Varning för idiot på racer vid Åkermyntan (Stockholm)

knight22 skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis som jag skrev kommer den in främst via
> sjukhus:
>
> http://sv.wikipedia.org/wiki/STRADA

Tack för reflexsvar och wikipedialänk. Jag visste inte att detta skulle visa sig vara en så lärorik dag.

Fliken skrev:
> Ni menar STRAVA antar jag?

Nej STRADA är systemet för olyckor, se länken:
http://sv.wikipedia.org/wiki/STRADA

STRAVA är anledningen till olyckan, dvs cyklisten som körde över 5-barnsmamman som skulle till MacDonalds för att han skulle sätta nytt rekord.. ;)

knight22 skrev:
> Nu
> är det ju ingen som vet hur många som cyklar mot
> rött varje dag men det lär ju vara betydligt
> färre än de 20000 som kör alkoholpåverkade
> varje dag med tanke på att det körs betydligt
> mer bil än vad det cyklas.

Eh, va?

Bara i Stockholm är det 150 000 som cyklar varje dag under sommarhalvåret. Gissningsvis är det mellan tummen och pekfingret någonstans mellan 30-50 000 av dem som vid något tillfälle cyklar mot rött. För landet som helhet är det säkert ett par hundratusen rödljuscyklister ute i trafiken varje dag.

robrob skrev:
> Jag slutade helt med att anmärka på andra
> trafikanters beteende efter jag gav en bil fingret
> för länge sen. Visade sig att den var fylld med
> 4st smågangstrar (bergsgatan, Malmö) som helst
> av allt ville se mig mosad på gatan, och det
> skulle bli gjort med deras bil. Glad att jag kom
> därifrån.
>
> Man vet aldrig vilka dårar man träffar på:)
>
> Tänker tre ggr innan jag visar känslor i
> trafiken nu för tiden.

Ja, malmö är trist - och ändå så kul, vackert etc. En incident på Bergsgatan och två vid Värnhem där jag fick avstå min rätt, hålla tillbaka min nästan uttalade kommentar/ sarkasm ty jag vet hur det fungerar.
Läser Liljegrens bok om Churchill som rymmer "Min högt ärade kollega - det där var det dummaste jag sett/ hört på länge." Så fungerar det inte.

Alltså, olycksrisken är lägre när man cyklar mot rött än om man väntar på grönt. Har vi inte dragit det i tillräckligt många trådar än?

> Men jag tror inte att din huvudståndpunkt är om
> det är farligt eller inte. Du menar väl att man
> inte ska cykla mot rött av den enkla anledningen
> att det är olagligt och att man ska följa
> lagarna?

Tro inte att detta inte får konsekvenser bara för att ingen dödas (om det är nu så). Det finns gott om politiker, lobbygrupper m m som vill sätta käppar i hjulet för cyklismen, och cyklisters regelbrott används ofta som argument för att inte bygga cykelbanor /begränsa cykling m m. Dessutom förstärker ju det attityden att man följer vilka lagar man vill. "Jag såg nyss en cyklist köra mot rött, alltså kan jag också skita i reglerna och parkera min bil här mitt på cykelbanan".

knight22 skrev:
> Tro inte att detta inte får konsekvenser bara
> för att ingen dödas (om det är nu så). Det
> finns gott om politiker, lobbygrupper m m som vill
> sätta käppar i hjulet för cyklismen, och
> cyklisters regelbrott används ofta som argument
> för att inte bygga cykelbanor /begränsa cykling
> m m.

Och du är helt oförsvarbart naiv som tror att det faktiskt har något med cyklisters regelbrott att göra. Varför tror du inte att de vägrar bygga motorvägar tills alla bilister håller hastighetsgränsen?

Det är naturligtvis så att om alla cyklister började bära hjälm och köra perfekt i morgon (vilket aldrig kommer ske, hur mycket du än gnäller) så skulle de bara byta till att vi stör trafikrytmen eller något rent påhitt.

Det enda du gör är ger dem vatten på sin kvarn - 'titta, cyklisterna har också tröttnat på anarkin!' - och skrämmer folk till trafikfarliga betéenden. Som att vänta på grönt, exempelvis. Att någon fortfarande kan tro att det är säkrare år 2015 är fan skrämmande.

knight22 skrev:
> Tro inte att detta inte får konsekvenser bara
> för att ingen dödas (om det är nu så). Det
> finns gott om politiker, lobbygrupper m m som vill
> sätta käppar i hjulet för cyklismen, och
> cyklisters regelbrott används ofta som argument
> för att inte bygga cykelbanor /begränsa cykling
> m m. Dessutom förstärker ju det attityden att
> man följer vilka lagar man vill. "Jag såg nyss
> en cyklist köra mot rött, alltså kan jag också
> skita i reglerna och parkera min bil här mitt på
> cykelbanan".

Ja, absolut. Men jag tror att det är bättre att bemöta de totalt ologiska resonemangen istället för att alltid vänta på grönt. Om man ser någon använda ett sånt resonemang som du nämner så är det bara att med fakta påvisa fördelarna med att satsa på cykling (tex hur stor samhällsekonomisk vinst varje satsad cykelkrona ger etc)

Apropå att rödljuscykling förstärker viljan hos folk att parkera på cykelbanor så kan man använda samma resonemang som jag tidigare i tråden använde, hur den ena saken inte påverkar någon annan medan den andra visst påverkar folk.

Om man tror att man kan blidka människor som av ideologiska skäl är anticyklister genom att anpassa sig till deras mest aktuella krav så är man både dum i huvudet och kommer dessutom inte ha någonstans att cykla när processen är avslutad.

Jag väntar fortfarande på någon form av trovärdig statistik som hävdar att det räddar livet på en att köra mot rött. Man kan förmodligen köra ert resonemang på precis alla regler kring cykling. Hur många dödsfall finns dokumenterade pga att cyklisten saknat reflex? saknat lyse? struntat i väjningsplikt? förmodligen inga alls eller väldigt få. Skall vi därmed avskaffa alla regler för cyklister?

Om det är så fruktansvärt självklart att det är bra att köra mot rött, övertyga då politiker om detta, så vi får till en lagändring. Inte ens i Danmark eller Holland är detta tillåtet mer än i vissa situationer, som ex högersväng.

knight22 skrev:
>Inte ens i Danmark eller Holland är
> detta tillåtet mer än i vissa situationer, som
> ex högersväng.

Nåja, tidigare i tråden så antydde du att det var väldigt vanligt att få cykla mot rött i åtminstone Amsterdam. Men att du skrev så kanske berodde på att jag inte tillräckligt tydligt skrev hur de väldigt, väldigt många som cyklade mot rött även gjorde det om de skulle rakt fram.

knight22 skrev:
> > Då jag cyklat i Amsterdam så cyklar väldigt,
> > väldigt mycket folk mot rött och där måste
> man
> > väl anse att cykling är respekterat trots
> alla
> > lagöverträdelser som cyklister alltså gör.
>
>
> Jag vet inte hur pass bra du är på språket men
> i Amsterdam är det tillåtet att köra mot rött
> om det står "Rechtsaf voor fietsers vrid" på en
> skylt under trafikljuset..

bojsänke skrev:
> Alltså, olycksrisken är lägre när man cyklar
> mot rött än om man väntar på grönt. Har vi
> inte dragit det i tillräckligt många trådar
> än?

Att upprepa ett påstående många gånger gör det inte till sanning.

Alltså, varför tror ni att frågan särskilt beställdes för utredning?
Varför tror ni att trafik forskare över hela världen har det så högt upp på listan av cykelsäkerhetsåtgärder?
Lever ni under fuktiga stenar?

Knight22, prova googla lite I stället för att sitta hemma och fantisera så ser du att det finns ett massivt forskningsunderlag. En minskning av korsningsolyckorna med 30-50% efter rödljusundantag för cykeltrafik brukar nämnas.

De personangrepp ni kommer med tillför inte så mycket till diskussionen, om ni kan, försök var sakliga.

Om du talar om cykelutredningen som gjordes för nåt år sedan utredde den enbart att tillåta högersväng vid rött, inte att man i allmänhet skulle få köra mot rött. Jag har försökt hitta detta "massiva forskningsunderlag", kan du ge mig en enda länk bara som stödjer det?

Personangrepp är synonymt med den här sajten tyvärr. Så ironiskt med tanke på namnet.

bojsänke skrev:
> En minskning av
> korsningsolyckorna med 30-50% efter
> rödljusundantag för cykeltrafik brukar nämnas.

Men det har ju inte med att köra mot rött eller vänta på grönt att göra.

Jo, det har det. Det är fortfarande rött. Cyklister får bara skita i det. Ibland när de ska svänga höger, ibland oavsett vad de ska göra. Ibland med stopplikt, ibland utan. Det varierar från land till land.

Förlåt, otydligt av mig. Det har ju inte at göra med att köra mot rött eller vänta på grönt enl. de lagar vi har idag.

Om vi helt ändrar förutsättningarna för vad som är tillåtet eller ej, har vi skapat en helt ny situation. Idag förväntar sig andra trafikanter att cyklister stannar för rött (nja :) ). Skulle vi ändra lagen, skulle även andra bli mer uppmärksamma på rödljuskörande cyklister och anpassa sitt beteende efter det. Alltså går olyckorna ner eftersom vi får ett mer förutsägbart trafikbeteende.

Men att häva att rödljuskörning minskar olyckor i dagsläget, i Sverige, är bara dålig ursäkt för sitt eget nonchalanta beteende.

Senast ändrad:
Vilka anpassningar behöver andra trafikanter göra? De står ju redan still. De kan inte göra mycket mer än så.

För att vara helt galet övertydlig: olyckorna sker mellan cyklister och upphinnande trafik. Särskilt högersvängande sådan. Olyckor mellan korsande trafik är inte, och har aldrig varit problemet, och en eventuell ökning av sådana vägs mer än väl upp av minskningen i den första gruppen.

Vet inte vad som hände m tråden..

Kör mot rött dagligen fastän jag inte har några illusioner om att det är säkrare än att stanna o vänta. Ibland ryter ngn till att o skriker, sånt man får ta även om jag inte är så förtjust i låtsaspoliser. Att cykla efter o sparka / preja har jag ännu inte provat :) men jag har haft ngn dåre i bil som försökt tvinga in en i parkerade bilar för att man körde mot rött 3 korsningar tidigare. Han körde tom i bussfil som gick åt andra hållet på birgerjarlsgatan för att förhindra att jag skulle köra om honom igen. En riktig tokgubbe, tur att jag e snäll.

Från försäkringsbolaget IF's studie i bilist/cyklistolyckor:

•8% av olyckorna har skett i
ljusreglerad korsning
•Vanligast då bilen svängt
höger och båda har haft grönt.
•I korsningar utan cykelbana
har flera olyckor skett då
parterna kommit från varsitt
håll i en mötande situation,
båda har haft grönt ljus,
bilen har svängt vänster och
inte uppmärksammat cyklisten.

Dvs olyckor pga cyklisten kört mot rött inte vanliga, vanligare att bilist missat väjningsplikt efter sväng i reglerad korsning. Signalreglering har inte heller någon effekt på bilist/bilist-olyckor. Visserligen minskar påkörningar från sidan men påkörning bakifrån ökar ungefär lika mycket (Trafikksikkerhetshåndboken). Signalreglering handlar inte om trafiksäkerhet - det handlar om att öka kapaciteten för biltrafiken i korsningar, vilket är den stora begränsningen i stadstrafik.
Det finns en rätt rolig artikel om trafikljusens historia:
http://sites.tufts.edu/carscultureplace2010/files/2010/09/McShane-traffic-signals-1999.pdf

Att kroniskt stanna vid rött för att sen lulla igång när det redan har slagit om till grönt gynnar varken cyklisten eller den stressade bilföraren bakom.

Jag ser mina rödljusböter som en billig (nåja) livförsäkring.

Brukar oftast ignorera den som skriker invektiv efter mig i trafiken då det troligen var en stressad bilförare som gjorde det.

Men det är ju jag. Den som känner att den i alla lägen måste vara tok-laglydig (kanske för att kunna stänga av hjärnan under färd?) tänker jag å min sida inte anmärka på.

Man kan ju resonera som så att eftersom cyklar i många situationer inte tillåts agera som "riktiga" fordon (till exempel genom att förpassas bort från vägbanan till nåt som mer liknar en trottoar), så minskar cyklisternas vilja att agera som just riktiga fordon. Man blir en rullande fotgängare och det är lätt att känna att det bara är idiotiskt att stanna för rött i vissa situationer. Varför ska cyklisterna ha det sämsta av båda världar liksom? Vi får inte vistas med bilarna men vi måste ändå följa deras regler. Rätt korkat faktiskt.

Skogling skrev:
> När jag kliar mig i rumpan luktar det prutt om
> fingret. Skall det vara så?

Nej men när du petar dig i näsan:-)

Kan vi alltså sammanfatta att det kan eventuellt vara farligt att cykla mot rött, men garanterat farligt att cykla mot grönt?:)

Som jag skrev tidigare, det krävs ändringar i infrastruktur för att göra cyklisters möten med bilar färre eller mer lättkontrollerade. Det skulle gynna alla.

Vill tro att faktor synlighet också spelar en viktig roll.

knight22 skrev:
> Tyvärr verkar ni som förespråkar
> rödljuskörning med råga uppfylla den stereotypa
> bilden av cyklister som egoistiska svin som ger
> fullständigt fan i alla lagar och regler, och
> utan hjärnkapacitet att följa en
> tråddiskussion.

knight22 skrev:
> De personangrepp ni kommer med tillför inte så
> mycket till diskussionen, om ni kan, försök var
> sakliga.

Tja.. :)

staine skrev:
> Att kroniskt stanna vid rött för att sen lulla
> igång när det redan har slagit om till grönt
> gynnar varken cyklisten eller den stressade
> bilföraren bakom.

Igångdragsövning.

robrob skrev:
> Vill tro att faktor synlighet också spelar en
> viktig roll.

Nja.

Det finns ju en berömd film med ett gäng som passar boll. Hälften har svarta kläder, och andra halvan vita. Man får i uppgift att exempelvis räkna hur många gånger de vita tar emot en passning.
Någon gång under filmen kommer en snubbe i gorillakostym in i bilden, gör en liten dans mitt i gruppen av bollspelare, och går ut igen.

Efter filmen är det extremt få som över huvud taget har lagt märke till apmannen.

Cyklister är apmän i vissa bilisters trafikmedvetande. De sorteras omedvetet bort som irrelevanta.
Det spelar ingen roll hur bra de syns, vilka lampor de har eller hur kanariegula västar de har på sig. De kommer alltid från ingenstans. I en jävla fart.

Det är så hjärnan rationaliserar skeendet i efterhand. Jag såg inte cyklisten, jag borde ha sett cyklisten, alltså måste hon i princip ha teleporterats in under mina hjul.

Det är därför olyckorna minskar när man cyklar mot rött. Bilister är inte apmän i cyklisters hjärnor, för de är vana vid att förhålla sig till och se bilister. Det omvända gäller inte, och då uppstår märkliga situationer när folk kör rakt in i cyklister bakifrån, utan att "se" att de står där.

---

En del av lösningen är att blanda cykel- och biltrafik mer för att göra oss till ett naturligt inslag i alla bilförares vardag. Inte ett ännu mer sällsynt.

Senast ändrad:
Skogling skrev:
> Världen är en mycket sorglig plats...

äh cheer up nu, anpassning är bästa försvar!

:)

> sparka / preja har jag ännu inte provat :) men
> jag har haft ngn dåre i bil som försökt tvinga
> in en i parkerade bilar för att man körde mot
> rött 3 korsningar tidigare. Han körde tom i
> bussfil som gick åt andra hållet på
> birgerjarlsgatan för att förhindra att jag
> skulle köra om honom igen. En riktig tokgubbe,
> tur att jag e snäll.

Ja det verkar ju verkligen tryggt att köra mot rött om man får galningar efter sig som försöker preja en...

Bilister är rädda för att krocka med andra bilister för att det gör ont, och håller därför utkik efter dessa. De är inte rädda för att krocka med cyklister, för det gör inte ont.

Jag väntar för övrigt på någon länk till det "massiva forskningsunderlag" som stöder hypotesen att rödljuskörning räddar liv, eller menar ni att forskningsunderlaget utgörs av den youtubefilm som bojsänke pratar om där en man utklädd till en gorilla spelar fotboll?

bojsänke skrev:
> robrob skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vill tro att faktor synlighet också spelar en
> > viktig roll.
>
> Nja.
>
> Det finns ju en berömd film med ett gäng som
> passar boll. Hälften har svarta kläder, och
> andra halvan vita. Man får i uppgift att
> exempelvis räkna hur många gånger de vita tar
> emot en passning.
> Någon gång under filmen kommer en snubbe i
> gorillakostym in i bilden, gör en liten dans mitt
> i gruppen av bollspelare, och går ut igen.
>
> Efter filmen är det extremt få som över huvud
> taget har lagt märke till apmannen.
>
> Cyklister är apmän i vissa bilisters
> trafikmedvetande. De sorteras omedvetet bort som
> irrelevanta.
> Det spelar ingen roll hur bra de syns, vilka
> lampor de har eller hur kanariegula västar de har
> på sig. De kommer alltid från ingenstans. I en
> jävla fart.
>
> Det är så hjärnan rationaliserar skeendet i
> efterhand. Jag såg inte cyklisten, jag borde ha
> sett cyklisten, alltså måste hon i princip ha
> teleporterats in under mina hjul.
>
> Det är därför olyckorna minskar när man cyklar
> mot rött. Bilister är inte apmän i cyklisters
> hjärnor, för de är vana vid att förhålla sig
> till och se bilister. Det omvända gäller inte,
> och då uppstår märkliga situationer när folk
> kör rakt in i cyklister bakifrån, utan att "se"
> att de står där.
>
> ---
>
> En del av lösningen är att blanda cykel- och
> biltrafik mer för att göra oss till ett
> naturligt inslag i alla bilförares vardag. Inte
> ett ännu mer sällsynt.

Ligger massor i detta resonemang. (Mycket snack om synlighet när man tar mc-kort, men det är ändå inte helt jämförbart, mc rör sig snabbare än cykel) Jämförbart är dock det faktum att bilister ibland ser efter andra bilar eller det de vill se, inte cyklar eller mc, synliga eller ej.

Under bara några år har jag x antal ggr nitat med mc i tex rondeller där bilar kör rakt ut framför i dagsljus. Och har själv blivit uppskrämd av cyklister i bilen. Delvis kan det skyllas på bilars uppbyggnad idag, med grova stolpar till vindrutor, en blick åt sidan räcker inte i bilen, nåt kan vara bakom stolpen den lilla stund du söker av. Men också att man helt enkelt söker av efter bilar främst, tyvärr omedvetet. Och då färdas jag ändå med alla tre nämnda fordon.

Syns du så syns du, det försämrar inte oddsen. Kanske det skulle hjälpa med större blandning mellan bil o cykel, men är inte det en hård väg att gå? Cyklisters väg i trafiken borde byggas in på ett smartare sätt. Och bilister borde lära sig söka av bättre.

Jag skulle inte kalla cyklisters närvaro i trafiken direkt sällsynt dock.

Har inte läst själv men det måste finnas något skrivet om tex uppbyggnad av Köpenhamn. Hört nåt om att de tex experimenterar med ljus i cykelbanan för att kunna läsa av rytm för att tex få grönt ljus i nästa korsning. Och vet att det gjorts nåt projekt i Mexico city (lagom tufft ställe) för att underlätta för cykling. Men vet inte utfallet av det.

knight22 skrev:
> Jag väntar för övrigt på någon länk...

Det är för fan inte min uppgift att göra din research så att du har en aning om vad du pratar om när du öppnar munnen. Definitivt inte från mobilen. Men du kan ju som sagt googla på begrepp som Idaho stop, stop as yield, den danska vänstersvängen och varför städer och länder över hela världen undantar cyklister från rödljusregleringen på olika sätt.
Varför tror du vi har cykelboxar?

Du är alltid välkommen att belägga din egen hypotes om att olyckorna ökar när folk cyklar mot rött.
Eller bara sluta snacka skit.

Senast ändrad:
stefan. skrev:
> knight22 skrev:
> -----
> > Tyvärr verkar ni som förespråkar
> > rödljuskörning med råga uppfylla den
> stereotypa
> > bilden av cyklister som egoistiska svin som ger
> > fullständigt fan i alla lagar och regler, och
> > utan hjärnkapacitet att följa en
> > tråddiskussion.
>
>
> knight22 skrev:
> -----
> > De personangrepp ni kommer med tillför inte
> så
> > mycket till diskussionen, om ni kan, försök
> var
> > sakliga.
>
>
> Tja.. :)

Ja men det är ju bara ett INDIREKT personangrepp! ;-)

knight22 skrev:
> Jag väntar för övrigt på någon länk till det
> "massiva forskningsunderlag" som stöder hypotesen
> att rödljuskörning räddar liv, eller menar ni
> att forskningsunderlaget utgörs av den
> youtubefilm som bojsänke pratar om där en man
> utklädd till en gorilla spelar fotboll?

Ett antal grönljuscyklingar har då bevisligen tagit liv.

Okej bojsänke, så du tycker andra ska belägga sina hypoteser men du ska inte behöva belägga din egna? Det låter ju iofs logiskt eftersom du verkar tycka att andra ska följa trafikreglerna men inte du själv

Som cyklist skiter i vilken färg det är på diverse "stoppljus", stopptecken eller det motsatta = om jag har nån slags sk "förkörsrätt", mm.
Jag använder hjärnan och försöker hela tiden tänka på vad som är smartast för att undvika konflikter med andra trafikanter oavsett om det är bilar, gångtrafikanter, andra cyklister, rullstolar osv.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp