Våra Pendelhojar!

Våra Pendelhojar!
Pendlaren fick sig äntligen lite efterlängtad kärlek efter 5 års åretrunt pendlande. Drivlinan klickade, rasslade, knakade och gnisslade allt mer men kämpade på ändå. Ny kassett, ny kedja och jag hade ett vevparti liggande i garderoben.

Efter att äntligen hittat en billig stel gaffel till rimligt pris med rätt A-C mått så passade jag på att byta gaffel med. Borde valt en avvikande ful färg på gaffeln ser jag, för en pendlare bör vara så ful som möjligt för att avskräcka tjuvar. Lite tejp och smuts ska nog göra susen. Billig, ful och funktionell är mina ledord.

Före: 15 stolta kilo med låset på.
CIMG1620.JPG ht=544

Behöver nog nya trissor med. Dessa är sylvassa.
CIMG1626.JPG ht=725

Efter: 2 kilo lättare. Sparade 1,4 på gaffeln och 0,6 på däcken.
CIMG1635.JPG ht=544

/* Jörgen */

Våra Pendelhojar!
IMG_0988.jpg ht=544
Min trotjänare i stål, köpt 93-94 någonting. Från början utrustad med Shimano STX men uppgraderad till 9-delat för ca 2 år sedan. Det som är kvar sedan cyklen var ny är ramen och gaffeln, allt annat är bytt. Utrustningen idag är en blandning mellan Deore och LX pryttlar. Just det kedjan är SRAM.

Våra Pendelhojar!
"Ny" pendlare:

Dekaltrimmad Trek från 1998 med det mesta bytt. Hjul och sadel original (Bontrager)

Kleinpendlare_08.jpg ht=543

Kleinpendlare_04.jpg ht=543

Kleinpendlare_09.jpg ht=543

Kleinpendlare_13.jpg ht=725

Bättre skärmar och SS-konvertering på att-göra-listan.

/Johan

Våra Pendelhojar!
file=141013

Ridgeback Flight 02.
Borde kanske ta en ny bild på min pendlare med skärmar och lås monterat. Det får bli senare..

Väldigt funkis cykel och helt perfekt om det inte vore för att Ridgeback byggt annorlunda jämfört med specen. Drivlinan var 8-delad med 2300bakväxel istället för 9-delad med tiagra. Smått irriterande men jag har satt Evanscycles på att jaga Ridgeback. Lite ont om svar sista tiden bara...

Våra Pendelhojar!
Eftersom min förra pendelhoj blev stulen så blev jag tvungen att skaffa en ny :(
Bestämde mig för att bygga ihop det absolut fulaste jag kunde så ingen skulle vilja stjäla den. Har funkat hittills...
Köpte en gammal Ideal Hillmaster från -94/-95 (?), gjorde den till single-speed på billigast möjliga sätt (notera att jag ändå har tre klingor där fram - det var billigast så) och den är lagenligt utrustad med reflexer och lampor.
Som bonus sitter där också fulast möjliga skärmar, ett slitet sadelöverdag i fårskinn och ett glappt styrlager.

pendlare.jpg ht=462

Senast redigerad av en moderator:
Våra Pendelhojar!
crescent_320_01_low.jpg ht=485

Nu är det äntligen slut med att spraymåla ryggen så fort det är nederbörd!
I grunden en Crescent 320 med 531-rör. På bilden syns inte de nya uppdateringarna: kortad kedja, ny Ideale Model 80, ny 3ttt-stolpe

Våra Pendelhojar!
Nishiki Bushwacker -06. Fick en fin grön kulör förra året, då jag fick ett plötsligt lackeringssug. Rullar på Schwalbe marathon winter i kalla tider, kort styre och gräsliga skärmar. Kanske skulle behöva ny kedja, drev och kassett för det är aldrig bytt.

Nej dags att skura golvet nu ser jag!

Bilagor

• nishikin marun.jpg
    nishikin marun.jpg
    66.1 KB · Besök: 132
Våra Pendelhojar!
Egentligen varit klar med den här ett tag men nu även fixat pakethållare. Det är min frus Planet-X Kaffenback. Komponenterna är en en salig blandning med Campa Chours, Deore, LX-gold, RS20-hjul med mera. Är riktigt nöjd om jag får säga det själv. Ska väl ta henne till jobbet på ett bra sätt tror jag.
IMG_0438.JPG ht=484

Våra Pendelhojar!
Allt annat än sexig, men rätt praktisk:)

14 kg utan barnstol med dubbisar. Extremt tunga hjul gör den inte speciellt snabb heller....

Bilagor

• silverpilen.jpg
    silverpilen.jpg
    57.9 KB · Besök: 138
Våra Pendelhojar!
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
>
file=144139

> Bättre skärmar och SS-konvertering på
> att-göra-listan.

Nu kan det bockas av. Ordentliga pedaler, längre styrstam samt sommardäck är också nytt sedan förra bilden (plus en faslig massa smuts).

file=149919

/Johan

Våra Pendelhojar!
ram: Skeppshult STC Steel
hjul: Shimano WH-S501 Alfine 8-vxl, navgenerator, 24-ekrade straight-pull
kedjespännare: One-ones doofer (finns överallt)
bromsar: SLX 2010
däck: Schwalbe Marathon supreme 37 mm
vevparti: Alfine 38 t dubbel chainguard
lampa: fram Busch müller Lumotec Oval Senso Plus 2,4 W diod
bak vanlig diod, tänkte koppla den till dynamon vid senare tillfälle
pedaler: ett par Wellgo kombi som fan är helt odödliga, har gått över 6 år och jag vet inte hur många mil.. skulle köpa nya, men jag ska fan slita ut dessa först. Vi får se vem som ledsnar först ;)
dator: CatEye strada wireless
styre: något från Crescents retrohojar
linda: Lizardskin, svinskön!
sadel: Brooks B17 Imperial
pakethållare fram: samma som på Crescents Apple Bay
pakethållare bak: Topeak nånting med deras fiffiga räls.
skärmar: Vanligt skrutt, har tagit en bakskärm och kapat för att ha fram. Skulle vilja ha ett par Honjo eller från Velo Orange i hamrad ALU. Ramen är lite tight bara.
kompis- och egolapp: Brooks (lite små men funkar bra och är sjukt snygga)
korg: Nån Spectra-hejåhå för pakethållare.
lås: ABUS futura med egenmekad hållare under sadeln
stöd: Spectras justerbara centralstöd
vikt: 19.8 kg som den ser ut på bilden

Egenborrad och installerad fjäder för att hålla styret rakt
den har hittils rullat 230 mil med denna ram.
hjulen har rullat 300 mil på en Kona dr.Dew -ram innan denna.

filename=bild+3.JPG

filename=bild+1.JPG

Våra Pendelhojar!
Lite förändringar har visst skett sedan november 2008. Hjul + gaffel från min Kona Dew Drop (som fått lite bättre prylar på den fronten). Juicy 3:or från en mtb jag inte använder (fast de kanske hamnar på en mtb jag använder). Fascinerande att byta till en svintung stålgaffel, men ändå spara ett kilo på den manövern.

50% Scott, 50% Kona - 100% Bastard!
skona.jpg

Kändes lite konstig, den är sänkt några cm fram, men amn vänjer sig snabbt.

Senast ändrad:
Våra Pendelhojar!
Efter ha experimenterat med 32, 28 och 25mm däck på pendlaren så gjorde jag en helomvändning och monterade ett par Big Apple. Ojojojoj, vilken komfort!! Och rullet är nästan lika bra som med 25mm. Varför gjorde jag inte detta tidigare???

IMG_20110718_190639.jpg

Spec:

Crescent Muddus 301
Växlar: SS, 44/16
Bromsar: Nexus Roller Brakes
Däck: Big Apple 622-50

Senast ändrad:
Våra Pendelhojar!
Så där, nu är jag nöjd med målningen av min gättoräser. I grunden är det en merida i tiagra nivå men med en del utbytta detaljer och ommålad. Nu borde den ju vara lite för unik för att en tjuv ska våga ta den (om nu tjuvar vet något alls om cyklar och därmed ser att den blir svår att kränga...)

Bilagor

• Nyarlathotep_110813_happy.jpg
    Nyarlathotep_110813_happy.jpg
    109.4 KB · Besök: 144
Våra Pendelhojar!
alfa nick skrev:
> När det blir dags för pendling är det tänkt
> att den här ska få tjänstgöra.
>

Det där är en grym pendlarcykel :) Min är lite mer amerikansk:

Bilagor

• IMAG0321.jpg
    IMAG0321.jpg
    128 KB · Besök: 136
Våra Pendelhojar!
Atlas skrev:
> Ingen bakbroms? Det är modigt på höst/vinter :)

Går ju inte! Ramen är för 26" hjul och jag kör med 28". Det i kombination med avsaknaden av skivfästen gör det svårt ;) Nåja, änsålänge funkar det!

Våra Pendelhojar!
Atlas skrev:
> Ingen bakbroms? Det är modigt på höst/vinter :)

Ingen Egolapp? det blir moddigt på höst/vinter :-)

Våra Pendelhojar!
Hær kommer mina fultyskar, fungerar fortfarande bra till pendling.

Bilagor

• Billede0008.jpg
    Billede0008.jpg
    157.7 KB · Besök: 121
  • Billede0011.jpg
    Billede0011.jpg
    99.2 KB · Besök: 122
  • Billede0011.jpg
    Billede0011.jpg
    99.2 KB · Besök: 122
Våra Pendelhojar!
Min pendlare såg tidigare ut såhär och fungerade som träningshoj:
IMG_0234.JPG

Nu lite bättre anpassad för sin nya användning med stänkor, korg, rakt styre, ringklocka och ett riktigt lås förstås:
IMG_0440.JPG

IMG_0442.JPG

Innan vintern ska den konverteras till ss, delarna väntar redan därhemma.

Tillbaka
Topp