Var har alla cykeltillverkare sin ramtillverkning?

MartinRF skrev:
-------------------------------------------------------
> Focus då??
>
> Apropå vikten av eller inte av var saker
> tillverkas så jobbade jag under 90-talet med
> produkter som tillverkades i Sverige, USA och
> Brasilien. Samma produkter i tre olika fabriker.
> Bäst och stabilast kvalitet stod fabriken i
> Brasilien för. Sämst var fabriken i Sverige. Jag
> besökte fabriken i USA men aldrig den i
> Brasilien. De kollegor som var där rapporterade
> att fabriken i Brasilien var väldigt välskött
> och de som arbetade där var stolta över sitt
> arbete och personalomsätningen var liten.
>
> Ett annat nedslag i verkligheten och i en helt
> annan branch: En av mina bekanta importerar och
> säljer segelbåtar. Moderbolaget han köper från
> är Australiensiskt och det köpte ett amerikanskt
> företag med tillverkning i USA. För några år
> sedan flyttades tillverkningen till Vietnam.
> Kvaliten på båtarna från Vietnam är högre än
> på de från USA och de är mycket bättre
> skyddade i kontainrarna de kommer i.
>
> /Martin

Sant.
Vi västerländska arbetare är feta och lata och vill inte jobba. Man borde egentligen lägga ned både Europa och USA helt och hållet. Ingen mening att hålla igång skiten alltså.

Jag tycker att det känns väldigt positivt att vi börjar inse att det finns mycket mer än bara billig arbetskraft även i denna del (hälft?) av världen.

Det är inget konstigt med att det byggs upp en väldig kompetens och erfarenhet inom just det det jobbas med. Betydligt märkligare vore det om amerikaner och européer skulle ha nån sorts medfödd magisk förmåga att tillverka bra ramar...

Det är väl ingen som opponerat sig emot asiaters förmåga att sammanfoga ramar med hög hållfasthet?! Personligen ser jag det dock som problematiskt att ett lands industri i stort utarmas vilket även gör att kompetensen på dessa konstruktionsområden försvinner.

Personligen känns det helt rätt att framföra en cykel, framtagen och byggd av kanadensare på plats i dess rätta element i British Columbia. Även om jag nu fört den till lilla Sverige. Lika väl som jag hellre köper kött från en någorlunda lokal slaktare än Brasilien. Man får välja vad man vill gynna.

HaraldN skrev:
> Jag tycker att det känns väldigt positivt att vi
> börjar inse att det finns mycket mer än bara
> billig arbetskraft även i denna del (hälft?) av
> världen.

Ser ärligt talat inte kopplingen, det är väll lika lokalt att köpa en kinesram i så fall. Eftersom den antagligen fraktas i en större container är det ju möjligt att kinesen dessutom är miljövänligare.
//tillägg//
Dock håller jag med om att det är lite sorligt att industrin försvinner, men att köpa nordamerikanska lära ju inte gynna svensk eller europeisk industri mera än en kinesram gör.

Senast ändrad:
MartinRF skrev:
> Focus då??

Åtminstone de bättre kolfiber lvg-ramarna tillverkas i Kina

Från tyska tidningen Tours test av Focus Izalco Team Milram
"Als der Deal mit Milram offiziell war, haben wir bei unserem Hersteller in China unterschiedliche Prototypen bauen."
http://www.tour-magazin.de/technik/...ocus-izalco-team-milram-einzeltest/a6828.html

/Håkan

Taiwanesiska Giant har några fabriker i Europa som jag tror (killgissar) ligger i Slovakien Slovenien eller Tjeckien. Där tillverkas även en å annan RockMachine och Superior mfl skulle jag tro... Det står iallafall ofta på Giants cykelkartonger Made in Europe och kanske det är för att slippa strafftullar eller annat?
Trek och Canyon är kunder hos Giant bla.

71 sa:
Drosa sa:
Alan och De Rosa gör sina ramar i Italien. Franska Looks ramar byggs i Tunisien!

Nästan alla DeRosa e katalog ramar. Har hållit i en "open frame mold" som vi fick som prov och en DeRosa. Exakt samma ram ?!

/M

Fantastiskt att "ni" fick en provram att jämföra, och dom var identiska till utseendet.
Det sa en hel del, ?

På min kolfiberram från Scott står det att den är gjord i Holland, men oklart om det är som någon påstod tidigare i tråden kring ett annat märke, att de bara lackas och skruvas ihop i europa men tillverkas i Asien. Det är ju ett väl beprövat knep natt bara slutmontera produkten för att sedan kunna hävda Made in X.

NickPick sa:
71 sa:
Drosa sa:
Alan och De Rosa gör sina ramar i Italien. Franska Looks ramar byggs i Tunisien!

Nästan alla DeRosa e katalog ramar. Har hållit i en "open frame mold" som vi fick som prov och en DeRosa. Exakt samma ram ?!

/M

Fantastiskt att "ni" fick en provram att jämföra, och dom var identiska till utseendet.
Det sa en hel del, ?

Provramen var till ett annat märke och kom direkt från Tawian eller China. DeRosan kom från DeRosa i italien.

/M

Alla ramar görs hemma hos den nu så aktuelle Örjan RamBerg.
Alla Damcyklar har spruckna ramar i titan tyvärr.

Finns ett antal tillverkare som har hela eller delar av sin produktion kvar i Italien.

Märken som Colnago, Cipollini, De Rosa, Dedacciai, Passoni, Tommasini kvalar alla in på den listan.

Finns säkert ett par andra också.

Tillbaka
Topp