var hitta momentnyckel som klarar H+V och 40Nm

Ja det är till mina nyinköpta garmin vector 2, är lite rädd att jag drar sönder något nån som har hitta en lämplig momentnyckel som klarar 40nm i både riktningar (helst till 3/8" hylsor)?

40Nm är rätt mycket och man får ta i onödigt mycket för att dra sönder något som ska dras med det momentet med en liten insexnyckel.

Ja det kanske slutar med det ? Hittar du här någon som ser ut att vara reversible?...
https://www.amazon.co.uk/gp/aw/s/ref=is_s_ss_i_0_6?k=torque+wrench&sprefix=torque
marr sa:
Hittade en här:
Men dyr.
http://www.laitis.se/momentnyckel-3-8-cer.html

Ska ja köpa en biltema o skicka till dig? :p

Den här ser rimlig ut. Enligy bild är den vändbar.
https://www.bauhaus.se/momentnyckel-wisent-wil-20-110nm-3-8.html#full-description
Hyggligt pris med. Ganska lik biltema.

Jag har en momentnyckel som bara funkar åt ena hållet. Men det spelar ingen roll då man drar åt med kråkfötter instället för insexhylsor, då kan man ju bara vända på nyckeln när man drar åt vänster pedalen.

Jag köpte momentnyckel på Clas Ohlsson för halvtum, sen en övergång till tre-åtting och en "crowsfoot" för mina Vectorpedaler. Har inte CO postorder?

kntzn sa:
Jag har en momentnyckel som bara funkar åt ena hållet. Men det spelar ingen roll då man drar åt med kråkfötter instället för insexhylsor, då kan man ju bara vända på nyckeln när man drar åt vänster pedalen.
Säger du det då var det mycket enklare! ( Har inte tänkt på att det går att vända funkar det verkligen?

Senast ändrad:
Har faktiskt en CO i stan de hade bara till högergäng men det visar sig att det går bara att vända på adaptern!

lundatok sa:
Jag köpte momentnyckel på Clas Ohlsson för halvtum, sen en övergång till tre-åtting och en "crowsfoot" för mina Vectorpedaler. Har inte CO postorder?

Ni har säkert koll, bara en tanke. Vissa momentnycklar kan man "vända", men det gäller bara spärrfunktionen, inte momentet.

me.I.am sa:
Ni har säkert koll, bara en tanke. Vissa momentnycklar kan man "vända", men det gäller bara spärrfunktionen, inte momentet.

Typ biltema nyckeln, så kan man trycka igenom hylsfästet så den hamnar på andra sidan. Då funkar den på båda håll.

marr sa:
me.I.am sa:

Typ biltema nyckeln, så kan man trycka igenom hylsfästet så den hamnar på andra sidan. Då funkar den på båda håll.

Jo, har en sån. Men funkar momentet åt bägge hållen? Har liksom aldrig haft anledning att testa.

me.I.am sa:
marr sa:
me.I.am sa:

Jo, har en sån. Men funkar momentet åt bägge hållen? Har liksom aldrig haft anledning att testa.

Eftersom man kan peta igenom hylsfästet, så spegelvänder man väl nyckeln? Då kan man dra med moment åt båda hållen.

Hmm, blev osäker nu, stämmer säkert, får testa nästa gång jag är i garaget. Ska f'resten skifta till sommardäck idag, sen jag började cykla så kan bilen stå månadsvis. Så det är ett lämpligt testtillfälle.

Har nu hunnit testa och det är precis som du skriver det är bara av vända på adaptern så kan man spänna både pedalerna med spärren åt höger toppen!

kntzn sa:

marr sa:
me.I.am sa:
marr sa:
me.I.am sa:

Eftersom man kan peta igenom hylsfästet, så spegelvänder man väl nyckeln? Då kan man dra med moment åt båda hållen.

Eftersom jag har denna momentnyckel och HAR använt funktionen så kan jag bekräfta att den fungerar att dra med inställt moment både åt höger & vänster.

marr sa:
jojje.p sa:
marr sa:
Har den och den klarar inte h+v, man är tvungen o vända på den

Ja, men då klarar den ju h+v, eftersom du kan vända på den. Eller?

Jo fast jag vill ha h+v till att jag bara ska behöva byta håll på friläget så tar den åt andra hållet. Kanske inte ens finns.. har dålig koll

GuessWho sa:
Är det på ren jäkelskap som ena pedalen är felgängad eller finns det någon anledning?

Det är rent jävelskap, hade ju varit en feature ifall de hade varit gängade tvärtom, en spännande upplevelse i nedförsstupet när båda pedalerna lossnar pga. att de gängats ur :D

marr sa:
Den ska inte trilla av när du trampar.

Aha...
Var måttligt road över det när jag skulle byta pedaler och momentnyckeln bara fungerade (med momentdragning) för ena pedalen.
Men, då var det ju trotts allt en logisk förklaring.

Tack vare dig är jag nu lite visare :)

daikai1 sa:
Det är rent jävelskap, hade ju varit en feature ifall de hade varit gängade tvärtom, en spännande upplevelse i nedförsstupet när båda pedalerna lossnar pga. att de gängats ur :D

Jo, fast om man inte inser varför de är gängade som de är, så hade det verkat mer logiskt att båda är gängade likadant.
Då hade man bara tappat ena pedalen. Vilket kan vara illa nog. Men borde vara bättre än att tappa båda (förutom viktreduceringen).

GuessWho sa:
daikai1 sa:

Jo, fast om man inte inser varför de är gängade som de är, så hade det verkat mer logiskt att båda är gängade likadant.
Då hade man bara tappat ena pedalen. Vilket kan vara illa nog. Men borde vara bättre än att tappa båda (förutom viktreduceringen).

det var skämtsamt menat, hade varit väldigt spännande om båda lossnade samtidigt :)

daikai1 sa:
det var skämtsamt menat, hade varit väldigt spännande om båda lossnade samtidigt :)

Ganska osannolik timing att bli av med båda samtidigt. :p
Kanske när man står upp och bryter i en uppförsbacke. Hade nog kunna vara ganska oskönt att landa med kulorna först på stången.

Det finns momentnycklar och momentnycklar.

Man bör kalibrera dom regelbundet.

Bilagor

• Skärmavbild 2017-04-14 kl. 15.13.28.png
    Skärmavbild 2017-04-14 kl. 15.13.28.png
    5.2 KB · Besök: 148
Har bestämt mig att skita i momentnyckel för tillfället med VECTOR 2 var det "bör använda" momentnyckel men inget måste. Men nu har vi lärt oss ett annat om momentnycklar och pedalgängor vilket härligt forum?

sandydoull sa:
Har bestämt mig att skita i momentnyckel för tillfället med VECTOR 2 var det "bör använda" momentnyckel men inget måste. Men nu har vi lärt oss ett annat om momentnycklar och pedalgängor vilket härligt forum?

Jamen det var "fakefredag" igår, kommer säkert komma upp någon finfin fredagstråd ikväll som spårar ännu mer :D

Förstår att du vill använda momentnyckel på dedär pedalerna, kostar fan mer än vad jag köpte min cykel för ;) billigare komponenter är ju bara att dra tills det "känns bra och sitter fast" men i högra prisklasser vill man helst inte dra sönder gängorna

Jo precis pedalerna kostar nästan lika som min cykel men har bestämt mig att man behöver inte dra åt h-vete i början var jag orolig att dom skulle visa för lite ?
Mvh
Sandy

daikai1 sa:
sandydoull sa:

Jamen det var "fakefredag" igår, kommer säkert komma upp någon finfin fredagstråd ikväll som spårar ännu mer :D

Förstår att du vill använda momentnyckel på dedär pedalerna, kostar fan mer än vad jag köpte min cykel för ;) billigare komponenter är ju bara att dra tills det "känns bra och sitter fast" men i högra prisklasser vill man helst inte dra sönder gängorna

Tillbaka
Topp