Våra Fixie hojar!

Våra Fixie hojar!
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> 42/18 på crossdäck skulle jag nog vilja säga
> är optimalt för TdR, om sträckan är som sist.

Tjena!

*host* Ryktena går om mördarsträckor och riktiga spurtbitar.. Jag vet faktist ingeting.. Men jag anar..

Våra Fixie hojar!
Då har sukeln fått sig en liten längre tur ner till havet(från lund). Aldrig sett så många surfare ute vid Habo, blåste typ 10m/s, varför surfade inte jag?

Nishiki Road Master ram, Formula nav(köpt via ebay, peltonwheels, 1 månads leveranstid för nav + 1 månad för kugg, dom sög), vevparti från nån gammal Crecent(sponsrad av lund stad;)) utväxling 52x20, Shimano 600 pedaler, Kashimax suede sadel, som ger mig fruktansvärda smärtor, kollade hur kashimax stavades och såg att den verkade va eftertraktad, så om nån vill köpa en as oskön sadel till ett halvt orimligt pris så kan ni ju messa mig;)
Målade hojen med biltemas fälgfärg i tron om att det skulle hålla lite bättre, vi får se. Behöll fälgarna från orginalet för att hålla nere kostnaden. Satte på ett par plast skärmar och en broms för att det är tufft, eller för att jag är en riktig svenne-fakenger. Använder den var dag, skit nöjd...

nishiki.JPG ht=480

sukel1.JPG ht=480

sukel3.JPG ht=640

Keep on skidin´ all svenne-fakengers

Våra Fixie hojar!
Har en stålram med vertikala dropouts i ena handen och ett par trackends i andra handen. Vart i Stockholm hittar jag nån som gör jobbet åt mig?

Våra Fixie hojar!
Shit... jag bjöd på en EXAKT likadan Nishiki Road Master på Tradera för ett tag sedan. Undrar om det är den som har blivit snugg fixie?

Våra Fixie hojar!
Inte i Stockholm, men Patrik eller Veloform/Anders & jag kan fixa det. Jag har just lött på trackändar på den cykel jag tänkte använda i TdR. Fast det blir nog SS-hjul på tävlingen ändå.
J.

Patrik Tegnér som skrivit tidigare i den här tråden kanske kan hjälpa dig?
http://patriktegner.se

jetjag skrev:
> Har en stålram med vertikala dropouts i ena
> handen och ett par trackends i andra handen. Vart
> i Stockholm hittar jag nån som gör jobbet åt
> mig?

Våra Fixie hojar!
Tack.. men, Göteborg är nog tyvärr inte intressant För att minska kostnader och få det hela att gå relativt smidigt så ska jag försöka hitta någon i närheten först.

Våra Fixie hojar!
Det förstår jag absolut. Det är en tillräckligt stor utgift utan att behöva skicka cykeln fram och tillbaka över landet. Det finns säkert någon som kan fixa det i Stockholm.

Lycka till!
Jonatan

jetjag skrev:
> Tack.. men, Göteborg är nog tyvärr inte
> intressant För att minska kostnader och få det
> hela att gå relativt smidigt så ska jag
> försöka hitta någon i närheten först.

Våra Fixie hojar!
Wendigo skrev:
> Shit... jag bjöd på en EXAKT likadan Nishiki
> Road Master på Tradera för ett tag sedan. Undrar
> om det är den som har blivit snugg fixie?

Yes it were;) Fick den för 600 pix...

Våra Fixie hojar!
Tempohojen är klar sånär som på att jag inte har hittat någon bra båge än. Blir bra styrketräning för benen.

Voltia_Rear.jpg ht=544

Voltia_Front.jpg ht=544

Voltia_Cog.jpg ht=544

Det är en Spiuk Voltia som Henrik på Cyklig levererat tillsammans med Mavic Ellipsehjulen.
Miche vevparti och drev (just nu 50-16, har ett 14 liggande). Profile Airwing styre med textilstyrlinda som ECI hade i nån låda. En svart 105-frambroms. Deda däck. Mange takk til Snackejanne som hjälpte till vid bygget.

Våra Fixie hojar!
Snygg hoj!

Glatt med nån annan som kör dårutväxling.
Själv kör jag med 55-17 på Panasonicen.
När man väl kommer upp i nån vettig kadens
går det så jävla fort att man undar hur
man ska få stopp:-D

/ ChR

Våra Fixie hojar!
Därför har jag broms :)

Bruse: Den kommer inte att få se grusvägar eller stadstrafik utan kommer att vara en "tempohoj" som kanske kommer gå nåt långt lopp.

Våra Fixie hojar!
JLarsson skrev:
> Tempohojen är klar sånär som på att jag inte
> har hittat någon bra båge än.

Fin hoj J! bygge utan kompromisser som vanligt.
Det ser ut som du planerar att åka Stockholm-Göteborg på fixie, eller?
Vad väger den?

/M

Våra Fixie hojar!
Tjena Mange, jag har ingen aning om vad den väger faktiskt. Tänkte mest ha den just för styrketräning på 30 km distanser, men med lite komfortablare däck kanske den skulle funka Sthlm-GBG. Den är väldigt styv.

Våra Fixie hojar!
Funderar på att öka kadensen på fixien. Har nu 42/18 som ger 2.333.. Har den stora klingan kvar som satt tillsamman med den lilla innan och funderar på att byta till den. Grejen är den att det är en 53 klinga, kan vara lite för stor? Blir då 53/18 som ger 2,944.. Någon som har någon idé eller förslag på hur jag ska göra??

Våra Fixie hojar!
Öka kadensen med bibehållen fart gör du väl med en lättare utväxling?
53/18 låter ju toktungt hur som helst. Jag ska kolla på en 44T-klinga idag så jag får 44/18 och det räcker nog för mig, men så är jag klen.

Våra Fixie hojar!
Jag cyklar med 52/20, tveksam till att jag vill ha det tyngre. Så mitt tips är att du skaffar ett 20 drev, om du nu tänker kränga ditt storklingan igen.

Gumae skrev:
> Funderar på att öka kadensen på fixien. Har nu
> 42/18 som ger 2.333.. Har den stora klingan kvar
> som satt tillsamman med den lilla innan och
> funderar på att byta till den. Grejen är den att
> det är en 53 klinga, kan vara lite för stor?
> Blir då 53/18 som ger 2,944.. Någon som har
> någon idé eller förslag på hur jag ska göra??

Våra Fixie hojar!
Så smart var jag.. Tur att någon är mer vaken än jag!

JLarsson skrev:
> Men då pratar vi ju inte om att öka kadensen,
> snarare tvärtom.

Senast redigerad av en moderator:
Våra Fixie hojar!
Gumae skrev:
> Så smart var jag.. Tur att någon är mer vaken
> än jag!

Mmmm, det skrev ju jag ca 13 minuter efter ditt inlägg.

Våra Fixie hojar!
Hehe, hade ju faktist ganska bra utsikt när jag sprang bakom och höll i när hon "cyklade".
"Du ska inte köra en liten vända till??"

Indurain skrev:
> Gumae: la du in en stöt på metrobruden?

Våra Fixie hojar!
Nu är min NJS-stämplade (jo jag måste ju påpeka det) Bridgestone-fixie uppdaterad med nya hjul :D Velocity Deep V-fälgar med Vredestein Fortezza TriComp däck på Campagnolo Nuevo Record tracknav och 18t kugge bak. Hojen har jag haft i 2 1/2 år nu och är ett hopkok av delar importerade från olika delar av världen:
Ramen - Japan via USA
Fälgar - Australien via USA
Däck - Danmark
Nav - Italien
Styre - Tyskland
Styrstam - USA
Sadelstolpe - Italien
Sadel - Sverige
Drev och kedja - USA

Min dagliga trotjänare och stackars sate som någon gång överväger att stjäla den ;)

blueorange1.jpg ht=467

blueorange2.jpg ht=467

blueorange3.jpg ht=467

blueorange4.jpg ht=467

blueorange5.jpg ht=467

blueorange6.jpg ht=467

Våra Fixie hojar!
Får väl lägga in lite bilder på mitt projekt då, det är en crescent racer från nån gång på 80-talet. Den har shimano 600 komponenter rakt igenom utom naven som är mailler (någon som vet nåt om?).Bilderna är så kassa eftersom jag inte hade några laddade batterier till min kamera, så jag använde mobilen. Började så smått med att kapa bocken av ett gammalt bockstyre så det blev bockhornstyre.
DSC00208.JPG ht=544

En till:
DSC00209.JPG ht=544

600:
DSC00212.JPG ht=544

DSC00214.JPG ht=544

Bra rör?
DSC00211.JPG ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp