Värsta backen för er?

Värsta backen för er?
Muro de Aia skulle vara något att prova på. Sektioner med 28%

Annars, personligen, så är Hasslövsbacken på Hallandsåsens nordsida rätt så kämpig med inslag av 14-15%

Skarmavbild2016-04-30kl.13.15.24.png

Senast ändrad:
Värsta backen för er?
Jeppe_E sa:

Annars, personligen, så är Hasslövsbacken på Hallandsåsens nordsida rätt så kämpig med inslag av 14-15%

Finns rätt gott om backar av den där karaktären, t.ex. Muro di Sormano (2km med 15% snitt och 28% max), Muro di Guardiagrele (0,6km med 21% snitt och 28-30% max beroende på vilka uppgifter man litar på). Sen finns det ju saker som är långt mkt värre som t.ex.

Nebelhorn: 7,8 km med 14% snitt och maxlutning på 35-40% och 1,3 km med 23-24%
Scanuppia: 7,5 km med 17-18% snitt och max långt över 30%
San Glisente: 8,2 km med 17-18% snitt och max på 35%
Alte Jenesier strasse/Edelweiss: 7 km med >15% snitt och max på 30%
Via Rafenstein/Edelweiss: 7,2 km med 14-15% snitt och maxlutning på åtminstone 33%
Alpe Rossonbolmo: 12,5 km, snittlutning 11% och maxlutning 32%
Halltal: 6,8km, 12,5% snitt och maxlutning på 30%

En del av dessa är i stort sett omöjliga att cykla upp, åtminstone med en racer, och Scanuppia är numera förbjuden att cykla över huvud taget.

Värsta backen för er?
geologen sa:
Tossebergsklätten var brutal! Men kul ändå! :)

Du får väl åka till Norge och testa Stalheimskleiva. Om jag fattat det rätt är Tossebergsklätten ungefär 2 km och 200 höjdmeter. Stalheimskleiva gör över 180 höjdmeter första kilometern och 240 höjdmeter på ca 1,3 km. Tror du skulle gilla den (är inga branta stup så svindelrisken är obefintlig).

Värsta backen för er?
GoranS sa:
Jeppe_E sa:

Finns rätt gott om backar av den där karaktären, t.ex. Muro di Sormano (2km med 15% snitt och 28% max), Muro di Guardiagrele (0,6km med 21% snitt och 28-30% max beroende på vilka uppgifter man litar på). Sen finns det ju saker som är långt mkt värre som t.ex.

Via Rafenstein/Edelweiss: 7,2 km med 14-15% snitt och maxlutning på åtminstone 33%

En del av dessa är i stort sett omöjliga att cykla upp, åtminstone med en racer, och Scanuppia är numera förbjuden att cykla över huvud taget.

Hur cyklar man upp för ovanstående backar? Framåtlutad position typ megadrop och en utväxling som ger 1km/h i 7,5h på tex Scanuppia? Låter som en kombinerad uthållighets- och balansövning. Ej med på min "bucket list".

Värsta backen för er?
Tycker att ts mellan ss2 och ss3 på endurot i Göteborg förra året va dryg, nästan lika drygt som när jag försökte ta mig upp till sängen på nyårsafton 2008.

Värsta backen för er?
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Jeppe_E sa:

Hur cyklar man upp för ovanstående backar? Framåtlutad position typ megadrop och en utväxling som ger 1km/h i 7,5h på tex Scanuppia? Låter som en kombinerad uthållighets- och balansövning. Ej med på min "bucket list".

Värsta backen för er?
Musashi sa:
Trippelbacken på andra loopen av Kolmårdsbiken var det mest überjävliga jag varit med om. Den backen fick mig att hata min kropp och evigt förbanna arrangörerna. Det har aldrig hänt förut. Kolmårdsbiken är ett "big no-no" för mig efter det.

Jo dom var ju jobbiga. Men klarade mig från att kliva av cykeln iaf? Men ser redan fram emot nästa års tortyr i dom. Kommer köra mycket mer backträning till dess. Så kommer vara väl förberedd inför loppet???

Värsta backen för er?
GoranS sa:
Angående Prati di Nago
Är inte säker på att stigningen i sig är så farlig, men i kombination med att det var första cykeldagen på resan och kroppen inte kopplat om och fattat att det var runt 35 grader varmt i skuggan mitt på eftermiddagen när jag skulle uppför backen gjorde den till förmodligen den slitigaste backe jag tagit mig uppför på cykel. De branta ramperna på slutet var riktigt jobbiga.
Slår kanske inte ovanstående vad det gäller rent subjektiv upplevelse då jag cyklade, men fjolåret bjöd på två nya backar som gick upp på en delad förstaplats vad gäller profilmässigt tuffaste backar jag tagit mig uppför.

Nummer 1:
4051.gif

Nummer 2: Halltal/Salzbergstraße, strax öster om Innsbruck. Hittar tyvärr ingen vettig höjdprofil för denna. Brantaste partiet är jag dock rätt säker på är det brantaste jag cyklat, åtminstone om det ska vara lite längd på avsnittet och backen.

Värsta backen för er?
GoranS sa:
GoranS sa:
Angående Prati di Nago
Är inte säker på att stigningen i sig är så farlig, men i kombination med att det var första cykeldagen på resan och kroppen inte kopplat om och fattat att det var runt 35 grader varmt i skuggan mitt på eftermiddagen när jag skulle uppför backen gjorde den till förmodligen den slitigaste backe jag tagit mig uppför på cykel. De branta ramperna på slutet var riktigt jobbiga.
Slår kanske inte ovanstående vad det gäller rent subjektiv upplevelse då jag cyklade, men fjolåret bjöd på två nya backar som gick upp på en delad förstaplats vad gäller profilmässigt tuffaste backar jag tagit mig uppför.

Nummer 1:

Nummer 2: Halltal/Salzbergstraße, strax öster om Innsbruck. Hittar tyvärr ingen vettig höjdprofil för denna. Brantaste partiet är jag dock rätt säker på är det brantaste jag cyklat, åtminstone om det ska vara lite längd på avsnittet och backen.

Drygt 5km med snittlutning på knappt 16%... Vad kör du för utväxling där, det tar väl ändå trekvart/timmen att klara av, så det behöver ju vara på en kadens man kan leva med länge tänker jag mig?

Värsta backen för er?
nisseson sa:
GoranS sa:
GoranS sa:
Angående Prati di Nago

Nummer 1:

Drygt 5km med snittlutning på knappt 16%... Vad kör du för utväxling där, det tar väl ändå trekvart/timmen att klara av, så det behöver ju vara på en kadens man kan leva med länge tänker jag mig?
Lägsta tillgängliga utväxlingen (= den jag använde) var 34/28. Rullsnittet på hela backen var bara lite över 5 km/h, så i de branta 5 km hade jag kanske 4 km/h i snitt. Ger i så fall en bit under 30 varv/min i kadens vilket känns rätt rimligt med tanke på hur jag cyklade backen.

Senast ändrad:
Värsta backen för er?
Tycker backen i nickspåret (genvägen, efter att man korsat ängen) är rätt jobbig. Har aldrig fixat hela men kommit precis till slutet där den plötsligt blir ännu lite brantare..

Värsta backen för er?
Jag är en ganska oerfaren klättrare, men tycker att Wurzenpass mellan Österrike och Slovenien var jobbigt. 18-20 procent som värst, beroende på källa.

Screenshot_2019-01-02profileoftheWurzenpass.png

Det kan ju ha berott på att jag cyklade i mörkret och på en inte helt lätt cykel med packning. Det kan också ha berott på att jag hade nästan 20 mil och sex inte helt obetydliga klättringar i benen den dagen. Eller på att jag hade 25 mil i snitt de föregående fyra dagarna. Hur som helst var det väldigt nära att jag fick hoppa av och gå en bit.

image01.png

Värsta backen för er?
Ja, det beror ju väldigt mycket på omständigheterna hur jobbig man tycker en backe är. Förutom utrustning och hur sliten man är när man börjar backen kan ju även väder, underlag, omgivningar/vyer, om det är kurvigt eller rakt, m.m. påverka den subjektiva upplevelsen. Allt det där ökar på svårigheten att ta fram ett bra index för hur tuff en backe är, även om man bortser från problemen med att dels få in relevant data och att komma på en bra funktion för att räkna fram indexet.

Sen kan jag som bergsälskare och turistcyklist tycka att det möjligen låter lite synd att köra en fin backe i mörkret.

Värsta backen för er?
Ja, snittlutning och längd är kanske det närmaste man kommer något objektivt. En sak som jag har tänkt på inför Trans Am är ju att rutten går upp över 3 500 m. Det kommer nog att bli lite småjobbigt. Förhoppningsvis hinner man acklimatisera sig lite dagarna innan.

Jag håller med om att mörkercykling är lite slöseri, men vi var försenade pga. lite väl ambitiös bergspasscykling den dagen. Övriga i sällskapet hade inga lampor eftersom vi inte skulle cykla efter mörkrets inbrott. Men vi var bara ett par mil från resans slutmål och vägarna var tomma.

Värsta backen för er?
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> Joakim "iki Lajnen" Eriksson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilken är den värsta/jobbigaste/tyngsta backe
> uppför som ni vet om?
>
> Jag har två trevliga först.
>
> Tossebergsklätten, är helt klart det brantaste
> jag cyklat uppför. Ca 8 mil norr karlstad sedan
> upp till toppen ca 2.5 km för att sedna köra ner
> till karlstad igen. Mmmm det var jobbigt.
>
> "Tossebergsklättens Bergstempo, Solsta CK,
> Karlstad
> Plats: Tossebergsklätten, ca. 2 mil ovanför
> Sunne, bedårande vackert.
> Distans: ca 2 km och det tar ca 8 - 25 minuter upp
> till toppen, brantaste partiet är 19,8% :)"
>
> Ja har kört 88km på Vasatrampet och det var en
> trevlig backe upp till Evertsberg som är ca 6km.
> Den sög lite faktiskt.
>
> http://www.vasatrampet.se/indexnew.php
>
> Men den jobbigaste av dem alla är den sista av de
> fem/sex backarna under en rundslinga. Alla är
> ungefär lika långa och branta. Men den sista
> sliter duktigt. Total Ascent 2919m Och Total
> Descent 2917 på 125km.

+1 på Tossebergsklätten .
Skulle köra några gånger upp & ned där för några år sedan mitt i ett distanspass men det slutade med att jag precis kom upp (34/23)och sen vände hem efter en toppbestigning .

M
Om jag nu någonsin skulle ha skrivit detta så får jag dementera, Valley of the Tears är den absolut värsta backen jag cyklat i ett svep.

@mhenry skulle kunna tillföra lite Tossebergsvibbar från idag?

Värsta backen för er?
Nu verkar @mhenry blivit för fin för Happy men det är inte så konstigt eftersom han numer är stolt Värmlänning, dvs nästan adlig.
Fick iaf dessa när han cyklat Tossebergsklätten idag:

"Fyfan, det var det jobbigaste jag kan minnas. Men har väl såklart haft det jobbigare"

"Hehe vetefan om det blir inlägg. Hade ju helt klart för tunga växlar"

Så lite jobbigt är det nog med Tossebergsklätten, åtminstone med gåsleverfrukost?

Värsta backen för er?
Min värsta backe är högdalstoppen , jag cyklar upp och ner medans grabbarna cyklar i pumptracken och bmxbanan, ingen alp direkt men bättre än inget alls , 47m höjdskillnad om rullar ner och startar så nära pendeltågspåret som möjligt ( enligt en löpare jag mötte som höll på med everesting).

Värsta backen för er?
Det finns möjlighet att bo här om du vill prova, då har du bara ca 8 mil till starten isf 38 från Sthlm?
Det var ju ett flott erbjudande.

Dock behöver jag fortfarande ta mig dit och hem. Och det blir ganska mkt resande för en backe. Är nog bättre att jag väntar tills jag ev. åter är i form för lite längre cykelturer och kan kombinera med lite annat cyklingsmässigt.

Värsta backen för er?
TS frågar om backe jag känner till. Ja, den jag cyklat uppför (en liiiiten bit) är Tossebergsklätten. Sveriges brantaste asfalterade backe.

Värsta backen för er?
Nja, om man ska få det till den brantaste asfalterade får man nog förtydliga vad kriteriet är. Har för mig att jag läst att Tosseberg maxar på 20% medan det finns korta backar med maxlutning på över 20% på andra ställen.

Värsta backen för er?
Hovärken, Lofsdalen, efter en aning över taggad start i Hovärken runt kom backen som kändes lika lång som att man från Helvetets lägsta nivå skulle ta sig ända upp till pärleporten, och någonstans där blir jag omcyklad av ett barn på en elcykel

Tillbaka
Topp