Välja mellan tre olika cyklar

Sixten Fors sa:
Canyon säljer cyklar för ca 1,3 miljarder kr om året, hur många cyklar sålde din lbs sa du?

Att jämföra på det sättet är ju lite missvisande?
Hur mycket sålde canyon för till Göteborg är väl mer intressant om du ska jämföra med en butik.
Eller hur mycket som märkena i butiken säljs för globalt

Bergstrollet sa:
Har aldrig haft tanken på att "lura" en återförsäljare genom att pröva ut en cykel och sedan beställa den via Internet. Däremot kan man titta och provsitta några cyklar för att bilda sig en uppfattning innan man beställer.

Motsägelsefullt? :D
Köp den snyggaste. Shimano 105 11delat anses vara i klass med ultegra (om man räknar bort viktskillnaden) så det skulle jag tipsa om.
Köpte själv en 15tusenspännsräser nyligen. Blev en caad12 (dvs aluminiumram) 105. Pang för pengen och en hyllad cykel.

Du får återkomma imorgon med en bild om du blev lycklig cykelägare :)

Sixten Fors sa:
patten sa:
http://trekstoregbg.se/produkt/trek-emonda-sl-6/ säljs för 15 den 25/2. Ser ut att vara ett alternativ till de cyklar du listat.
Ja, det är absolut en fin cykel (endast hjulen som är lite budget). Säger du att den säljs för 15000 kr? I så fall är det ett kanonpris. Även för 18 K skulle den vara riktigt prisvärd.

Enligt hemsidan är det en kick off den 25:e och då säljs den för 14995, endast den dagen.

patten sa:
Sixten Fors sa:
patten sa:
http://trekstoregbg.se/produkt/trek-emonda-sl-6/ säljs för 15 den 25/2. Ser ut att vara ett alternativ till de cyklar du listat.
Ja, det är absolut en fin cykel (endast hjulen som är lite budget). Säger du att den säljs för 15000 kr? I så fall är det ett kanonpris. Även för 18 K skulle den vara riktigt prisvärd.

Enligt hemsidan är det en kick off den 25:e och då säljs den för 14995, endast den dagen.
Finns den i rätt storlek är det bara att slå till! Hade jag behövt en ny racer så hade den legat mycket bra till. Vill man, om några år eller så, lyxa till det lite med finare hjul för 4-5 lax kommer man nog ner från 7.4 till 7 kg.

Sixten Fors sa:
patten sa:

Just den här typen av kommentarer tycker jag är väldigt vanliga här på forumet... "Den cykeln är värd 18 och nu säljs den för 15, synd bara att hjulen är budget" men.... Vad skulle den kosta med riktigt fina hjul? Och hur många skulle vara beredda att betala skillnaden? Jag kör giga med standardhjul och dom är av vissa experter beskrivna som skräp. Så jag frågade vad jag skulle vinna på vätternrundan om jag bytte... Alla verkar överens om att det nästan är försumbart, men cykeln skulle bli lite roligare... Hallå? Jag har redan den roligaste cykeln jag någonsin cyklat på... Ska jag lägga flera tusen för att göra det marginellt ytterligare lite roligare? Nje.... Skulle inte tro det!

Hos LBS (som även är granne och klubbkompis) känns det som om resonemangen är klart mer sunda... "den cykeln är bra. Vill du lägga några tusen på en lite rappare cykel kan du byta hjulen senare, men de som sitter på funkar bra och det är absolut inget skräp"

Blev visst du långt inlägg som egentligen är riktat till alla som ständigt sågar hjulen på alla nya cyklar för runt 10-15kkr.

Hur jag resonerar.

Hjulen är budget. Punkt. Budget innebär att de är billiga. Det finns en marknad för hjulset. Hjulset kostar från ca 1500 kr till ca 30000 kr. Hade det inte varit någon skillnad hade det inte funnits någon marknad för hjulset i olika prisklasser. Vem som anser sig behöva eller vilja ha vad är en helt annan fråga.

Tar du t.ex. Endurance CF 9 som i övrigt är en likvärdig cykel med Trek ovan och kostar 21500 kr ordinarie pris för årets modell. Där ingår hjul (RR21 dicut, 1415 g) som kostar ca 3-4000 kr mer än de som sitter på Trekcykeln. Därför blir Trek prisvärd vid ca 21500-3500=18000 kr. Ge och ta några kronor.

https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-cf-9-0.html

(Båda cyklarna ovan har fina CF-ramar 1040-1050 gram, i övrigt likvärdig eller identisk utrustning. Trek väger 400 g mer där merparten sitter i hjulen.)

Senast ändrad:
Det är inte så knussligt, köp en cykel du tycker passar bra och snygg och använd den ofta. Alla hojar som har nämnts här funkar. Köp hellre lite billigare och lägg pengar på bra skor och cykelbyxor.

Sixten Fors sa:
Tar du t.ex. Endurance CF 9 som i övrigt är en likvärdig cykel med Trek ovan
Canyon Endurace CF 9.o och Trek Emonda SL 6 är inte likvärdiga.
Det är viktigare saker än rammaterial, vikt och utrustning som skiljer mellan dem.
Jmf tex stack och reach i geo-tabellerna
+ mer!
Det finns även andra skillnader mellan cyklarna som kan vara, mer eller mindre, avgörande.

/Håkan

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Tar du t.ex. Endurance CF 9 som i övrigt är en likvärdig cykel med Trek ovan
Canyon Endurace CF 9.o och Trek Emonda SL 6 är inte likvärdiga.
Det är viktigare saker än rammaterial, vikt och utrustning som skiljer mellan dem.
Jmf tex stack och reach i geo-tabellerna
+ mer!
Det finns även andra skillnader mellan cyklarna som kan vara, mer eller mindre, avgörande.
/Håkan
Hur påverkar stack och reach priset?

Har jag jämfört geo mellan de två. Det skiljer 1 mm i stack och 8 mm i reach, byt stam +/-10 mm på en av dem och skillnaden är 2 mm. En ny stam motsvarande Bontrager Elite 144 g alu kostar ca 250 kr.

Bilagor

• Emo.png
    Emo.png
    12.3 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
Jag hoppas iaf TS hittar något intressant idag om han skulle åka på lbssafari i Göteborg...även om det skulle betyda att han måste ner och hänga på låset om två veckor igen. :)

God jakt!

Tycker det verkar på trådarna som dom som köper 40.000kr cyklar lägger lika mycket på uppgradering som dom som köper för 10.... :)

patten sa:
Användningsområdet....
I relation till jämförd geo ovan, berätta gärna hur de faktiska skillnaderna i geo påverkar dessa två cyklars användningsområde. T.ex. vad den ena är bättre på än den andra, vilken typ av cyklist som kan cykla på den ena men inte den andra etc. Eller annat som du anser vara signifikant.

Sixten Fors sa:
patten sa:
Användningsområdet....
I relation till jämförd geo ovan, berätta gärna hur de faktiska skillnaderna i geo påverkar dessa två cyklars användningsområde. T.ex. vad den ena är bättre på än den andra, vilken typ av cyklist som kan cykla på den ena men inte den andra etc. Eller annat som du anser vara signifikant.

Njutrunda eller icke njutrunda...svårt att veta innan en suttit på cykeln om en inte har cykelvana.

Du menar alltså att Canyon förutom att vara snabbare (lättare, lägre rullmotstånd) dessutom är bekvämare då den rullar på 25 mm Conti GP4000S ii (110 tpi / 225g), jämfört med billiga 23 mm Bontrager R2 Hard-Case Lite (60 tpi / 225g)? Låter rimligt.

Senast ändrad:
En cykel du använder är "billigare" än en cykel du inte använder. Att hitta rätt är större om du får testa cykeln. Inte helt omöjligt att canyonen blir en prydnad om en person utan cykelvana näthandlar...då är det med marginal den absolut långsammaste cykeln i sammanhanget. Köps en cykel där det känns rätt att cykla från början ökar sannolikheten att den kommer användas till tänkt aktivitet. Men visst, fortsätt du förespråka nätköp när det finns fullt kapabla cyklar hos lbs:er. Att det är marginellt bättre hjul på canyonen kommer den nytilltänkte cyklisten inte märka av de första två-tre åren.

Summering:
On-line eller lbs går lika bra. De flesta kända märken är bra, skiljer mycket lite i geo mellan cyklar i samma segment. Den små skillnad som finns (<10 mm) går oftast att justera i sadel, styrlagerdistanser, en annan stam för 250 kr etc.

Trek ovan är en jättefin och snygg cykel, ok för 20K, prisvärd för 18K och ett klipp för 15K. För listpris 30K är den absolut inte prisvärd.

Det gå i princip lika bra, snabbt, roligt och komfortabelt att cykla på en Canyon med aluram, CF-gaffel, Ultegra och 7,9 kg för drygt 13K, men kan man köpa Treken för 15K är det en mycket bättre affär.

En Caad12 Ultegra 2016 på rea, eller någon annan fin sub 8 kg Ultegracykel 15-20K funkar också bra.

Senast ändrad:
Om du bor norr om Gbg och du har inte löst problemet än, då kan det var värt att åka ut till L.O. Multisport på Orust och pratar med David. Det kostar inget att prata med honom och han kanske har nåt som faller i smaken. Jag vet att han har Cube, Merida och andra märken. Det är i alla fall värt ett telefonsamtal tycker jag.

Sixten Fors sa:
Hur jag resonerar.

Hjulen är budget. Punkt. Budget innebär att de är billiga. Det finns en marknad för hjulset. Hjulset kostar från ca 1500 kr till ca 30000 kr. Hade det inte varit någon skillnad hade det inte funnits någon marknad för hjulset i olika prisklasser. Vem som anser sig behöva eller vilja ha vad är en helt annan fråga.

Tar du t.ex. Endurance CF 9 som i övrigt är en likvärdig cykel med Trek ovan och kostar 21500 kr ordinarie pris för årets modell. Där ingår hjul (RR21 dicut, 1415 g) som kostar ca 3-4000 kr mer än de som sitter på Trekcykeln. Därför blir Trek prisvärd vid ca 21500-3500=18000 kr. Ge och ta några kronor.

https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2016/endurace-cf-9-0.html

(Båda cyklarna ovan har fina CF-ramar 1040-1050 gram, i övrigt likvärdig eller identisk utrustning. Trek väger 400 g mer där merparten sitter i hjulen.)

Menar du då "hjulen är i enklaste laget för den prisklassen på cykel" eller "hjulen är skräp" när du säger att de är "budget"?

Edarion sa:
Menar du då "hjulen är i enklaste laget för den prisklassen på cykel" eller "hjulen är skräp" när du säger att de är "budget"?
Jag menar:
- Hjulen är vad de är, därför bör man betala för vad man får när man köper cykeln.
- Inget fel med att leverera billiga hjul med ny cykel, ger köparen möjlighet att välja egna hjul efter tycke och smak, om/när man vill uppgradera.
- Hjulen må vara prisvärda som lösa hjul, finns säkert bättre och sämre för samma pris.
- Hjulen är ok men inte jätteroliga, lite tunga och ostyva med brake rub som resultat.
- Hjulen funkar men gör inte cykeln i övrigt rättvis, map. vare sig vikt, styvhet eller aero.
- Det vore kanske lämpligt med lättare och/eller mera aero hjul i prisklass 5000-7000 (eller mer) på en i övrigt skitfin cykel.

Ungefär så

EDIT:
Utöver att hjulen är budget så levereras de med 23 mm smala och tråkiga däck. TS väger 78 kg och kan kanske överleva med 23 mm till dess de är utslitna, jag skulle kasta de i papperskorgen dag 1 och köpa nya 25 mm fram / 28 mm bak Conti GP4000S ii för ca 700 kr.

Trek själva vet att hjulen är budget och 2017 års Emonda SL 6 Pro (32500 kr) levereras med skitfina Vision Metron 40 LTD Carbon som är 40 mm aero, väger 1495 gram och kostar 12000 kr. Medan 2017 års Emonda SL 6 (24500 kr, prissänkt 5 lax) levereras med gamla fulhjulen. Båda cyklarna får till 2017 års modell 25 mm däck, men fortfarande samma billiga Bontrager R2 Hard-Case Lite däck.

Senast ändrad:
Bontrager Race kan placeras i "Skräp" kategorien skulle jag tro. Det är bara googla. Verkar vara sopor i kubik. :-)

frid!

Miracle sa:
Bontrager Race kan placeras i "Skräp" kategorien skulle jag tro. Det är bara googla. Verkar vara sopor i kubik. :-)
frid!
Förvisso inga kanonhjul men går man bara på namnet så är det mängder med olika versioner då namnet är mer en "rangordning" än ett visst utförande.
Exempelvis de gamla med paralellekrar är ju kända för att spricka i fälgen, men de har väl inte funnits på någon ny cykel på fyra-fem år....

emmer sa:
Miracle sa:
frid!
Förvisso inga kanonhjul men går man bara på namnet så är det mängder med olika versioner då namnet är mer en "rangordning" än ett visst utförande.
Exempelvis de gamla med paralellekrar är ju kända för att spricka i fälgen, men de har väl inte funnits på någon ny cykel på fyra-fem år....

De är de billigaste landsvägshjulen Bontrager erbjuder å många recensioner handlar inte om de gamla varianterna, utan den senare varianten, om jag fattat rätt.

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
emmer sa:
Miracle sa:
frid!
De är de billigaste landsvägshjulen Bontrager erbjuder å många recensioner handlar inte om de gamla varianterna, utan den senare varianten, om jag fattat rätt.
frid!
Jäpp, det är dom enklaste i 'R' -serien.
Enkla tunga nav, runda ekrar, mässingsnipplar och allt det där lågpristjafset.

Har du sett annonsen för en Klien Quantum på Köp & Sälj. Jag har ingen erfarenhet av dom personligen men det finns en hel del folk som vurmar för Klein märket. Artiklarna och recensionerna finns på Retrobike.co.uk, om du skulle var nyfiken. Personligen tror jag den verkar var ett kap för dom pengarna. Om du ville ha bättre hjul eller en annan sadeln, då har du råd med det när du har fått lite mer kött på bena, så att säga.

Tillbaka
Topp