Våra Hojar, del II.

Våra Hojar, del II.
Klaes skrev:
-------------------------------------------------------
> skaparna har du dekaltrimmat fälgarna själv
> eller är det den höga farten som fått
> klisterlapparna att hasa bakåt? ;) Sen tycker jag
> inte att eltejp är någon höjdare som styrlinda.

Hepp förresten! Det är inte alls eltejp. Det är Cinellis läderimitation.

Våra Hojar, del II.
Klaes skrev:
> Då ber jag om ursäkt, läder tycker vi om.

Jag tycker dock att du har en poäng i att det faktiskt ser ut som eltejp. Svart styrlinda på den hojen var ingen hit. Jag ska ge den lite mer kärlek innan jag känner mig nöjd. Bromshandtagshäljen ska jag köpa nya, och även linda om den med något som är otroligt känsligt för smuts. Vitt är snyggare svart på cyklar.

Våra Hojar, del II.
Min Nishiki har varit på service hos Sportson Södermalm och dessutom uppgraderats med carbongaffel. Hoppas den är snabbare och mindre stötig nu.

090427-10.jpg ht=478

Våra Hojar, del II.
Dewil skrev:
> En bild på min nya pärla, hämtad idag!=)
>

Damn you... fan vad fin den är! Rapportera med en RR snart så man vet hur den beter sig och känns!

Våra Hojar, del II.
Min hoj, byggd och designad av mig, bara en prototyp än så länge...

Ram: Kolfiber/alu, "enkelsving" fram och bak Invändig vajerföring.
Drivlina: Navväxlar, 3 steg, remdrift.
Hjul: 28", byggda runt egensvarvade nav.
Däck: Kenda
Bromsar: Shimano LX med modifierade ok. Shimano bromsskivor.
Bromshandtag: Egentillverkade
Styre: Styrstam och styre ihopsvetsat, egentillverkat. Höj och sänkbar styrstam 70 mm.
Styrlager: Egentillverkat.
Sadelstolpe: Egentillverkat.
Sadel: 140 kronors sadel än så länge... håller på att tillverka en egen i kolfiber.
Handtag: Pro.

mvh/daniel

Bilagor

• 5050.jpg
    5050.jpg
    98.6 KB · Besök: 36
  • 50502.jpg
    50502.jpg
    97 KB · Besök: 40
Våra Hojar, del II.
industridesigner: Grymt, Cannondale One som tanke? Vill gärna höra om hur den fungerar och om det blir tillverkning av den så man kan köpa en. :)

Våra Hojar, del II.
Skogling skrev:
> Kul hoj ! Liten nyfiken fråga bara, varför
> drivlinan på vä. sida ? :)

För att inte 'dra' på sidan utan 'sving'?

Våra Hojar, del II.
Skogling skrev:
> Kul hoj ! Liten nyfiken fråga bara, varför
> drivlinan på vä. sida ? :)

Kanske för att få enhetliga hjul fram och bak. Metoden användes bla på Vespor förr i tiden och då räckte det med att ha ett reservhjul med sig. Det passade liksom lika bra fram som bak. Nu använder man dock inte reservhjul på cykel men idén med "Lefty" både fram och bak kan ändå vara smart.

För om naven har snabbkoppling med knapp (som rullstolshjul) och är konstruerade så att bromskiva och drev sitter kvar på ramen/gaffeln vid avmontering går det väldigt snabbt att byta hjul vid en exempelvis en punktering. Används dessutom ett system med utbyteshjul tar det inte många sekunder för mekanikern/cykelaffären att "laga" ett platt däck. Med samma hjul fram som bak räcker det att lagerhålla en sorts hjul.

Trevlig cykel f.ö. Men en viktig sak saknas, skärmar. Montera gärna det så att det inte bara blir en fint-väder-cykel. För cykeln verkar ha lösningar och vara framtagen för att kunna gå att använda året runt :-)

Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
Industridesigner:
Snygg cykel, riktigt cleanl! Är cykeln cyklingsklar? Anledningen att jag frågar är pga bromshandtagen, är wirarna/slangarna inte monterade eller är det invändig dragning även där?

Hur har du gjort med baknavet, är det ett Nexave 3 nav i en nya navkropp? På en pedlarcykel så skulle det förmin del räcka med 3 växlar, men då skulle jag vilja ha ett stort spann (växel för jobbiga backar, normalväxel och cykla fort växel).

Våra Hojar, del II.
Jag förutspår Industridesigner, som en intressant skapare av lowmaintainance hojar för folket! (om double-single svingkonceptet även omfattar även oss 100+ gossar (som iofs redan byggt ihop en hoj gjord av stål, bly och downhillkomponenter!))

Våra Hojar, del II.
Grymt fint faktiskt, synd att man inte kunnat vara med på något ide-möte, men du verkar ha klarat dig utmärkt utan mig :)

Många genomtänkta och snygga lösningar!

Våra Hojar, del II.
Hej ska se om jag kan svara på alla frågor och ge en bild av projektet. Det här är ju mitt examensarbete, modellen lämnades in i dag 16.00 enligt utsagd tid. Jag har inte sovit på 2 och en halv dag.. typisk studentstress antar jag.

Hela det här bygget började med tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1076522/page=1

En rätt livlig tråd, och den gav mig otroligt mycket.

Min utgångspunkt har ju varit ett enkelt cykel ägande och det här är MIN tolkning utifrån vad användare och mina tester har gett.

Är sjukt glad för eran respons, jag lackerade den klockan 5 i morse och nu får man bra respons, helt sjukt kul!

Den kommer säkert inte falla alla i smaken och jag har verkligen haft som mål att inte bara göra ännu en cykel med konstig ram.

Cannondale är en stor inspiration, men det finns många fler, svenska tillverkare med liksom!

Du skall kunna köpa den här cykeln som en ren rensad cykel som på bilden. Sedan kan du utrusta den som den passar DIG, är du sport?Touring?Racer?Stekare, ja den skall passa dig.

RAM:

Ramen är inte bara showoff, vill inte berätta allt om funktionen på den men den inbjuder till mångfald. Kommer ha en monter på cykelmässan i slutet av augusti så jag kommer spara lite överraskningar till dess. Anledningen till symmetri är vid byte så är det enklare med allt på samma sida, dessutom ser det ut som en vanlig cykel från ena sidan och från andra sidan blir det ..va ska man säga…..nått som stör ögat lite, det fattas nått liksom och det är väl ett element som gör att hojen blir lite egen.

Målet är att en produktionsklar cykel skall väga runt 9 kilo i grunden.

DRIVLINA:

Drivningen är lite speciell, den sitter ju på ”andra sidan”. Drivremmen sitter utanpå ramen, så du behöver inte dela ramen eller ta bort hjulen för att byta rem(när den nu behövs bytas) Själva drivningen sitter också på ramen så du trär naven över en drivaxel, på sätt behövs inga kablar lossas till navväxeln när du tar av hjulen. (växlarna är lite speciella och lite på protoyp stadiet än så länge. Själva växelreglagen är lite speciella med, som om man lagt ihop rapidfire och gripshift, kommer bilder på det sen.
Anledningen till att jag valde tre växlar är för att det räcker för att ta sig uppför en backe och kunna gasa på lite ibland.

Cykeln kan man inte cykla på, den har ingen drivrem i kedjeskyddet, har haft enorma problem med att få tag på drivrem, men har beställt.

Det är absolut ingen rymdteknologi i den här hojen, den är fullt produktionsklar, det som behövs är ett företag som vill satsa på den som en seriös cykel och inte bara ser den som en nisch hoj.
Min ambition är att bygga en till cykel för att kunna testa den seriöst. Den här skall ut och synas först och främst.

Lovar MASSA bilder på cykeln sen när skolpresentationen den 11:e maj är gjord, till dess står den inlåst i förråd på skolan.

5050 är väl helt enkelt fifty fifty, häflten, den är ju på ett sätt hälften av en vanlig cykel.

Med vänlig hälsning/Daniel

Bilagor

• bike1.jpg
    bike1.jpg
    62.7 KB · Besök: 36
  • bike2.jpg
    bike2.jpg
    63.2 KB · Besök: 32
Våra Hojar, del II.
Fan va duktig du är industridesigner! Impressive stuff. Skulle absolut kunna tänka mig att äga en sån som stadscykel. hoppas att den når hela vägen till cykelaffärerna!

Våra Hojar, del II.
Rippa skrev:
> Industridesigner. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Drivremmen sitter utanpå
> > ramen,
>
> Genidrag!

Kommer inte vänstervevarmen väldigt långt ut? (Det som brukar kallas q-faktor)

EDIT:
Väldigt snyggt i övrigt!

Senast redigerad av en moderator:
Våra Hojar, del II.
Fyfan vad snyggt ID! Annorlunda, men av rätt orsaker. Smarta lösningar, men inga konstigheter. Jag tycker att den är intressantare än många konceptcyklar från stora cykelföretag. Var jag ute efter en pendelcykel, och den fanns ute på marknaden skulle jag absolut kunna köpa den.

Våra Hojar, del II.
Senaste 'nyförvärvet'. En till gammal racer men denna gång i mer mänsklig storlek! :)

cres01.jpg ht=544

Efter 'snabbfix', fick slita som ett odjur med att få ur sadelstolpen som hade ärgat fast, slutade med att jag fick såga loss skiten och sedan slå lös bitar tills den lossnade helt!

cres02.jpg ht=513

Våra Hojar, del II.
mytomspunnen skrev:

> > -----
> > > Drivremmen sitter utanpå
> > > ramen,
> >
> > Genidrag!
>
> Kommer inte vänstervevarmen väldigt långt ut?
> (Det som brukar kallas q-faktor)

Beror väl på bredden på bakre axeln. Kan tänka mig att den blir smalare med drevet utanför drop-outen ihop med navväxel. För övrigt har jag 128mm vevaxel på en av mina cyklar. När blir Q faktor en faktor undrar jag?

Om inte annat löser det ju en hel del kring "underhållningsfri", som ju var ett stort ingångskrav i projektet. Remdrift (sjukt underhållsfritt) som samtidigt går att ta väck o byta på ett enkelt sätt. Punka fixar du utan att ta av hjulen. Bara där är ju två stycken features som markant förenklar ägandet. Bra gjort om du frågar mig. Inte bara är den snygg, den uppfyller även uppställda mål. Om den håller och har en rimlig produktionskostnad så ser jag ingen anledning till att den inte skulle sälja. Jag skulle garanterat vara intresserad om jag var på jakt efter en fit-n-forget pendlare.

Våra Hojar, del II.
Johan A skrev:
> Ni e ju värsta rejserkillar du och Tobbe. Konsum
> har billiga engångshyvlar.

Hehee.. Kul du nämde det, köpte faktiskt ett 10-pack engånghyvlar på Rusta idag, fast jag hade tänkt använda dessa för ansiktet. =)

Våra Hojar, del II.
42Hz skrev:

> Hehee.. Kul du nämde det, köpte faktiskt ett
> 10-pack engånghyvlar på Rusta idag, fast jag
> hade tänkt använda dessa för ansiktet. =)

Vet hut! Ansiktsbehåring skall sparas till domedagen! Annars har vi sanna asar inget att bygga våra skepp av, då alla budget asar klipper naglarna! Nagelfar kommer att bli endast en skröna! Men vi kan glassa över med Skäggungaren medans alla fjollor står och filar naglarna!

Tillbaka
Topp