Var köper man haknyckel

rogart

Aktiv medlem
Var köper man haknyckel
Jag behöver en haknyckel för att dra fast låsringen till fixiedrevet .Var hittar man ett sådant .Inte biltemaverktyget utan nåt bättre .

Var köper man haknyckel
old-hardware-store.jpg ht=480

Var köper man haknyckel
Låsringsnyckel MultiHook

Art nr: BTL-24

Universalverktyg för låsringar med klackar. Passar de allra flesta låsringar.

- I lager

Information
Låda: 50

Det går ju även att köpa mindre antal än 50 !

Bilagor

• btl24.jpg
    btl24.jpg
    4.1 KB · Besök: 111
Var köper man haknyckel
Roger A skrev:
-------------------------------------------------------
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> > Cykelbutiken?
>
>
> Och ??????

och du går dit och köper den där.

Var köper man haknyckel
På cykelbutiken ;)
BBB har en så hur vore det att gå förbi valfitt ställe (tex sportson södermalm) och kolla på deras BBB ställ? Vill du betala mer så har pedros en likadan fast dyrare. Och så finns det posörmodeller till fixister som är sämre och dyrare ändå, men de har ett tufft namn som tex death-hook eller Pot-Lover ;)

Var köper man haknyckel
Fikasvettot skrev:
> Var köper jag en sån? ;)

Ingen aning men vilken LBS som helst kan ta hem en sån. Bra om du köper en för då kan jag låna när jag behöver :o)

Var köper man haknyckel
http://www.hubjub.co.uk/etc/etc.htm har Hozan och Shimano. När jag har beställt prylar därifrån har det varit bra service och bara några få pund i frakt. Själv har jag en "Shimano Dura-Ace Track TL-SR20" men jag kan inte komma ihåg var jag köpte den. Kommer dock ihåg att jag reagerade på att jag fick en pryl som heter Dura-Ace för under 200 kr ...

Var köper man haknyckel
the_TnT skrev:
> Vid närmare eftertanke är det nog bäst du
> lämnar in cykeln och får det där fixat. Fast
> frågan är var du ska lämna in den...

Du kanske kan länka en karta åt honom? ;)

// Fischer

Var köper man haknyckel
bjorre skrev:
> the_TnT skrev:
> -----
> > Cykelbutiken?
>
> Vet du om dom även har hakkors?

Nyckel med hakkors:
rareimpswaskeyfut.jpg

Var köper man haknyckel
Preacher skrev:
> Sportson Kalmar kanske?
>
> Har du inte koll på dina egna LBSer?

De har många verktyg men ingen haknyckel (sist jag frågade).

Roger, jag har nog en haknyckel någonstans. Hör av dig om du vill kolla om den funkar.

Var köper man haknyckel
NiklasL skrev:
> Preacher skrev:
> -----
> > Sportson Kalmar kanske?
> >
> > Har du inte koll på dina egna LBSer?
>
> De har många verktyg men ingen haknyckel (sist
> jag frågade).
>
> Roger, jag har nog en haknyckel någonstans. Hör
> av dig om du vill kolla om den funkar.

Tjena!

Klart som f-n att vi har haknycklar.. Dock ingen till försäljning för tillfället (men man kan ta med sig hjulet i näven och låna den lite snabbt) Men vill man ha så tar jag hem på ett ögonblick..

Var köper man haknyckel
Detta med haknycklar måste vara ett av mänsklighetens största mysterier. Finns inte att köpa någonstans. Jag mekar med en äldre herrcykel och behöver en stor haknyckel med runt stift för att lossa vevpartiets lagerskål. Något liknande denna:

penske_shock_spanner.JPG ht=480

Någon som vet var man köper en sådan här haknyckel?

Var köper man haknyckel
Är på jakt efter något liknande - men det är på frihjulssidan jag behöver byta till större. Det är ett Shimano BMX Freewheel - SF-MX30 http://www.bicyclestore.com.au/shimano-sf-mx30-single-freewheel.html

Var får jag tag på lämpligt verktyg i Stockholm? I morgon bitti skall jag ringa Cyklig och Cykel-city som är de affärer jag normalt handlar men tacksam för alternativa tips

Alternativt byter jag där fram från 49T till något lättare men det lär ju bli dyrare ...

Var köper man haknyckel
John, den är ett rätt ovanligt cykelverktyg du behöver. Om du kan inte hitta det du behöver i ett bra järnaffär sen kontakt Monark Exercise - dom har sånt verktyg i deras sortiment.

Var köper man haknyckel
Dr Spoke, vet du om den nyckeln som Monark Exercise säljer har ordentlig momentarm?

Nu har jag hittat en haknyckel som jag tror passar ( se http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=51664270 ). Problemet med den nyckeln är att den bara är 17,5 cm lång vilket jag misstänker inte ger tillräckligt vridmoment för att lossa en lagerskål som sitter som berget. I och för sig skulle man kunna förlänga momentarmen genom att trä på ett rör eller liknande. Men köper man ett verktyg vill man ju helst att det ska vara rätt från början.

(den som vill frossa i haknycklar kan kolla in AMFs hemsida, http://www.amf.de. Tyskarna kan ;-) )

Var köper man haknyckel
Var noga så du drar åt rätt håll, ena sidan är sannolikt vänstergängad...

Du ska dra nyckeln åt samma håll som vevarmen rör sig vid normalt trampande för att lossa skålen (kullagerkulorna vänder kraften så normalt trampande drar åt lagerbanan åt andra hållet - alltså ska man skruva åt samma håll som man trampar när man skruvar direkt på lagerbanan).

Hade jag mekat hade jag tagit en stor skruvmejsel i hålet och knackat med hammare, fast jag är fulmekare och det skulle deformera metallen vid hålet...

Var köper man haknyckel
Att knacka med dorn och hammare är nog både billigt och effektivt för att få loss skålen om det kärvar. Knackandet gör att det lite lättare lossnar. Hålet i metallen tar lite stryk och se som sagts till att göra det åt rätt håll...

Var köper man haknyckel
the_TnT skrev:
> Var noga så du drar åt rätt håll, ena sidan
> är sannolikt vänstergängad...
>
> Du ska dra nyckeln åt samma håll som vevarmen
> rör sig vid normalt trampande för att lossa
> skålen (kullagerkulorna vänder kraften så
> normalt trampande drar åt lagerbanan åt andra
> hållet - alltså ska man skruva åt samma håll
> som man trampar när man skruvar direkt på
> lagerbanan).

Du harrätt i sak, ena sidan är vänstergängad och man skall dra åt samma håll som man trampar (på vettiga lager) men kullagerkulorna vänder inte på kraftriktningen. De drar på samma sätt som om det hade varit ett glidlager.

Var köper man haknyckel
rikard skrev:
> Du harrätt

Harrätt? Jag som trodde jag tillhörde en Aborrätt! Asch!

Det verkar logiskt nu när jag tänker, undrar var jag fått det ifrån (nu pratar jag om kullagerkulorna igen).

Var köper man haknyckel
Tack för svaren!

Snackade med min LBS idag. Han skulle ha 300 kronor för att lossa lagerskålarna. Verktyget han använde var som bilden ovan men betydligt längre. Det var ledat och hade en liten kula i stället för stift.

Jag ska fortsätta bearbeta lagerskålarna med hammare och dorn. Får jag inte loss dom får jag väl krypa till korset och låta cykelverkstaden göra jobbet.

Var köper man haknyckel
Ingen haknyckel trots kontakt med 2 l.b.s .Väntat 3 månader på en haknyckel nu . Har du nåt annat bra förslag the_TnT . Får nog bli Ebay istället

Var köper man haknyckel
rogart skrev:
> Ingen haknyckel trots kontakt med 2 l.b.s .Väntat
> 3 månader på en haknyckel nu . Har du nåt annat
> bra förslag the_TnT . Får nog bli Ebay
> istället

Hammare och mejsel funkar bra, kom ihåg bara att dom är gängade tvärtom mot ett vanlig lager på en modern cykel. Vänster skål vänstergängad, höger skål högergängad alltså som pedalerna men tvärtemot ett 4-kantslager tex.

Var köper man haknyckel
Förr hade clas ohlson en haknyckel. Kass var den. Första gången jag använde den smällde den. Dock var den billig. Huruvida de fortfarande finns i sortimentet vet jag inte, men det är väll tveksamt.

Var köper man haknyckel
Som nämnts tidigare, ett lämpligt dorn och en adekvat hammare/klubba är underskattat. Tvivelaktigt men oerhört funktionellt.

Var köper man haknyckel
Originalverktyget var 395 mm långt och troligtvis gjort av Combia. Såvitt jag vet, så är Combia stålvaror fortfarande igång. Det är väl bara att slå en signal?

Var köper man haknyckel
Jag skakar liv i den här tråden igen. Jag har som John Blaze visar på bilden ovan i post #28 ett par lagerskålar av samma typ som jag vill få ur ramen. Jag har som många andra försökt hitta ett verktyg som passar och som man kan få tag på till ett någorlunda humant pris.

Mina lagerskålar har en ytterdiameter på ca 49,5 mm, hålen för tappen på en haknyckel är ca. 4,1 mm i diameter och ca. 2,2 mm djupa. Det funkar självklart inte med vilken haknyckel som helst utan det måste vara ett verktyg för rätt diameter, ca 50 mm och med rund tapp, ca. 4 mm i diameter.

Jag är alltså ute efter ett verktyg som det på bilden i post #25 här i tråden. Jag har ännu inte hittat någon fast haknyckel för 50 mm och med rätt diameter på tappen, endast en allroundnyckel för diameter 19-50 mm. Nämligen den nedan.

1713123108453.png

1713123160637.png

https://www.lunakatalogen.se/produk...ar/haknycklar/haknyckel-19-50mm-4mm-112030101

DIN 1804 verkar vara den standard som gäller för min lagerskål, som f.ö. sitter på en gammal Crescent, troligen från sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Se bild på lagerskålen i posten nedan.
https://happyride.se/forum/threads/ss-projekt-som-koert-fast-fauber-hjaelp-m-m.2736155/post-4465399

Det verkar som att jag kan beställa verktyget ovan från flera firmor på orten jag bor på, men ingen tycks ha dem på lager. Jag tänkte kolla imorgon vad det kan tänkas kosta och om det finns någon motsvarande fast nyckel för 50 mm.

Jag gissar att det kan bli ganska dyrt eller t.o.m. omöjligt att gå via dessa firmor då vissa av dem verkar vara B2B-firmor eller grossister och troligen inte säljer till privatpersoner.

Idealet vore kanske om man kunde hitta motsvarande verktyg hos någon större kedja som riktar sig till privatpersoner. Nu vet jag att Biltema och Jula inte verkar ha just denna typ av haknycklar utan bara enstaka andra typer. Men om det finns någon liknande kedja som säljer dessa haknycklar vore det toppen. Någon som känner till var man kan hitta detta? I Sverige eller utomlands?

Addendum: En fast nyckel skulle idealiskt även var längre än den ovanstående, som bara är 14,5 cm. Uppemot 30 cm eller längre vore troligen mer användarvänligt då man ska dra loss gamla fastrostade lagerskålar, som suttit orörda i kanske 40 år.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp