Vårklassikerna 2026 ...

Vårklassikerna 2026 ...
Är det inte MvdP med där vid grön pil? Tycker det ser ut som det är 3 st Alpecin som varit i backen.
IMG_0773.webp

Vårklassikerna 2026 ...
Ja, det var i samband med Pogi-kraschen. Lite otydligt i nederländska intervjuen om han skyllde på handen att han tappade kontakt på Cipressan.

Vårklassikerna 2026 ...
Ganska kul race. Inte lika rafflande avslutning som förra året när Ganna bidrog med en extra dimension när han kom ikapp de andra två nere på platten, men helt ok.

Positivt överraskad av Pidcock, alltid sett honom som en vass allroundcyklist på landsväg men utan några direkta vapen mot dom bästa, kändes som minst ett snäpp upp idag.

Vårklassikerna 2026 ...
Å andra sidan var klungan klart närmare på slutet i år vilket gjorde att de i någon mån fanns med i ekvationen. i fjol var det ju tre man som över huvud taget var med i diskussionen.

Vårklassikerna 2026 ...
Å andra sidan var klungan klart närmare på slutet i år vilket gjorde att de i någon mån fanns med i ekvationen. i fjol var det ju tre man som över huvud taget var med i diskussionen.

Jag såg aldrig klungan som med i diskussionen i avslutningen, efter nerförskörningen kändes det som några sekunder för mycket för att dom på allvar skulle kunna blanda sig i det.

Vårklassikerna 2026 ...
Ingen aning. Det som kanske skulle tala för det vore om han skulle vilja inrikta sig på fler "kryss" i listan över lopp som han vunnit och då prioriterar annorlunda. Sen är det ju ett lopp som under sista timmarna är trångt och stressigt med skaplig vurprisk.
Pidcock : “Tadej said he’s not going to come back now he’s won. So what motorbike am I going to have now to sit behind?”

Vårklassikerna 2026 ...
Jag såg aldrig klungan som med i diskussionen i avslutningen, efter nerförskörningen kändes det som några sekunder för mycket för att dom på allvar skulle kunna blanda sig i det.
Jag har bedragit mig själv för många gånger för att numera känna mig säker på något sådant när avståndet inte var större än det var och jag inte hade någon koll på vilka som var med där bakom.

Med fyra sekunders skillnad i slutänden var det ju inga enorma marginaler de två i täten hade att leka med. Hade Pidcock t.ex. beslutat sig för att gambla ordentligt och bara sitta på hjul från det att de kom ner på platten känns det för mig inte gjutet att de hållit undan.

Vårklassikerna 2026 ...
Jag har bedragit mig själv för många gånger för att numera känna mig säker på något sådant när avståndet inte var större än det var och jag inte hade någon koll på vilka som var med där bakom.

Med fyra sekunders skillnad i slutänden var det ju inga enorma marginaler de två i täten hade att leka med. Hade Pidcock t.ex. beslutat sig för att gambla ordentligt och bara sitta på hjul från det att de kom ner på platten känns det för mig inte gjutet att de hållit undan.

Förvisso, men tror inte Pogacar hade slagit av på takten o riskerat att klungan kommit ikapp vad Pidcock än gjort, han var alldeles för angelägen om denna segern för att sumpa chansen att spurta om det.

Vårklassikerna 2026 ...
Nästa monument är De Ronde femte april.

Annars drar ju Katalonien runt igång imorgon. Men det kanske inte går under rubriken vårklassiker direkt.

Nästa helg finns också E3 och f.d. Gent-Wevelgem, numera kallat "In Flanders Fields - From Middelkerke to Wevelgem"

Senast ändrad:
Vårklassikerna 2026 ...
Nästa monument är De Ronde femte april.

Annars drar ju Katalonien runt igång imorgon. Men det kanske inte går under rubriken vårklassiker direkt.

Nästa helg finns också E3 och f.d. Gent-Wevelgem, numera kallat "In Flanders Fields - From Middelkerke to Wevelgem"
Har Evenepoel lyckats komma ner från berget?

Vårklassikerna 2026 ...
Satt och kollade igenom Pogacars resultat på Procyclingstats. Att Milano - San Remo inte ryms i sammanfattningen säger ju en del....

Han har inte varit utanför prispallen mer än två gånger sedan oktober 2023, båda gångerna i Quebec. Tempolopp och enskilda etapper i tourerna borträknade. Sjukt stabil kille.

Vårklassikerna 2026 ...
Pogacar gjorde ett bra lopp men han drog väl inte en meter själv för att komma ikapp efter kraschen?
Det kostar mycket att bli efter de i det läget även om man inte drar en meter. Klungan kör ju nästan så hårt de kan för kampen om positioner in i Cipressa, att då sitta med i en grupp som måste köra ännu hårdare för komma ikapp klungan..

Tror var det som knäckte Mvdp i år, förutom handskadan. Tokkörning för komma ikapp, kamp för ta sig upp i klungan, för att sedan direkt efter det få slita för hänga på Pogis tempo.

Vårklassikerna 2026 ...
Det kostar mycket att bli efter de i det läget även om man inte drar en meter. Klungan kör ju nästan så hårt de kan för kampen om positioner in i Cipressa, att då sitta med i en grupp som måste köra ännu hårdare för komma ikapp klungan..

Tror var det som knäckte Mvdp i år, förutom handskadan. Tokkörning för komma ikapp, kamp för ta sig upp i klungan, för att sedan direkt efter det få slita för hänga på Pogis tempo.

Ja, jo, det är jag införstådd med. Jag opponerade mig mest mot formuleringen att Pogacar tog ansvar för att komma ikapp. Det var hans lagkamrater som tog det ansvaret.

Vårklassikerna 2026 ...
Framgent skulle det vara skönt att slippa Vacchis och Adamssons evinnerliga hyllningar av Pogacar. ”Oj oj oj, vilken kille!”, ”Det är ju omänskligt!”, ”Historiens bästa cyklist!” och så vidare. Fick stänga av ljudet en stund i lördags. Blev nästan lite äcklad.

Jag tycker att Wout van Aerts prestation var minst lika vass - sicken jävla gubbe. Kraschade, fick vänta på cykel, sedan jaga ikapp, sedan klå alla i DEN klungan i en spurt.
Så grymt.

Vårklassikerna 2026 ...
Framgent skulle det vara skönt att slippa Vacchis och Adamssons evinnerliga hyllningar av Pogacar. ”Oj oj oj, vilken kille!”, ”Det är ju omänskligt!”, ”Historiens bästa cyklist!” och så vidare. Fick stänga av ljudet en stund i lördags. Blev nästan lite äcklad.

Jag tycker att Wout van Aerts prestation var minst lika vass - sicken jävla gubbe. Kraschade, fick vänta på cykel, sedan jaga ikapp, sedan klå alla i DEN klungan i en spurt.
Så grymt.
Det är svårt att höra "överkänsligt" e.d. i cykling och inte dra öronen åt sig.
Men Wout vann inte en spurt, han gjorde en attack för att försöka komma ikapp Pogacar o Pidcock när de kommit ner på platten på slutet, me än kom inte ikapp, däremot lyckades han hålla undan för "klungan" o "klungspurten", som Pedersen vann på sitt första rejs efter handledsbrottet.

Vårklassikerna 2026 ...
Det är svårt att höra "överkänsligt" e.d. i cykling och inte dra öronen åt sig.
Men Wout vann inte en spurt, han gjorde en attack för att försöka komma ikapp Pogacar o Pidcock när de kommit ner på platten på slutet, me än kom inte ikapp, däremot lyckades han hålla undan för "klungan" o "klungspurten", som Pedersen vann på sitt första rejs efter handledsbrottet.
Sant! Han drog ifrån dem och höll undan. Men stor sak i det - riktig toppinsats ändå!

Vårklassikerna 2026 ...
Bra insats av WvA, absolut. Mitt intryck är dock att det ska en hel del till för att han ska vinna ett monument numera. Han glimrar till då och då, men sen hackar det av olika skäl däremellan.

Men bara för att jag säger det så går han säkert och vinner både De Ronde och Helvetet i norr.

Vårklassikerna 2026 ...
Bra insats av WvA, absolut. Mitt intryck är dock att det ska en hel del till för att han ska vinna ett monument numera. Han glimrar till då och då, men sen hackar det av olika skäl däremellan.

Men bara för att jag säger det så går han säkert och vinner både De Ronde och Helvetet i norr.
Ingen risk

Vårklassikerna 2026 ...
@GoranS tror definitivt WvA kan ta hem ett monument denna vår. Han börjar ha en perfekt roll som "urstark underdog". Lite som att alla glömt att han verkligen är en av de starkaste.

Ännu tillbaka till MSR. Läste denna artikel om crashen:
"Zonneveld pointed to the key difference in how both riders rejoined the race. “Van der Poel is brought back by Philipsen 500 metres before the Cipressa, and then he has to position himself at the front on his own.”
By contrast, Pogacar was guided back into position by his team, with Brandon McNulty playing a central role in delivering him to the front at exactly the right moment."

Lägg därtill MvdPs skadade fingrar vilket gjorde att han inte kunde greppa styret ordentligt. En cyklist som han står upp betydligt mera än Pogi.

Edit: Sen anser jag även att Pidcock gjorde en katastrof dålig spurt. Drar igång bara några cm från Pogis bakhjul -> förlorar all möjlighet till gratis speed genom draft. Samt, försöker klämma sig in till höger och blir blockad. Så han får börja om igen.

Får samma vibbar som efter De Ronde ifjol där MvdP fick släppa Pogis hjul. Efteråt visade det sig att MdvP hade gått på antibiotika i flera dagar inför tävlingen och inte var nära 100%. I PR var det igen andra bullar.

Därmed tror jag Pogi varken vinner De Ronde eller PR.

(mvh MdvP fan)

Vårklassikerna 2026 ...
@GoranS tror definitivt WvA kan ta hem ett monument denna vår. Han börjar ha en perfekt roll som "urstark underdog". Lite som att alla glömt att han verkligen är en av de starkaste.

Ännu tillbaka till MSR. Läste denna artikel om crashen:
"Zonneveld pointed to the key difference in how both riders rejoined the race. “Van der Poel is brought back by Philipsen 500 metres before the Cipressa, and then he has to position himself at the front on his own.”
By contrast, Pogacar was guided back into position by his team, with Brandon McNulty playing a central role in delivering him to the front at exactly the right moment."

Lägg därtill MvdPs skadade fingrar vilket gjorde att han inte kunde greppa styret ordentligt. En cyklist som han står upp betydligt mera än Pogi.

Får samma vibbar som efter De Ronde ifjol där MvdP fick släppa Pogis hjul. Efteråt visade det sig att MdvP hade gått på antibiotika i flera dagar inför tävlingen och inte var nära 100%. I PR var det igen andra bullar.

Därmed tror jag Pogi varken vinner De Ronde eller PR.
Exakt. Snuskigt rika UAE har ju med oljepengar byggt ett helt lag med urstarka cyklister kring Pogacar, ungefär som Visma gjorde runt Vingegaard (minus oljepengarna). Förutsättningarna är alltså i princip alltid 100 procent, så länge stjärnan själv är frisk. Dessutom tävlar han i princip ingenting. Kan inte låta bli att jämföra med Eddy Merckx, som vann Girot och Touren samma år tre gånger, exempelvis, plus givetvis alla andra monumentsegrar etc.

1972 vann han:
  • MSR
  • LBL
  • GdL
  • LFW
  • GdI
  • TdF
Alltså, Pogacar är fantastiskt duktig, bäst i världen de senaste två-tre åren, men det får ju vara någon måtta på hyllningarna.

Vårklassikerna 2026 ...
Tror knappast någon kommer underskatta Wva i vår. Han har varit lite för bra för det och historien vittnar om vad han kan göra. Hoppas han får till det nu.

Vårklassikerna 2026 ...
Exakt. Snuskigt rika UAE har ju med oljepengar byggt ett helt lag med urstarka cyklister kring Pogacar, ungefär som Visma gjorde runt Vingegaard (minus oljepengarna). Förutsättningarna är alltså i princip alltid 100 procent, så länge stjärnan själv är frisk. Dessutom tävlar han i princip ingenting. Kan inte låta bli att jämföra med Eddy Merckx, som vann Girot och Touren samma år tre gånger, exempelvis, plus givetvis alla andra monumentsegrar etc.

Alltså, Pogacar är fantastiskt duktig, bäst i världen de senaste två-tre åren, men det får ju vara någon måtta på hyllningarna.
Hur menar du nu? Pogi är väl den ende som på allvar kan jämföras med Merckx, massor med monument, girot och touren 2024, osv. Förtjänar definitivt alla hyllningar, en mer komplett cyklist var det länge sen det fanns.

Vårklassikerna 2026 ...
Hur menar du nu? Pogi är väl den ende som på allvar kan jämföras med Merckx, massor med monument, girot och touren 2024, osv. Förtjänar definitivt alla hyllningar, en mer komplett cyklist var det länge sen det fanns.
Jag menar att han är långt ifrån lika fantastisk som Merckx (Adamsson och Vacchi tjatar ju om ”tidernas bäste” och blablabla). Dessutom tävlar han med bättre förutsättningar än många av de andra stjärnorna, med avseende på laget.

Har redan skrivit att han är fantastiskt duktig och bäst i världen de senaste åren, så jag fattar inte vad du menar riktigt?

För övrigt har jag svårt att förstå varför alla kallar honom ”Pogi”, som om de kände honom, men det är givetvis en annan sak.

Vårklassikerna 2026 ...
Visst kan det finnas en fördel i att vara en "underdog" istället för en av huvudfavoriterna så omöjligt är det ju inte att han skulle kunna vinna något av de tre monumenten som återstår under våren (även om jag tror LBL är väldigt liten chans för). Jag har gärna fel då det vore kul med lite avbrott i Pogi-MvdP-dominansen men skulle jag tvingas satsa pengar så skulle jag satsa på att WvA inte vinner vare sig RVV, PR eller LBL i år.

Vårklassikerna 2026 ...
Jag menar att han är långt ifrån lika fantastisk som Merckx. Dessutom tävlar han med bättre förutsättningar än många av de andra stjärnorna, med avseende på laget.
Det vet men väl först när karriären är avslutad. Däremot är han ju utan tvivel den mest fantastiska cyklist som funnits de senaste 30-40 åren och definitivt av alla aktiva idag.

Vårklassikerna 2026 ...
Hade man använt en tidsmaskin och skickat ner Poga till 1972 hade nog Mercx fått käka damm. Det är värdelöst att jämföra epoker. Alltför mycket har ändrats.

Vårklassikerna 2026 ...
Hade man använt en tidsmaskin och skickat ner Poga till 1972 hade nog Mercx fått käka damm. Det är värdelöst att jämföra epoker. Alltför mycket har ändrats.
Precis som Pogacar knappast hade vunnit de första tourerna med monsteretapper på 50 mil och så, med helt ensamma cyklister som var tvungna att kunna smida ihop trasiga gafflar själva och så vidare.

Därför bör alla så fort som möjligt lägga ned tjatet om ”tidernas bäste”. Och kommentatorerna kunde gott hålla sig kyligare. De låter som norska skidkommentatorer under en Petter Northug-spurt 2005, typ.

Tillbaka
Topp