Varför singlespeed?

Varför singlespeed?
Har inte provat men är bra sugen. Tror att det är rätt sannolikt att jag äger en SS innom ett år. Det som lockar är framför allt enkelheten. Sen är de ju ofta grymt snygga.

Peter E

Varför singlespeed?
den här frågan dyker upp då och då och svaret är:

för att det är tufft.

själv vill jag se så många som möjligt ute i skogen med bara en växel, och framför allt vill jag se ett stort startfält på SSSM i sommar (om det blir nå't)...

Varför singlespeed?
Det är en attityd grej, enkelt och funktionellt, men jobbigt om man ska köra svår teknisk terräng. Har man tröttnat på växlar så kan det ju vara kul att prova, men jag skulle inte enbart vilja köra singelspeed. Som komplement, kanske, någon gång...

Samma grej är det med helstelt, det är inte heller bekvämt, men fungerar utan problem och ger bra teknikträning. Du kan helt enkelt inte bomba på alla stenarna/rötterna, det gäller att köra med flyt i spårvalet. Likadant är det med gamla framgafflar med kort slaglängd. Har själv en gammal Manitou Spyder R på min vintercykel och den fjädrar(dämpar inte) ca 5cm. Helt klart kul teknikträning att försöka hålla jämna steg i teknisk utförskörning med cyklister som kör 130mm fram. ;-)

/Leo

Varför singlespeed?
Kör ss på min pendlarhoj och det är jäkligt skönt faktiskt. Aldrig några problem med växlar och det blir ju grymt mycket snyggare också. Det blir en helt annan grej att cykla utan växlar faktiskt. I skogen är jag dock för "mesig" för att våga mig på ss. Det går tillräckligt långsamt ändå! ;)

f

Varför singlespeed?
Jag har en helstel enpetare, och de gamla vanliga rundorna blir en ny upplevelse! Det är en ENORM skillnad mot att ha växlar/dämpning. Den största nackdelen som jag ser med enpetare att en "skogsutväxling" blir för låg på asfalt och vice versa, men som sagt... det är ju lite av charmen! =)

Varför singlespeed?
Mitt syfte är en idiotsäker och stabil pendlingshoj att åka inne i stan med.

<http://hem.passagen.se/pansarlv/hoj/pages/2004.03.15.1fg.Cascade.000.htm>

Måste dock testa i skogen så fort isen är borta, bara för att se skillnaden!

Varför singlespeed?
Singlespeedcyklar ger ett kontrastrikt uttryck: Det exklusiva står mot det enkla. Det är där jag tror hemligheten ligger och det är därför en gammal enpetad herrcykel inte kan falla under begreppet "singlespeed". Man har på den i övrigt tekniskt raffinerade singlespeedcykeln medvetet reducerat de tekniska attributen vilket man inte gjort på den gamla herrcykeln. Jag gissar att intresset för singlespeed grundar sig i följande tre antaganden:

TEKNISK FÖRKLARING
Man kan se det växande singlespeedintresset som en reaktion på 90-talets besatthet av tekniska vidunderligheter såsom alltmer avancerade växlar och växelsystem. Ett intresse för att renskala och försöka se vad som händer när man tar bort viktiga attrbut kan vara en drivkraft.

VIKTREDUCERING
Viktreducering har ju alltid intresserat cyklister. En singlespeedcykel kan man ju reducera vikten på avsevärt i jämförelse med växelcyklar. Vad händer när man tar bort ett kg från cykeln? Ett intresse kan väckas för för huruvida man kanske kan besegra stigningar med enbart en större viktreducering.

FÅFÄNGAN SOM DRIVKRAFT
Det här kanske är det alllra viktigaste argumentet: Tar man bort det attribut som MTB historiskt alltid har varit förknippad med - dvs mångfalden växlar - skapas naturligt ett intresse och eventuellt ett avund: Hur klarar kompisen att pendla 1,5 mil till stan varje dag på en enpetare när man själv känner sig tvungen att växla tre gånger i minuten? Man blir alltså behandlad med största respekt om man seriöst kör singlespeed, kanske med visst fog.

Däremot tror jag inte på tesen att singlespeedcyklisten har mindre att göra i garaget. Man putsar lika mycket på cykeln oavsett om man har växlar eller inte. Även detta hänger ihop med vår gemensamma cyklistfåfänga.

Varför singlespeed?
Man vill vara värst. Helstelt och oväxlat. Dom riktigt coola, dvs dom som cyklat singlespeed ett tag och vill vara värre än de värsta cyklar utan frihjul, dvs fixies. Fast det kanske är vanligare i stadstrafik?

/Mattias som är sugen på en snigelspeedare

Varför singlespeed?
Tänkte på det i Lunsen igår - hade lika gärna kunnat köra SS eftersom den enda växlingen bestod i att peta i mellanklingan fram när stigen väl blev hård (korta sträckor).

Varför singlespeed?
2004 hade jag inte ens börjat cykla så hur folk tänkte då har jag inte en aning om, men!

Efter att ha härjat runt på min SS-ht i stål det senaste halvåret en del är min slutsats att det är utmanande på ett helt annat sätt än att cykla 11-46 kassett på knöliga stigar, och utmanande utförssegment. Man måste hela tiden tänka på hur man ska göra för att behålla den relativt lilla fart man lyckats trampa upp och man tvingas stå upp och försöka "hitta" fart hela tiden och jobba med hela kroppen, (dropperpost är överflödigt men jag har en ändå). Det är inte bara benen som får sig en rejäl omgång utan över överkroppen får kämpa en del. Att man måste planera sina linjer och alltid hålla en rimlig kadens gör att man hela tiden blir motiverad att slita lite mer än när man cyklar sittandes på sin fs med rätt så brett omfång på utväxling. Att cykeln blir fri från kedjeskrammel och dylika oljud är en fröjd och att cykeln blir något hekto lättare utan växel, reglage, kassett med mera är ju också trevligt men knappast viktigt för min del. om ni vill utmana er själva och leda cykeln oftare rekomenderar jag SS varmt!

Varför singlespeed?
Tjena!

Oj vilket trådlyft!

Jag kör med växlar ibland och singlespeed ibland. Samma cykel oavsett, tar bara några minuter att flytta runt sakerna.
På samma runda så skiljer det inte så mycket i tid, men det skiljer i vart i kroppen det gör ont efteråt. Hela kroppen få jobba på ett annat sätt när man kör singlespeed.

Varför singlespeed?
Kul tråd!

Har själv två stycken SS. En pendlare och en helstel MTB. Jag gillar det främst p.g.a. den extra utmaningen det ger, i synnerhet i skogen. Det är en viss känsla i att köra teknisk terräng, gärna nedför, utan vare sig växlar eller dämpare. Att verkligen känna in varje förändring i underlaget samtidigt som cykeln svarar direkt och ljudlöst på varje kommando. Kombinerat med att hela världen upplevs vibrera i takt med underarmarna som en skön bonus.

Fast ska det jagas Stravasegment väljer jag växlar alla dagar i veckan. Olika upplevelser och syften helt enkelt.

Varför singlespeed?
Min hardtail går som ss, riktigt skönt att slippa sköta en drivlina till. Det enda jag gjort med den hojen är att byta kedjespännare, en gång på 6 år. Gaffeln får lite ny olja då och då i övrigt är det ju bara att tuffa på.

Varför singlespeed?
Luthman Photography sa:
Min hardtail går som ss, riktigt skönt att slippa sköta en drivlina till. Det enda jag gjort med den hojen är att byta kedjespännare, en gång på 6 år. Gaffeln får lite ny olja då och då i övrigt är det ju bara att tuffa på.

Nej, gaffeln måste fullservas var femtionde timma, hur ska det annars gå?!

Varför singlespeed?
ForesterGuy sa:
Luthman Photography sa:

Nej, gaffeln måste fullservas var femtionde timma, hur ska det annars gå?!

Säg 1,5h och sen tar det minst en månad innan man glömt hur jobbigt det var med ht och ss och minus lite endurosäsong och för herr Luthman minus lite skidsäsong så tar det nog 6 år att få ihop 50h på den! Dags att serva nu kanske ?

Varför singlespeed?
Kör alltid ss i skogen. Är alltid ute efter soft kontemplation då. Hitta skön puls och rytm i stöket. Kör en gammal 26” stålgalge med en Vanilla på 100mm i stäven och på 34x18. Helt ok i Hellas.

Varför singlespeed?
Jag körde nästan uteslutande singlespeed under ett halvår i Hellas och det roliga är att jag oftast var snabbare på "plattstökiga" sträckor med den än med min FS. Man MÅSTE ta i som en idiot i varje uppförsbacke för att ens komma upp, och då går det undan. Sadeln körde jag i botten och att ståtrampa hela tiden gör också att det går fortare när man väl efter några veckor fått musklerna att acceptera saken.
Utväxlingen var 34x20 på 27,5"-hjul. Alldeles för lågt för lätta snabba stigar, men perfekt för ganska hetsigt tempo på stökiga dito. Nån gång ståcyklade jag hela Fornstigen med förlängning och sen var jag rätt jäkla död. Men det gick! :-)

Nu har fan flugit i mig och jag har byggt ihop den här tingesten. Ej premiärtestad dock, men så fort snön försvinner så. Måste nog byta till däck som inte torkat ihop bara om jag ska ha nåt grepp. MM fram känns puckhårt:-/

DSC07505.jpg

Varför singlespeed?
med en tvåväxlad schlumph speed drive kan man både äta kakan och ha den kvar. en växel för brant uppför, en för övrig åkning. inga kablar, nästan inget underhåll. här med drivrem, men går lika bra med kedja.

Bilagor

• IMG_0182.JPG
    IMG_0182.JPG
    95 KB · Besök: 96
Varför singlespeed?
Jag kör bromslös fast nav sedan något år tillbaka då bromsvajern pajade och jag inte hade tid att fixa den, skruvade av den istället och sen har jag vant mig/varit för slapp för att göra något åt det.

Fixie började jag köra för att det är jävligt roligt och har stannat för att jag inte saknar växlarna. Min pendling till skola och jobb är mindre än tio minuter så på den biten hinner jag inte bli svettig och när jag har andra ärenden tycker jag ändå det är mycket roligare att ställa mig upp och damma på allt jag har i uppförsbackar.

Varför singlespeed?
Åttioåtta sa:
Jag kör bromslös fast nav sedan något år tillbaka då bromsvajern pajade och jag inte hade tid att fixa den, skruvade av den istället och sen har jag vant mig/varit för slapp för att göra något åt det.

Fixie började jag köra för att det är jävligt roligt och har stannat för att jag inte saknar växlarna. Min pendling till skola och jobb är mindre än tio minuter så på den biten hinner jag inte bli svettig och när jag har andra ärenden tycker jag ändå det är mycket roligare att ställa mig upp och damma på allt jag har i uppförsbackar.

En fixie utan handbroms: https://www.theguardian.com/lifeand...jailed-for-18-months-over-death-of-pedestrian

Varför singlespeed?
ForesterGuy sa:
Åttioåtta sa:

En fixie utan handbroms: https://www.theguardian.com/lifeand...jailed-for-18-months-over-death-of-pedestrian

Vad vill du ha sagt? Killen i artikeln är ju dum i huvudet på mer än ett sätt.

Varför singlespeed?
Jag har just köpt min första single speed cykel och jag upplever det som att kedjan hålls bättre sträckt och inte "dansar" upp och ned när man ex. hoppar. Ev. beror detta på att kedjans längd kan göras mer exakt och hänsyn inte behöver tas till olika drevstorlekar fram.

Varför singlespeed?
Staffan88 sa:
Jag har just köpt min första single speed cykel och jag upplever det som att kedjan hålls bättre sträckt och inte "dansar" upp och ned när man ex. hoppar. Ev. beror detta på att kedjans längd kan göras mer exakt och hänsyn inte behöver tas till olika drevstorlekar fram.
ja... du har ju ingen mekanism bak (rear derailleur) som sträcker upp kedjan då du växlar mellan olika drev.

Men man skulle ju kunna ha navväxel ändå, jag hade en gång en hoj som såg ut som en fixie men det var 2-växlat Sturmey Archer nav med kickshift och fotbroms :) var väldigt bra faktist måste jag säga, för en city-glidare.

Varför singlespeed?
Blir det bättre kraftöverföring på en SS jämfört med en växlad hoj eller känns det bara så för att man vet att man inte har råd att ta det lugnt? Jag upplever iaf att jag får mer kraft på en given utväxling på SS gentemot växlad dito.

Sen av någon anledning känns det lite busigt att köra SS, kan inte riktigt förklara varför... nu börjar jag sakna att ha en SS igen bara för det...

Varför singlespeed?
perzzon sa:
Du får något mindre förluster i en korrekt uppsatt ss-drivlina än en kedjeväxlad, ja.
Men det beror också på drevstorlekar, kedjelinje och sånt.

HåkanC brukar posta en bra bild med olika växelnav och ss jämfört map förluster. Tror inte det brukar vara med något om utanpåliggande växlar.
Hittade en sån post: https://happyride.se/forum/read.php/1/3491441/3492514#msg-3492514

Jo, men frågan är om det är tillräckligt för att jag skall känna av det i verkligheten eller om det mest är placebo, jag lutar åt det senare :-) .

Här ges för övrigt en fingervisning om vart utanpåliggande växlar ligger till (när vi ändå håller på liksom): https://www.cyclingpowerlab.com/DrivetrainEfficiency.aspx

Varför singlespeed?
Det är säkert mest placebo.
Har pendlat på ss sen kanske 10-15 år tillbaka och cyklar med växlar i skogen och på landsvägen men det är så olika cyklar att det inte riktigt är jämförbart.

Varför singlespeed?
Nu är jag ute på tunn is…
Tänker bygga mig en enpetare så billigt som möjligt på en befintlig ram. Den skall företrädesvis användas som vintercykel med dubbdäck max 35 mm och för de dagar då inget annat skall utsättas för skånsk slask och salt. Inte pendling alltså - sånt tjafs har jag lagt bakom mig för flera år sedan. Bara för skoj och motion.
Min osäkerhet gäller bakhjulet som ramen betingar ett 135 mm OLD och QR. SS-afficionados här kan givetvis tala om för mig vilken frihjulskassett eller vad det nu är jag skall söka efter om det skall sitta på en helt ordinär shimano/sram hub? Typ.

Edit; är det nåt sånt här? https://www.amazon.se/Single-kassett-konverteringssats-kompatibel-Shimano/dp/B01LWK47WC
Kransen verkar kunna flyttas för rätt kedjelinja?

Senast ändrad:
Varför singlespeed?
Nu är jag ute på tunn is…
Tänker bygga mig en enpetare så billigt som möjligt på en befintlig ram. Den skall företrädesvis användas som vintercykel med dubbdäck max 35 mm och för de dagar då inget annat skall utsättas för skånsk slask och salt. Inte pendling alltså - sånt tjafs har jag lagt bakom mig för flera år sedan. Bara för skoj och motion.
Min osäkerhet gäller bakhjulet som ramen betingar ett 135 mm OLD och QR. SS-afficionados här kan givetvis tala om för mig vilken frihjulskassett eller vad det nu är jag skall söka efter om det skall sitta på en helt ordinär shimano/sram hub? Typ.
Ett singlespeed-drev utan växelramper och lite bredare bas så att det inte gräver sig in i bodyn är bra.

Typ:

Bilagor

• IMG_5762.jpeg
    IMG_5762.jpeg
    106.8 KB · Besök: 49
Varför singlespeed?
Ett mycket bra råd! Och Reverse components är verkligen värt att nämna. Både angående drev och andra delar för single speed.
Kan du inte lägga upp en bild på vad vi har att göra med?

Varför singlespeed?
Coolt.

Du kan läsa på här om du känner för att plugga på:

Den är bra och min erfarenhet är att det mesta stämmer. Single speed-konvertering på redan fungerande cykel brukar vara lätt att få till. Men det kan komma att behövas en spännare till kedjan utöver det mest grundläggande beroende på dropout.

Varför singlespeed?
Syklet utelukkende på SS i flere år 2005-2008. En 26" Seven Sola med EBB og vertikal dropout med 32-18 utveksling i teknisk terreng.
Du har som regel fel utveksling, og du presser hardere for å kunne holde flyten. Men det gir god känsla når man får det til. I tillegg ser det bra ut, det er aldri noe som går sönder.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp