Pillat lite med pendlaren.
Från
Ramen är den gamla trotjänaren från min Centurion Commander -92. Orginal är också vevarna och sadelstolpen.
Till
Med en burk svart och en burk vit sprayfärg, 16 nya ekrar, ny kassett bak samt ett par däck. Budget, minst sagt.
Hade ju ett par gamla knallgula racerfälgar liggandes. Har tittat på dom länge nu. Dom fick ligga i färgborttagningsmedel och sen fulsprayades dom med fälgfärg. Ramen snabbmålades då jag ändå var igång. Slaktade mina gamla 26" pendlarhjul för att komma åt dom skivbromsnaven, XT fram och Deore bak. 16 nya ekrar behövdes till bakhjul p.g.a. annan offset skivbromsnav. Sen tokekrade jag upp ett par 28" skivbromshjul av detta. Men ekernyckeln var rejält sliten, så bakhjulets nipplar fick en hel del stryk. Idag efter första körningen jobbet t-o-r så löste en del spänningar ut i bakhjulet (trots massage) och jag fick en aning äggform, knappt märkbart men störande. Då jag skulle justera så är en del nipplar så sletna och nästan runda att jag knappt kan. Får väl byta dom pö om pö framöver. Eller riva och ekra om. Whatever.
Kul blev den att cykla på i alla fall. Ett jäkla fint rull nu, även om den ökade gyroeffekten gjorde körkänslan lite skum först innan man vant sig.
Liten clearance, men mer behövs inte.
Bättre clearance bak.
Aningen moddad A2Z-adapter.
Kanske ska fixa kedjestyrare ändå. Men det har funkat bra i tre år utan. Dock irriterande dom få gånger kedjan skramlar av drevet, vid refughopp och liknande ; )