Varför är det lag på ringklocka?

Adam K skrev:
-------------------------------------------------------
> ...
> Rösten är annars handsfree, på cyklar med
> bockstyre är det inte rimligt att ha en klocka vd
> varje handpostion så då är rösten den enda
> signal som inte innebär enhandsfattning -ofta i
> trång trafikbild.

Jag använder aldrig bromsen i trång trafikbild av precis samma anledning :/

Har också ringklocka på alla cyklarna. På racern har jag en liten käck sak från Cannondale. Blir ingen klang, mer ett skarpt ping. Trodde den skulle höras dåligt men den är väldigt effektiv, faktiskt bättre än den "vanliga" jag har på hybriden.

jonja skrev:
> Däremot är jag ordentligt less på alla
> Buttricks-klockor som flödar marknaden och är
> lika mkt slitdel som kedja o kasset. Det ska jag
> lösa genom att köpa en spurcycle. Any day now,
> any day now, I shall be released!
> http://www.spurcycle.com/products/better-bicycle-b
> ell-raw

Helt rätt jonja. Jag är grymt nöjd med min Black Bell. Den smälter snyggt in bland de andre reglagen på styret. Ljudet från den är helt fantastiskt, det får varenda kotte att hoppa högt.

Så, ja, jag tycker lagen om ringklocka är rimlig. Speciellt i storstadsmiljö. Vardagspendlare som ligger i mitt filen eller som såsar fram på sina cyklar har jag inget för. Jag vill komma fram först ;-)

BLACK_BellNinerMOD_grande.jpg

Adam K skrev:
> Bor inte i Nacka längre ;)
>
> Min säkerhet är inget hasardspel, utan ett
> egenintresse som jag inte överlämnar till någon
> annan.
> Till sjöss brukar vi säga att det finns inga
> medgångare, bara motgångare, vilket betyder att
> lita inte på att något annat fartyg (eller båt,
> men båtar är som yra höns så 'that goes
> without saying') följer sjövägsreglerna utan
> håll koll, avstånd och var beredd på plötsliga
> galenskaper från alla andra.
>
> silverman834 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Adam K skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Fast en del har jag svårt att inte passera
> med
> > > lite fart och en lätt axel-axel-touch.
> >
> > Skulle det inlägget inte passat bättre i
> "Dåre
> > i Nacka" tråden?

Om du alltså är medveten om att fotgängare ofta är svårberäkniga så måste du hålla större marginaler så du inte krockar med dem! Att köra axeln i folk gör bara dem arga och då visar de ännu mindre respekt för cyklister. Folk har varit med om att mötande fotgängare oprovocerat satt axeln i dem, kanske de fotgängarna just hade mött dig?

Adam K skrev:
> Rösten är annars handsfree, på cyklar med
> bockstyre är det inte rimligt att ha en klocka vd
> varje handpostion så då är rösten den enda
> signal som inte innebär enhandsfattning -ofta i
> trång trafikbild.

Jag använder en liten en från Rose. Sitter innåt, precis under klämman till höger reglage. Från bocken och hoodsen nås den med tummen, och från toppen med lillfingret.

jonja skrev:
> Däremot är jag ordentligt less på alla
> Buttricks-klockor som flödar marknaden och är
> lika mkt slitdel som kedja o kasset. Det ska jag
> lösa genom att köpa en spurcycle. Any day now,
> any day now, I shall be released!
> http://www.spurcycle.com/products/better-bicycle-b
> ell-raw

Jag har också svåra cravings på den klockan. Låter cool och är snygg. Fånigt pris för en ringklocka dock...

Intressant placering, var tvungen att testa med en klocka jag har liggande, för mig funkade det från bocken men inte från de andra positionerna. Och inte med fingrarna på bromsen från bocken.

bojsänke skrev:
> Jag använder en liten en från Rose. Sitter
> innåt, precis under klämman till höger reglage.
> Från bocken och hoodsen nås den med tummen, och
> från toppen med lillfingret.

Poängen med ringklocka tycker jag är att det är ett känt ljud. Många ringklockor låter ungefär likadant, och de flesta lär sig redan i barndomen vad ett ringklockeljud betyder.

Sen finns det ju människor som är döva eller har musik i öronen eller som bara skiter i allt. Inte mycket att göra då om man inte vill släpa med sig några bullermaskiner:

russolo_bullermaskin.jpg

Bullermaskiner av den futuristiske konstnären Luigi Russolo.
från http://modarnatider.blogspot.se/2009/03/scrabrrrrraanng.html

Funderade ett tag på att ta med en mistlur men sedan redan ringklockor tycks reta upp drullande fotgängare på cykelvägen övergavs tanken.
Numera kör jag bil i stan och cykel på landsvägen.

För ett år sedan bevittnade jag en synnerligen snarstucken medpendlare som, cyklade förbi en gående på stadsgårdskajen och, slängde ut arm och näve i ansiktshöjd vid nära passage.
Det tyckte jag var, inte så lite, onödigt så jag trampade till lite extra och gled upp bakifrån samt väste på bästa gangstermanér att: "- så där beter man sig för faan inte, nu lugnar du ner dig!". Varpå jag fortsatte trampa hårt och avslutade med en cykelkränkning.... Känner någon igen sig här!?! Då hade jag ingen ringklocka utan hojtade friskt istället, nu har jag lite av varje, standardringklocka och diverse elektroniska ljud i 90dB genren... ;-D

Håller med om att ringklockan är inpräntad som varningssignal för cykel så den borde vara det bästa men som sagts den räcker inte till när yra höns och "döva" surf-nackar med hoodies ramlar över GC-banorna hejvilt...
Jag försöker dra mitt strå till stacken med mina tre barn, hårdtränade att alltid se sig om och vara medvetna om vad som händer kring dem...ren och skär överlevnadsinstinkt....

Det händer att jag själv irrar bort mig men vi är alla mänskliga och får vi en varningssignal så löser sig det mesta iaf om alla bara var lite mer medvetna. Jag brukar hojta tillbaka när jag får en sur kommentar efter passage: "-Jag vet var du är , frågan är om du visste var jag var?"
/Calle

Jag plinga på ett pallmongo som gick mellan Nacka Forum och Sickla.
Personen i fråga var tydligen tvungen att gå på cykelhalvan av trottoaren (Stort fint vitt streck som delar av pöbeln från oss vanliga mänskor).

Jag plinga (Med min inte allt för stora ringklocka ska väl tilläggas men än dock en ringklocka).

Tror ni fanskapet reagera? Icke.

Så man tager vad man haver så jag vråla "TUT TUT!" på kanske 4-6 m avstånd (det gick ganska sakta för oss där och då...inte annars...lovar).

Vad gör personen ? Jo hen stannar , vänder sig om och kollar på mig som att jag var ett UFO (vilket man lätt kan förväxlats med iof).

Jag fick snällt runda sagda fågelholk och fortsätta min racer runda.

Summa kardemumma: Man kan plinga bäst fan man vill...på vissa hjälper inte det...man kan bara vara glad att man inte är den personen.

För övrigt så brukar jag ofta säga tack efter att en fotgängare anpassar sig efter mig, tex genom att flytta sig då jag plingat eller då någon ser sig för innan denne ska korsa cykelbanan och faktiskt låter mig passera. Då är det nog svårare för dem att vid fikabordet svära över alla idotcyklister.

silverman834 skrev:
> För övrigt så brukar jag ofta säga tack efter
> att en fotgängare anpassar sig efter mig, tex
> genom att flytta sig då jag plingat eller då
> någon ser sig för innan denne ska korsa
> cykelbanan och faktiskt låter mig passera. Då
> är det nog svårare för dem att vid fikabordet
> svära över alla idotcyklister.

+ 1 på den. Tackar även bilar som är uppmärksamma när man kommer dundrande.

Blev lite nyfiken på en spurcycle bell...var köper man den?

Bilagor

• spurcycle-bicycle-bell-6.jpg
    spurcycle-bicycle-bell-6.jpg
    35.5 KB · Besök: 108
silverman834 skrev:
> För övrigt så brukar jag ofta säga tack efter
> att en fotgängare anpassar sig efter mig, tex
> genom att flytta sig då jag plingat eller då
> någon ser sig för innan denne ska korsa
> cykelbanan och faktiskt låter mig passera. Då
> är det nog svårare för dem att vid fikabordet
> svära över alla idotcyklister.

+1

Kanske inte så aero, och möjligtvis lite otymplig på styret...

"Mistlur med vevinrättning av metall monterad i rektangulär trälåda med bärhandtag i läder."

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    28.6 KB · Besök: 38
När det nu ändå är lag på det, och det i de allra flest fall är ett neutralt och lätt identifierat sätt att signalera på cykel, varför är det så många med racer/mtb som tycker att det är ett så stort och svårt problem att sätta på en 10-grams ringklocka för trettio spänn? Nån som kan förklara lite seriöst?

AndersMN sa:
När det nu ändå är lag på det, och det i de allra flest fall är ett neutralt och lätt identifierat sätt att signalera på cykel, varför är det så många med racer/mtb som tycker att det är ett så stort och svårt problem att sätta på en 10-grams ringklocka för trettio spänn? Nån som kan förklara lite seriöst?

Själv gör jag det inte för jag tycker det är fult, och väldigt onödigt, eftersom jag bara kan ropa "Hupp", eller "Kommer vänster" eller vad man nu känner för istället för att plinga på en liten pryl som folk som grejar med sina mobiler ändå inte hör...

HejPåDej sa:
AndersMN sa:

Själv gör jag det inte för jag tycker det är fult, och väldigt onödigt, eftersom jag bara kan ropa "Hupp", eller "Kommer vänster" eller vad man nu känner för istället för att plinga på en liten pryl som folk som grejar med sina mobiler ändå inte hör...

Och när du 'huppar' på en hundägare på 100 meters håll så blir det kraftiga reaktioner?

Ringklocka är världens grej i dh-backen. Men jag försöker fortfarande hitta ett läge där jag når den bra i farten.

I trafiken behövs den ju typ aldrig. En eller två gånger hittills i år.

LidingöloppetMTB kräver oxå ringklocka. Satte därför på en minimal sak på min tävlingshoj förra våren, å vill sen dess aldrig mer köra utan den.
Suverän säkerhetsanordning! Funkar ännu bättre i skogen än i stan (där fler använder öronproppar). Min taktik:
1. Plinga på ganska långt håll. Vänta på reaktion.
2. Om ingen reaktion: Plinga en gång till, på lite närmare håll.
3. Om fortf ingen reaktion: Förutsätt att vederbörande objekt antingen har öronproppar el är hörselskadad. Planera omkörningen efter den förutsättningen. Det kan i värsta fall innebära att man behöver sänka farten...

Rattnalle sa:
Ringklocka är världens grej i dh-backen. Men jag försöker fortfarande hitta ett läge där jag når den bra i farten.

Blir antagligen hånad nu men:
Jag kör inte DH men förstår ironin. Men det blir ju en del utförkörningar på stig med skymd sikt. Där skulle jag vilja höras, men inte väsnas, för att eventuella vandrare/hundrastare ska få lite förvarning samtidigt som jag har båda händerna på styret. Det ska ju naturligtvis inte låta hela tiden, då skulle ju mycket av myset med stigåkningen försvinna. Tänk blinkmongo fast med ljud (högre än baknav, lägre än koskälla) med enkel av/på.
Finns det något sånt?

Skamgränsen sa:
Rattnalle sa:

Jag kör inte DH men förstår ironin. Men det blir ju en del utförkörningar på stig med skymd sikt. Där skulle jag vilja höras, men inte väsnas, för att eventuella vandrare/hundrastare ska få lite förvarning samtidigt som jag har båda händerna på styret. Det ska ju naturligtvis inte låta hela tiden, då skulle ju mycket av myset med stigåkningen försvinna. Tänk blinkmongo fast med ljud (högre än baknav, lägre än koskälla) med enkel av/på.
Finns det något sånt?

Fungerade 1979...

Bilagor

• 2016-05-27-22-45-39-1266845487.jpeg
    2016-05-27-22-45-39-1266845487.jpeg
    9.8 KB · Besök: 64
b3ngan sa:
LidingöloppetMTB kräver oxå ringklocka. Satte därför på en minimal sak på min tävlingshoj förra våren, å vill sen dess aldrig mer köra utan den.
Suverän säkerhetsanordning! Funkar ännu bättre i skogen än i stan (där fler använder öronproppar). Min taktik:
1. Plinga på ganska långt håll. Vänta på reaktion.
2. Om ingen reaktion: Plinga en gång till, på lite närmare håll.
3. Om fortf ingen reaktion: Förutsätt att vederbörande objekt antingen har öronproppar el är hörselskadad. Planera omkörningen efter den förutsättningen. Det kan i värsta fall innebära att man behöver sänka farten...

3,5. Använd rösten alt airzound om de fem gående i bredd över hela gc fortfarande inte reagerat på de 8 pling från olika avstånd...

(fast med röst som sista utväg så kan man få ett "Du kunde ju ha plingat!", hänt i verkligheten.)

Skamgränsen sa:
Rattnalle sa:

Finns det något sånt?
Jag var inte det minsta ironisk :)

Det du söker stavas för övrigt baknav.

1) Minne från cykelforum på usenet news någon gång för så länge sedan att webben knappt var uppfunnen (jag har haft internettillgång sedan mitten av 80-talet): Man diskuterade hur man bäst fångade bilisters uppmärksamhet i N.Y. (har jag för mig). Tryckflaskedriven mistlur för fritidsbåtar räckte tydligen inte. En av debattörerna visste med sig att drivgasen var butan och hade monterat en platinatråd i trumpeten. Den tände gasen på katalytisk väg så förutom ett kraftigt tut fick man en rejäl eldsflamma. Det påstods ha gjort susen :-)

2) Jag har nästan slutat använda ringklockan. Folk reagerar inte i vilket fall -- smartphones etc. En dag i höstas cyklade jag en bit bakom en frenetiskt ringklockenyttjande man. När jag passerade tre hundrastande tanter säger en av dem till de andra att "Han kunde väl plingat". Jag var svårt frestad att stanna och upplysa dem om han faktiskt hade gjort det och väldigt mycket men helt utan effekt.

3) I Österrike köpte jag en gång en stor, Italiensk cykelringklocka som med ljudligt men vänligt ding-dong upplyste omgivningen om sin och min existens. Den var riktigt effektiv och jag tror aldrig någon retade sig på den. Mest väckte den förvåning för den lät som en portklockas ding-dång. Det var den första sak jag blev bestulen på efter att jag flyttat till Stockholm :-(

/Martin

Tillbaka
Topp