Varför fortsätter shimano att leverera ut problembromsar år efter år?

Oggler sa:
Magura kanske är grejen. Men jag begriper mig inte på deras modellprogram?

Vilka mer tillverkare kör med olja i bromsarna?

Magura kör mineral olja, precis som shimano. Vetekatten om så många andra gör det. Så valet blir ju rätt enkelt om du inte ska ha shimano.

Vad är problemet med bromsvätska? Mer än att det ä lite mer aggressivt. Du menar alltså att DOT olja inte ör olja?

Mt4 är väll rätt lätta om jag ska minnas nån tabell Sixten fors la upp nyligen. Speciellt kontra pris.

Senast ändrad:
Det är väl just det där med att bromsvätskan ine är så rolig att hålla på med.

DOT-vätskan är inte olja. Den är vattenlöslig, Och det är väl hela poängen med den. Men jag kan inte se behovet av det på ett par MTB-bromsar.

Jag håller med om att just bromsar förmodligen inte är något bra ställe att banta vikt på. Dels för att det ger få gram per krona. Men också för att funktion och känsla är viktigare. Men det finns en bra sak med bromsar. Och det är att det inte verkar vara någon standard som är på väg ut i första taget. Således känns det som att man borde kuna kosta på sig bra bromsar och ha dem länge. Jämför med hjul och ramar mm. Efter 6 månader är de ju värdelösa.

Oggler sa:
Det är väl just det där med att bromsvätskan ine är så rolig att hålla på med.

DOT-vätskan är inte olja. Den är vattenlöslig, Och det är väl hela poängen med den. Men jag kan inte se behovet av det på ett par MTB-bromsar.

Jag håller med om att just bromsar förmodligen inte är något bra ställe att banta vikt på. Dels för att det ger få gram per krona. Men också för att funktion och känsla är viktigare. Men det finns en bra sak med bromsar. Och det är att det inte verkar vara någon standard som är på väg ut i första taget. Således känns det som att man borde kuna kosta på sig bra bromsar och ha dem länge. Jämför med hjul och ramar mm. Efter 6 månader är de ju värdelösa.

Ja inte för att det hänt sååå mycket på hjulsidan på de senaste åren. Inte på mtb sidan i alla fall :-)

Nog har det hänt en hel del på bromssidan de senaste 10-15 åren. Men oavsett lär du ju tröttna på dem innan de känns gamla

Bromsvätska är väl egentligen överlägset någon "mineralolja", särskilt när det ska klara temperaturer från minus 10 till plus 30. Det har ju även visat sig genom experimenten att det blir skillnad med mer flykting mineralolja.

emmer sa:
Oggler sa:
Och det är att det inte verkar vara någon standard som är på väg ut i första taget.
Flat mount kommer inte sprida sig till MTB?
Flat mount kunde lika gärna varit PM140 men det var inte coolt nog tydligen.

När 140 skivorna gör sitt intåg på mtb hänger nog flatmount med men innan dess känna tveksamt.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
emmer sa:
Oggler sa:
Och det är att det inte verkar vara någon standard som är på väg ut i första taget.

När 140 skivorna gör sitt intåg på mtb hänger nog flatmount med men innan dess känna tveksamt.

140 mm finns ju redan. Funnits säkert 10 år.

Rattnalle sa:
emmer sa:
Oggler sa:
Är väl iofs oftast 160, men det är ju mest vid kolfiberram och invändig ledningsdragning som det fyller någon funktion.
Men sen när var funktion styrande över komponenter :-)

Jensen sa:
Rattnalle sa:
emmer sa:
Oggler sa:

Jo iofs, men då till IS fästen så vitt jag vet. De finns ju knappt.

Rattnalle sa:
Jensen sa:
Rattnalle sa:
emmer sa:
Oggler sa:

Jo iofs, men då till IS fästen så vitt jag vet. De finns ju knappt.

Hope har i alla fall kört 140 bak på sina lättaste. Dock inte alla ramar som tillåter det.
Hayes hade ju ett fäste som påminner om flatmount.
9FEFAD34-4306-48B1-858D-37059E55E32A.jpeg

Vet av egen erfarenhet att Superior har 140 mm PM och är ganska säker på att även Trek har det.

//Porath

Körde 140 på förrförra hojen med hope. Bak alltså. För xc, med en bra broms behövs inte mer än 140 bak i platta Sverige. Är ju fullt tillräckligt för att låsa bakhjulet

Ergonomi på Magura handtag och hur det påverkar placering av växelspaken är lite speciellt. Kolla att det passar dig.

Finns inte Hope bromsar att köpa med både Dot och olja?

Har du råd så är nog Trickstuff det bästa på marknaden nu

Anders Lantz sa:
Oggler sa:
Magura MT2 verkar ju inte vara så lätt. Inte enligt google.

Vilken maguramodell är deras XC-flaggskepp :-) ? Lätta bromsar som hejdar den värsta farten innan kurvorna.

Det är MT8 som gäller då.

Japp, MT8 är det som gäller.
Jag vägde bakbromsen precis och med den slanglängden som gäller för min hoj så låg den på några gram över 200 (ingen raketforskningsvåg men den visar nog hyfsat iaf) komplett med olja och allt.

Magura MT8 och shimano XTR verkar alltså väga lika mycket(lite?).

MT4 verkar ju faktiskt vara ganska mycket broms för pengarna.

Är det bara jag som tycker det verkar som att oljebromsar rent generellt har bättre funktionalitet när det gäller kolvarnas gång. De "dot-bromsar" jag haft genom åren har alltid strulat på ett eller annat sätt. Kovar som kärvar. Endast en kolv rör sig osv. Det har varit ett evigt motionerande av kolvarna för att det ska funka ok. Detta har jag aldrig upplevt på varken shimano eller magura. De har bara funkat. Inget skrap mot skivor mm.

happymtb.fr sa:
Ergonomi på Magura handtag och hur det påverkar placering av växelspaken är lite speciellt. Kolla att det passar dig.

Finns inte Hope bromsar att köpa med både Dot och olja?

Har du råd så är nog Trickstuff det bästa på marknaden nu

Hope har ersättningsok för shimano eller sram på landsväg, där finns de för både mineralkolja och DOT. men inte som hela bromsar och inte på mtb

Oggler sa:
Magura MT8 och shimano XTR verkar alltså väga lika mycket(lite?).

MT4 verkar ju faktiskt vara ganska mycket broms för pengarna.

Är det bara jag som tycker det verkar som att oljebromsar rent generellt har bättre funktionalitet när det gäller kolvarnas gång. De "dot-bromsar" jag haft genom åren har alltid strulat på ett eller annat sätt. Kovar som kärvar. Endast en kolv rör sig osv. Det har varit ett evigt motionerande av kolvarna för att det ska funka ok. Detta har jag aldrig upplevt på varken shimano eller magura. De har bara funkat. Inget skrap mot skivor mm.

Då har du inte testat Hope, känns som riktigt driftsäkert. Jag har då aldrig haft några problem under de åren jag körde dem, inte behövt lufta eller något

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Jensen sa:
Hope har ersättningsok för shimano eller sram på landsväg, där finns de för både mineralkolja och DOT.
Jag antar att det är Hope RX4 du menar?

/Håkan

Yes. Stämmer. Finns för dot eller mineralolja. Och är bara oket. Men rätt intressant i detta fall då den dels är för racer och dels ju bara är ett halvt system så att säga.

Senast ändrad:
Nu har jag "renoverat" min XTR M985.
Demonterade dem helt och tvättade rent.
Det var väldigt mycket skit, och bromsoljan så för jäklig ut.
Efter att jag sköljt igenom systemet och monterat allt samt luftat så var det som en ny värld öppnat sig.
Återstår att se hur länge de håller, men min LBS hävdade att de nästan alltid har problem med motionärers XTR, men aldrig med elitcyklisters.
Han ville ha de till serviceintervall är känsliga på dessa, medans XT inte verkar bry sig.

20171208_182916.jpg
20171208_071012.jpg

Jensen sa:
HåkanC sa:
Jensen sa:
Hope har ersättningsok för shimano eller sram på landsväg, där finns de för både mineralkolja och DOT.
/Håkan
Yes. Stämmer. Finns för dot eller mineralolja. Och är bara oket. Men rätt intressant i detta fall då den dels är för racer och dels ju bara är ett halvt system så att säga.
Det är väl inte så speciellt för racer (mer än kanske att post mount ser rätt lattjo ut) utan stämmer kolvarean så gör den.
(Och i SRAMs fall så finns det två olika - har för mig det är HRD 18mm, HydrHC 21mm, Shimao 22mm, Campa 22mm men ta det med en nypa salt, SRAM är DOT-4/5.1 och Shimano och Campa är "LHM" )

Jensen sa:
Finns för dot eller mineralolja. Och är bara oket. Men rätt intressant i detta fall då den dels är för racer och dels ju bara är ett halvt system så att säga.
Ännu mer intressant är väl att de finns i lila
217505_00_d.jpg

Vem köper dem i lila?

/Håkan

HåkanC sa:
Jensen sa:
Finns för dot eller mineralolja. Och är bara oket. Men rätt intressant i detta fall då den dels är för racer och dels ju bara är ett halvt system så att säga.

Vem köper dem i lila?

/Håkan

Fördomsprofileringen säger samma personer som sätter reklamklistermärken på hjälm, ram, bil osv. :)

"Ingen" köper såklart i lila, men det är väl bra om någon nu skulle vilja ha det.

emmer sa:
Jensen sa:
HåkanC sa:
Jensen sa:
/Håkan
Det är väl inte så speciellt för racer (mer än kanske att post mount ser rätt lattjo ut) utan stämmer kolvarean så gör den.
(Och i SRAMs fall så finns det två olika - har för mig det är HRD 18mm, HydrHC 21mm, Shimao 22mm, Campa 22mm men ta det med en nypa salt, SRAM är DOT-4/5.1 och Shimano och Campa är "LHM" )

Inte mer än att de är specefikt designade o tänkta för racer. Sa aldrig att du inte kan. Det ä klart, du kan ju montera dem på mtb precis som många andra saker som från början ä tänkta för racer.

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Jensen sa:

Vem köper dem i lila?

/Håkan

På racer nog rätt få. På cx kanske fler. På mtb ä ju färgade inte alla så ovanligt bland de som kör hope. O som nickpick skriver, valmöjligheten även om de lär sälja fler svarta

NickPick sa:
"Ingen" köper såklart i lila, men det är väl bra om någon nu skulle vilja ha det.
Kan det vara så enkelt att de produktansvariga på Hope drömmer sig tillbaka till sin ungdom på 80-talet (eller var det 90-talet)?

/Håkan

HåkanC sa:
NickPick sa:
Kan det vara så enkelt att de produktansvariga på Hope drömmer sig tillbaka till sin ungdom på 80-talet (eller var det 90-talet)?

/Håkan

Tvivlar inte på att de säljer. Annars skulle hope slutat med alla färger utom svart för länge sedan

HåkanC sa:
Jensen sa:

Vem köper dem i lila?

/Håkan

Till rätt pris så bryr jag mig inte så mycket i färgen?

Jensen sa:
emmer sa:
Jensen sa:
HåkanC sa:
Jensen sa:
/Håkan
Inte mer än att de är specefikt designade o tänkta för racer. Sa aldrig att du inte kan. Det ä klart, du kan ju montera dem på mtb precis som många andra saker som från början ä tänkta för racer.
Hade de varit specaldesignade för racers så hade de väl knappast varit post mount.

Om på sina cykelturer man stannar för att köpa kaffe och kanelbulle för 25 kronor på Circle K i småorter på vischan brukar den lokala motorburna ungdomen ha spraymålat bromsoken på sina A-traktorer gula. Det är väl ungefär samma grej.

emmer sa:
Jensen sa:
emmer sa:
Jensen sa:
HåkanC sa:
Jensen sa:
/Håkan
Hade de varit specaldesignade för racers så hade de väl knappast varit post mount.

Det är ju i alla fall vad de annonserats som och anledningen till att de finns att köpa för mineral olja och även till att de säljs som löst ok utan handtag. Du borde läst deras hemsida först sä hade sett det ?. PS. De finns både som flat mount och post mount (eftersom vissa hojar har PM, främst cx).
Men du kanske att hope själva ljuger: http://www.hopetech.com/product/rx4-caliper/

Senast ändrad:
har följt denna tråden litegranna. som någon nämnde tidigare kan det hjälpa att serva bromshandtaget. det eliminerade nästan helt den vandrande bromspunkten för min del. gjorde en så ambitiös video jag kunde på hur jag servade mitt bromshandtag. som jag nämner i beskrivningen av videon kan detta problem uppstå av andra skäl också. hoppas detta gör någon människa klokare :)
video:

Men i mitt fall (TS) så funkade ju bromsarna dåligt sekund 1. De var helt nya alltså. Det kan ju inte var rimligt att serva bromsarna det första man gör. Men det finns säkert flera orsaker till sådana här probelm. Om det uppstår på äldre bromsar så låter det ju rimligt att service hjälper.

zcalman sa:
har följt denna tråden litegranna. som någon nämnde tidigare kan det hjälpa att serva bromshandtaget. det eliminerade nästan helt den vandrande bromspunkten för min del. gjorde en så ambitiös video jag kunde på hur jag servade mitt bromshandtag. som jag nämner i beskrivningen av videon kan detta problem uppstå av andra skäl också. hoppas detta gör någon människa klokare :)
video:
Oj, seriöst ingrepp. Hoppas men slipper göra en sån operation. Har precis bytt min bakbroms till xt 8000 efter att jag krashade sönder handtaget på den gamla xt bromsen. Tror faktiskt att bromspunkten vandrar lite grann! Dock inget som stör, och hade jag inte läst dn här tråden hade jag nog aldrig tänkt på det. :)

Har inte lusläst tråden så detta har kanske redan nämnts, men testa att trycka ut kolvarna en liten bit utan någon skiva mellan klossarna. detta gör att kolvarna inte behöver röras lika långt för att få kontakt med skivan. obs, tryck in bromshandtaget till styret 1-2 gånger. det har hjälpt mig iallafall. bromsen tar då lite längre ut och kräver lite noggrannare justering av oket.

det är viktigt att oket är helt centrerad på skivan. kolvarna bör också röra sig i harmoni. gör det inte det (vilket är förekommande även på nya bromsar) så kan detta bidra till att man kan pumpa upp handtaget. rör dom sig olika mycket kan du testa att gymnastisera kolvarna lite fram och tillbaka, bör hjälpa.

Har man greppunkten ganska direkt så märks inget väsentligt i minusgrader.
När handtagen tar långt in, är det inte då man ska byta belägg? ;)

Jensen sa:
Oggler sa:
Magura kanske är grejen. Men jag begriper mig inte på deras modellprogram?

Vilka mer tillverkare kör med olja i bromsarna?

Magura kör mineral olja, precis som shimano. Vetekatten om så många andra gör det. Så valet blir ju rätt enkelt om du inte ska ha shimano.

Vad är problemet med bromsvätska? Mer än att det ä lite mer aggressivt. Du menar alltså att DOT olja inte ör olja?

Mt4 är väll rätt lätta om jag ska minnas nån tabell Sixten fors la upp nyligen. Speciellt kontra pris.

Tektro/TRP å några andra mindre tillverkare använder mineral-öl + att DOT vätska är förbjudet i Japan. Kan ju bero på att japaner inte tål alkohol ;-) för DOT är en slags alkohol ju :-)

Skål!!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp