Var har alla cykeltillverkare sin ramtillverkning?

valle

Medlem
Jag har läst en del trådar här om finramar och fulramar och är nyfiken på vilka företag det är som har sin ramtillverkning i sitt ursprungsland eller är allt tillverkat i asien nuförtiden?

Nästan allt är tillverkat i Kina nuförtiden!!

Här är de jag känner till:

Europa: Orange, Nicolai, MDE

Sydafrika: Morewood

Nord Amerika: Turner, Ventana, Intense, Cove, Devinci, Knolly(ska flytta tillv till Kina)

De två fabrikerna där det tillverkas mest cykel ligger i Taiwan. Merida-fabriken och Giant-fabriken.
På Merida-fabriken tillverkas Specialized & Merida för närvaranade.

Många har lite spittad tillverkning. Tex Trek och Cannondale.

Trek gör sina finaste modeller i sin egen fabrik i USA, sen äger dom en fabrik i Holland och en i Tyskland plus att de har utlejd tillverkning i både Kina och Taiwan.

Cannondale gör sina finare alu-ramar i usa, kolfibercyklarna görs i taiwan. Var de billigare alu-modellerna görs har jag inte koll på

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Cannondale gör sina finare alu-ramar i usa,

Inte längre. CAAD10 görs i Asien.

rayy skrev:
> De två fabrikerna där det tillverkas mest cykel
> ligger i Taiwan. Merida-fabriken och
> Giant-fabriken.
> På Merida-fabriken tillverkas Specialized &
> Merida för närvaranade.

Ganska säker på att Merida flyttat tillverkningen av billigare ramar till sina fabriker i Kina. Taiwan-fabriken gör väll numera bara deras exklusivare ramar?

Rock skrev:
> Många har lite spittad tillverkning. Tex Trek och
> Cannondale.
>
> Cannondale gör sina finare alu-ramar i usa,
> kolfibercyklarna görs i taiwan. Var de billigare
> alu-modellerna görs har jag inte koll på

Cannondales nya aluramar tillverkas i Taiwan. Kolfibercyklarna i Kina. Står iaf på de ;)

valle skrev:
> Nån som vet hur det är med Sunn, Commencal,
> Lapierre, Scott, Rocky Mountain, Kona?

Commencal tillverkas i Taiwan, skulle tro att Sunn också tillverkades där då Sunn och Commencal är rätt nära besläktade.

Det är näst intill omöjligt att konkurrera med den kinesiska lönenivån. Mer problematiskt i sammanhanget blir vad länder i slutänden ska leva av. Se hur det går för Volvo och Saab.

Dock består ju Skeppshult som svensk fabrikant av ramar. Och även om jag inte ska ha en sådan, väljer jag ändå nu att gynna företag med in-house produktion så som Cove och Straitline. Det man vill att ska finnas kvar måste stödjas. Lite dyrare men helt rätt som jag ser på saken!

I samma anda blir jag less när folk på mindre orter klagar på att bybutiken måste slås igen, när de samtidigt gjort merparten av sina inköp på Lidl.

Dock ska det sägas att jag tycker vissa stora cykel producenter som ex Specialized gör mycket för sporten som helhet, genom att arrangera tävlingar etc., vilket i sig är en god sak vid ökade ekonomiska marginaler.

Senast ändrad:
Jag trodde att de flesta ramarna tillverkades i R(a)maenien numera (jooooooooooteeboooorrrrrg FTW!)

valle skrev:
> Nån som vet hur det är med Sunn, Commencal,
> Lapierre, Scott, Rocky Mountain, Kona?

Scott och Kona har mig veterligen aldrig haft egen produktion, dom handlar upp från asien. Rocky Mountain byggde sina egna cyklar fram till 2006-2007. Nu bygger dom tyvärr bara prototyper och cyklar till teamet.

Jag har alltid cyklat på Rocky Mountain, men nu blir det ingen mer sån. Min nästa hoj blir en Intense.

Många tillverkare verkar ju tillverka "de finare" modellerna i sitt hemland och de billigare i Asien.

Varför är en ram sämre om den kommer från Kina?

Stork skrev:
> Många tillverkare verkar ju tillverka "de finare"
> modellerna i sitt hemland och de billigare i
> Asien.
>
> Varför är en ram sämre om den kommer från
> Kina?

Kina vet jag inte men spontant känns det som att Taiwan känns som tryggt då dom faktiskt producerar ramar till typ 90% av alla märken.
Varför en Cannondale som är built in the USA skulle vara bättre än en built in Taiwan förstår jag inte (det kanske ingen har påstått heller)... Med tanke på hur dom bygger bilar jämfört med asiaterna skulle jag vara livrädd att cykla på en Cannondale äldre än 2010 eller när det nu var dom la över tillverkningen. ;o)

Sen ser den kanske tuffare ut med amerikanska kibbor överallt men såna kan man säkert köpa på Punktshopen om man vill.

Ganska säker på att enligt någon tidigare tråd på happy (korrekt?) så görs karbonarbetet i asien och efterarbetet i spanien när det gäller Orbea.
Intense påstås ha tillverkning i Asien i någon artikel från pinkbike jag läste för inte länge sedan. Huruvida det stämmer vet jag inte. Fast de slår ju verkligen stora trumman på made in USA, fast det gör ju Cube (made in Germany alltså) också och de tillverkar garanterat ramarna i Asien.
Jag har fått intrycket att väldigt få tillverkare tillverkar kolfiberramar från grunden i europa och Usa.

Senast ändrad:
Cannondale är nog bara glada över att (äntligen) ha flyttat ner produktionen till asien. Helt plötsligt fick dom färre ram-reklamationer...

//Källis

Trek tillverkar sina OLCV kolramar i USA, annars tillverkas nog dom flesta kolramar i låglöneländer (inklusive intense carbine). Aluramarna bygger intense i usa.
Att handupplägga en kolram är väldigt arbetsintensivt, har läst att det går åt uppåt 40 timmar, så det är klart att det är lockande att producera i kina.

Så länge jag inte får del av de kostnadsbesparingar det innebär att tillverka i kina, köper jag hellre en europeisk eller amerikansk cykel. Marginalerna på kinacyklar är sjuka och jag ser hellre att mina pengar går till en cykelbygggare i usa eller europa.

Billy Broms skrev:
> På min Orbea terra-ram står det "made in Spain",
> vilket antyder att den skulle va tillverkad i
> Europa.

Om inte jag är helt vilse i pannkakan så tillverkas alla Orbea-ramar i Spaninen.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Billy Broms skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På min Orbea terra-ram står det "made in
> Spain",
> > vilket antyder att den skulle va tillverkad i
> > Europa.
>
> Om inte jag är helt vilse i pannkakan så
> tillverkas alla Orbea-ramar i Spaninen.
>
> Stalle

Orbeas ramar byggs tydligen i Asien och slipas och lackas i Spanien = Made in Spain!

Som jag har fattat det är väll ytterligare ett problem förutom att tillverkningen är arbetsintensiv att det krävs stora investeringskostnader att tillverka moderna kolfiberramar, vilket gör att inte heller de små exklusiva tillverkarna kan tillverka sina kolramar innhouse.

Colnago påstod väll i alla fall tidigare att deras exklusivaste kol-ramar var tillverkade i Italien? Hur är det med dem?

Senast ändrad:
Faceplant skrev:
>
> Scott och Kona har mig veterligen aldrig haft egen
> produktion, dom handlar upp från asien.

Tjena!

Kona har haft egen produktion men det är många år sedan.. Tror dm hade det på en del ramar frams till c:a 01-02.. Min gamla Kona var "Made in USA" dock inte av Kona själva då det var en titanram..

Look har sedan ett tag ramtillverkning i Tunisien (i egen regi).

Cyfac tillverkar själva sina ramar i Frankrike

Billy Broms skrev:
> På min Orbea terra-ram står det "made in Spain",
> vilket antyder att den skulle va tillverkad i
> Europa.

Lite OT teknikhistoria, hört på en föreläsning på Tekniska museet:
En gång i tiden var svenska säkerhetständstickor var en internationell storsäljare, och för att kunna använda den åtråvärda texten "made in sweden" var det en pigg plagiatör som lät döpa om en ö till Sweden och sedan bygga en fabrik där....

Numera är finterna lite mer subtila, och handlar ofta om var slutmonteringen sker. Exakt hur mycket som "slutmonteringen" måste omfatta vet jag inte, men det pågår helt säkert en del kreativ matematik för att räkna hem det hela.
Inom fordonsindustrin lär CDK (complete knocked down kit) vara ett populärt grepp. Bygg en bil, men stoppa motor och axlar i en separat låda. Plötsligt kan du föra in den i landet till ett betydligt lägre pris. Inte många procent av helheten som sker efter att lådorna öppnats, men tillräckligt för att hamna i en annan skattekategori.

pewe skrev:
> Tror det bara är topmodellerna, 6.9 etc. som
> görs i USA. Resten görs väl i Taiwan.

Då verkar det ju som att TREK själva tycker att dom kan tillverka bättre ramar i USA än i Taiwan.

dabac skrev:
> Inom fordonsindustrin lär CDK (complete knocked
> down kit) vara ett populärt grepp. Bygg en bil,
> men stoppa motor och axlar i en separat låda.
> Plötsligt kan du föra in den i landet till ett
> betydligt lägre pris. Inte många procent av
> helheten som sker efter att lådorna öppnats, men
> tillräckligt för att hamna i en annan
> skattekategori.

Ja, så är det i cykelindustrin också. För att skydda vår gigantiska svenska cykelindustri har vi i sverige 15% tull på kompletta cyklar men bara 4,5 procent tull på komponenter (från icke EU-land).

Dessutom har hela EU antidumpninstullar på alla kinesiska cyklar. 48,5%. Kanske därför Specialized S-works är så dyra? ;)

Stork skrev:
> pewe skrev:
> -----
> > Tror det bara är topmodellerna, 6.9 etc. som
> > görs i USA. Resten görs väl i Taiwan.
>
>
> Då verkar det ju som att TREK själva tycker att
> dom kan tillverka bättre ramar i USA än i
> Taiwan.

Nått måste ju skilja så man kan motivera högt pris för en skara entusiaster som vill ha det "bästa". Sen är ju jänkarna patriotiska så TREK vågar väl inget annat när Lance har varit deras frälsare.

schture skrev:
> Egentligen ville alla märken lägga sin
> ramtillverkning i Göteborg men Geologen skrämde
> iväg dem ;-)

Va? Han bygger ju fulkines ... :D

Johan A skrev:
> Sen ser den kanske tuffare ut med amerikanska
> kibbor överallt men såna kan man säkert köpa
> på Punktshopen om man vill.

+1 hehe ;)

dabac skrev:
> Numera är finterna lite mer subtila, och handlar
> ofta om var slutmonteringen sker. Exakt hur mycket
> som "slutmonteringen" måste omfatta vet jag inte,
> men det pågår helt säkert en del kreativ
> matematik för att räkna hem det hela.
> Inom fordonsindustrin lär CDK (complete knocked
> down kit) vara ett populärt grepp. Bygg en bil,
> men stoppa motor och axlar i en separat låda.
> Plötsligt kan du föra in den i landet till ett
> betydligt lägre pris. Inte många procent av
> helheten som sker efter att lådorna öppnats, men
> tillräckligt för att hamna i en annan
> skattekategori.

Ja jag vet att vissa skotertillverkare i USA skickar skotrar i delar till Sverige för att slutmontera dom här för den europeiska marknaden. Antar att det är skattemässiga incitament som gör att de inte fraktar över dom monterade och klara.

Är den byggd på Hisingen är det en fulgöteborgare... ;-)

selstam skrev:
> schture skrev:
> -----
> > Egentligen ville alla märken lägga sin
> > ramtillverkning i Göteborg men Geologen
> skrämde
> > iväg dem ;-)
>
> Va? Han bygger ju fulkines ... :D

-Yeti cyklarna står det iallafall made in USA på ramarna på!

Fram till 2007 tror jag det var, tillverkades de i US.
Nu är det Taiwan som gäller...

Den största faktorn vad gäller tillverkning i Taiwan är väl en högteknologisk tillverkningsindustri som gör det lätt att få tag i riktigt bra underleverantörer, lönerna tror jag kommer i andra hand.

Focus då??

Apropå vikten av eller inte av var saker tillverkas så jobbade jag under 90-talet med produkter som tillverkades i Sverige, USA och Brasilien. Samma produkter i tre olika fabriker. Bäst och stabilast kvalitet stod fabriken i Brasilien för. Sämst var fabriken i Sverige. Jag besökte fabriken i USA men aldrig den i Brasilien. De kollegor som var där rapporterade att fabriken i Brasilien var väldigt välskött och de som arbetade där var stolta över sitt arbete och personalomsätningen var liten.

Ett annat nedslag i verkligheten och i en helt annan branch: En av mina bekanta importerar och säljer segelbåtar. Moderbolaget han köper från är Australiensiskt och det köpte ett amerikanskt företag med tillverkning i USA. För några år sedan flyttades tillverkningen till Vietnam. Kvaliten på båtarna från Vietnam är högre än på de från USA och de är mycket bättre skyddade i kontainrarna de kommer i.

/Martin

Tillbaka
Topp