Jaha, tänkte skryta lite med pendlarbygget som blev klart för ett tag sedan. Nu när man varit sjuk i en vecka (och inte kunnat cykla) så har man för mycket tid över till att fota cykeln och skriva om skapelsen här... nåväl..
Ram: Kona Dr. Dew -07 49cm
Hjulpar: shimano wh-s501, Alfine bak och dynamo fram
Bromsar: Deore -09
Skivor: XTR =) (de var snyggast och allt annat utom Alivio var restat)
Styre: On-one Mary bar (riktigt skönt, ser lite goofy ut)
Packis: Topeak explorer
Väska: Topeak MTX Trunkbag DXP
Kedjespännare: On-one doofer
Däck: Marathon Supreme
Sadel: Brooks Imperial
Vevparti: Alfine HTII 39T dubbelt kedjeskydd
Pedaler: någon sorts Wellgo kombipedaler som verkar helt odödliga
Ja, den blev dyrare än jag tänkt från början. Största anledningen till att jag byggde en ny pendlarhoj var att den jag hade innan var för stor, och jag kände att det inte var värt att lägga pengar på en ny ram till den gamla skrutten. Såååå det fick bli en ny hoj. När jag märkte att den kommer springa iväg i pris så motiverade jag det hela med: "Det här är ju den hoj som jag kommer göra ett par hundra mil per år (3,5 mil/dag) på, så den får fan kosta lite".
Skönheten väger in på 12,5 kg naken (utan lås, stänkskärmar, pakethållare och lysen, men med pedaler) och 15,5 kg pendlarkittad.
ds
nds
Framlampan är en gammal Brage i kromad plåt med riktigt glas, den har blivit begåvad med en Luxeon-LED på 1 W, plus lite pre-fab drivkretsar.
Packisen valdes då den passar med Topeaks pakethållarväskor.
Baklampan är också kopplad till dynamon, i det gamla skalet sitter 9 st (vanliga men högintensiva) röda LEDar. Dessa drivs i parallell med framlampan vilket i sig inte är några problem för drivkretsarna, MEN det krävs numer rätt hög fart ~15 kmh för stadigt ljus, vid 5 kmh så är det ett riktigt stroboskopljus både framåt och bakåt. Jag kommer förmodligen bygga en egen drivkrets i framtiden där det ska integreras 0,2 F kondensatorer för att jämna ut det där.
Sadel, Brooks.
Jag kan bara stämma in i Brook's hyllningskör, bästa sadeln jag haft.
Topeaks väska bara skjuter man på pakethållaren. Pakethållaren har ett spår som väskan passar i och väskan har ett snäppfäste där fram. Äntligen slippa joxa med remmar och skit när man ska på och av cykeln. (Nej, ryggsäck är inte ett alternativ)
Väskan går att expandera på båda sidor. Min Macbook går visserligen precis ned i själva trunkbagen, men passar även som handen i handsken i sidoväskorna.
Broms. Straightpull-ekrar, mmm schnyggt
Doofern (kedjespännaren) låter en del när man trampar bakåt, kedjelinjen är bra, hoppas det sliter in sig. Alfinenavet var jag lite skeptisk till till en början men det har skött sig exemplariskt. Jag kan inte påstå att att jag känner att navväxlar skulle vara mindre effektiva.