Våra Pendelhojar!

Pillo-kun

Ny medlem
Våra Pendelhojar!
Min gamla Whiskey Pete väntar på en 27.5" kolfibergaffel, kolfiber styre/styrstam och kolfiber sadelstolpe samt ett nytt framhjul eller enbart ett nytt nav för genomgående axel.

Möjligtvis att jag uppgraderar till nya växlar och flyttar över 99års xt växelgrupp till ursprungliga stålram de kommer ifrån, frågan e vilken grupp man ska satsa på.

Bilagor

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
Pillo-kun sa:
Min gamla Whiskey Pete väntar på en 27.5" kolfibergaffel, kolfiber styre/styrstam och kolfiber sadelstolpe samt ett nytt framhjul eller enbart ett nytt nav för genomgående axel.

Möjligtvis att jag uppgraderar till nya växlar och flyttar över 99års xt växelgrupp till ursprungliga stålram de kommer ifrån, frågan e vilken grupp man ska satsa på.
Mums! Vad blev det för gaffel?

Pillo-kun

Ny medlem
Våra Pendelhojar!
NLC sa:
Pillo-kun sa:

Mums! Vad blev det för gaffel?
Ville ha en annan, med lite smäckrare postmount men e ju rakt styrrör jag måste hålla mig vid.
https://www.aliexpress.com/item/New...593.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3d2b4c4d1alNZW

Våra Pendelhojar!
storfiskarn sa:
Magnus Harling sa:
Pilsner- och pendlarhäck. Fick en trasig cykel av en kompis, så jag byggde om den lite... Enpetad Kona Dew med mina gamla skogshjul. Breddad bakram för att få plats med tjocka, fina, mjuka däck. 740 mm styre känns lite smalt, men det funkar. :) Väldigt rolig att cykla på!
Den där ser grymt skön ut, skulle va den perfekta brukscykeln för mig tror jag.
Får bli att göra något liknande av min brukshoj.
Fungerar kedjespännaren bra?
Tackar!
Kedjespännaren funkar utmärkt.

ptrk

Medlem
Våra Pendelhojar!
Bytte till vinterdäck på bilen igår. Väckte såklart frågan om när det är dags på pendlaren.

Har ingen större erfarenhet av vinterpendling på hoj förut så undrar därför - när byter ni till vinterdäck på cykeln?

cadiremar

Medlem
Våra Pendelhojar!
Jag sätter på dubbat framdäck när temperaturen börjar pendla upp ocn ner runt 0. Har dragit omkull lite för ofta på osynlig blixthalka och blankis, så har blivit lite defensiv i när det åker på. Bakdäcket får oftast sitta kvar, men blir det riktigt isigt så får även det på sig dubbarna.

Senast ändrad:

ptrk

Medlem
Våra Pendelhojar!
I Stockholmsområdet innebär det alltså dubbdäck fram rätt snart då. Iaf om man pendlar tidigt på morgonen...

Tack!

DanielS

Medlem
Våra Pendelhojar!
ptrk sa:
Bytte till vinterdäck på bilen igår. Väckte såklart frågan om när det är dags på pendlaren.

Har ingen större erfarenhet av vinterpendling på hoj förut så undrar därför - när byter ni till vinterdäck på cykeln?
Brukar försöka att vänta några veckor längre än med bilen. Brukar bli ungefär i mitten av november...

Det är lättare att doppa ner foten och kolla om det är halt när man cyklar än när man kör bil. I morse var det mot förmodan inte ett dugg halt på smågatorna där jag bor. På väg in mot stan var det saltat så där var det inget problem.

Stewe

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
I morse (klockan fem) på norrsidan var det "svarthalka" som kvällspressen skulle kalla det :-)

Faan vad jag inte vill ha vinter....

ptrk

Medlem
Våra Pendelhojar!
DanielS sa:
ptrk sa:

Brukar försöka att vänta några veckor längre än med bilen. Brukar bli ungefär i mitten av november...

Det är lättare att doppa ner foten och kolla om det är halt när man cyklar än när man kör bil. I morse var det mot förmodan inte ett dugg halt på smågatorna där jag bor. På väg in mot stan var det saltat så där var det inget problem.
Jag väntade en dag längre... Bytte framdäcket i morse, får se om jag kommer ångra mig när det blir 10C igen i veckan...

Tack för input iaf!

MartinC

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
Tysk CX av märket Müsing. Bytte med en granne mot livslång produktion av julmarmelad.
Alu. 3x9. Mycket trevlig. Har gått drygt 18 000 km i min ägo.
Enda som är original är ramen, styret och STI-reglagen.

En slitvarg av guds nåde.

God Jul.

Bilagor

Fishy

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
Bild0047.jpg

Finns tyvärr inte längre vid min sida. Såldes här på HR i samband med att jag flyttade närmre jobbet.
Då hade jag ca 12 km enkel väg att pendla, året runt. Nu har jag bara 2 km, tyvärr. Saknar pendlandet väldigt mycket. Om ett år kanske min arbetssituation ändras och jag hoppas på en liten utökning vad gäller sträcka. Har redan nu börjat en mental pendlarbyggtråd.:)

Senast ändrad:

Pqz

Medlem
Våra Pendelhojar!
Jag fattar inte hur ni håller pendlarcyklarna rena? Själv håller jag drivlinan någorlunda ren och smord. I övrigt kan det hända att jag borstar av de värsta kakorna av saltsprut någon gång då och då...

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
Jag fattar inte hur ni håller pendlarcyklarna rena? Själv håller jag drivlinan någorlunda ren och smord. I övrigt kan det hända att jag borstar av de värsta kakorna av saltsprut någon gång då och då...
De använder många numseservetter på öken så Dansken på Rosendal kan köpa fler slott. Ingen dum idè alls.
Det har blivit jättefint och sakta köper vi tillbaka moderlandet.

Atlas

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör upp en bild på min "naken".Det är en
> RockyMountain Equipe med ett deore vevparti som
> aldrig dör, en marin crmo gaffel som tyvärr är
> lite "död". Fram rullar hjulet från min ännu
> äldre equipe som stals, deorenav och wolber at-18
> fälg och bak ett WI eno/one eccentric fix/ss och
> mavic 317.
> orginalspec:
> http://www.bikepedia.com/QuickBike/BikeSpecs.aspx?
> Year=1993&Brand=Rocky+Mountain&Model=Equipe&Type=b
> ike
>
>

du jag har en orginal gaffel och 14cm styrstam från min Team Marin 93a -till en billig peng, behöver lite översyn men funktionellt är det nog inget fel på den, är väldigt lätta prylar i alla fall! pm'a om det är intressant...
Tänk om du fortfarande hade haft det... Jag hade köpt direkt:) Ramen lever!

Atlas

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
@Atlas ! Det är inte för sent att rätta! :)
O ni historielösa... :) Titeln är en Hommage till:

För övrigt är det verkligen dags att bygga ihop nya fixin till sommaren.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
Visa bilaga 403280

Finns tyvärr inte längre vid min sida. Såldes här på HR i samband med att jag flyttade närmre jobbet.
Då hade jag ca 12 km enkel väg att pendla, året runt. Nu har jag bara 2 km, tyvärr. Saknar pendlandet väldigt mycket. Om ett år kanske min arbetssituation ändras och jag hoppas på en liten utökning vad gäller sträcka. Har redan nu börjat en mental pendlarbyggtråd.:)
Det är väl bara å cykla en omväg

nisseson

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
O ni historielösa... :) Titeln är en Hommage till:

För övrigt är det verkligen dags att bygga ihop nya fixin till sommaren.
Haha. Det hade jag hunnit glömma på 11 år!

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
Nja, har man sträckan som ett måste känns det mer motiverat än att varje dag cykla en mils omväg. Likaså bygga en pendlare. Jag har dock ibland lyxen att kunna cykla i arbetet och det får räcka tillsvidare.
se det inte som ett måste utan skön träning i vardagen så är det ju löst. behöver ju inte cykla bägge håll varje dag heller. Måndag till, tisdag hem, onsdag till, torsdag hem. Fredag springer du istället :)

Fishy

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
se det inte som ett måste utan skön träning i vardagen så är det ju löst. behöver ju inte cykla bägge håll varje dag heller. Måndag till, tisdag hem, onsdag till, torsdag hem. Fredag springer du istället :)
Motionscyklar och springer gör jag 4-5 gånger i veckan efter jobbet. Brukade däremot som du tipsar om dra omvägar förr i samband med pendlingen vilket var najs. (y)
Hur väver du in vardagsträningen?

KONAmi

Aktiv medlem
Våra Pendelhojar!
19 km till jobbet så det brukar räcka men lite löpning skidor ju-jutsu blir det med
Ju-jutsu-pendling låter som ett spännande koncept :)

Här är min FIXIE Inc. Som tar mig 3,5km(enkel väg) till jobbet året runt, vilket får en del av mina kollegor att tycka att jag är en riktig galning som cyklar varje dag.

De vita sträcken på ramen är reflextejp. Däcken som är WTB Thickslick är ett grymt pendlardäck som överlevt grusiga cykelbanor i flera år.

20200405_123041.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer