Värdering

Värdering
En fråga? Funderar på att sälja hojen som är en Reporto Corse med campagnolo växlar och bromsar, kolfiber gaffel. Cykeln är i superskick och min fråga är, vad är den värd?

Bilagor

• 59C301C5-A3AC-4B73-BF93-634E1D502BD0.jpeg
    59C301C5-A3AC-4B73-BF93-634E1D502BD0.jpeg
    309.7 KB · Besök: 264
Värdering
Tror det är för högt. Nu har vi ingen närbild, men tycker varken däck, fälgar eller drivlina ser ut att va i topp trim.
Plast pedalerna torde dra ner priset för en köpare.

-Åke

Värdering
Jämte7800 sa:
Ja Åke cykeln är skrotfärdig .

De är inte de jag säger, motiverar bara min åsikt att om du lägger ut den som den står idag för 4200 tror jag den blir svår såld. Kanske beror det på att jag vet vad det kostar att köpa fräscha däck och byta en väl använd drivlina.

Du verkar inte va mottaglig för åsikter varför frågar du då? Hur många mil har drivlina rullat hur gamla är däcken?

Värdering
Vem har sagt att jag ska lägga ut den för 4200? Du har inte gett en ändå åsikt om vad du tror den är värd utan bara letat fel, oseriöst tycker jag iaf. De e ju bara en cykel och den funkar fint, och det är bra skick på den. aning om hur långt den gått då jag ej haft den sen ny. Så vad är din värdering av den? Mvh

Värdering
Jämte7800 sa:
Vem har sagt att jag ska lägga ut den för 4200? Du har inte gett en ändå åsikt om vad du tror den är värd utan bara letat fel, oseriöst tycker jag iaf. De e ju bara en cykel och den funkar fint, och det är bra skick på den. aning om hur långt den gått då jag ej haft den sen ny. Så vad är din värdering av den? Mvh

Om den va min skulle jag sälja den för 1500-2000 kr. Om du tycker det är oseriöst att leta fel vid köp av beg cykel så rekommendera jag dig att aldrig mer göra det själv. Att en nästa 20 år gamal cykel ”funkar fint” betyder ju inte att kommande utlägg inte skall påverka priset.

Värdering
Seriöst, det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är?

En del Bianchi-entusiaster som gillar Celeste-grön färg kanske skulle ge 5000 kr medan andra modernister som jag som mer eller mindre kräver skivbromsar även på landsväg skulle ge max 1000 kr.

Värdering
Ja men med den kunskapen du sitter på så hade de räckt med - Allt från 1000 till 5000 kr beroende på köpare och skick. Det tycker jag är seriöst. Tack för mig ??

Värdering
Jämte7800 sa:
Ja men med den kunskapen du sitter på så hade de räckt med - Allt från 1000 till 5000 kr beroende på köpare och skick. Det tycker jag är seriöst. Tack för mig ??

Sluta gnälla när du får en motivering till prissättningen!

Hade någon bara sagt 1000kr så hade du ändå frågat varför dom satt ett så lågt pris....

Värdering
Förstår ärligt inte varför du är irriterad.
Du ville alltså ha en värdering helt utan motivering i så stort spann att de inte hjälper dig alls vid en eventuell försäljning.

Ja det gör ju allt mycket enklare.

Värdering
Örjan Lax sa:
Seriöst, det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är?

En del Bianchi-entusiaster som gillar Celeste-grön färg kanske skulle ge 5000 kr medan andra modernister som jag som mer eller mindre kräver skivbromsar även på landsväg skulle ge max 1000 kr.

Haha, bianchientusiaster. Det finns ju såna i parti och minut. Nån tusing är mitt bud. Jag tycker styret ser skumt ut men försök annars på blocket där finns det väl värre objekt än detta?

Värdering
Det där är inte celeste. Den färgen övergav man någongång på 90-talet och bytte ut den mot dagens kräkgröna. Gärna blandat med andra färger och mönster som få ett lsd raveparty vara blekt.

Värdering
Jag tycker cykeln är snygg, den ser välvårdad ut, men skulle jag köpa skulle jag räkna "baklänges". Först sätter jag en rimlig budget anpassad för en lagom slapp gubbe som jag som bara vill ha något som funkar. Idag kan man ju få nya grejer för 7-8 tusen även om det då inte rör sig om några high-endkomponenter. Begagnat bör i min värld vara billigare än nytt. En begagnad sub-sjukilosracer à 50-60 papp i nypris och av känt märke som kräver vård som ett dibarn är för mig inte bättre än en hyfsad cykel från XXL. Ja da, ja da, ja da, visst kanske även en fet gubbe som jag cyklar någon km/tim snabbare och visst kan det vara kul att veta att jag har en gooooolden-schlüssel mellan benen någon gång, men ser man det över hela cykelns livstid är det verkligen pärlor åt svin för mig att betala en jävla massa pengar för att få det där "lilla extra". Resultat; rimlig budget för begagnat och för mig ≈3,5-4 kkr cykelklart.

Med detta sagt är det bara att börja räkna. Om däcken behöver bytas 1 200 kr. Nya vajrar 300 kr??? Ny kedja, kassett och kakor fram (vete fan vad Campas grejer kostar) Bromsbelägg 250 kr? Pedaler 1 000 kr??? Då närmar vi oss 3 000 kr. Hmm, nu närmar vi oss en gräns där jag nog skulle valt ett annat, nyare alternativ.

Om allt är helt fräscht skulle jag lätt ge 3 500 - 4 000 kr. Jag menar, vad får man för tre och ett halvt papp idag?

Så ungefär resonerar jag. Fast det är ju bara jag.

Värdering
Sätt ut till Fsg någon vecka före Vätternrundan ger bäst pris sätt 2-3t beroende på vad anser vara värd kanske lägre belopp om du bor långt bort från (Stockholm)ev vara beredd på ta med på resa och visa i Stockholm?
Är det efterfrågad modell betalar en del på Swish och hämtar när de har tid

Tillbaka
Topp