Världsmästarcykel?

Orangea_faran

Ny medlem
Världsmästarcykel?
Köpte denna för att jag kände att jag behövde komma igång med att cykla efter uppehåll på 18 år. Nu för tiden behövs pakethållare för sonen att åka bakpå, stänkskärm är praktiskt osv. Hade ingen koll på olika modeller av världsmästarcykeln men var ändå lite sugen på en. Rätt fint skick, kommer behöva en rejäl genomgång, men allt verkar vara i original och fungera, till och med lampan. men om man pratar racerram så är det väl ett snedköp, inga lödda Reynolds här, men hoppas att den duger för ändamålet mindre familjeutflykt, till butiken osv.

Tänkte börja med att putsa upp den, köpt ny 5-speed frihjul, nytt rakt styre, nya bromshantag, vajer, vajerhållare (de gamla var så rostiga), kool-stop -klossar, nya handtag. Nya pedaler och en Brooks B-17 åker väl på sedan. Tänkte hålla en bygg- logg här helt enkelt. Kan ju vara aldeles för mycket pengar på en hoj som kanske t.o.m var medelmåttig för sin tid, bör vara från ca 1976(?) hjälp att datera skulle vara kul. DNB bakväxel är första gången jag stött på, haft svårt att läsa om den då det inte finns supermycket på nätet men den sticker ut lite med sin röda lack. :)

Bilagor

• IMG_20170807_073753.jpg
    IMG_20170807_073753.jpg
    317.9 KB · Besök: 121
  • IMG_20170807_073743.jpg
    IMG_20170807_073743.jpg
    234.3 KB · Besök: 109
  • IMG_20170807_172219.jpg
    IMG_20170807_172219.jpg
    649.7 KB · Besök: 217
Världsmästarcykel?
Så, bytt frihjul och kedja!
Märkte att det rasslade lite i baklagret så jag slet loss det med, gjorde rent och fettade om med det fett jag hade liggandes hemma. PBC... Får se hur länge det håller.. :)

Kabel, vajer, vajerklämma och ett rakt styre är hemma. Bara bromshandtag och handtag jag väntar på nu!

Bilagor

• IMG_20170822_231308.jpg
    IMG_20170822_231308.jpg
    394.6 KB · Besök: 113
  • IMG_20170822_231319.jpg
    IMG_20170822_231319.jpg
    335.6 KB · Besök: 101
Världsmästarcykel?
Pro tip:
Om kedjespännaren på bakväxeln inte spänner som den ska efter att ha tagit loss kedjan... Vrid kuggpartiet moturs ett halvt till ett varv!
Vips så håller den kedjan lagom stum! Tog ett tag av kliande på huvudet innan jag fattade varför kedjan var så slapp..

Världsmästarcykel?
Tror att 32-630 förekom under en period (27"?) innan de gick över till 28".
Funtar på att köpa nya matchande däck, undrar om man kan kliva upp eller ned i dimension på de fälgarna?

Undrar förresten om det kan vara en "butted" ram, där rören dragits tunna i mitten och behållits tjockare i kanterna kring svetsfogen? Eller är det raka tjocka rör hela vägen månne tro? Tycker inte att den väger asmycket direkt, jämförbar med nyare alu-crescent. Inte heller lätt som en kolfiberjonne, men det räknar man ju med...

Senast ändrad:
Världsmästarcykel?
Om det var finare, butted, rör skulle den troligen vara lödd med muffar och det skulle sitta någon fin dekal på ramen. Nu är den svetsad och rören är nog "vattenrör".
Alla på marknaden förekommande 630 däck lär passa. Utbudet är en aning klent...

Världsmästarcykel?
Ahh, tänkte att man gjorde butted för att just kunna svetsa medan lödda med muff var tunna hela vägen.

Så man har ingen riktlinje för däck när det kommer till fälgbredd? Typ, 32mm bred fälg skall ha 32mm breda däck +-5mm eller liknande?

Världsmästarcykel?
Hmmm, har köpt "ny" dia compe styrstam men ser att den stam jag har inte sitter med en kilbult. Finns liksom ingen skruv i toppen på styrstammen. Den är böjd som en svanhals.
Är det någon som vet hur f#n de tänkte här? Funtade på att vrida loss all och hoppas på att den lossnar, men jag antar att det kan behövas våld i någon riktning också... Och största frågan, kommer det funka med kilbult här?!

Världsmästarcykel?
Styrstammen var av modell "svanhals" men jag lyckades hitta en Gran compe med exakt diameter, så den sitter fast med både inre klämma och en extern som fäste orginalet. Korkhandtag och ett par billiga men hyggligt stilrena bromshandtag. Stilbrott så att det heter duga men det gamla styret finns kvar om andan skulle falla på... :)

Svårt att hitta touringtrampor med diameter 12mm vid gängningen, det fick bli ett par så snarlika man kunde hitta. tanken är att kanske köpa ett par touringpedaler från samma tillverkare och byta lager + stam men de funkar helt klart för det de ska göra och jag känner inte att jag orkar byta vevlagerhus för att få till det med 14mm-pedaler, det funkar bra annars. Är inte ute och tävlar än så länge. Tror faktiskt att jag pillat mer med cykeln än cyklat på den i effektiv tid...

Bilagor

• IMG_20171016_234256.jpg
    IMG_20171016_234256.jpg
    415 KB · Besök: 119
  • IMG_20171016_234201.jpg
    IMG_20171016_234201.jpg
    354.9 KB · Besök: 85
  • IMG_20171016_234152.jpg
    IMG_20171016_234152.jpg
    377.3 KB · Besök: 105
Världsmästarcykel?
Har en liknande av årsmodell -73 men med bockstyre, 10 växlar och aluminiumfälgar. Inget blocklås som kom -74. Den hade samma bakväxel som på bilden från början men den blev efter några år så glapp i nitarna att den fick bytas. För 100 kr extra fick jag rostfria skärmar, stöd, lyse och pakethållare monterat. De har försvunnit under åren.
Totalt om jag inte minns helt fel kostade cykeln 350 kr med "extrautrustningen", vilket var mycket pengar 1974 då en standardcykel kostade 150 kr.
Jag hade den som vardagscykel fram till moppeåldern. Sedan har den använts sporadiskt innan den bara varit flyttgods de senaste decennierna. Blev sugen på att få fart på den igen men behöver byta vevparti. Crescent använde tydligen något med franska gängor som verkar vara svårfunnet.
Hoppas det finns 27-tumsdäck att köpa fortfarande.

Bilagor

• 001-_DSC5347.jpg
    001-_DSC5347.jpg
    622.6 KB · Besök: 94
Senast ändrad:
Världsmästarcykel?
Scottår sa:
Har en liknande av årsmodell -73 men med bockstyre, 10 växlar och aluminiumfälgar. Inget blocklås som kom -74. Den hade samma bakväxel som på bilden från början men den blev efter några år så glapp i nitarna att den fick bytas. För 100 kr extra fick jag rostfria skärmar, stöd, lyse och pakethållare monterat. De har försvunnit under åren.
Totalt om jag inte minns helt fel kostade cykeln 350 kr med "extrautrustningen", vilket var mycket pengar 1974 då en standardcykel kostade 150 kr.
Jag hade den som vardagscykel fram till moppeåldern. Sedan har den använts sporadiskt innan den bara varit flyttgods de senaste decennierna. Blev sugen på att få fart på den igen men behöver byta vevparti. Crescent använde tydligen något med franska gängor som verkar vara svårfunnet.
Hoppas det finns 27-tumsdäck att köpa fortfarande.

Wow! Kul!
Den liknar ju den jag har rätt mycket, inget svetsat blocklås men ursprungligen "glidarmodell" med svängt högt styre och 5 växlar. Ser att du har cantileverbroms och jag har caliper, då skulle jag nog tippa att min är från ungefär samma era, 72-73.
Är det fel på vevlagret ditt eller skulle det räcka med att plocka isär och fetta om kanske? Trampor går att få tag på till det vevpartiet med lite idoget letande. Veloorange kan ha något vevparti som passar men har inte vågat köpa hem på chans, och det funkar så, vafan. Det får sitta på tills det börjar skramla! :)

Angående däck: http://www.cykelkraft.se/dack-spect...jlJO5c9wUw_0AxLBkFv99odEyDxRgHU8aAkjiEALw_wcB
Det finns! Ska väl köpa innan de smäller till min med hade jag tänkt..

Senast ändrad:
Världsmästarcykel?
Orangea_faran sa:
Wow! Kul!
Den liknar ju den jag har rätt mycket, inget svetsat blocklås men ursprungligen "glidarmodell" med svängt högt styre och 5 växlar. Ser att du har cantileverbroms och jag har caliper, då skulle jag nog tippa att min är från ungefär samma era, 72-73.
Är det fel på vevlagret ditt eller skulle det räcka med att plocka isär och fetta om kanske? Trampor går att få tag på till det vevpartiet med lite idoget letande. Veloorange kan ha något vevparti som passar men har inte vågat köpa hem på chans, och det funkar så, vafan. Det får sitta på tills det börjar skramla! :)

Angående däck: http://www.cykelkraft.se/dack-spect...jlJO5c9wUw_0AxLBkFv99odEyDxRgHU8aAkjiEALw_wcB

Jag kanske inte behöver byta hela vevpartiet men det snurrar inte riktigt som det ska när jag tog bort kedjan, så något med lagren är fel. Vill minnas att det var ett klonkande ljud när man trampade på de tyngsta växlarna. Det har fått ta emot en och annan smäll under åren.
Pedalerna var av ömtålig aluminium så den ena är helt trasig. De har ju någon smalare gänga så det går ju inte utan vidare att montera t.ex. spd-pedaler. Får kika på däck sedan. Framdäcket som är äldst är i bättre skick än bak. De verkar inte tillverka däcken av gummi längre utan av någon plast som torkar och spricker.

Världsmästarcykel?
Scottår sa:
Orangea_faran sa:
Wow! Kul!

Jag kanske inte behöver byta hela vevpartiet men det snurrar inte riktigt som det ska när jag tog bort kedjan, så något med lagren är fel. Vill minnas att det var ett klonkande ljud när man trampade på de tyngsta växlarna. Det har fått ta emot en och annan smäll under åren.
Pedalerna var av ömtålig aluminium så den ena är helt trasig. De har ju någon smalare gänga så det går ju inte utan vidare att montera t.ex. spd-pedaler. Får kika på däck sedan. Framdäcket som är äldst är i bättre skick än bak. De verkar inte tillverka däcken av gummi längre utan av någon plast som torkar och spricker.

Har lagt till med samma slutsats angående däck! :)
Känns som att moderna däck inte är gjorda för mer än ett par säsonger, när jag var yngre satt däcken på tills ny cykel införskaffades, de höll ju lika länge som cykeln i princip. Lagret, kanske skulle komma rätt långt med att bara öppna och kika? Fin cykel annars! :)

Tillbaka
Topp