Varför lefty gaffel??

Varför lefty gaffel??
museew skrev:
-------------------------------------------------------
> Plumse, ta två fyrkantsrör som passar i varandra
> och försök vrida det ena utan att vrida det
> andra. Gör sedan samma sak med två runda rör.
> Eureka?

Nu beskriver du något helt annat än vridstyvhet men vi kan vinkla till det lite för att jämförelsen skall vara relevant.
Istället för rullager som enda kontakt mellan de två fyrkantiga rören ersätter vi de konstaktelementen med svets istället. Å så svetsar vi ihop de två runda rören också. Då har vi två olikformiga system som skall lösa samma uppgift: Att minimera deformation vid vridning.
Då är den runda varianten väldigt mycket starkare.

Varför lefty gaffel??
Plumse: Men den jämförelsen är inte relevant. Det relevanta är ett par av två runda rör i varandra vs. två fyrkantiga rör i varandra. Vilket kan du vrida mest kring sin egen axel typ. Dvs. det du upplever som en vridstyv gaffel.

Tyskt test tack.

Varför lefty gaffel??
anonyme gäst, digital utsändning eller analog utsändning är fullständigt ointressant för min del och jag kan verkligen inte bry mig mindre. Syftet är att få rörlig bild i televisionen hemma och så länge detta syfte uppfylls med tillräckligt gott resultat skiter jag fullständigt i hur det går till.

Varför lefty gaffel??
Mårten, fyrkantig är leftyn för att den måste vara det, inte för att det är bättre.

Stalle, helst skulle jag se en enda typ av nav för två-benta gafflar: 20mm
Nu är det tyvärr inte så men jag blir inte förvånad om 20mm-nav blir för 9mm som CD blev för vinyl.

Senast redigerad av en moderator:
Varför lefty gaffel??
plumse: Det vet jag väl. Jag är inte (så) dum. Men jag vet hur en vanlig gaffel vrider sig och kan förstå varför fyrkantiga rör kan vara bättre i det avseendet. Både min zocchi och min fox vrider sig nämligen liiite mellan innerben och ytterben.

Varför lefty gaffel??
plumse: Med tanke på att Leftyn funnits så länge och inte har någon tanke på att bytas ut tror jag inte det är värre med en Lefty än med Specializeds eller Mavericks gafflar. Cannondale har egna nav givetvis som passar, FRM har, Woodman har, Spinergy, Mavic och Industry Nine har passande hjul. Mycket större sortiment än Maverick och Specialized ihop.

Varför lefty gaffel??
Lite kul tanke med enkelsving bak =)

En tanke:
Hur kommer det sig att motorcyklar finns med enkelsving bak men att det inte existerar leftys till motorcykel men för MTB är det tvärtom? Att lefty funkar bra med både för- och nack-delar råder det ingen tvekan om och ensidig hjulupphägnning har ju funnits i forsonsbranchen i typ 5.000 år om man räknar med träkärror... Konceptet med asymetrisk upphängning är alltså väl beprövad.
Så varför har vi inte sett det på motorcyklar än?

Varför lefty gaffel??
Beror väl på vad man räknar som motorcykel. Har sett en del mindre och vekare bågar (vespor och lite större) med enkelsidig hjulupphängning i fram. Annars är det ju ganska vanligt med dubbla bromsar i fram på motorcyklar av lite kralligare slag, någonting som vore svårt att få dit med en enbent gaffel.

Varför lefty gaffel??
Plumse - Det kan vara så att en ny och avvikande design överträffar inte en välbeprovad design under de första åren, men har möjligheten att bli betydligt bättre med tid.

Lennart - You do such a good job of jumping to conclusions that you might want to join the Swedish Track and Field team. ;) Men allvarligt talad, läg ner lite energi på Fru Tomita eller andra som gör allt möjligt för att ersätta svenska med engelska.

Varför lefty gaffel??
plumse skrev:

> Eller så läser man allt och ser att jag skrev
> "Speciallösningar är ALLTID fel när det finns
> standardprylar som funkar lika bra".
> Tillför det nya påfundet inte ett endaste dugg
> skall man skita i det. Jätteenkelt!
>

märks att du inte kört så mycket på en lefty :D:D
vad det tillför? en mycket styvare gaffel för samma vikt som en flexigare tvåbensgaffel :D
men visst, har man bestämt sig för att nått är på ett sätt, o är ovillig att omvärdera sin åsikt, so visst. finns ju ingen anledning för mig att sitta här o övertyga dig. jag har haft båda sorternas gafflar, så jag vet i alla fall vad JAG vill ha.

om du är ingenjör och är så trångsynt, så blir ja ju lite deprimerad :D vilket företag? Lada kanske, ser likadant ut nu som de gjorde för 30 år sen :D

sen har det nog blivit en missuppfattning i det hela, att leftyn är styvare beror inte på att gaffelbenet är grövre. utan att den inte har bussningar, utan 88 st nållager. att benet har större diameter kan säkert bidra en del, men är nog inte det avgörande, utan det är lagrena. därmot så är ju den större diametern kanske en fördel näre gäller att trycka in mer saker i benet.

men kollar man din profil, så tycker man ju att du borde ha öppnat en gaffel själv nån gång och insett att man får in MINST lika mycket saker i ett lefty ben som i två ben på en single crown gaffel

Varför lefty gaffel??
ja sket i leftyn för ja tyckte den va ful men den är säkert överlägsen. vem bryr sig om pengar? Cyklar ju inte för att det är billigt utan kul och en livsstil :P

Varför lefty gaffel??
plumse skrev:

>
> Grundläggande hållfasthetslära visar att ett
> runt tvärsnitt har mycket högre vridstyvhet än
> ett fyrkantigt tvärsnitt (förutsatt förstås
> att vikten är densamma).
>

javisst, men då äre ju konstigt att lefty gafflarna är styvare än vanliga gafflar i samma vikt då. att en vanlig gaffel vrider o har sig beror inte bara på att benens gods är tunna eller liknande, utan även om att de löper i bussningar.

men som jag sa, det är lagrena i lefty som gör det, inte materialet isig som gör den styvare. vad är det som är så svårt att förstå med det? du är ju ingengör säger du, du kan väll räkna på det?

> Givetvis förstår jag hypen med lefty. Det
> sticker ut och är annorlunda vilket i.o.f.s är
> bra. Men en hype måste förtjänas på andra
> meriter än design när produkten i fråga enbart
> existerar för att ha en funktion. Lefty är ju
> trots allt primärt en problemlösare och inte ett
> konstverk. Det är bevisligen bra gafflar men det
> är inte tillräckligt för att väga upp
> nackdelarna.

den ända nackdelen du kunnat räkna upp som du har nån grund i är ju att man måste ha ett speciellt nav. personligen ser ja det inte som ett problem. men det är ju en smaksak. jag har aldrig lånat ett hjul på 11 år, o känner ingen rädsla över att inte kunna göra det i framtiden heller.

men visst, lefty till viss del säkerligen ett sätt för cannondale att visa att de kan.
sen pratar du dig varm om 20 mm axel, med dina kriterier över vad som är bra, så äre ju minst lika dåligt, ja menar, man kanske vill låna ett hjul av nån, ja känner ingen med ett nav med 20 mm axel :D så för mig suger det ju med nav som har 20 mm axel, om man nu ska se på det så som du gör det.

varför passar inte volvo delar rakt av på en audi, varför funkar inte bmw delar rakt av på en chevrolet? vafan, följer de inte standard? jävla skit alltså :D

och som cerro skrev, det är ju inte så att leftyn kom igår :D den har ju ändå funnits i några år, och tekniken som används i leftyn, alltså med nållager, har använts sen MINST 1994 eller nått, eftersom deras fatty bygger på exakt samma tekniska lösning med lager. bara att där fick man inte in lika mycket dämpningssaker.

du nämner nackdelar, o sen när du blir överbevisad så nämner du dem inte ens utan försöker pressa fram nån annan "smart" motargument. ta t.ex. innehållsaken, kolla bilden nedan, ja tycker det ser ut som MINST lika mycket dämpningsdelar som i en vanlig gaffel.

lefty.jpg

needlebearings.jpg

föresten, kom på en sak, kan du förklara för mig varför inte dämpningen på flygplanshjul har två ben?

Varför lefty gaffel??
Hihi!
Alltid lika kul att kritisera nåt hypat =)
Som jag sagt tidigare:
- Lefty funkar bevisligen skitbra och har en del fördelar
- Lefty låser in dig i en speciallösning
- Det är speciallösningen som gör att jag tycker Lefty skall undvikas

Jätteenkelt resonemang. Sen skiter jag högaktligen i om Lefty är bättre eller sämre. Jag har aldrig påstått att Lefty skulle fungera sämre än något annat men det är jäkligt kul att se så många tolka mina inlägg så.
Och du Jensen, personangrepp kan vi sköta via PM eller? Och du väljer att läsa mina inlägg som fan läser bibeln. Det där med 20-axel kan väl knappast tolkas fel men du lyckades.

Varför lefty gaffel??
Industry Nine använder samma navskal med utbytbara ändar till 9mm QR, 20mm, 24mm Maverick och Lefty framnav. Vet inte om de har framtagit en till Specialized 25mm ännu.

Varför lefty gaffel??
JLarsson skrev:
> Är det sant att man inte kan släppa styret med
> bägge händerna på en leftyutrustad cykel (utan
> att tappa balansen dvs)?

Ja man trillar ju inte av precis. Men man får åka med lite motlut när man kör utan att hålla händerna på styret... Men hur ofta gör man det? Fast det är en liten hora iofs.

Du Plumse... alla dina argument suger rakt igenom. Det är uppenbart att du inte har den minsta koll på cyklar i allmänhet och Lefty i synnerhet.

Stalle

Varför lefty gaffel??
rejser skrev:
> Är in "german a kilo" också ensidig?

Nix, men själva fjäderelementet sitter asymmetriskt.

roadster_black_l.jpg

/Johan

Varför lefty gaffel??
Kung Stalle skrev:
> Du Plumse... alla dina argument suger rakt igenom.
> Det är uppenbart att du inte har den minsta koll
> på cyklar i allmänhet och Lefty i synnerhet.
>
> Stalle

dina maktkakor är äckliga

Varför lefty gaffel??
plumse skrev:
> Är ingenjör och det är därför jag tycker
> att nästan alla "nya" grejor som inte tillför
> något nytt är fullständigt meningslöst.

Fast ingengörer säljer ju gärna sin tjänster när man tar fram dessa "onödiga" produkter ;)

Det är nog tur att det finns innovatörer och marknadsförare som hittar nya grejer. Annars hade vi ju fortfarande fått stå ut med tumreglage, fälgbromsar och annat tråkigt.

Största problemet med saker som t ex Lefty:n är rigida och linjära pojkar. Cykelkretsarna är förbluffande mättade med halvautistiska "experter" som vet hur saker ska vara, och vad som är för annorlunda. Det skojiga är att dessa halvautister efter invänjning svär på att det dom tidigare förkastade är det som när vanan har infunnit sig är överlägset. Ischhhhhh....

Varför lefty gaffel??
Enkelgafflar och enkelsvingar. Så sent som förra veckan låg en bild på Happy på en HPV(ligg/sittcykel)
med bådadera, så visst är det på gång.

Enkelsving på MC byggdes från början till endurance-racing(långlopp) för snabba hjulbyte.
Konstruktionen är tyngre och dyrare än en konventionell sving men har oslagbar posöreffekt.
Få produktionshojar har fått enkelsving, BMW, Ducati och Honda VFR för att nämna några.

Enbenta framgafflar dyker som sagt upp på små maskiner i olika former. Vespa har ett fladdrigt enben till sina små klassiker. Peugeot m fl har nån form av navstyrning, Fräckt, dyrt och kass svängradie.
Diverse uddamärken som Bimota, Harris t ex har några modeller med navstyrning och Yamaha hade en modell på 90-talet. Enkelben på MC a la Lefty skulle inte klara de påfrestningarna som det utsätts för utan
att bli klumpigt och tungt.

Cannondale har absolut lyckats med sin Lefty. Form, funktion, vikt och pris.

Men för bakåtsträvare här på forumet är det väl ändå fetast att köra på nåt enväxlat, stål, utan dämpning eller bromsar. För oss som kommit över detta stadie strax efter sandlådan kan fortsätta
hylla nya innovativa ideér och uppfinningar.

Varför lefty gaffel??
nilebiker skrev:
> för bakåtsträvare här på forumet är det väl ändå fetast att köra på nåt enväxlat, stål,
> utan dämpning eller bromsar. För oss som kommit över detta stadie strax efter sandlådan

Vad är bakåt?
Vad är utveckling?
Vad är "komma över"?

Varför lefty gaffel??
Kan man köpa och montera en lefty på en ram med vanlig 1 1/8" styrrör?

De är grymt fräna, möjligtvis, jag säger om, och endast om, det någonsin görs en superlätt upsidedown gaffel kan jag överväga en tvårörskonstruktion igen.

Varför lefty gaffel??
Ja, om man köper en adapter. Project 321 har adaptrar för både alu och kolfiber varianter av Lefty.

alexcykel skrev:
> Kan man köpa och montera en lefty på en ram med
> vanlig 1 1/8" styrrör?
>
> De är grymt fräna, möjligtvis, jag säger om,
> och endast om, det någonsin görs en superlätt
> upsidedown gaffel kan jag överväga en
> tvårörskonstruktion igen.

Varför lefty gaffel??
erik h skrev:
> Vad är bakåt?
> Vad är utveckling?
> Vad är "komma över"?

om man problematiserar utveckling är man nog garanterat en sådan där bakåtsträvare.

Varför lefty gaffel??
plumse skrev:
> Kung Stalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du Plumse... alla dina argument suger rakt
> igenom.
> > Det är uppenbart att du inte har den minsta
> koll
> > på cyklar i allmänhet och Lefty i synnerhet.
> >
> > Stalle
>
>
> dina maktkakor är äckliga

HAHAHAHHAHAHAHAHHAHHA!!!!

Vilken tillbakaka!

Varför lefty gaffel??
Jag tycker egentligen det är en rätt så häftig idé och bevisligen fungerar de väldigt bra men det är bara det att de är så grymt fula :P

Varför lefty gaffel??
alexcykel skrev:
> De är grymt fräna, möjligtvis, jag säger om,
> och endast om, det någonsin görs en superlätt
> upsidedown gaffel kan jag överväga en
> tvårörskonstruktion igen.

Maverick Duc 32?

Varför lefty gaffel??
rejser skrev:
> fram för mer alternativa lösningar

Håller med :)

Den där gaffeln är en girder-gaffel, som var vanlig på motorcyklar på främst 30/40-talet. Imme gjorde t o m en enbent sån, fast det var säkert nån som ojade sig över det då också: http://www.bluemooncycle.com/vin_historicbikes/historic_49_imme/historic_49_imme.htm

Jg blev omkörd av en sån där Imme-hoj på väg utför en alpväg en massa år sen. Visserligen kunde den lokale föraren vägen bättre än mig, men att inte hänga med med en Honda 500 kändes lite surt. Inte var det nåt fel på den gaffeln...

Varför lefty gaffel??
Tjena!

Enkelsving på cykel har redan provats.. GT gjorde en DH-prototyp med enkelsving.. Nackdelen jmf med motorcykel är ganska förklarlig.. Kassett och skivbroms på samma sida är jobbigt.. V-bromsar är itne heller nån lätt lösning med bara en svingsida... man skullle iofs kunna kör med ruthlessvariant på skivan (skiva som sitter fäst i fälgen).. På mc brukar man lösa det genom att använda klingan bak som bromsskiva..
Med ett special-rohloff kanske man skulle kunna få det att fungera och vara snygt, men tro ändå itne på det..

Förövrigt så ska jag ha en USE S.U.B nån dag..

Varför lefty gaffel??
Kneecap skrev:
> Förövrigt så ska jag ha en USE S.U.B nån dag..

Jag med. En 29er. Jag ska förresten ligga med min.

Varför lefty gaffel??
fredrikw skrev:
> om man problematiserar utveckling är man nog garanterat en sådan där bakåtsträvare.

Fast Leftyn har funnits rätt länge nu... bakåtsträvar-gaffel?

Varför lefty gaffel??
rejser skrev:
> alexcykel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De är grymt fräna, möjligtvis, jag säger
> om,
> > och endast om, det någonsin görs en
> superlätt
> > upsidedown gaffel kan jag överväga en
> > tvårörskonstruktion igen.
>
>
> Maverick Duc 32?

Tack för tipset!
Mavrick gör en variant för enkelkrona som heter SC 32 den står högt på min önskelista nu, 600 dollar är en del pengar men men...

Varför lefty gaffel??
Jensen skrev:

> sen har det nog blivit en missuppfattning i det
> hela, att leftyn är styvare beror inte på att
> gaffelbenet är grövre. utan att den inte har
> bussningar, utan 88 st nållager. att benet har
> större diameter kan säkert bidra en del, men är
> nog inte det avgörande, utan det är lagrena.
> därmot så är ju den större diametern kanske en
> fördel näre gäller att trycka in mer saker i
> benet.

Ja alla kan ju inte vara ingenjörer... ;)

Leftyns konstruktion kräver att man använder nållager, därför att dämparen annars skulle glappa hejvilt i axialled när bussningarna slits. En tvåbensgaffel med runda ben behöver inga nållager och bör inte heller ha några därför att den skulle fungera sämre.

Nållager är bara bra i en leftygaffel, men det är en kostsam lösning. Med andra ord så borde man få bättre och dyrare "innehåll" i en tvåbensgaffel som kostar lika mkt som en lefty.

Och diametern på leftyn är stor för att vridstyvheten ska bli tillräcklig. Nållagrena har i princip ingenting med vridstyvheten att göra.

Fattar för övrigt inte att folk inte förstår vad plumse pratar om... :P

Varför lefty gaffel??
Valhalla: Jag tror att om har en vanlig gaffel med 2 ben men uppbyggd med nållager och sådant skulle bli väldigt tung. Om man nu inte trycker upp allt i styrröret och njuter av en Fatty. (:

Varför lefty gaffel??
Hur är egentligen hållbarhete på en lefty med 140mm slag? Hur hållbar tror ni den är jämfört gafflar som pike, domain, z1, 66 m,m

Tillbaka
Topp