Vallåsen idag?

Vallåsen idag?
Spenderade hela dagen i vallåsen och kom fram till följande

negativt:
Flackt, massa trampande på platten och även ibland uppåt
lite kasst markerade leder gjorde det svårt att veta vart man skulle på vissa ställen
Inget dh-spår? Hittade en ca 50-100m sträckning som var lite trixigt men nåt mer borde väl gå att skaka fram?
Dyrt liftkort, Tyvärr är det inte värt 190 spänn för ett dagskort som det ser ut idag, stället har dock helt klart potential att bli grymt

positivt:
mulliga singeltracks och diverse berms och roligheter
Långa spår, allt är juh relativt men med tanke på att det är södra sverige vi pratar om

Sammanfattningsvis så tror jag att stället kan bli riktigt najs, det känns dock som de har en bra bit kvar innan de är där och jag kommer följa bygget med stort intresse. hade ingen kamera med mig men det plåtades hej vilt så några bilder borde hitta ut på nätet

Vallåsen idag?
Negativt: Det lilla diket som går längsmed hela backen längst ner är skithårt att bomba rakt in i i alldeles för hög hastighet. drog av en nippel/pajjade en eker (och möjligtvis en dämpare) på skiten. Usch!

Vallåsen idag?
rooster skrev:
-------------------------------------------------------
> Negativt: Det lilla diket som går längsmed hela
> backen längst ner är skithårt att bomba rakt in
> i i alldeles för hög hastighet. drog av en
> nippel/pajjade en eker (och möjligtvis en
> dämpare) på skiten. Usch!

haha jag gjorde samma sak fast utan att pajja något när jag var där idag :P

Positivt: Bra lift, dock något för dyr! Flowiga berms-

Negativt: Lite för gropigt på dem platta delarna så man får trampa mellan nerförsbackarna där man ananrs kunde glidit.

Jag tog massvis med bilder idag och kommer att redigera in några i det här inlägget när jag har tid ;)

pbpic2018520.jpg

pbpic2018517.jpg

pbpic2018516.jpg

pbpic2018513.jpg

pbpic2018508.jpg

pbpic2018503.jpg

pbpic2018491.jpg

pbpic2018501.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Vallåsen idag?
Jotack det lilla diket testade jag också. Jag klotade duktigt, så min planerade tur dit imorgon också blir dessvärre inställd pga en j-ligt öm axel och en cykel vars status fortfarande får bedömmas som okänd, men definitivt ej cyklingsbar.

I övrigt tyckte jag att det var förbaskat skoj. Hur bra det står sig mot andra ställen har jag ingen aning om, då det var premiär för mig att åka utför med cykel.

Förhoppningsvis har axeln läkt och cyklen fixats till nästa helg, och i så fall dyker jag upp där igen och gör de enklare spåren osäkra.

/Mainline

Vallåsen idag?
Det kommer bli mer prisvärt när 4x banan + jumpparken är byggd + 3 st nya snabbare stökigare spår blir klara. karaktären på spåren ändras snabbt nu i inkörningsperioden det som var lätt från början kanske blir snabbt och hårt så småningom. Vissa kurvor måste göras om mm. tror det kommer vara riktigt bra till slutet av sommaren om allt hinner byggas. har du ideer om nya linjer eller vill bygga hopp northshore hör av er till vallåsen så kan du bygga en egen linje.

vi ses nemo

Vallåsen idag?
Jag var också i Vallåsen i lördags! Riktigt trevliga banor! Speciellt alla goa svängar! Lite fick man trama, och det kändes dagen efter, men det flöt på bättre när man började lära sig banorna. Och när de blir mer inkörda!

Danne tog en bild av mig med! :)

vallÃsen.jpg ht=384

Mulliga stigen på vänstersidan var nog favoriten. Skönt i skuggan, också! :)

Längtar redan efter nästa besök! Snabbare/brantare spår låter mycket lovande!

Vallåsen idag?
pajjdeg skrev:
-------------------------------------------------------
> Spenderade hela dagen i vallåsen och kom fram
> till följande
>
> negativt:
> Flackt, massa trampande på platten och även
> ibland uppåt

Ja, tyvärr är det ett flackt parti en bit in på många leder, och en del turer med barnsjukdomar (vi hade nog otur när vi tänkte:).
Tanken är att det kommer rätas ut och ändras en del på vissa spår så man enklare kan hålla farten uppe på de flackare partierna. Så vi hoppas det blir bättre

> lite kasst markerade leder gjorde det svårt att
> veta vart man skulle på vissa ställen.

Sant, ska sättas upp nät och fler markeringar för att förtydliga. plus en tydlig turkarta när fler leder är klara.

> Inget dh-spår? Hittade en ca 50-100m sträckning
> som var lite trixigt men nåt mer borde väl gå
> att skaka fram?

DH spåret är under utveckling och är på gång, precis som flera andra nya leder och förbättringar av befintliga.

Efter övervägande i byggfasen togs beslutet att färdigställa de lite enklare leder först, så att så många som möjligt skulle kunna ha kul. En bas att stå på. Och nu är planen att få till roliga, stökiga, branta turer med högre hastighet/svårighet, samt lite högfartshopp, dropp och NS.

> Dyrt liftkort, Tyvärr är det inte värt 190
> spänn för ett dagskort som det ser ut idag,
> stället har dock helt klart potential att bli
> grymt
>
> positivt:
> mulliga singeltracks och diverse berms och
> roligheter
> Långa spår, allt är juh relativt men med tanke
> på att det är södra sverige vi pratar om
>
> Sammanfattningsvis så tror jag att stället kan
> bli riktigt najs, det känns dock som de har en
> bra bit kvar innan de är där och jag kommer
> följa bygget med stort intresse. hade ingen
> kamera med mig men det plåtades hej vilt så
> några bilder borde hitta ut på nätet

Mvh/ Crallan
PS tack för saklig och föredömligt uppspaltad feedback:) DS

Senast redigerad av en moderator:
Vallåsen idag?
Detta var min allra första kontakt med utförsåkning på cykel och som färsking satte jag värde på att man valde att " färdigställa de lite enklare leder först, så att så många som möjligt skulle kunna ha kul. En bas att stå på."
Jag hade minst lika kul som jag hade fantiserat om att ha. Har varit full av förväntan sedan det i höstas började talas om att denna anläggning skulle förverkligas. Nu finns den där, även om drivna åkare har en del önskemål om hur den ska utvecklas, och jag känner mig lyckligt lottad att ha en anläggning som denna inom 45 min körning.
Där var en hel del danskar och göteborgare, en del locals, vana åkare de flesta. Jag tror nog dock att tillblivandet av Vallåsen kan väcka ett slumrande intresse av folk som, liksom jag själv, har närt ett intresse men inte gjort slag i saken pga avståndet till närmaste backe.
Därför är det fint om ägarna inte bara satsar på det extremaste, utan har leder för alla intressen och skicklighetsnivåer.
Lycka till, Vallåsen! Jag kommer tillbaka så ofta jag kan.

Vallåsen idag?
Hyrde cykel där då den lånade jag hade med mig dog, efter ett par hundra meter...jobbigt
att cykla med halv vevparti.
Skydd till uthyrning tror jag inte de har, förutom hjälm då det är det enda krav de har på
de som åker....

Enda anläggningen jag har cyklat utför på, varit där två ggr nu. En gång med HT-XC en gång på hyrd Scott Ransom. Tycker det är hur jävla kul som helst och alldeles lagom lifttid för att hämta andan inför nästa åk.

På fredag 4/7 bär det av dit igen, då med nyinförskaffad Santa Cruz Bullit!
Ses vi?

Vallåsen idag?
Har danskarna öppnat gränsen förresten? Var ju ett gäng med rejält grötig dialekt idag, så antingen har smittan spridit sig via luften till intet ont anande svenskar eller så har de tagit sig till Vallåsen på nåt sätt.

Vallåsen idag?
Ja, fredags var för mycket. Ingen jag pratade hade sett längre kö. De öppnade i alla fall ankarliften. Jag hann väl med så mycket som jag orkade men det var periodvis lite drygt.

Bra att veta att det återgått till det normala

Vallåsen idag?
Har danskarna öppnat gränsen förresten? Var ju ett gäng med rejält grötig dialekt idag, så antingen har smittan spridit sig via luften till intet ont anande svenskar eller så har de tagit sig till Vallåsen på nåt sätt.
Kan ju varit skåningar men jag hörde också danskar i fredags och blev lite chockad. Det bor iof sig en del danskar i Malmö. För jävligt om de åkt hit.

Vallåsen idag?
Jag trodde dom passade på att festa redan på torsdagkväll när det kommer en extra helgdag på fredagen.

Tänkte nog mest köra Allebike på blått och grönt för att öva lite kurvtagning, där är inte dom coola kidsen med dubbelkronor. Vill inte riskera att bryta några ben nu i corona-tider,

Senast ändrad:
Vallåsen idag?
Jag trodde dom passade på att festa redan på torsdagkväll när det kommer en extra helgdag på fredagen.

Tänkte nog mest köra Allebike på blått och grönt för att inte riskera att bryta några ben nu i corona-tider, behöver öva lite kurvtagning, där är inte dom coola kidsen med dubbelkronor.
Det var bara där det var folk typ. I Old och Lilla Kycklingen fick man vara ifred.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp