Jag skakar liv i den här tråden igen. Jag har som John Blaze visar på bilden ovan i post #28 ett par lagerskålar av samma typ som jag vill få ur ramen. Jag har som många andra försökt hitta ett verktyg som passar och som man kan få tag på till ett någorlunda humant pris.
Mina lagerskålar har en ytterdiameter på ca 49,5 mm, hålen för tappen på en haknyckel är ca. 4,1 mm i diameter och ca. 2,2 mm djupa. Det funkar självklart inte med vilken haknyckel som helst utan det måste vara ett verktyg för rätt diameter, ca 50 mm och med rund tapp, ca. 4 mm i diameter.
Jag är alltså ute efter ett verktyg som det på bilden i post #25 här i tråden. Jag har ännu inte hittat någon fast haknyckel för 50 mm och med rätt diameter på tappen, endast en allroundnyckel för diameter 19-50 mm. Nämligen den nedan.
https://www.lunakatalogen.se/produk...ar/haknycklar/haknyckel-19-50mm-4mm-112030101
DIN 1804 verkar vara den standard som gäller för min lagerskål, som f.ö. sitter på en gammal Crescent, troligen från sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Se bild på lagerskålen i posten nedan.
https://happyride.se/forum/threads/ss-projekt-som-koert-fast-fauber-hjaelp-m-m.2736155/post-4465399
Det verkar som att jag kan beställa verktyget ovan från flera firmor på orten jag bor på, men ingen tycks ha dem på lager. Jag tänkte kolla imorgon vad det kan tänkas kosta och om det finns någon motsvarande fast nyckel för 50 mm.
Jag gissar att det kan bli ganska dyrt eller t.o.m. omöjligt att gå via dessa firmor då vissa av dem verkar vara B2B-firmor eller grossister och troligen inte säljer till privatpersoner.
Idealet vore kanske om man kunde hitta motsvarande verktyg hos någon större kedja som riktar sig till privatpersoner. Nu vet jag att Biltema och Jula inte verkar ha just denna typ av haknycklar utan bara enstaka andra typer. Men om det finns någon liknande kedja som säljer dessa haknycklar vore det toppen. Någon som känner till var man kan hitta detta? I Sverige eller utomlands?
Addendum: En fast nyckel skulle idealiskt även var längre än den ovanstående, som bara är 14,5 cm. Uppemot 30 cm eller längre vore troligen mer användarvänligt då man ska dra loss gamla fastrostade lagerskålar, som suttit orörda i kanske 40 år.