Våra hojar!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Våra hojar!!!
Lilla drevet har jag aldrig använt, och har därför inte på hojen. eller jo förresten det har jag nog, på min nya men det är bara för att jag inte orkat plocka av det.

jag får en känsla av att hela scott scale hojen är lite lätt underbyggd, skulle inte våga ha en sån personligen men dom är jävligt snygga! Kona ramen som står på K&S dock vilken flyer!

Våra hojar!!!
Min nya lilla skogs och streethoj. Första versionen där jag bara tagit delar och satt på för att få den rullandes. Behöver tillexempel nya grepp och ny gaffel. Superkorta kedjestag, lagomlongt top-tube och låg tyngdpunk gör den grymt rolig att trampa runt på så väl i skogen som på gatan. En riktig gaffel samt högre utväxling kommer göra skogsegenskaperna lite bättre dock. Frambroms har jag ingen, men har inte kännt något behov av den än sålänge i skogen. Ger ett gött flyt att köra bara bakbroms. Man ligger på ställ i varje kurva, samt bromsar mindre och flowar mer.

tn_DSC_0758.JPG ht=486

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
poundem skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderat på att skaffa FS snart Orange

Nä. Varför skulle jag det?

Våra hojar!!!
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Varför inte köra dubbelklinga om det endå ska
> sparas vikt, erkänn att 22:an fortfarende är
> oanvänd ;-) T

Min spark 10 var utan det funkar perfekt! Ska jag göra samma sak på LTD'n så vill jag ta bort distanserna i vevlagret dock så ve jag inte om det funkar med truvativs prylar då vevlagret är 68/73 inta bara 68.

Våra hojar!!!
Ohh, det där var min absolut dröm lvgram när den kom (var väl ´04 om jag minns rätt?) ...lite avis, grattis till en vacker lite cykel! :-)

Våra hojar!!!
<Skrivet av Fiber (fd DanielReimer) igår 18:19 (Dölj användarens inlägg)
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> sparas vikt, erkänn att 22:an fortfarende är
> oanvänd ;-) T
Min spark 10 var utan det funkar perfekt! Ska jag göra samma sak på LTD'n så vill jag ta bort distanserna i vevlagret dock så ve jag inte om det funkar med truvativs prylar då vevlagret är 68/73 inta bara 68.>
.....................................................................................................
Jag undrar faktiskt varför xc-race hojar kittas med trippelparti, dom borde ha lätta dubbelklingor orginal... Är cykeln byggd för XC-race eller långlopp kan man gott ha kompaktveparti(46/34)och racerbakväxel. :-) T

Våra hojar!!!
Brorsan behövde en pendlare, och efter lite rotande i garaget.....tada!

Mikal! Kolla! Din gamla ram har åter kommit i bruk!

pendlaren.jpg ht=544

Våra hojar!!!
Little Stereo skrev:
> > sparas vikt, erkänn att 22:an fortfarende är
> > oanvänd ;-) T
> Min spark 10 var utan det funkar perfekt! Ska jag
> göra samma sak på LTD'n så vill jag ta bort
> distanserna i vevlagret dock så ve jag inte om
> det funkar med truvativs prylar då vevlagret är
> 68/73 inta bara 68.>
> ..................................................
> ..................................................
> .
> Jag undrar faktiskt varför xc-race hojar kittas
> med trippelparti, dom borde ha lätta
> dubbelklingor orginal... Är cykeln byggd för
> XC-race eller långlopp kan man gott ha
> kompaktveparti(46/34)och racerbakväxel. :-) T

Det tyckte jag med tills jag åkte Trans Germany... Har aldrig nött så mycket lillklinga som då...

Våra hojar!!!
ägd blev jag ju inte men men kittar man sönder en HT med över feta delar så gör man det antar jag ;D ... skulle ju se bättre ut med en Gian Reign eller något sådant.

Våra hojar!!!
arsen.jpg ht=561

Fultysken, nu med kortare styrstam och krokigare styre.

yz3.jpg ht=481

Nya bushojjen, HPD från Polisens hittegods, ebay.de och skrothögen.

/Magnus

Våra hojar!!!
Min första MTB, Trek 6000 Disc '08, köptes förrförra veckan. Blott en instegsmodell från Trek, men jag är gammal, trött, slö och värdelös, så cykeln är bättre än undertecknad än så länge. Kunde aldrig ana att MTB kunde vara så här grymt kul! =)

utsikt6000.jpg ht=544

Våra hojar!!!
Little Stereo skrev:
> .
> Jag undrar faktiskt varför xc-race hojar kittas
> med trippelparti, dom borde ha lätta
> dubbelklingor orginal... Är cykeln byggd för
> XC-race eller långlopp kan man gott ha
> kompaktveparti(46/34)och racerbakväxel. :-) T

cannondale kittar sina finare me dubbelklingor, alltså 44/29

Våra hojar!!!
Den är för stor och den är inte vacker men nu funkar den hyffsat, blev faktisk lite sugen på en tur nu när jag äntligen monterat frambromsen igen.

motobene01.jpg ht=686

Våra hojar!!!
Så har jag äntligen fått till någonting jag drömt om i flera år:-D

En Da Bomb Projectile som jag hittade på CRC för en hyfsat billig peng till den Shiver DC jag köpte av Tobe (kunde inte låta bli att köpa Shivern när han ville sälja den:-). Och sedan var lavinen i gång så att säga:-)

Ram: Da Bomb Projectile 16.5" Team Red -
Bakdämpare: Manitou Swinger 4 Way 10"
Framgaffel: Marzocchi Shiver Double Crown
Styre: Truvative Hussefeldt
Styrstam: Truvative Hussefeldt 45 mm
Istället för djefla starnut: Hope Hed Doctor Black 1.1/8"
Bakhjul: Da Bomb headSpin rear hub 165 * 12 mm
Sun Ringle DoubleWide 32h Black
32 * DT Swiss Wheels Spokes Champion Stainless Black 2mm & Nipplar
Maxxis High Roller DH 26 x 2.7 Dual Ply MaxxPro 60a
Framhjul: Da Bomb headSpin Front Hub 20mm 20 * 110 mm
Sun Ringle DoubleWide 32h Black
32 * DT Swiss Wheels Spokes Champion Stainless Black 2mm & Nipplar
Maxxis Minion DH Front 26 x 2.7 Dual Ply MaxxPro 60a
Bromsar: Magura Louice 190 + 190 mm
Vevarmar: NC-17 ISIS Crankset 4-Bolt, 170mm Black
Pedaler: Da Bomb Flat Fire Bomb Black
Framklinga: DMR Chainrings - MTB Saturn 4-Bolt 38t Black
Kedjestyrare: Da Bomb.
Växelförare: Shimano XT short cage
Kassett: Shimano XT
Kassett: Shimano
Växelreglage: Shimano 9sp M770 RH Rear Black
Handtag: Lizard Skins Grips Logo Lock-On Bonus Pack Black - Black With Flange
Sadel: Fire Eye Backfire Black-Orange - 8mm Rails
Sadelstolpe: Da Bomb Post Dalux 31.4 350mm Black

Hann med att provrulla med den lite grand och ta några bilder:-) Imorgon kväll blir det en seriös push bike eftersom Flottsbro inte har liften öppen.

Ett stort tag till Tobe som bidragit med både inspiration och en massa kunnande!

Bilagor

• 20080616_DH-släde_II-001.jpg
    20080616_DH-släde_II-001.jpg
    138.9 KB · Besök: 37
  • 20080616_DH-släde_II-008.jpg
    20080616_DH-släde_II-008.jpg
    112.9 KB · Besök: 37
Våra hojar!!!
Heh, kameran gillade visst bakgrunden bättre än dig Jerry!

Mest troligt att kameramannen inte vet vad han håller på med...

Våra hojar!!!
Tackar!

Yes, Gesunda 5&6 juli är spikat.

Åre har diskuterats lite löst också.

Kommer att bli mycket Flottsbro, Hammarby & Ekerö också här hemma i Stockholm:-)

42Hz skrev:
> Fet hojpa Jerry! Grattis! Åre/Gesunda nästa? :)

Våra hojar!!!
Så är äntligen min cyclocross färdig.

Spec.
Ram Nox Crossfire, 60cm
Gaffel Nox
Grupp Campa Veloce 2006, förutom
Framväxel + vevlager Centaur
Kassett Veloce 2008 (11-25)
Bromsar Avid BB7
DT 340 baknav
American Classic framnav
med Campa-fälgar och 32 Competition
Styre Deda Nero 46cm
Styrstam + sadelstolpe Ritchey
Sadel SLR TT

Lätt är den inte, de ingående delarna väger 10786g enl köksvågen... Gaffeln skall kortas något (sågade av för lite, om utifall sittpositionen skulle vara för rejsig). Körde en sväng i helgen. Kom fram till 2 saker:
- Cykeln går bra på stig, blir det alltför trixigt är mtb definitivt att föredra
- Jag är j-ligt otränad...

Cykeln ska bli min vinterracer och pendelcykel och ibland även tas ut i terrängen.

/Håkan

DSC_03200002.JPG

Våra hojar!!!
Roligt att se - en sådan där Nox har jag också funderat på att bygga och precis som du ha som vinter-/pendlarhoj med Avid-bromsar som du har valt och Nox-gaffel med enbart skivbromsfäste. Blev dock inte riktigt klok på vilken storlek jag skulle välja (drar normalt storlek 54-55).

Har du byggt hjulen själv? Har tittat lite på FSA-hjul för CX med skivbromsfästen, RD-460, 220 GBP på CRC (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21672), 1.850g. Utbudet av CX-hjul för skivbroms verkar inte överdrivet stort...

Våra hojar!!!
alterschwede:

Har också planer på att skaffa mig en CX till att pendla på. Får man fråga vad den gick på totalt, samt om du har möjlighet att sätta några vettiga stänkskärmar på den ramen ?

Våra hojar!!!
Storlek, orientera dig efter överrörets längd. Har du en landsvägsracer? Välj överröret ca 1-2 cm kortare för en CX. Det funka för mig.

Japp, har byggt hjulen själv. Valde att plåga mig lite extra och kombinera Campa och skivbroms. Såna nav är än mer sällsynta... Fördelen om man väljer Shimano är att man kan använda mtb-disc-nav utan ombyggnad. Man kan även använda 29" mtb-hjul, men fälgarna är då lite breda. Vet inte hur det skullle funka med racerdäck på såna fälgar. Sen finns t ex Mavic Speedcity, som är avsedd för mtb-disc, med 28" landsvägsdäck. Speedcity vore nog inte så dumma. Vill man köra Campa kan man byta bodyn på Speedcity, precis som på mitt DT340-nav.

Bygget hamnade på ca 1350 €. Några få prylar hade jag redan (sadel, pedaler), jag köpte en hel del billigt över Ebay, men fick samtidigt betala dyrt för att jag valt skivbromsar tilllsammans med Campa (men vad gör man inte för att få det bästa :-) ).

Fäste fär pakethållare? Nä, då måste du använda nån anordning för att fästa stänkskärmstagen direkt på bakgaffeln.
DSC_03260005.JPG

För att fästa stänkskärmar kan man använda såna här. Inte så snyggt, kanske.
400172_1.jpg

Tror inte heller att framgaffeln har fäste för stänkskärm. Eftersom det är en CX, så har den ju gott om plats mellan gaffelbenen, men det kräver som sagt en mekkarlösning.

Ett tips till: Det krävs stabila höljen till bromsvajrarna på mek. skivbromsar. Jag lyckades inte få tag på nåt billigare än Nokon. Svindyrt men bra.

/Håkan

Senast redigerad av en moderator:
Våra hojar!!!
Jerry skrev:
> Så har jag äntligen fått till någonting jag
> drömt om i flera år:-D
>
> En Da Bomb Projectile som jag hittade på CRC för
> en hyfsat billig peng

Härligt Jerry och ett stort grattis!!

Våra hojar!!!
Tack Johan!

Jag är glad som ett litet barn just nu:-D

Johan A skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så har jag äntligen fått till någonting jag
> > drömt om i flera år:-D
> >
> > En Da Bomb Projectile som jag hittade på CRC
> för
> > en hyfsat billig peng
>
> Härligt Jerry och ett stort grattis!!

Våra hojar!!!
Jerry skrev:
> Tack Johan!
>
> Jag är glad som ett litet barn just nu:-D

Det borde du vara. Frågan är väl bara hur jag ska kunna få in en till hoj bredvid de andra obemärkt om jag märker att det är kul att cykla utför?
Ska ju testa lite med Transan inom kort tänkte jag.

Våra hojar!!!
Nu är mitt singlespeed bygge nästan färdigt .Skall bara byta pedaler och ett nytt styrlager .Behöver även vrida ner styret lite .Såg det först när jag såg bilden .Säkert hittar ni fler fel.

image0001.jpg ht=544

Tack för gafflen bjby och tack för bromshandtagen Ville.

Våra hojar!!!
Jag införskaffade mig en sådan här till att köra asfalt med igår. ett rent spontan köp. Dh hojarna började bli lite trögtrampade ändå ;)

Egen bild kommer in ikväll...

// Vince

Bilagor

• 08CentrumSport_UK_l.jpg
    08CentrumSport_UK_l.jpg
    43 KB · Besök: 28
Våra hojar!!!
vince skrev:
> Jag införskaffade mig en sådan här till att
> köra asfalt med igår. ett rent spontan köp. Dh
> hojarna började bli lite trögtrampade ändå ;)
>
> Egen bild kommer in ikväll...
>
> // Vince

Min kompis köpte en sån där häromdan. När vi var där och kollade dagen innan kläckte försäljaren ur sig att det skulle gå att montera 622-hjul eftersom det gick att flytta bak axeln. Smart tänkte jag ända tills jag kom hem och insåg att det såklart bara var justeringsmånen för att spänna kedjan. Men nog fan hade dom lyckats klämma in ett 622-hjul trots allt till slut fast dom fick byta till ett smalare däck och en halvlänkskedja som dom spände alldeles för hårt "den töjer ändå snart ut sig..." =)

Våra hojar!!!
Igår kom ramen och nu är cykeln nästan komplett. Hade ingen framväxel som passade. Men jag ska kanske köra enkelklinga och styrare istället... Får se hur det blir.
P6190220.JPG ht=544

Våra hojar!!!
orienteraren skrev:
> vince: du måste ha världens längsta gaffelrör
> på den där hojen!

haha jo det ser så ut ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp