Hej ska se om jag kan svara på alla frågor och ge en bild av projektet. Det här är ju mitt examensarbete, modellen lämnades in i dag 16.00 enligt utsagd tid. Jag har inte sovit på 2 och en halv dag.. typisk studentstress antar jag.
Hela det här bygget började med tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1076522/page=1
En rätt livlig tråd, och den gav mig otroligt mycket.
Min utgångspunkt har ju varit ett enkelt cykel ägande och det här är MIN tolkning utifrån vad användare och mina tester har gett.
Är sjukt glad för eran respons, jag lackerade den klockan 5 i morse och nu får man bra respons, helt sjukt kul!
Den kommer säkert inte falla alla i smaken och jag har verkligen haft som mål att inte bara göra ännu en cykel med konstig ram.
Cannondale är en stor inspiration, men det finns många fler, svenska tillverkare med liksom!
Du skall kunna köpa den här cykeln som en ren rensad cykel som på bilden. Sedan kan du utrusta den som den passar DIG, är du sport?Touring?Racer?Stekare, ja den skall passa dig.
RAM:
Ramen är inte bara showoff, vill inte berätta allt om funktionen på den men den inbjuder till mångfald. Kommer ha en monter på cykelmässan i slutet av augusti så jag kommer spara lite överraskningar till dess. Anledningen till symmetri är vid byte så är det enklare med allt på samma sida, dessutom ser det ut som en vanlig cykel från ena sidan och från andra sidan blir det ..va ska man säga…..nått som stör ögat lite, det fattas nått liksom och det är väl ett element som gör att hojen blir lite egen.
Målet är att en produktionsklar cykel skall väga runt 9 kilo i grunden.
DRIVLINA:
Drivningen är lite speciell, den sitter ju på ”andra sidan”. Drivremmen sitter utanpå ramen, så du behöver inte dela ramen eller ta bort hjulen för att byta rem(när den nu behövs bytas) Själva drivningen sitter också på ramen så du trär naven över en drivaxel, på sätt behövs inga kablar lossas till navväxeln när du tar av hjulen. (växlarna är lite speciella och lite på protoyp stadiet än så länge. Själva växelreglagen är lite speciella med, som om man lagt ihop rapidfire och gripshift, kommer bilder på det sen.
Anledningen till att jag valde tre växlar är för att det räcker för att ta sig uppför en backe och kunna gasa på lite ibland.
Cykeln kan man inte cykla på, den har ingen drivrem i kedjeskyddet, har haft enorma problem med att få tag på drivrem, men har beställt.
Det är absolut ingen rymdteknologi i den här hojen, den är fullt produktionsklar, det som behövs är ett företag som vill satsa på den som en seriös cykel och inte bara ser den som en nisch hoj.
Min ambition är att bygga en till cykel för att kunna testa den seriöst. Den här skall ut och synas först och främst.
Lovar MASSA bilder på cykeln sen när skolpresentationen den 11:e maj är gjord, till dess står den inlåst i förråd på skolan.
5050 är väl helt enkelt fifty fifty, häflten, den är ju på ett sätt hälften av en vanlig cykel.
Med vänlig hälsning/Daniel