårigheten är att utbudet på bra begagnade till ett vettigt pris är begränsat. Samtidigt så är det faktiskt roligare med en "bättre" cykel, vad "bättre" betyder skiljer mycket från person till person, och en del tycker säkert det är lika roligt oavsett vad man sitter på.

Hej!

Jag började i somras med en gammal Peugeotracer från 70-talet. Tror inte att det var rätt storlek och dessutom var det jobbigt att växla på ramen. Känns skönt att ha båda händerna på styret. Första rundan körde jag med bara 1,5 bar i däcken. Dock fick jag smak på det och tycker att cyklingen är avkopplande och bra träning.
Det sköna med racern jämfört med min gamla hybridcykel är att man inte bara blir trött i benen, utan även får lite flås.

Förstår att man måste testköra och hitta en cykel som passar kroppsformen. Samtidigt luras man väl att passa på när handlarna släpper sina fjolårsmodeller.

Med andra ord spelar det inte någon roll vilken av cyklarna jag väljer. Utan de är rätt likvärdiga. Kanske ska testa Crescenten först och köpa till en trainer + annat smått och gott.

Helst av allt hade jag nog velat köpa en Canyon. Svårt det här...

/Jimmy

Köp Bianchin om den är celeste.
Annars köper du den som passar bäst i storlek / geometri (vilket väl kanske iofs inte är så lätt om man är ovan där...)

Har inte kollat så noga på dina 3 cyklar och kan inte säga så mycket om dem.

OT (då du ogillar internet)
Tycker du gör rätt som hoppar över tyngre och enklare utrustade cyklar, därmed inte sagt att ramen måste vara i kolfiber. En fin aluram + fin CF-gaffel kan ge dig mer racer för pengarna. Då alu är billigare än CF finns utrymme för lättare hjul och komponenter. T.ex. har cykel #3 nedan 1170 g ram + 295 g gaffel + 1550 g hjul + Ultegra = 7,4 kg.

Exempel på i mitt tycke lätta, fina och prisvärda cyklar nedan med komfortabel geometri:

Aluram, CF-gaffel, Ultegra, 7,9 kg, 13200 kr. https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-al-7-0.html

CF ram/gaffel, Ultegra, 7,6 kg, 17600 kr.
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-cf-7-0-sl.html

Samt med sportigare geometri:

Aluram, CF-gaffel, Ultegra, 7,4 kg, 18600 kr.
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2017/ultimate-al-slx-9-0.html

CF ram/gaffel, Ultegra, 7 kg, 19500 kr + licens 700 kr.
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-9-0.html
https://www.canyon.com/sv/service/sponsoring/

Typ lika stor som om man går till en lbs. Hur svårt kan det va?

Är du säker på att TS aldrig ägt en cykel tidigare?

Vore kul att ta del av statistik som t.ex. visar andel cyklar prisklass 15-45 K som köpts on-line resp. i fysisk butik Sverige under 2016. Ökning från 2015 till 2016. Nöjdhet med storlek och cykel.

Senast ändrad:
gerrardsdobbar sa:
Tre relativt likvärdiga cyklar allihopa.Kryllar av samtliga på diverse motionslopp i Sverige.

Om du har en cykelhandlare som du funderar på att besöka, åk dit, kläm och känn lite.

+1
Kolla runt lite på olika märken och modeller i butiker du känner till, välj någon av de butiker som känner mest förtroende för och kika vad dom har i sortimentet... om du säger vart du bor finns det säkert dom som kan rekommendera lbser i en hyfsad närhet.

Sixten är så inne på Canyon, men det går utmärkt att göra bra dealar i butik också. Båda mina senaste cyklar har jag köpt i butik med minst lika bra spec/krona som om jag klickat hem dom från bundesrepubliken.

Sedan vill jag att du inte blir besviken då du kommer hem med din nya cykel, testar en runda och inser att det gjorde ganska lite på tiden jämfört med Peggan... hur det än är så är det cyklisten som gör jobbet, inte cykeln.

Butik eller on-line, båda funkar.

Jag menar, är man någorlunda proportionerligt byggd (ej taxben, aparmar e.d) funkar nog de flesta cyklar bra genom att gå på kroppslängd och välja M, L etc. efter tabell. Man kan även prata eller chatta med Canyon och få lika god hjälp som i butik. Att mäta och väga sin egen kropp klarar man oavsett cykelvana, finns inget samband mellan de kunskaperna.

De flesta cykelmärken har en sportig och lite mindre sportig serie cyklar att välja mellan. Vet man med sig att man är ung, vig, har stark bål och gillar att cykla med mycket framåtlut i överkropp är sportigt bättre. Är man ovig lönnfet gubbe med klen bål och rygg väljer man med fördel en endurance med styret mindre långt fram/ner så att man kan cykla mer upprätt. Ofta vet man om man faller in i den första eller andra kategorin.

h.g.j sa:
...
Sedan vill jag att du inte blir besviken då du kommer hem med din nya cykel, testar en runda och inser att det gjorde ganska lite på tiden jämfört med Peggan... hur det än är så är det cyklisten som gör jobbet, inte cykeln.

Underskatta inte känslan. När jag uppgraderade från en 16-kilos hybridkoloss med rakt styre, urk (som jag trimmat med barends och tätstegrad kassett) till CAAD10 Ultegra så förväntade jag mig inte att det skulle gå så mycket snabbare, lite blev det iofs. Men känslan, är fortfarande en liten kick att rulla iväg på racern. Har nu även en gravel som är rätt schysst, lite tyngre än racern möjligen, och med 105. Jag tror nog att jag matchar tiderna mot racern ganska bra med graveln, men det är så mycket roligare med racern, på graveln är det bara träning.

Jag tror inte att alla som funderar på en bättre cykel gör det för att det skall gå snabbare. Men som sagt, vi är alla olika.

me.I.am sa:
h.g.j sa:
...

Underskatta inte känslan. När jag uppgraderade från en 16-kilos hybridkoloss med rakt styre, urk (som jag trimmat med barends och tätstegrad kassett) till CAAD10 Ultegra så förväntade jag mig inte att det skulle gå så mycket snabbare, lite blev det iofs. Men känslan, är fortfarande en liten kick att rulla iväg på racern. Har nu även en gravel som är rätt schysst, lite tyngre än racern möjligen, och med 105. Jag tror nog att jag matchar tiderna mot racern ganska bra med graveln, men det är så mycket roligare med racern, på graveln är det bara träning.

Jag tror inte att alla som funderar på en bättre cykel gör det för att det skall gå snabbare. Men som sagt, vi är alla olika.

Nej givetvis, men jag vet bara själv att jag känt ett litet sting då jag jämfört pendlingstiderna mellan hybriden, en gammal stålmtb och kolfibergraveln... visst skiljer det lite, men inte i närheten av prislappen... :) På hela VR skiljde det ifs en hel del. :)

Men givetvis är det skillnad på massor av andra ej lika mätbara värden... :)

Sixten Fors sa:
Har inte kollat så noga på dina 3 cyklar och kan inte säga så mycket om dem.

OT (då du ogillar internet)
Tycker du gör rätt som hoppar över tyngre och enklare utrustade cyklar, därmed inte sagt att ramen måste vara i kolfiber. En fin aluram + fin CF-gaffel kan ge dig mer racer för pengarna. Då alu är billigare än CF finns utrymme för lättare hjul och komponenter. T.ex. har cykel #3 nedan 1170 g ram + 295 g gaffel + 1550 g hjul + Ultegra = 7,4 kg.

Exempel på i mitt tycke lätta, fina och prisvärda cyklar nedan med komfortabel geometri:

Aluram, CF-gaffel, Ultegra, 7,9 kg, 13200 kr. https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-al-7-0.html

CF ram/gaffel, Ultegra, 7,6 kg, 17600 kr.
https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-cf-7-0-sl.html

Samt med sportigare geometri:

Aluram, CF-gaffel, Ultegra, 7,4 kg, 18600 kr.
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/2017/ultimate-al-slx-9-0.html

CF ram/gaffel, Ultegra, 7 kg, 19500 kr + licens 700 kr.
https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-9-0.html
https://www.canyon.com/sv/service/sponsoring/

Lugn nu, han vill inte köpa via internet och säger att han är helt fräsch på att cykla, och du börjar tipsa om postordercyklar och att skaffa tävlingslicens? :-)

Senast ändrad:
Jag kan tänka mig att köpa via Internet, men har läst att man riskerar att få en cykel som inte passar kroppsbyggnaden. När man köper i butik ingår ju ofta en bikefit.
Jag är 174 cm lång, väger 78 kg. Löptränar och styrketränar regelbundet. Har ca 83 cm från golvet till grenen.För övrigt rätt normal kroppsbyggnad. Bor strax norr om Göteborg så det finns många butiker att välja mellan. Tyvärr lite långt från Falkenberg som många rekommenderar. De cyklar jag haft som förslag är från en av butikerna i området.

Vid motionscykling hade jag kunnat nöja mig med en enklare hoj. Tycker dock att det är roligt att tävla mot mig själv och lägga upp tider på Strava. Då är det tråkigt med en gammal Peugot som gör att cykeln begränsar så mycket.

Sixten Fors sa:
me.I.am sa:
...blev en bra aluram med Ultegra, Cannondale CAAD10...

...jag hade sneglat på ny cykel ganska snabbt om jag hade nöjt mig med 105 (har även en gravel med 105, n+1).
Hur upplever du skillnaden och fördelarna med Ultegra framför 105?

Det är väldigt personligt har jag läst mig till. Jag för min del tycker det är stor skillnad. Detta gäller dock förra generationen x700.

Med Ultegra flyter växlingarna. Som exempel så var jag på cykelsemester med min gravel med 105. Då tänkte jag inte så mycket på det, 105 är ju bra. Men när jag satt på racern med Ultegra första gången efter det så höll jag på att dra av paddlarna, lite överdrivet kanske, men det blev några dubbelväxlingar innan jag kom in i det.

Med Ultegra känns det nästan som att jag inte behöver släppa på tramptrycket, lite är det ju men det går liksom av sig själv, svårt att förklara. Med 105 måste jag tänka mer på att släppa trycket. Inga stora skillnader men ändå märkbara. Får fortfarande ett fånigt leende ibland när jag växlar med Ultegran, typ som första gången jag drack en drink med Pisang Ambon och juice (obs färskpressad). Det har faktiskt hänt att jag tittat ner för att se om jag verkligen växlat bara för att det gått så smidigt.

Vissa säger ju att det inte märks någon direkt skillnad, så det är ju från person till person, men förmodligen mest från handlare som har fjolårsracers med 105. Samma sägs om "nya" generationen (x800), men iom mina upplevelser så är jag skeptisk, och kommer definitivt att lägga några tusen extra för att få Ultegra på en eventuell ny cykel.

Båda växelgrupperna är rätt justerade. Vet dock inte var skillnaden sitter, allt kanske bidrar, kassetten (hur tänderna är slipade), vajerdragningen, reglagen etc.

Bergstrollet sa:
Jag kan tänka mig att köpa via Internet, men har läst att man riskerar att få en cykel som inte passar kroppsbyggnaden. När man köper i butik ingår ju ofta en bikefit.
Jag är 174 cm lång, väger 78 kg. Löptränar och styrketränar regelbundet. Har ca 83 cm från golvet till grenen.För övrigt rätt normal kroppsbyggnad. Bor strax norr om Göteborg så det finns många butiker att välja mellan. Tyvärr lite långt från Falkenberg som många rekommenderar. De cyklar jag haft som förslag är från en av butikerna i området.

Vid motionscykling hade jag kunnat nöja mig med en enklare hoj. Tycker dock att det är roligt att tävla mot mig själv och lägga upp tider på Strava. Då är det tråkigt med en gammal Peugot som gör att cykeln begränsar så mycket.

Efter att du har klämt och känt så bestämmer du för vad du vill ha (den ska ju anses vara snygg av själva cyklisten, helst iaf), kollar om du kan få ner priset eller få med tillbehör tex skor och kläder och sedan köper du! Rätt storlek märks ju rätt tydligt. Hade jag beställt online så hade jag haft 2 cyklar i fel storlek nu. Har gått efter tillverkarnas längdtabeller, men tydligen är mina ben lite längre.

Allt jag vet om cykelbutiker i Ghöettoborg är sävedalens cykel och specialized concept store. Båda var mycket trevliga.

Då kan det vara värt att gå på en alu-ram och gå upp ett hack när det gäller växlarna.

Jag har gjort följande prioritering:
1. Skön sittställning (pga att den förra cykeln var helt förskräcklig)
2. Kvalité på växlar, hjul mm
3. Fart/Kvickhet

Sedan vet jag ju att god teknik, starka ben och bra flås är viktigast för att få bra tider på långa distanser. När jag har surfat runt på olika forum så förstår jag att det är fler än jag som gillar prylar och tekniska saker.

Bergstrollet sa:
Då kan det vara värt att gå på en alu-ram och gå upp ett hack när det gäller växlarna.

Jag har gjort följande prioritering:
1. Skön sittställning (pga att den förra cykeln var helt förskräcklig)
2. Kvalité på växlar, hjul mm
3. Fart/Kvickhet

Sedan vet jag ju att god teknik, starka ben och bra flås är viktigast för att få bra tider på långa distanser. När jag har surfat runt på olika forum så förstår jag att det är fler än jag som gillar prylar och tekniska saker.

Jag tror inte att du kan gå fel vad du än gör. Hitta den cykeln som får ditt hjärta att pumpa lite snabbare. Kör på den. Den bästa cykeln är den som får dig att vilja cykla mer.

Om 3-4 säsonger kanske du känner att det är läge att byta, då kan du kanske satsa på postorder eller mer avancerade cyklar (med ex. aggressivare sittställning). Åk till affären, kläm, känn, provsitt, provcykla (om du får), och glöm inte att lämna lite extra luft i din budget för tillbehör så som vattenflaskor, extraslangar, etc. Din lokala cykelhandlare kan hjälpa dig med allt detta också.

Och framförallt, cykla. Vad du än gör, cykla mycket.

Hej.
Jag ville tipsa dig att köpa en begagnad höj. Jag tror du kan få tag i en jättefin alu ram med kolfiber framgaffel och tom bak triangel i kolfiber. Titta efter en Cannondale, Sintesi, Trek eller nåt liknande i storlek 54cm. Jag är rätt så säker på att det finns en fin exempel för under 10 000 där ute. Man kanske kan räknar med att får byta styret, stryrtappen och sadeln eventuellt, till nåt som passar dig, beroende på hur bredaxlad och långa armar du har. Om du lägga ut mindre för själva höjen, då kan du köpa den utrustning som gör skillnaden. Bra kläder och skor är minst lika viktig som cykeln. För den pryl intresserade är cykling en tätbevuxen djungel. Hoppas jag har varit nån hjälp.
Lycka till.

gerrardsdobbar sa:
Lugn nu, han vill inte köpa via internet och säger att han är helt fräsch på att cykla, och du börjar tipsa om postordercyklar och att skaffa tävlingslicens? :-)

Bergstrollet sa:
Jag kan tänka mig att köpa via Internet...

Tanken med licensen var i första hand för att snika till sig 3200 kr rabatt på en fin cykel, samma idé som medlemskort på Willys för billigare matkasse. Med lite tur eller otur kan man eventuellt ha nytta av försäkringen som ingår http://scf.se/forbundet/wp-content/uploads/sites/9/2016/10/S6003.pdf

Tack för alla tips. Ska kolla upp både tävlingslicens (canyon) och besöka Bikeplace imorgon. Det är flera kompisar som kör trek.
Om jag provar några cyklar i affären kan det bli lättare att hitta rätt storlek om jag beställer på Internet eller köper begagnat.

Notera namn/modell/storlek på de cyklar du provsitter/cyklar så kan du kolla upp geometri på nätet när du kommer hem och jämföra känsla med mått. Det mått som främst skiljer olika cyklar åt är hur långt (högt) ramens rör som kallas styrhuvud är, kan vara allt mellan 10-20 cm. Ju lägre desto sportigare körställning, ju högre desto mer upprätt sitter du. Var alltså extra uppmärksam på just detta när du kollar cyklar, samt notera om det sitter distanser mellan styrlager och styrstam, ev. distanser kan du ändra höjden med flera centimeter. En tumstock i bakfickan är aldrig fel.

Det ni föreslår är alltså att TS skall utnyttja de lokala butikernas utbud och kunskap för att sedan beställa på nätet?

Inte behövs det nias mig inte, du går så bra så...
Och det skulle jag aldrig föreslå för det är inte bara fult utan dessutom korkat, även om "vissa" inte verkar tycka det.

Nu läser ni väl in mer i Sixtens inlägg än vad som står där?
Jag tolkar det som att han menar att det är smart att anteckna vilka cyklar man testat. Om man ena gången får prova en Crescent i 55, och nästa gång en Trek i 53, men båda känns likvärdiga i sittposition, kan det lätt bli förvirrande. Återvänder man sedan en andra gång till butiken och då får sitta på en Trek i 55 och den också känns bra blir förvirringen total. Det går ju trots allt att justera in en cykel en del.
Ska man göra en "marknadsundersökning" inför ett köp är det smart att göra lite anteckningar.

Att prova hos LBS och handla på nätet tänker jag inte ens kommentera.

Jag köper begagnat, sedan åker jag till www.probikefit.se i Surte (ca 20 min norr om gbg) och får hjälp med inställningen av cykeln. Har fungerat bra för mig.... LBS:erna använder jag till reservdelsköp samt lite annat....

Mvh
Mattias
Ytterby

desmo sa:
Kanske drog för långa slutsatser av Sixtens vurmande för Canyon och sedan att ta mått hos LBSer.
Det är väl bara TS själv som uttryckligen föreslagit att prova ut i butik och sedan köpa på nätet eller beggat.

Jag köpte min Fuji transonic med full 105-grupp, aeroram i kolfiber från egons för långt under de priserna som listats ovan. Lätta att ha att göra med och snabb leverans. Tycker fuji har flera fina hojar till mycket bra priser

Sixten Fors sa:
Jag menar, är man någorlunda proportionerligt byggd (ej taxben, aparmar e.d) funkar nog de flesta cyklar bra genom att gå på kroppslängd och välja M, L etc. efter tabell. Man kan även prata eller chatta med Canyon och få lika god hjälp som i butik. Att mäta och väga sin egen kropp klarar man oavsett cykelvana, finns inget samband mellan de kunskaperna.
emmer sa:
Åk in till Bikeplace imorgon då de kör lite jippo där med kaffe, erbjudanden och extraöppet.
http://trekstoregbg.se/
Hoppsan, det var visst inte Sixten som skickade TS till en lbs.

Stumpy sa:
Det ni föreslår är alltså att TS skall utnyttja de lokala butikernas utbud och kunskap för att sedan beställa på nätet?
me.I.am sa:
Inte snyggt.
EDIT: "ni" är lite fel, är väl bara Sixten som föreslagit det.
emmer sa:
Inte behövs det nias mig inte, du går så bra så...
Och det skulle jag aldrig föreslå för det är inte bara fult utan dessutom korkat, även om "vissa" inte verkar tycka det.
Fabricerade sanningar och förtal, samma visa varje dag.

desmo sa:
Jag tolkar det som att han menar att det är smart att anteckna vilka cyklar man testat. Om man ena gången får prova en Crescent i 55, och nästa gång en Trek i 53, men båda känns likvärdiga i sittposition, kan det lätt bli förvirrande. Återvänder man sedan en andra gång till butiken och då får sitta på en Trek i 55 och den också känns bra blir förvirringen total. Det går ju trots allt att justera in en cykel en del.
Ska man göra en "marknadsundersökning" inför ett köp är det smart att göra lite anteckningar.
Känns hoppfullt att det ändå finns Happyiter som både kan läsa och tänka.

Stumpy sa:
desmo sa:
Kanske drog för långa slutsatser av Sixtens vurmande för Canyon och sedan att ta mått hos LBSer.
Det är väl bara TS själv som uttryckligen föreslagit att prova ut i butik och sedan köpa på nätet eller beggat.
Kanske... :-)

Sixten Fors sa:
Nä, det var sixten som tycke postorder var den rätta idén.
Korkat säger jag då vederbörande kan få en lika bra billigare hoj med hjälp från folk som kan sin sak imorgon.
Men det kommer du aldrig förstå ändå.

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Korkat säger jag då vederbörande kan få en lika bra billigare hoj med hjälp från folk som kan sin sak imorgon.
Hittas en fin cykel hos lbs (Ultegra, 7-8 kg, bra pris) är det väl bara att köpa, vad är problemet?

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Ducka och byta spår, ännu mer förtal. Samma visa varje dag.

Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Hittas en fin cykel hos lbs (Ultegra, 7-8 kg, bra pris) är det väl bara att köpa, vad är problemet?
Problemet är väl mest att vissa rekommenderar
Sixten sa:
Notera namn/modell/storlek på de cyklar du provsitter/cyklar så kan du kolla upp geometri på nätet när du kommer hem och jämföra känsla med mått. /.../ Var alltså extra uppmärksam på just detta när du kollar cyklar, samt notera om det sitter distanser mellan styrlager och styrstam, ev. distanser kan du ändra höjden med flera centimeter. En tumstock i bakfickan är aldrig fel.
vilket gör att man nästan skäms för att tipsa om bra lbs om TS lyssnar på 'Sixtens' inlägg.

Så många inlägg och ingen har sagt något om färgen... Någon sa att man ska tycka om den, i du lägger jag design. Jag har en riktigt orange crescent giga och en sjukt snygg galet grön trek mtb (av enklare sort). Båda bara skriker färg och jag älskar det!

Underskatta inte en cykels mjuka värden. I mitt fall färgsättning... Någon annan kanske värderar snygga hjul, eller att det står ultegra på växeln... Det viktigaste är att fundera på vad man kommer tycka om!

Hej igen. Jag har kollat lite på Blocket(igen) och sett ett antal lämpliga objekt som kunde vara tänkbart för dig. Om du skulle var beredd att åka en bit för att kika på dom, då kan du nog göra ett kap. Dom som jag har tittat på ligger i Göteborg, Halland och Älvsborg. Bl.a. 2st. Nishiki som verkar inte alls dumma. Det bara vad jag tycker. Vad har du för budget och var norr om Gbg bor du?

Jag har sett att en hel del återförsäljare har bra priser på 2016 års modeller just nu. Har aldrig haft tanken på att "lura" en återförsäljare genom att pröva ut en cykel och sedan beställa den via Internet. Däremot kan man titta och provsitta några cyklar för att bilda sig en uppfattning innan man beställer.

Jag bryr mig inte så mycket om färg och utseende. Vill ha en cykel som jag inte växer ur efter en säsong. Min ambition kommer främst vara träning, sedan sällskap och enstaka motionslopp.

Åker in till Bikeplace imorgon, där borde jag hitta en prisvärd cykel och övriga tillbehör som behövs. Om inte Trek känns rätt åker jag vidare och tittar på Crescent Giga.

Tillbaka
Topp