Varför cyklar alla andra snabbare?

• Trådstartare Trådstartare JEJ
  • Start datum Start datum
Intressant det här med watt, en sak är säker dock, hur "hal" man är (aero) och hur man cyklar har oerhört stor betydelse också (förutom vikten vilket är helt självklart). Jonas Bohr (Benjamin Button) tex är väl inte kanske en wattkung (i jämförelse med övriga toppeliten) men oerhört hal, vi får se nu om han grejar världsrekordet för 200km den 10/7 (för alla åldrar).
Kommentar från Jonas själv:
"-Det går ej att jämföra olika wattal mellan olika cyklister. Jag är chanslös på Zwift mot många, men ute cyklar jag ifrån de flesta, säger han helt anspråkslöst.
"

Senast ändrad:
Intressant det här med watt, en sak är säker dock, hur "hal" man är (aero) och hur man cyklar har oerhört stor betydelse också (förutom vikten vilket är helt självklart). Jonas Bohr (Benjamin Button) tex är väl inte kanske en wattkung (i jämförelse med övriga toppeliten) men oerhört hal, vi får se nu om han grejar världsrekordet för 200km den 10/7 (för alla åldrar).
"-Det går ej att jämföra olika wattal mellan olika cyklister. Jag är chanslös på Zwift mot många, men ute cyklar jag ifrån de flesta, säger han helt anspråkslöst.
"
Jb har en fb grupp, jb testar som är underhållande.

Körde exakt samma runda idag med racern. Varierade effekten utifrån terrängen. Dvs tryckte mer uppför och vice verca. Svårt att hålla nere effekten idag så inte helt vetenskapligt. Tio mil på 37.1km/h och 285W
Var tvungen att offra mig för vetenskapen idag så det fick bli samma runda igen:
34,4km/h och 249W något mer vind idag än igår (som var typ vindstilla)

"
För att säga att det inte går att jämföra måste man först göra en jämförelse.

Tycker watten stämmer bra överens med det jag hade på olika pass på smarttrainern i vintras. I regel lite högre siffror ute eftersom jag får kämpa mot vind. Höll ofta runt 300w på knappt en timme på tävlingar och rekordförsök på alpen. Runt 250w i tuffare group rides och neråt 200w på 100 miles och 100k där man höll sig i klungan.
Nästa test blir "hur lite effekt behövs för att snitta 31". Gissar 215W.

Orkar inte kolla om någon redan nämnt det, men skägget, högt cw-värde i helskägg. Har du kollat om du har helskägg? Lätt att missa om man är lite tankspridd.
Nu är du inne på riktigt djupt vatten, skägget behålls, någon gräns måste dras. ;-)

Jag tror du kan vara trygg i att behålla det. 1W (eller +1 s på 40 km över en timma) enligt testning i Specializeds Win Tunnel

Sedan bör väl banprofilen göra en hel del i sammanhanget när man vill trycka fina snitthastigheter med inte allt för hög watt? (För "ekonomisk" effektiv snabb cykling.)

Cyklade på Östgötaslätten i går vilket möjligen i konkurrens med södra Skåne är ett av de mera lättcyklade områdena i hela Sverige så länge som det inte blåser (hårt). Lätt hitta sträckningar som lämpar sig för lite tempocykling.

Körde en lite runda (56km) runt fågelsjön Tåkern (platt som en pannkaka...) och med för mig helt ok (bra) snittpuls (135) rände jag runt i knappt 34 km/h. Både lite lägre snittpuls och lite snabbare jämfört med tex Ekerö, Stockholm vid liknande upplevd ansträngsgrad som ju också är lättcyklat men inte pannkaksplatt på samma sätt. Tyvärr ingen wattmätare ännu dock, Strava gissade snitt på 196 watt. Ska roa mig med att pressa på här på slätten en runda med betydligt högre ansträngsgrad, bör "enkelt" krossa solosnitt pb för i år.

Senast ändrad:
Haha, har det någonsin hänt?

Mamma är från Skåne men jag har bättre koll på Östgötaslätten trots allt, platt är det varje fall. ;-) Poängen jag uppenbarligen misslyckades med att förmedla är att simpla platta banprofiler underlättar en hel del när man ska cykla snabbt (ok, snabbare) och "ekonomiskt".

Brukar roa mig med att kika en tråd på slowtwitch.com där folk postar fart och watt från sina race. I stort sett uteslutande solocykling på tt-hojar. De beskriver också utrustning och ofta bild på position. Var rätt nöjd med att snitta 36,5km/h på 210w avg i 18mil, på TT-hoj iofs...

För 3 år sedan var jag och hälsade på flickvännen i Lund i början av Maj, då var det vindstilla en halv dag. Trodde nästan mig se grisar flyga vid horisonten....

Enligt SMHIs statistik var det i början av nittiotalet runt 30 vindstilla (<1 msek) dagar i Skåne. I slutet av tiotalet var antalet vindstilla dagar färre än 7 om året….

F.ö har jag läst en del inlägg i tråden och tror mig ha svaret på TS fråga.
Helt enkelt för att alla andra är större, starkare och inte minst vackrare än TS. Enkel matematik.

Enligt SMHIs statistik var det i början av nittiotalet runt 30 vindstilla (<1 msek) dagar i Skåne. I slutet av tiotalet var antalet vindstilla dagar färre än 7 om året….

F.ö har jag läst en del inlägg i tråden och tror mig ha svaret på TS fråga.
Helt enkelt för att alla andra är större, starkare och inte minst vackrare än TS. Enkel matematik.

TS har slutat bry sig för länge sedan. ?

Tror jag får kalibrera nästa gång :)
Jag är fruktansvärt ur form (har knappt tagit en omväg på 1,5 år och egentligen ingen träning) men min gissning hade varit att snittet på den rundan hade varit runt 180 watt precis som du säger.

Cyklade en kort loop 4 gånger. Var i princip lika effektiv varje varv förutom det första då jag var bäst. Tror jag är i så dålig form att jag inte orkar hålla positionen speciellt länge. Tighta kläder, ganska aggressiv position, ingen vattenflaska, knappt någon vind, bara högerkorsningar och ok asfalt. Tyvärr är det så dålig sikt i en korsning där man kommer in med rimlig fart att jag inte vågar undvika att slira på bromsen lite.

hmm ja, underarmarna parallellt är ju hemskt, så klarar jag inte att cykla
Bara jag som tycker det är bekvämaste positionen? Så pass att jag ofta glömmer gå ur den i uppförsbackarna och det efter nån timme (inte helt otippat) inte längre är speciellt bekvämt alls, usch.
Kör dock snäll-racer och den är långtifrån slammad. Testa höja lite?

Position, däck och vikt är nog din förklaring.

Bilagor

• 22EAF539-E91B-41CB-8B39-1EE9F60FC96A.jpeg
    22EAF539-E91B-41CB-8B39-1EE9F60FC96A.jpeg
    50.3 KB · Besök: 134
Tror jag får kalibrera nästa gång :)
Jag är fruktansvärt ur form (har knappt tagit en omväg på 1,5 år och egentligen ingen träning) men min gissning hade varit att snittet på den rundan hade varit runt 180 watt precis som du säger.

Cyklade en kort loop 4 gånger. Var i princip lika effektiv varje varv förutom det första då jag var bäst. Tror jag är i så dålig form att jag inte orkar hålla positionen speciellt länge. Tighta kläder, ganska aggressiv position, ingen vattenflaska, knappt någon vind, bara högerkorsningar och ok asfalt. Tyvärr är det så dålig sikt i en korsning där man kommer in med rimlig fart att jag inte vågar undvika att slira på bromsen lite.

Det är mycket som spelar in helt klart, många faktorer, hade en fin kväll på Östgötaslätten för några veckor sedan med knappt någon vind och då snittade jag solo 34,6 km/h på en 56 km "cirkelsträcka" runt Tåkern med rätt hmm "kontrollerad" snittpuls, 141. Jag har enbart tränat racer sedan slutet av februari ungefär (började med Zwift) och är 51. Inte haft riktigt lika gynnsamma vindförutsättningar sedan dess tyvärr. Jag har tagit i klart mer än så några följande turer med högre snittpuls fast med långsammare snitt. Förutom vinden som kan påverka så upplever jag det klart lättare att snitta lite högre på riktigt platta profiler, det gör stor skillnad för mig (och säkert för de flesta andra också). Att bara flaxa runt med siffror och försöka jämföra med andra är klurigt i den här sporten, så sjukt mycket olika faktorer som påverkar. Hur aero man är, material, banprofilen (tyngre/kraftigare personer är oftast klart vassare på flacken men svagare i backar tex), vind, cyklar man solo eller inte solo, ligger man i bocken hela tiden (vilket går in på aero) etc, etc

Men 31 km/h @ 160 w låter imponerande effektivt av dig, bör tyda på någon form av talang för cykling. :-) Jag har enbart wattmätare i Zwift än så länge. Du kanske inte väger så mycket heller?

Senast ändrad:
Bara jag som tycker det är bekvämaste positionen? Så pass att jag ofta glömmer gå ur den i uppförsbackarna och det efter nån timme (inte helt otippat) inte längre är speciellt bekvämt alls, usch.
Kör dock snäll-racer och den är långtifrån slammad. Testa höja lite?

Position, däck och vikt är nog din förklaring.
Efter 4 punkteringar har jag satt på mitt gamla framdäck bak, så nu går det ännu långsammare. Får nöjescykla lite i år och ta mig igenom vätternrundan. Till nästa utesäsong får jag försöka bli några kilo lättare. Går bra mycket bättre på Zwift. Får trycka mycket högre watt uppför utomhus. Får väl boka nån Bikefit också

Efter 4 punkteringar har jag satt på mitt gamla framdäck bak, så nu går det ännu långsammare. Får nöjescykla lite i år och ta mig igenom vätternrundan. Till nästa utesäsong får jag försöka bli några kilo lättare. Går bra mycket bättre på Zwift. Får trycka mycket högre watt uppför utomhus. Får väl boka nån Bikefit också
Jag kan känna att jag är fegare utomhus jämfört med när jag Zwiftar men jag har åtminstone börjat bli lite hmmm "modigare" sista månaden. Att borra ner huvudet, trycka på med höga snittpuls (samt hastighet) och eventuellt bonka är ju lite enklare/bekvämare hemma än på en 10 mils runda utomhus. ;-)

Jag kan känna att jag är fegare utomhus jämfört med när jag Zwiftar men jag har åtminstone börjat bli lite hmmm "modigare" sista månaden. Att borra ner huvudet, trycka på med höga snittpuls (samt hastighet) och eventuellt bonka är ju lite enklare/bekvämare hemma än på en 10 mils runda utomhus. ;-)
Alltid någon läskig väg eller passering när man ska få till en runda. Har funderat på att köra fram och tillbaka på trygga sträckor. Fick ringa efter skjuts hem 12 mil hemifrån för några veckor sedan. Har problem med att sadelstolpen sjunker medan jag cyklar också. Mycket irriterande

Nästan samma siffror idag efter kalibrering/nollställning: 30,8 km/h @ 157 W. Samma korta loop, lite blåsigare idag. Värre är att cykelformen är usel. Jab blir trött utan ordentlig puls och klarar inte av några högre effekter. Får försöka få till en tjuga för att se hur illa det är.

Nästan samma siffror idag efter kalibrering/nollställning: 30,8 km/h @ 157 W. Samma korta loop, lite blåsigare idag. Värre är att cykelformen är usel. Jab blir trött utan ordentlig puls och klarar inte av några högre effekter. Får försöka få till en tjuga för att se hur illa det är.
Helt otroligt, men du måste vara en riktig lättviktare. Krävs 240w för mig minst för den snitthastigheten.

Kan ju vara effektmätaren som har blivit koko, men jag tror tyvärr inte det. Jag har en på en annan cykel, så jag kan ju göra en snabbkontroll. Tyvärr har den långsammare däck och bekvämare sittställning så det blir inte helt enkelt att jämföra.

Jag är nog inte aerooptimerad, runt 78 kg på 186 cm. Dock är benen väldigt aero pga träningsbristen. Tänk också på att det inte är snitthastighet dörr till dörr eller liknande. Det är varv på en "bana" med snälla svängar och ok asfalt där jag försöker hålla samma hastighet vid varvningspunkten.

Kan ju vara effektmätaren som har blivit koko, men jag tror tyvärr inte det. Jag har en på en annan cykel, så jag kan ju göra en snabbkontroll. Tyvärr har den långsammare däck och bekvämare sittställning så det blir inte helt enkelt att jämföra.

Jag är nog inte aerooptimerad, runt 78 kg på 186 cm. Dock är benen väldigt aero pga träningsbristen. Tänk också på att det inte är snitthastighet dörr till dörr eller liknande. Det är varv på en "bana" med snälla svängar och ok asfalt där jag försöker hålla samma hastighet vid varvningspunkten.
Jag är ingen watt expert ännu men kan säkert stämma om man ser till din längd och vikt.

Blev tvungen att testa. Jag har inget smidigt sätt att köra båda effektmätarna på samma cykel så jag jämförde med min gamla bkool som uppskattar effekten skapligt. De mätte ganska lika, så jag tror att värdena är rimligt korrekta. Får bli ett ramptest någon dag också. Senaste slutade på precis under 400 W, undrar om jag klarar 300 nu.

Blev tvungen att testa. Jag har inget smidigt sätt att köra båda effektmätarna på samma cykel så jag jämförde med min gamla bkool som uppskattar effekten skapligt. De mätte ganska lika, så jag tror att värdena är rimligt korrekta. Får bli ett ramptest någon dag också. Senaste slutade på precis under 400 W, undrar om jag klarar 300 nu.
"ramptest"? Är det samma som ftp eller en annat testvärde?

Det är korrekt den där positionen när man lägger underarmarna vid bromshandtagen är riktigt smidig, man liksom glider fram. På min gamla racer som var för liten ( :( ) körde jag alltid den positionen då jag behövde alla centimeter jag kunde få. Men i år har jag märkt att jag istället går ner i dropsen, egentligen är det väl för att jag inte litar på cykeln .

När jag zwitar intar jag dock aldrig den positionen.

Nä, det är ett av många sätt att uppskatta ftp/cp. Man börjar ganska lågt, kanske på 50% av tidigare uppskattad ftå som uppvärmning. Sen ökar man med 6% eller så varje minut tills man inte klarar av att hålla effekten längre. Ftp brukar uppskattas till runt 75% av medeleffekten man höll den sista minuten innan den föll.

Enda sättet att verkligen veta sitt FTP är att grisa på med smärta i 1h. Ramptest har jag aldrig testat men har kört 20 minuter och det 20 minuters test säger är mitt FTP verkar inte vara mitt FTP. Det varierar lite mellan människor hur länge de kan pusha.

Ska man köra sedan köra 20 minuters test måste man börja filosofera om man ska köra 5 minuters "all out" före testet för det var så skaparen av testet vill att du ska göra eller om det bara är att ta sin bästa 20 minuters kraft.

Kör Mont Ventoux på Zwift vet jag, bra FTP test

Ack ack. Powertapen och trainern var inte överens och jag har för mig att de har varit det tidigare.

Har ett sista hopp om att det fixar sig efter batteribyte. Annars blir det en "spännande" uppgift att ta reda på om effektmätaren visar korrekt eller inte. Får väl köpa ett par dubbelsidiga pedaler bara för att verifiera denna :)

Ack ack. Powertapen och trainern var inte överens och jag har för mig att de har varit det tidigare.

Har ett sista hopp om att det fixar sig efter batteribyte. Annars blir det en "spännande" uppgift att ta reda på om effektmätaren visar korrekt eller inte. Får väl köpa ett par dubbelsidiga pedaler bara för att verifiera denna :)
Det får du göra.

I övrigt förstår jag inte varför gemene man alltid envisas med att tro på trainern när de har siffror från wattmätare, för det är vekrligen så här snurrit i leden.

Men kör wattmätare i pedalerna, det har jag gjort sen start och det är enda logiska för det är där kraften tar.

Powertap baknav?
Mitt visade ca 800w på en 20a när jag inte kalibrerat på skitlänge, efter det kalibrerade jag innan varje pass.

Powertap chainring (c1). Kan ju som sagt vara trainern som krånglar också.

Kollade på filerna och det finns inga misslyckade läsningar eller liknande. Några "spikar" här och där och just den sekunden mäter den nog närmre trainerns värden.

Nåja, den mäter i alla fall konsekvent både ute och inne.

Det får du göra.

I övrigt förstår jag inte varför gemene man alltid envisas med att tro på trainern när de har siffror från wattmätare, för det är vekrligen så här snurrit i leden.

Men kör wattmätare i pedalerna, det har jag gjort sen start och det är enda logiska för det är där kraften tar.
Varför är enda logiska stället pedalerna?
Enda gången du tjänar på så höga watt som möjligt är om du är med i en watt-tävling.

Varför är enda logiska stället pedalerna?
Enda gången du tjänar på så höga watt som möjligt är om du är med i en watt-tävling.
För att då slipper man felmarginaler! Så nära källan som möjligt och så vidare. Vill inte skryta men det fattad jag redan innan jag visste vad en wattmätare var, jag tänkte att om man har wattmätningen i hjulet vad händer dom om man har världens sämsta drivverk? Just det.

Sen är det väl aldrig fel få lite "bonus" på wattävlingar, nu är det ju ingen bonus för det är verkligheten, en bonus är väl mer att köra med wattbike (vilken är känd för att överskatta) eller annan device som visar fel. Är väldigt sugen på Assioma och har varit sen jag köpte mina nuvarande, kan dock inte rättfärdiga det då dessa fungerar perfekt. Men det blir helt klart wattmätning i pedalerna för mig tills dagen jag lägger cykeln på skrothögen.

Tillbaka
Topp