Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Luthman Photography sa:Min hardtail går som ss, riktigt skönt att slippa sköta en drivlina till. Det enda jag gjort med den hojen är att byta kedjespännare, en gång på 6 år. Gaffeln får lite ny olja då och då i övrigt är det ju bara att tuffa på.
ForesterGuy sa:Luthman Photography sa:Min hardtail går som ss, riktigt skönt att slippa sköta en drivlina till. Det enda jag gjort med den hojen är att byta kedjespännare, en gång på 6 år. Gaffeln får lite ny olja då och då i övrigt är det ju bara att tuffa på.
Nej, gaffeln måste fullservas var femtionde timma, hur ska det annars gå?!
Åttioåtta sa:Jag kör bromslös fast nav sedan något år tillbaka då bromsvajern pajade och jag inte hade tid att fixa den, skruvade av den istället och sen har jag vant mig/varit för slapp för att göra något åt det.
Fixie började jag köra för att det är jävligt roligt och har stannat för att jag inte saknar växlarna. Min pendling till skola och jobb är mindre än tio minuter så på den biten hinner jag inte bli svettig och när jag har andra ärenden tycker jag ändå det är mycket roligare att ställa mig upp och damma på allt jag har i uppförsbackar.
ForesterGuy sa:Åttioåtta sa:Jag kör bromslös fast nav sedan något år tillbaka då bromsvajern pajade och jag inte hade tid att fixa den, skruvade av den istället och sen har jag vant mig/varit för slapp för att göra något åt det.
Fixie började jag köra för att det är jävligt roligt och har stannat för att jag inte saknar växlarna. Min pendling till skola och jobb är mindre än tio minuter så på den biten hinner jag inte bli svettig och när jag har andra ärenden tycker jag ändå det är mycket roligare att ställa mig upp och damma på allt jag har i uppförsbackar.
En fixie utan handbroms: https://www.theguardian.com/lifeand...jailed-for-18-months-over-death-of-pedestrian
ja... du har ju ingen mekanism bak (rear derailleur) som sträcker upp kedjan då du växlar mellan olika drev.Staffan88 sa:Jag har just köpt min första single speed cykel och jag upplever det som att kedjan hålls bättre sträckt och inte "dansar" upp och ned när man ex. hoppar. Ev. beror detta på att kedjans längd kan göras mer exakt och hänsyn inte behöver tas till olika drevstorlekar fram.
perzzon sa:Du får något mindre förluster i en korrekt uppsatt ss-drivlina än en kedjeväxlad, ja.
Men det beror också på drevstorlekar, kedjelinje och sånt.
HåkanC brukar posta en bra bild med olika växelnav och ss jämfört map förluster. Tror inte det brukar vara med något om utanpåliggande växlar.
Hittade en sån post: https://happyride.se/forum/read.php/1/3491441/3492514#msg-3492514
Ett singlespeed-drev utan växelramper och lite bredare bas så att det inte gräver sig in i bodyn är bra.Nu är jag ute på tunn is…
Tänker bygga mig en enpetare så billigt som möjligt på en befintlig ram. Den skall företrädesvis användas som vintercykel med dubbdäck max 35 mm och för de dagar då inget annat skall utsättas för skånsk slask och salt. Inte pendling alltså - sånt tjafs har jag lagt bakom mig för flera år sedan. Bara för skoj och motion.
Min osäkerhet gäller bakhjulet som ramen betingar ett 135 mm OLD och QR. SS-afficionados här kan givetvis tala om för mig vilken frihjulskassett eller vad det nu är jag skall söka efter om det skall sitta på en helt ordinär shimano/sram hub? Typ.
Inte än, det mesta på gång…Ett mycket bra råd! Och Reverse components är verkligen värt att nämna. Både angående drev och andra delar för single speed.
Kan du inte lägga upp en bild på vad vi har att göra med?
Hur sätter man kedjelinjen med en sådan?
Hur sätter man kedjelinjen med en sådan?