Varför tävlar inga muslimer i cykling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En solid sfär av choklad borde få kallas chokladboll!?

Luktapåblommorna skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast om man tittar på förändringen de senaste
> 20 åren så har spridningen ökat och kurvan
> blivit
> plattare. Inkomstklyftorna växer.
> http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/skillna
> der/

Härligt! En mer rättvis fördelning alltså.

> Möjligt, men det är en större ekonomisk
> belastning eftersom att de tjänar 100000 mindre
> om året.

Besök Blocket, köp en hoj för 500:- och ha kul om det är cykla du vill göra! Tror du på fullaste allvar att det har med etnicitet att göra?

Pebben skrev:
> Upp Upp Upp. det heter inte Chokladboll. det är
> för lite om ens någon kakaofett i dem. Så det
> får det inte kallas.

Ska vi enas om konfektboll med afrikanskt påbrå?

Makten skrev:

>
> men inte för att vita rikemän
> har större möjlighet till det, utan för att
> övriga inte har intresset eller är en del av den
> kultur som uppmuntrar sånt.

Det kostar inte bara pengar utan också tid. Tid som rika har. Jag tror att om låginkomsttagare tjänade mer skulle dom cykla mer. De skulle ha råd att bry sig mer om sin hälsa och sin fritid. Sen har det säkert att göra med naturromantik och ett protestantiskt självspäkelsearv också. Hur dygderna utanför Europa ser ut känner jag inte till.

Makten skrev:

>
> Besök Blocket, köp en hoj för 500:- och ha kul
> om det är cykla du vill göra! Tror du på
> fullaste allvar att det har med etnicitet att
> göra?

Det kan man göra, säkert många som gör det, men nog inte så många i klubbar och motionslopp som cyklar på 500:- cyklar. Och knappast folk som hänger här. Finns ju cykelkök där många bygger cyklar själva för inga pengar alls, av skänkta grejer. Men det är ju för att dom behöver cyklar för att transportera sig, inte som sport.

Trodde du förstod mitt resonemang nu, etnicitet och inkomst har ett uppenbart samband och din inkomst har det visat sig har ett samband med om du cyklar eller inte.

Om man ska man hänga med i prylhysterin så visst är det en rikemanssport.
Men nu går det ju att cykla på lite billigare cyklar med. Som jag gör.
Sen finns det ju färgade människor som tjänar fan så mycket mer än vad jag gör.
Och inte cyklar dom för det...

Luktapåblommorna skrev:
> Det kostar inte bara pengar utan också tid. Tid
> som rika har. Jag tror att om låginkomsttagare
> tjänade mer skulle dom cykla mer. De skulle ha
> råd att bry sig mer om sin hälsa och sin fritid.
> Sen har det säkert att göra med naturromantik
> och ett protestantiskt självspäkelsearv också.
> Hur dygderna utanför Europa ser ut känner jag
> inte till.

Vad är det som gör att "rika" har mer fritid än ickerika? I gemen har vi alla 8 timmars arbetsdag, men många med hög inkomst jobbar enormt mycket mer än så i övertid.

> Det kan man göra, säkert många som gör det,
> men nog inte så många i klubbar och motionslopp
> som cyklar på 500:- cyklar. Och knappast folk som
> hänger här. Finns ju cykelkök där många
> bygger cyklar själva för inga pengar alls, av
> skänkta grejer. Men det är ju för att dom
> behöver cyklar för att transportera sig, inte
> som sport.

Och ändå är jag tydligen inte ensam om att ha uppmärksammat att det är väldigt få invandrare som cyklar. Oavsett nivå på cyklingen.

> Trodde du förstod mitt resonemang nu, etnicitet
> och inkomst har ett uppenbart samband och din
> inkomst har det visat sig har ett samband med om
> du cyklar eller inte.

Om jag hade varit politiskt korrekt hade jag nu skrikit "rasism!". Förhoppningsvis finns det inget samband mellan etnicitet och inkomst annat än kultur och sociala förutsättningar. Och fortfarande har jag inte sett några vettiga argument för att just invandrare skulle cykla mindre för att de har lägre inkomst, då skillnaderna som sagt är mycket små och även bidragstagare kan ha råd med en enkel cykel.

Makten skrev:
> Vad är det som gör att "rika" har mer fritid än
> ickerika?

Att de har råd att göra tidsbesparande investeringar och köpa tjänster som vi andra måste utföra själva.

bojsänke skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det som gör att "rika" har mer fritid
> än
> > ickerika?
>
> Att de har råd att göra tidsbesparande
> investeringar och köpa tjänster som vi andra
> måste utföra själva.

Ja du har rätt förstås, men nu har vi kommit långt i diskussionen .
Tidsbesparande investeringar ? det är ett busskort eller en bil och kanske en diskmaskin och dammsugare ? Städhjälp och barnpassning för att dra ut och cykla, någon här som gjort det ?
Och det kokar till slut ner i att
De som har råd med detta svettar gärna ner sig på en dyr cykel , och de som inte har råd med detta , de röker cigg och kör BMW .
Nej nu har det gått för långt, bananplockning känns som en troligare förklaring.

Senast ändrad:
Makten skrev:

>
> Vad är det som gör att "rika" har mer fritid än
> ickerika?

Höginkomsttagare har mer makt och valmöjligheter att välja vad dom vill göra av sin fritid.
Exempelvis köpa städhjälp/barnpassning när de vill ut och cykla. Det har inte låginkomsttagare möjlighet till, att både köpa en dyr hobby och tjänstefolk.
Pengar=Tid=Makt

>
> Och ändå är jag tydligen inte ensam om att ha
> uppmärksammat att det är väldigt få invandrare
> som cyklar. Oavsett nivå på cyklingen.

Just det, det är det vi pratar om här, varför det är en rikemanssport. Om du någon gång tappar fokus när du ska skriva ett svar är det bara att gå tillbaka till trådstarten så kommer du förhoppningsvis på rätt spår igen. Här är en länk, http://happymtb.org/forum/read.php/1/2183295/page=1

>
> Om jag hade varit politiskt korrekt hade jag nu
> skrikit "rasism!".

Ok, gör det.

> Förhoppningsvis finns det
> inget samband mellan etnicitet och inkomst annat
> än kultur och sociala förutsättningar.

Tyvärr finns det etnisk diskriminering som gör att utlandsfödda har svårare att skaffa sig en inkomst i Sverige.

> Och
> fortfarande har jag inte sett några vettiga
> argument för att just invandrare skulle cykla
> mindre för att de har lägre inkomst, då
> skillnaderna som sagt är mycket små och även
> bidragstagare kan ha råd med en enkel cykel.

Citerar mig själv här.

>
> Det kan man göra, säkert många som gör det,
> men nog inte så många i klubbar och motionslopp
> som cyklar på 500:- cyklar.

Vad är dina argument?

Har inte orkat läsa alla jättelånga inlägg men kan snabbt konstatera att närmare 100 % av medlemmarna i min cykelklubb är av svensk etnicitet. Troligen beroende på kulturella och socioekonomiska faktorer. Misstänker också att majoriteten har någon form av eftergymnasial utbildning. Säger varken bu eller bä om det, men lite lustigt är det. Sen kan jag även konstatera att jag själv passar ganska bra in i mallen också, 30+, radhus, 2 barn, kombi, 3 år eftergymnasial utbildning, en fru och 2 cyklar :)

Jag hade råd att cykla på studiebidrag. Det handlar om prioriteringar. Och ärligt talat, hur många av er här köper städhjälp eller motsvarande för att få tid att cykla?

Löpning kostar väldigt lite att ägna sig åt och där hade ju Göteborgsvarvet fin statistik...

Jo jag har funderat på om det kan vara tvärtom. Men eftersom dom "vissa" kulturer som det syftas på här så gott som kommer på från väldigt fattiga regioner så tror jag inte på det som generell förklaring. Inga pengar, inga cyklar och därmed ingen cykelkultur förenklat.

Men om vi skulle anta att det är kulturen som är avgörande så blir det konstigt i contexten att inga mörka cyklar. I sammanhanget för vi väl anta att det är afrikaner som åsyftas eftersom både italienare och spanjorer är mörka dom med och det sägs att de gillar cykling. Då innebär det att det skulle finnas en "svart kultur" som oavsett tillgången på pengar gör att de skulle vara helt ointresserade av cykling... Gammalt hederligt svenskt rastänk helt enkelt...

Skulle vara kul att höra Hamiltons erfarenheter på området.

/Freddo

Tror enbart det handlar om tradition och förebilder.
Hade säkert sett annorlunda ut om tex Pelé hade varit lika duktig cyklist som han var fotbollsspelare.
Fanns inte så många slalomåkare i Sverige före Stenmark, inte så många tennisspelare före Björn Borg osv osv.

Jo för är man afrikan så kan man ju bara ha andra afrikaner som förebild...

Jag får plocka bort Mandela från min idollista...

/Freddo

fphotography skrev:
> Jo för är man afrikan så kan man ju bara ha
> andra afrikaner som förebild...
>
> Jag får plocka bort Mandela från min
> idollista...
>
> /Freddo

Haha!
Jo, jag undrar också vilka cyklister vi har haft i sverige som motsvarar Stenmark och Borg?

Är det dyrt att cykla? Måste ha missat något eller så tjänar jag för mycket pengar....

Nej, jämfört med motorsport eller ridning är väl cyklister rena smålänningar?

Jag gissar också att man troligast börjar cykla som hobby om det är normalt och respekterat inom ens kultur. Sen ändrar sig det nog sakta med tiden, och det finns väl kulturer där det är normalt att förnya lite snabbare.

För länge sedan så var de flesta kulturer också folkslag, näst intill etniskt isolerade.

Numera så förekommer nästan alla etniciteter inom alla kulturer, men det gamla tillståndet av etnisk isolation märks påtagligt fortfarande.

Men visst, att cykla kostar en slant, dock inte mer än en stadsmoppe, eller ens billigaste bil.

Försiktig med Marx klassdefinitioner och resonemang, om ni inte också är sugna på att byta cykeln mot en av tre möjliga från statliga cykelfabriken. :) (nypa salt, inte allvarligt menat.)

Afrikansk Cykelkultur i sin vagga?

bojsänke skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Upp Upp Upp. det heter inte Chokladboll. det
> är
> > för lite om ens någon kakaofett i dem. Så
> det
> > får det inte kallas.
>
> Ska vi enas om konfektboll med afrikanskt påbrå?

Nä, det heter negerboll ;-)

Ibland är det inte heller så lätt att få ha en bra hoj ifred i förorterna, och det är inte riktigt okey att släpa upp cykeln i lägenheten om det bor 6 pers på två rum och kök.

De har väll inte cykling i sin kulturella sfär.

Jag tycker att vi skall vara solidariska och sluta cykla och hedra mångkulturen som en äkta Svensk!

Så jag röstar på att vi stänger ner happymtb snarast och skänker våra kapade cyklar till Afrika som vattenledningsrör.

Tack och Hej

Makten skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Berätta. Hur kan man låna mer än sina
> > tillgångar. Det borde var helt omöjligt. I
> exakt
> > samma ögonblick man tar upp ett lån så får
> man
> > motsvarade tillgång. Förslagsvis pengar på
> > banken.
> >
> > Sen kan man förstås bli fattig av minskande
> > tillgångsvärden utan motsvarande
> skuldminskning.
> >
> >
> > I ditt exempel så taran ett lån och köper
> ett
> > hus. Huset är då en tillgång som motsvarar
> 125
> > % av lånets värde.
> >
> > Det intressanta borde snarare vara huruvida man
> > har en nettoförmögenhet eller ej, d v s
> > tillgångar minus skulder.
>
> Jag är ingen jurist och kanske därför uttryckte
> mig felaktigt. Det jag menar är att många (eller
> kanske de flesta) svenskar lånar så mycket att
> de inte under sin livstid kommer kunna att betala
> av lånen. Vi lever alltså i en ekonomisk bubbla
> som hela tiden pumpas upp, men som förr eller
> senare spricker.
>
> Hur många här har köpt sin (dyra) cykel
> kontant?

Jag har köpt cykeln med kontanta medel. Det torde de flesta av oss ha gjort. Liksom all mindre och medelstor konsumtion. Bilar, bostäder och andra större grejjer är svårt att betala upfront med cash, då behövs annan finansiering.

Med dagens låga räntor (vilket beror en låg inflation) så ser det konstlat billigt ut att låna om man inte samtidigt amorterar åtminstone motsvarande en normalinflation på minst 2 procent. det låga nominella ränteläget driver bostadspriser onormalt högt (spekulerar jag i). Realräntan är inte låg idag, enbart den nominella. Under våra föräldrars bostadskarriär har de hela tiden amorterat stora belopp i form av den inflation som ingår i den nominella räntan. Det gör vi inte idag i gemen.

I storstäderna drivs priset även av obalanser i efterfrågan kontra utbud.

Det är aboslut inget konstigt att finansiera exvis bostadsköp med belåning, men man bör åtminstone dels betala amortering motsvarande slitaget, samt inte belåna sig mer än att man klarar sig om priserna faller 40 procent samt att man förlorar en inkomst. Att klara 40 procent prisnedgång (som skedde under bankkrisen) samt vara inom 80-procentregeln innebär att man aldrig skall vara belånad mer än 50 procent som tumregel samt att man klarar boendekostnader och annat med endast en lön under en viss tid, om man vill sova säkert och inte vara beroende av andra. Glöm inte att en bank lånar ut ett paraply när solen skiner och kräver tillbaka det närmdet börjar regna.

Lösningen är enkel men politiskt omöjligt. Ta bort ränteavdragen och samtidigt kapitalbeksttningen (de är samma sak med olika tecken), vilket minskar trycket på bostadspriser samt ökar investeringsviljan.

För den enskilde gäller att amortera, dels för att minska skulden och dels för att lära plånboken den sanna räntekostnaden, att inte belåna hus för konsumtion samt att inte dras med i konsumtionshets som man inte har inkomster för. "Varför skall inte jag få ha en karbonracer, det har ju alla andra".

Så, if you dont know who the sucker is, it is probably you. The sucker i svensk ekonomi är den unga familjen som köpt ett högbelånad hus i storstad. De klarar inte ett prisfall, och tvingas av banken att inkomma med extrasäkerheter, eller att sälja. Eftersom det pris med vilket banker värderar hela bostadsbeståndet är priset på marginalaffären, krävs inte många forcerade tvångsförsljningar förrän en kaskad inträffar när hela bostadsbeståndet värderas ned. En självuppfyllande spiral.

Generellt gäller att begreppen rikeman (eller liknande) och höginkomsttagare används synonymt men inte beskriver samma sak, tänk balansräkning kontra resultaträkning. Du är inte nödvändighetsvis det ena som ett resultat av det andra.

Att leva som man lär ... jag betalar konsumtion kontant, jag har amorterat bort bostadslånet (det var sk*tjobbigt) och jag köper inte större bostad till dagens priser, i alla fall inte med lånade pengar.

Edit. Varför skall man betala av lån som principiell fråga? Man skall inte dö med nettobelåning, men det är en helt annan sak.

Senast ändrad:
Harryupp skrev:
> Ibland är det inte heller så lätt att få ha en
> bra hoj ifred i förorterna, och det är inte
> riktigt okey att släpa upp cykeln i lägenheten
> om det bor 6 pers på två rum och kök.

Ridå!

Finansieringen av cykel är lite OT tycker jag. Har man vilket jobb som helst i Sverige så kan man skaffa pengarna som krävs för att köpa fin cykel, moppe, eller utrustning för de allra flesta populära sorters sport och hobby.

Bestämmer man sig för att ha ett växande sparkapital så kan man dessutom betala kontant utan att ta något lån (t.ex. exakt samma sparplan som motsvarande betalningsplan för kreditköp.)

Sen finns det ju de som belånar sig för tungt, och med korkade avtal som gagnar dåliga utlånare, och även de som köper grejor kontant till en grad då de får svårt att ha råd med hyra och mat.

Jag gissar att den argumenterbart fortsatt långsamma kulturella/klassmässiga/etniska breddningen inom cykelsport och cykelhobby reflekterar hur människor mindre ofta låter sig inspireras av, eller önskar inspirera någon de upplever som en annan kultur/klass/etnicitet. Jag välkomnar dock motsatsen -- vill att det ska finnas cykeltokar inom alla kulturer!

qma skrev:
> Jag gissar att den argumenterbart fortsatt
> långsamma kulturella/klassmässiga/etniska
> breddningen inom cykelsport och cykelhobby
> reflekterar hur människor mindre ofta låter sig
> inspireras av, eller önskar inspirera någon de
> upplever som en annan kultur/klass/etnicitet. Jag
> välkomnar dock motsatsen -- vill att det ska
> finnas cykeltokar inom alla kulturer!

Du kan alltid börja själv i andra riktningen. Eller är du liksom jag fullständigt ointresserad av att integreras i till exempel arabisk kultur? ;-) Människan håller sig oftast till sina egna eftersom vi är flockvarelser. Så det är helt naturligt att de som kommer hit behåller sin ursprungskultur och därtill överför den till sina barn. Utmärkt exempel på att "mångkultur" är en utopi och det är därför samhället ser ut som det gör (frivilligt segregerat) trots alla politiska (miss)gärningar för att ändra på det.

Själv behöver jag förresten ingen städhjälp för att ha tid med att cykla någon timme varje dag. Allt handlar om prioriteringar som man gör själv, till och med om man är arbetslös.

Jo, kollar man statistiskt så är de drönare som automatiskt beter sig som "flockdjur" säkert tydliga. Men det är inget som binder någon, då människor kan tänka efter och agera fritt.

Med andra ord, hastigheten på kors-inspiration mellan kulturer, och utveckling av kulturer, och mycket annat, beror en hel del på folk inte tänker efter. Inget nytt där! :)

qma skrev:
> Jo, kollar man statistiskt så är de drönare som
> automatiskt beter sig som "flockdjur" säkert
> tydliga. Men det är inget som binder någon, då
> människor kan tänka efter och agera fritt.
>
> Med andra ord, hastigheten på kors-inspiration
> mellan kulturer, och utveckling av kulturer, och
> mycket annat, beror en hel del på folk inte
> tänker efter. Inget nytt där! :)

Eller så ÄR det just så att folk tänker efter. Jag bor hellre med grannar med samma kultur som jag. Gör inte du det? Det är väldigt många som påstår motsatsen, men frågar man sen var de bor så visar det sig oftast inte stämma.

Kulturella utbyten går ganska långsamt och sker av nyfikenhet. Är skillnaderna för stora så funkar det inte och man får segregering istället. I fallet att välja bort cykling har jag en känsla av att det kan handla om att cykling förknippas med billöshet, alltså ett tecken på social underlägsenhet.

För lite relevanta bilder i tråden.
Så bidrar med denna, nyss tagen under min morgontur här i Liberia (det är jag som står t.v.).

En skillnad är här att jag cyklade "for fun" medan han sa att han cyklade "to work".
Återkommer med en djupare analys kring socioekonomi, etnicitet, kultur, väderförhållanden etc ;-)
Vi cyklade i a f åt samma håll...

Perocykelkompismflag.jpg

Makten skrev:

>
> Du kan alltid börja själv i andra riktningen.

Det råder inget motsatsförrhållande här, om man inte är ett får eller drönare. Ditt svar är ett utmärkt exempel på en inskränkt person som inte accepterar andras val. Qma välkommnar en breddning inom cykesporten. Du får gärna ägna dig åt annan kultur, finns en mängd annat än arabisk.

Många här som väljer att se världen ur ett kränkt självcentrerat perspektiv.
Jag har aldrig blivit utsatt för brott, alltså finns inte kriminallitet.

Blir glad att det finns några som uttrycker empatiska genomtänkta åsikter här.

fphotography skrev:
> Jo för är man afrikan så kan man ju bara ha
> andra afrikaner som förebild...
>
> Jag får plocka bort Mandela från min
> idollista...
>
> /Freddo

Du vill inte förstå vad jag menar va?

Människor kan inspireras fort av kulturer de varken tillhör eller har någon direkt koppling till, och det behöver inte ha något med nyfikenhet att göra.

Var och en bidrar till, eller tillhör flera kulturer. Jag har ingen aning om hur jag skulle hitta folk med ett kulturspektrum helt likt mitt eget. Vissa kanske har en enklare bild av det, till exempel genom att tycka att de utövar exakt en kultur och har en tydlig bild av hur det ska gå till.

Jag bor i ett av de betongigaste miljonprogrammen, och lider mer av hur fult de byggt husen än av kulturell blandning. Genomsnittlig lön och utbildningsnivå är så klart lägre här än i mer eftertraktade områden. Det finns många hinder emot utveckling av hobbys och någon högre nivå av sport. Men inget som inte unga kan besegra med vilja. Många av kidsen här ute har fina cyklar, men det är inte ofta man ser någon cykla fort eller i träningssyfte. Däremot är det väldigt populärt att träna fotboll, basket och tennis här.

Luktapåblommorna skrev:
> Det råder inget motsatsförrhållande här, om
> man inte är ett får eller drönare. Ditt svar
> är ett utmärkt exempel på en inskränkt person
> som inte accepterar andras val.

Eh, allt jag skrivit handlar snarare om ATT jag accepterar andras val, till exempel att hålla sig till precis den kultur man vill (så länge den inte skadar andra).

> Många här som väljer att se världen ur ett
> kränkt självcentrerat perspektiv.

Vilka då?

qma skrev:
> Men inget som inte unga kan
> besegra med vilja.

Om de inte vill då? Det är väl det som är förklaringen, eller vad tror du?

Jag har ingen komplett förklaring, och tvivlar på att den finns.
Är vi vänliga och coola mot varandra så inspirerar vi varandra?
Edit: Visst, ordet cool betyder olika i olika kulturer. Ett försök av mig att summera positiva, hövliga och mysiga egenskaper i ett ord, utan att referera till någon kultur.

Senast ändrad:
qma skrev:
> Jag har ingen komplett förklaring, och tvivlar
> på att den finns.
> Är vi vänliga och coola mot varandra så
> inspirerar vi varandra?

Det beror nog väldigt mycket på hur olika definitioner av "coola" som finns;-) Jag tycker att det är allt annat än coolt att ha truckerkeps uppe på huvudsvålen med skärmen bakåt, medan andra tycker att de är häftigast i världen när de har det. Precis som de kanske tycker att cykling i trikåer är det töntigaste som finns.

Edit: Det är ju inte direkt lätt att få dansbandsälskare och hårdrockare att förstå varandra, om du kan se parallellen:-))

Senast ändrad:
lekis skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Jo för är man afrikan så kan man ju bara ha
> > andra afrikaner som förebild...
> >
> > Jag får plocka bort Mandela från min
> > idollista...
> >
> > /Freddo
>
> Du vill inte förstå vad jag menar va?

Du villi inte riktigt förstå hur talande ditt exempel är när det kommer till "vi och dom"-tänk och rasism eller hur?

Rasister/rasism ser vi gärna som någon rakad idiot som skriker skällsord på nått torg, när det verkliga problemet ligger så mycket närmare svenssons än vi anar/vill inse.

/Freddo

Lite OT när det handlar om typ hur toleranta olika kulturer är gentemot varandra.

Visst är det sällsynt med lyssnare som älskar hårdrock och dansband samtidigt.
Dansbandsmusikerna är dock allt som oftast extraknäckande hårdrocksmusiker. :)

Ingen av mina cyklar är köpta och underhållna på kredit.

fphotography skrev:
> lekis skrev:
> -----
> > fphotography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jo för är man afrikan så kan man ju bara
> ha
> > > andra afrikaner som förebild...
> > >
> > > Jag får plocka bort Mandela från min
> > > idollista...
> > >
> > > /Freddo
> >
> > Du vill inte förstå vad jag menar va?
>
> Du villi inte riktigt förstå hur talande ditt
> exempel är när det kommer till "vi och
> dom"-tänk och rasism eller hur?
>
> Rasister/rasism ser vi gärna som någon rakad
> idiot som skriker skällsord på nått torg, när
> det verkliga problemet ligger så mycket närmare
> svenssons än vi anar/vill inse.
>
> /Freddo

Men för ända in i Helvete.....

rickards skrev:

> Haha!
> Jo, jag undrar också vilka cyklister vi har haft
> i sverige som motsvarar Stenmark och Borg?

Bernt Johansson OS guld

Kanske inte riktigt i klass med ovanstående grabbar, men utan Bernt hade jag aldrig hojat ;)

Miss Lycka skrev:
> Fina strumpor.

Det är solbränna.

Gick vi inte igenom detta i vintras med Disneyfigurern? Den tråden stängdes till slut då den inte kunde avgöras till ngns fördel/nackdel.

Senast ändrad:
lekis skrev:
> rickards skrev:
> -----
>
> > Haha!
> > Jo, jag undrar också vilka cyklister vi har
> haft
> > i sverige som motsvarar Stenmark och Borg?
>
> Bernt Johansson OS guld
>
> Kanske inte riktigt i klass med ovanstående
> grabbar, men utan Bernt hade jag aldrig hojat ;)

Det har ofta slagit mig att jag nästan aldrig haft riktiga förebilder/idoler i ngt jag gjort. Kanske är det därför jag aldrig blivit ritigt jättedjupt involverad i någon intresse/aktivitet? Undrar om vita rika män brukar ha idoler?

bojsänke skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Upp Upp Upp. det heter inte Chokladboll. det
> är
> > för lite om ens någon kakaofett i dem. Så
> det
> > får det inte kallas.
>
> Ska vi enas om konfektboll med afrikanskt påbrå?

Helt ok för min del.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp