Storlek, orientera dig efter överrörets längd. Har du en landsvägsracer? Välj överröret ca 1-2 cm kortare för en CX. Det funka för mig.
Japp, har byggt hjulen själv. Valde att plåga mig lite extra och kombinera Campa och skivbroms. Såna nav är än mer sällsynta... Fördelen om man väljer Shimano är att man kan använda mtb-disc-nav utan ombyggnad. Man kan även använda 29" mtb-hjul, men fälgarna är då lite breda. Vet inte hur det skullle funka med racerdäck på såna fälgar. Sen finns t ex Mavic Speedcity, som är avsedd för mtb-disc, med 28" landsvägsdäck. Speedcity vore nog inte så dumma. Vill man köra Campa kan man byta bodyn på Speedcity, precis som på mitt DT340-nav.
Bygget hamnade på ca 1350 €. Några få prylar hade jag redan (sadel, pedaler), jag köpte en hel del billigt över Ebay, men fick samtidigt betala dyrt för att jag valt skivbromsar tilllsammans med Campa (men vad gör man inte för att få det bästa :-) ).
Fäste fär pakethållare? Nä, då måste du använda nån anordning för att fästa stänkskärmstagen direkt på bakgaffeln.
För att fästa stänkskärmar kan man använda såna här. Inte så snyggt, kanske.
Tror inte heller att framgaffeln har fäste för stänkskärm. Eftersom det är en CX, så har den ju gott om plats mellan gaffelbenen, men det kräver som sagt en mekkarlösning.
Ett tips till: Det krävs stabila höljen till bromsvajrarna på mek. skivbromsar. Jag lyckades inte få tag på nåt billigare än Nokon. Svindyrt men bra.
/Håkan