Våra Pendelhojar!

Våra Pendelhojar!
Kunde knappt bestämma mig om den hör hemma i "Visa din icke tävlingsmässiga cross" eller i denna tråd. Men med tanke på att den används nästan uteslutande till pendling fick det bli denna:

Ridley.jpg ht=486

Jag vet att bilden är tagen från "fel" sida, so sue me! Ridley Crossbow med 4za gaffel och froglegs från samma tillverkare. Shimano RS-10 hjul, rekomenderas ej. Annars en blandning av Shimano 105 komponenter, Ritchey styre, stam och stolpe. Arione sadel såklart och Planet Bike skärmar för racers. Just nu Nokian 106 dubbisar men nya crossdäck ska köpas in i vår då orginal Schwalbe däcken är slut nu, tips?

Tack för titten!

Våra Pendelhojar!
Cube Aim, standardutrustad. Årstiden till ära med ett par Nokia W160. Duger gott till pendling och vinterträning.

Bilagor

• IMG_2528mindre.jpg
    IMG_2528mindre.jpg
    53.9 KB · Besök: 87
Våra Pendelhojar!
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker du inte att det är jobbigt med "riktig"
> dämpargaffel på pendlare?
Jag minns inte hur det var att cykla utan dämpare. Om jag hade en helstel att jämföra med sida vid sida så skulle det nog kännas jobbigt ja, men i och med att den även är träningshoj på vintern så sitter dämparen bra där den sitter.

Våra Pendelhojar!
quid skrev:
dämparen bra där den
> sitter.

Ahh precis så skall det vara med pendlarhojjar!

Våra Pendelhojar!
Bidrar med några idolbilder på min trojänare i ur och skur. Bilden är tagen i cykelförrådet (där hojjen i vanliga fall aldrig brukar få stå) och motivet föreställer en Kona jake the snake utrustad med Schwalbe marathon winter samt hemmameckad framlampa. Kameramobilen envisades med att avfyra blixt därav de störiga reflektionerna.
DSC00799.JPG ht=544

DSC00789.JPG ht=544

Våra Pendelhojar!
Detta blir mitt 500:e inlägg på happy.

Jag vill bara skriva att jag har bytt skärmar på min pendlare. Nu sitter Biltemas fasta skärmar monterade på, jag är faktiskt riktigt nöjd. 99kr och lite silvertejp för att få till en schysst kompislapp.

Våra Pendelhojar!
Min åka-till-jobbet-och-vintercykel:

photo.jpg ht=480

Från början en Crescent Ehwaz 2002, nu bara ramen kvar. BB7 mekaniska skivor, bockstyre istf rakt, och dagen till ära nya kompis- och egolappar gjorda av en gammal skärbräda. Nokian W240 känns lite överflödiga idag.

Våra Pendelhojar!
Det var ena rediga lappar! föredömligt!
-snygg setup oxå. Jag riktigt njuter av att se hojjar som växt fram för ett syfte under en längre tid, de förfinas verkligen.

Våra Pendelhojar!
Atlas skrev:
> Det var ena rediga lappar! föredömligt!

Tackar för det. Den gamla kompislappen var gjord i för hård plast och lossnade nånstans på vägen, dessutom var den för kort. Jag drar barnvagn (Chariot) med cykeln då och då, och den blir ordentligt spritsad om man inte har en rejäl lapp där bak. Kan hända att jag klipper ner dem något när jag provat med vagnen. Nu är det en halv skärbräda fram och en halv bak, typ.

Våra Pendelhojar!
Kupa skrev:
> Jag drar barnvagn (Chariot) med cykeln då och då, och den
> blir ordentligt spritsad om man inte har en rejäl
> lapp där bak.

Ha ha, jag känner igen det där. Särskilt som ungarna envisas med att inte vilja stänga "locket" på charioten. Varje dag när man kommer fram till dagis/hem så är de brunprickiga i ansiktena av härlig saltblandat geggamoja. Egolapp är superduper, men jag drar mig för att hänga på en kompislapp. Eller också borde man bli kompis med barnen och slänga dit en ordentlig skärbräda.

Våra Pendelhojar!
Kupa skrev:
> Nu är det en halv skärbräda fram och en halv bak, typ.

Vad är det för någon skärbrädadu utgått ifrån? Lapparna ser onekligen bra ut och hyffsat smidiga, blir sugen på att uppgradera min silvertejp, men i min värld är skärbrädor rätt tjocka (och oftast gjorda i trä... :-)

Våra Pendelhojar!
Jag köpte ett fyrpack skärbrädor i flexibel plast på Coop, det är fyra olika färger i. Kostade runt 40 spänn för allihopa. Det är gjorda för att kunna vikas så man kan hälla av grejerna man just skurit.

Våra Pendelhojar!
Mitt vinterfordon från biltema med nokiandäck på, plöjer genom snödrivorna som en traktor. Gått >1000mil och har bara behövt byta lite ekrar och glödlampan än så länge ;)

DSC03897.jpg

Våra Pendelhojar!
Dåligt justerade växlar och fjädrande sadel men med splajrans nya Schwalbe Landcruiser och ett par Nokian dubbisar som väntar på isen och halkan gör att den går att änvända men

Tomten jag vill ha en riktigt cross,
en sån som man ha-ar om man är häftig.

IMGP0390.JPG ht=336

Senast redigerad av en moderator:
Våra Pendelhojar!
Mina 2 mest pendlade cyklar i år, flest vändor tof jobbet har crossen gjort :-) T

Bilagor

• 2679602231_0e43e812bf.jpg
    2679602231_0e43e812bf.jpg
    35.5 KB · Besök: 92
  • 2792445986_be733fec18.jpg
    2792445986_be733fec18.jpg
    37.6 KB · Besök: 96
Våra Pendelhojar!
Nu sitter det ny bakskärm och ego/kompislapp är gjord av silvertejp. Det har varit riktigt sunkigt väder de sista veckorna och det har fungerat utmärkt.

DSC00252.JPG ht=544

DSC00253.JPG ht=544

Våra Pendelhojar!
kaffeaffe skrev:
> Vad är det du inte gillar hos shimano RS10?

Oj då såg inte frågan tidigare, vad jag inte gillar är dom är ganska veka och jag har även haft problem att få bakhjulet rakt efter ett ekerbrott. Vekheten kan delvis bero på att jag väger närmare tresiffrigt men lite fler ekrar skulle inte skada. En eker gick av halvägs hem förut och då blev bakhjulet rejält orunt. Efter att ha bytt eker, som för övrigt kostade hela 50 kr!!!, har jag inte helt lyckats få hjulet rakt trots bra riktställ och hyffsade kunskaper hur man gör. Hjulet slår både i sidled och i höjdled.

Våra Pendelhojar!
MTBiker skrev:
> Nu sitter det ny bakskärm och ego/kompislapp är
> gjord av silvertejp. Det har varit riktigt sunkigt
> väder de sista veckorna och det har fungerat
> utmärkt.
>
>
>
>

Är inte det där en 18" Avalanche Le 98a?

Våra Pendelhojar!
Här kommer mina bidrag
vinterpendel.jpg ht=675

Vinterkämpen är köpt enbart för just vinter, cykelringen - biltema - clas ohlson - sportex kan man ju sammanfatta det hela med (+bra däck - nokian)
sommarpendel.jpg ht=491

På sommaren så kommer det bli något helt annat - en för mig ny liggis (hade trehjulig liggis tidigare), men den är inte klar ännu - storleksanpassning pågår (ursäkta röran...)

Våra Pendelhojar!
Grym liggcykel, en sån vill jag ha!

Ditt garage hade mått bra av lite Lean Production struktur. Om du vill ha inspiration om hur man i en cykelbutik kan jobba enligt Leanfilosofin får du komma in i Bosses underbara cykelhörna!

Våra Pendelhojar!
Har nog bara tagit en bild på pendlaröket i dagsljus så här kommer den. Det enda som skiljer den åt från den bilden är att jag har en bash där fram istället.

DSC_0038.jpg ht=544

Våra Pendelhojar!
Usch den verkar svår att komma ikapp den där hojen Johan A... Riktigt snygg retroram oxå!
(snabbkopplingen fram på fel sida?? Det där med skivbromsar verkar krångligt tycker jag.)

Våra Pendelhojar!
fredrikw skrev:
> varför har man bash på en pendelcykel med
> stänkskärmar?

Gissningsvis för att inte byxorna ska bekanta sig för mycket med drevet. Om inte, så har jag ingen aning.

Våra Pendelhojar!
Gissningsvis för att den ska köras i skogen också?

fredrikw skrev:
> varför har man bash på en pendelcykel med
> stänkskärmar?

Våra Pendelhojar!
Alfsomfan skrev:
> Gissningsvis för att den ska köras i skogen
> också?
>
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > varför har man bash på en pendelcykel med
> > stänkskärmar?

Bland annat det, samt som Oskar sa för lite skydd för byxorna. Tanken är ju att slänga på 29er däck i vår på den och fuska omkring på lite stigar. Sen så såg det lite bättre ut än en storklinga och då jag måste ha klingan på mellanplatsen ser det ju för taskigt ut utan något utanpå.

Sen vet du väl att man tar alla chanser att köpa saker Fredrik :o)

Den enda Singular Peregrine i Sthlm såvitt jag vet och det är ju lite festligt.

Våra Pendelhojar!
evosmos skrev:
> OldSchool skrev:
> -----
> >
>
> Ballt med feta däck.

2.1" är inte precis fett

Våra Pendelhojar!
OldSchool skrev:
> evosmos skrev:
> -----
> > OldSchool skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> >
> > Ballt med feta däck.
>
> 2.1" är inte precis fett

Jorå, jfrt med räser och trekkingdäcken jag kör på är de feta. Fast de är inte feta om man jämför med Pugsleyn nån här kör omkring med:)

Våra Pendelhojar!
captain8track skrev:

>
> Är inte det där en 18" Avalanche Le 98a?

Du har helt rätt. Köpte den när jag började tävla på allvar. Efter två år såldes den till min far som körde långlopp på den några år innan jag köpte tillbaka den som pendlare.

Våra Pendelhojar!
Blev klar med den här idag. Nästan i alla fall, det som återstår är handtag (styrlinda), byta pedaler och att kapa gaffelröret. Ett par fetare däck ska på på sikt också. 9,2 kilo som på bilden.

Bilagor

• pappacykel.jpg
    pappacykel.jpg
    90.4 KB · Besök: 87
Våra Pendelhojar!
Principia skrev:
> Blev klar med den här idag. Nästan i alla fall,
> det som återstår är handtag (styrlinda), byta
> pedaler och att kapa gaffelröret. Ett par fetare
> däck ska på på sikt också. 9,2 kilo som på
> bilden.

den såg ju nästan oförskämt schysst ut, dropstyre på den så funkar den ju som cross any given sunday...

Tillbaka
Topp